جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 3942
تاریخ انتشار: 28 شهريور 1392 22:53
سرگذشت عشق آتشین و ناکام او که به ترک تحصیل وی از رشتهٔ پزشکی در سال آخر منجر شد، مسیر زندگی او را عوض کرد و تحولات درونی او را به اوج معنوی ویژه‌ای کشانید و به اشعارش شور و حالی دیگر بخشید.

شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند
حضرت فرمودند : شاعران اهل بیت را بیاورید . دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند . فرمودند : شاعران فارسی زبان را نیز بیاورید . آن گاه محتشم و چند تن از شاعران فارسی زبان آمدند . فرمودند : شهریار ما کجاست ؟ شهریار آمد . حضرت خطاب به شهریار فرمودند : شعرت را بخوان ! شهریار این شعر را خواند :
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی همه سایه هما را
آیت الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند : وقتی شعر شهریار تمام شد از خواب بیدار شدم چون من شهریار را ندیده بودم , فردای آن روز پرسیدم که شهریار شاعر کیست ؟
گفتند : شاعری است که در تبریز زندگی می کند . گفتم از جانب من او را دعوت کنید که به قم نزد من بیاید .(1)
سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعر پارسی‌گوی آذری‌زبان، در سال 1285 هجری شمسی در روستای خشکناب در بخش قره‌ چمن آذربایجان متولد شد. او تحصیلات خود را در مدرسهٔ متحده و فیوضات و متوسطهٔ تبریز و دارالفنون تهران گذراند و وارد دانشکدهٔ طب شد.
آثار شهریار عبارتند از: گزیدهٔ غزلیات- منظومهٔ حیدر بابا- گزیدهٔ اشعار ترکی.
او نخستین شعر خویش را در چهار سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود. بی شک سرایش این شعر کودکانه ، گواه نبوغ و قریحه شگفت انگیز او بود.
سرگذشت عشق آتشین و ناکام او که به ترک تحصیل وی از رشتهٔ پزشکی در سال آخر منجر شد، مسیر زندگی او را عوض کرد و تحولات درونی او را به اوج معنوی ویژه‌ای کشانید و به اشعارش شور و حالی دیگر بخشید.سالها بعد شعری با این مطلع سرود:
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا                         بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا
این غزلسرای نامی معاصر ایران در قطعه ای از اشعارش ارادت خود را به حافظ، سلطان غزل ایران بدین گونه نشان میدهد:
هر چه دارم همه از دولت حافظ دارم
از مشهورترین اشعارش بلاشک غزل زیبای " همای رحمت " می باشد با این مطلع:
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را / که به ما سوی فکندی همه سایه هما را



علاوه براین محبت شهریار شعر پارسی نسبت به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز بارها در قالب شعر نمایانگر شده است. در فروردین 1363 هنگامی که حضرت آقا رئیس‌جمهور بودند استاد "شهید زنده" را می‌سرایند:
جهاد عشق تو پیروزی است پایانش
که سایه پرور سیمرغ بود دستانش
کشیده قرعه بنام تو مسجدالاقصی
چه قرعه ای است که قرائت کنی به قرآنش
شهید زنده مثالش رئیس جمهوری
که دست داده به قرآن که جان به قربانش (2)
همچنین درادبیات ترکی آذری ایشان صاحب یکی از آثار جاودانه هستند با عنوان منظومه " حیدر بابا " ، در واقع حیدر بابا نام یک کوه می باشد، استاد شهریار در این منظومه، بسیار زیبا توانسته فضا سازی کند و ارتباطی پویا با مخاطب برقرار کند، گویی نگاهی جاودان به زندگی روستایی داشته و توانسته با پرداخت خود جانی تازه به رسوم و آئین های سنتی بخشیده، خاطرات دیرین فراموش شده را یادآور شده، از بی وفایی های دنیا گفته و از اینکه باید قدر هم دیگر را بدانیم و به کیمیای محبت ایمان پیدا کنیم.در واقع استاد شهریار حسی بسیار زیبا و مانا را در این منظومه بیان نموده است.
در سراسر اشعار وی روحی حساس و شاعرانه موج می زند، که بر بال تخیلی پوینده و آفریننده در پرواز است.
وی سرانجام پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانهٔ پربار در 27 شهریور ماه 1367 هجری شمسی درگذشت و بنا به وصیت خود در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر