شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - September 28 2024
کد خبر: 4125
تاریخ انتشار: 02 مهر 1392 07:38

به گزارش راه مردم، در شرایطی که در چند روز گذشته پیش‌بینی‌هایی مبنی بر کاهش قیمت مسکن عنوان شده بود، رئیس اتحادیه مشاوران املاک روز گذشته از کاهش 43‌درصدی معاملات مسکن خبر داده است. هرچند که برخی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام مسکنی نیز بر دوش دولت جدید سنگینی می‌کند تا جایی که پروژه مسکن ویژه تهران با گذشت یک‌سال همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد. به گزارش فارس،‌ مصطفی قلی‌خسروی در همین رابطه با بیان اینکه خرید‌و‌فروش مسکن در کشور از روزی 14 هزار به 8 هزار قرارداد کاهش یافته است، گفت: بهترین روش برای خانه‌دار شدن، اعطای تسهیلات به سازنده و انتقال آن به خریدار است. وی در پاسخ به این سوال که مشاوران املاک از رکود بی‌سابقه خرید‌و‌فروش مسکن گله‌مند هستند افزود: بازار مسکن در حالت رکود به سر می‌برد و این رکود را آمارهای خرید‌و‌فروش به خوبی نشان می‌دهد. وی ادامه داد: طبق آمارهای ثبت شده در سامانه املاک در سال 91 در اوج خرید‌و‌فروش مسکن، روزانه 14 هزار قرارداد خرید‌و‌فروش در کشور به ثبت رسید که در حال حاضر این عدد به 8 هزار قرارداد کاهش یافته است. وی همچنین معتقد است که خرید‌و‌فروش مسکن راکد شده اما نه به آن شدتی که برخی از مشاوران املاک می‌گویند که یک سال هیچ خرید و فروشی را به ثبت نرسانده‌اند. قلی خسروی در پاسخ به این سوال که آیا در این شرایط که رکود بر بازار حاکم شده است سقف تسهیلات مسکن باید افزایش یابد؟ گفت: بهترین روش برای خانه‌دار شدن و افزایش قدرت خرید مسکن این است که تسهیلات مسکن را به سازنده بدهند و سپس آن تسهیلات به خریدار منتقل شود. در این مورد رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است که افزایش وام مسکن در صورتی مناسب است که ساخت مسکن را نیز تحریک کند تا عرضه پاسخگوی تقاضا باشد و قیمت‌ها روند صعودی نگیرد. ایرج رهبر اظهار کرد: باید افزایش تسهیلات مسکن به سمت تحریک عرضه پیش رود چرا که باید با افزایش این تسهیلات نیاز مردم برآورده شود. وی افزود: اگر افزایش تسهیلات مسکن تنها منجر به خرید خانه شود و ساخت و عرضه را تحریک نکند ممکن است دوباره با افزایش قیمت مسکن مواجه شویم. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که گفته شده حداقل 80‌درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی به‌صورت وام اعطا می‌شود،‌ اظهار کرد: پرداخت وام مسکن و افزایش تسهیلات ایده‌ خوبی است اما باید در شهرهای مختلف و با ملاک قیمتی همان شهر تسهیلات تخصیص داده شود. از سوی دیگر نیز با آن‌که اوایل خرداد امسال مصوبه پرداخت تسهیلات ۵۰‌میلیون تومانی ساخت توسط معاون اول سابق رئیس‌جمهوری برای اجرا به بانک مرکزی ابلاغ شد، اما با گذشت بیش از ۴ ماه هنوز خبری از ابلاغ دستورالعمل‌های این مصوبه از سوی بانک‌ مرکزی نیست. به گزارش تسنیم، سال گذشته انجمن انبوه‌سازان کشور در راستای افزایش ساخت‌وسازهای بخش مسکن و فراهم آوردن تسهیلاتی برای اقشار متوسط جامعه، پیشنهاد پرداخت تسهیلات 100‌میلیون تومانی ساخت مسکن را به دولت ارائه کردند. اوایل خرداد ماه امسال سرانجام دولت با پرداخت 50‌میلیون‌تومان تسهیلات ساخت از منابع داخلی بانک‌ها موافقت کرد و مصوبه دولت توسط رحیمی، معاون اول سابق رئیس‌جمهوری برای اجرا به بانک مرکزی ارسال شد.


کاهش قیمت هر متر مسکن


با این حال، پس از افت قیمت دلار به نظر می‌رسد که این روند به بازار مسکن هم سرایت کرده است. این روند کاهشی در بازار مسکن، کار خود را از کاهش قیمت در هر متر مسکن آغاز کرده است. رکود حاکم بر بازار خرید‌وفروش مسکن اگر چه این روزها موجب کاهش قیمت شده، اما این مساله نارضایتی متقاضیان و سازندگان را در پی دارد، چرا که سازندگان حاضر به فروش به نرخ زیر قیمت تمام شده نیستند و از سویی متقاضیان نمی‌توانند مسکن مورد نظر را خریداری کنند. به گزارش فارس، خریدوفروش مسکن در حالی همچنان در رکود به سر می‌برد که به گفته مشاوران املاک قیمت‌ها اگر چه به کف خود رسیده، اما این بازار نیاز به یک محرک جدید برای خروج از رکود دارد تا متقاضیان مسکن از یک سو و سازندگان مسکن از سوی دیگر ترغیب به خریدوفروش و ساخت مسکن شوند. بنابراین گزارش، ماه‌ها بود که مشاوران املاک از رکود خریدوفروش مسکن گله می‌کردند و آن را چندان رضایت‌بخش نمی‌دانستند، اما بسیاری از مسئولان از این موضع‌گیری مشاوران املاک گله و اعلام می‌کردند که رکود بازار مسکن می‌تواند موجب کاهش قیمت و سپس بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان شود و البته باید این آرام گرفتن بازار مسکن را به فال نیک هم گرفت. یک بنگاهدار در این خصوص گفت: از ابتدای امسال، بازار مسکن بارها منتظر اتفاقات و رویدادهای سیاسی و به خصوص انتخابات بود و در حقیقت بازار مسکن تحت تاثیر انتخابات و مسائل و رخدادهای مربوط به آن قرار گرفت.


مسکن ویژه بی‌سرانجام


اما در این شرایط طرح‌های دولتی مسکن روزهای خوبی ندارند. مسکن ویژه تهران در شرایطی به یکسالگی خود نزدیک می‌شود که این روزها بخشی از فعالیت‌هایی که دولت یازدهم در حوزه اقتصاد انجام می‌دهد، پاک کردن تصمیماتی است که دولت دهم برای دولت روحانی به یادگار گذاشته است. با این حال به نظر می‌رسد در حوزه مسکن نیاز به اتفاق‌هایی ریشه‌ای‌تر برای روی دادن است، تا جایی که حتی مسکن ویژه تهران که قول دولت دهم برای تهرانی‌ها و دیگر مردم کلانشهرها بود، با نزدیک شدن به یک‌سالگی خود، همچنان بی‌سرانجام است. اول مهر سال گذشته عملیات ساخت پروژه مسکن ویژه در تهران کلید خورد و اولین مرحله ثبت‌نام متقاضیان مسکن ویژه تهران به‌صورت اینترنتی آغاز شد و طی 2 مرحله ثبت‌نام، 2560 واحد مسکن ویژه تهرانسر تکمیل ظرفیت شد. به گزارش ایسنا، متقاضیان واجد شرایط مسکن ویژه تهران که پیش‌تر حسابی در بانک مسکن به همین منظور گشوده بودند می‌توانستند با واریز 20‌میلیون‌تومان وارد مراحل خرید واحد مسکونی ویژه در منطقه تهرانسر شهر تهران شوند. اکنون در اولین سالگرد ساخت مسکن ویژه تهرانسر هنوز از آغاز به کار قطعی سایت دوم مسکن ویژه تهران خبری نیست و طبق گفته مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران درصورت موافقت وزیر راه و شهرسازی کیان‌شهر دومین سایت مسکن ویژه تهران خواهد بود.


منبع: آرمان

برچسب ها: مسکن
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر