شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 40201
تاریخ انتشار: 07 آبان 1396 12:02
نجفقلی حبیبی/ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در دوره اصلاحات
بازنگری در ساختار راهبردی وزارت علوم، نیازی است که این روزها از سوی چهره‌های دانشگاهی و صاحب‌نظران، مورد تأکید قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته، بارها مقرراتی برای این وزارتخانه نوشته شده و تغییراتی در مسئولیت‌های آن داده شده که تا حدی با رویکرد استراتژیک فاصله دارد. با توجه به قرارداشتن در آستانه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم، باید امیدوار بود كه دکتر غلامی بتواند این بازنگری را به‌درستی صورت دهد. مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تا حدی اختیارات وزارت علوم را کم کرده است. 

اگر او موفق شود اختیارات را بیشتر به دانشگاه‌ها برگرداند، گام بلندی برداشته است. رؤسای دانشگاه‌ها معمولا استادان متخصص ، صاحب‌نظر و همه از فرزندان انقلاب به‌شمار می‌روند که پله‌های ترقی را طی کرده و به مراتب علمی بالا رسیده‌اند. اینکه در برنامه وزیر پیشنهادی روی این نکته تأکید شده اتفاق مثبتی به‌شمار می‌رود. موضوع تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی نیز که در برنامه وی آمده؛ نشان می‌دهد گزینه پیشنهادی وزارت علوم همت کرده که دانشگاه را کارآمدتر کند. هر تلاشی که بتواند فعالیت‌های علمی دانشگاهیان را اقتصادی کند ارزشمند است. طراحی و اجرای نظام پایش و پیمایش پژوهش و نوآوری یکی دیگر از برنامه‌های پیشنهادی است که نوشتن آیین‌نامه ارزیابی پژوهش‌های جدید، کارآمد و کارآفرین که منتهی به یک فعالیت دانش‌بنیان شود در آن دیده شده است. 

این رویکردها، الزامی حیاتی و از نیازهای فوری آموزش عالی است. درواقع فعالیت‌های اقتصادی هر کشور بايد در راستای پیشرفت آن کشور باشد و مبتنی‌بر دانش نو که از دانشگاه‌ها سرچشمه بگیرد؛ یعنی قرضی نباشد که از دانشگاه‌های دیگر به ایران آورده شود. اجرای پروژه‌های بومی متناسب با فرهنگ کشورمان ازسوي دانشمندان ایرانی علاوه بر آنکه صنعت را متحول و فعال می‌کند، بر مبنای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی کشور و یکی از اصول پیشرفت است. از نگاه مدیریتی، دکتر منصور غلامی بیش از ١٥سال سابقه ریاست دانشگاه را در مقاطع مختلف در کارنامه داشته و سابقه مدیریتی طولانی در آموزش عالی دارد. بخش قابل‌توجهی از تحولاتی که در دانشگاه بوعلی همدان رخ داده، در دوران مسئولیت وی بوده است. 

آنجا قبل از انقلاب یک مدرسه عالی بوده که ایشان و همکارانشان پس از انقلاب برای ارتقای آن تلاش کردند و اکنون تبدیل به یک دانشگاه بزرگ شده که او نقش زیادی در مدیریت آن داشته است. برنامه‌های پیشنهادی وی نیز حاکی از دارابودن فکر سازمان‌یافته دانشگاهی است که می‌تواند بر اساس آن عمل کند. دردهای دانشگاه‌ها و وزارت علوم و راه‌های درمان آن را می‌داند و معتقد به رفع آنهاست. از نظر سیاسی نیز این استاد دانشگاه، جزء مجموعه نیروهای خط‌امامی محسوب می‌شود و از همان ابتدا عضو انجمن‌های اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بوده که نشان از سلامت سیاسی وی دارد. دیدگاه‌های اجتماعی دکتر غلامی مبتنی ‌بر عدالت اجتماعی و توسعه آزادی‌های مصرح در قانون و همه آن اصولی است که ایران به آنها نیاز جدی دارد.  امید آن می‌رود که نمایندگان مجلس، هرچه‌سریع‌تر فرصت را برای بازگشت ثبات به مدیریت آموزش عالی فراهم کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر