جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 39043
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1396 10:53
رییس کل بیمه مرکزی کل ذخایر رشته‌های بیمه‌های زندگی و غیرزندگی شرکت‌های بیمه در ایران را ٢٩هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از رشد ۱۸درصدی بیمه‌های زندگی در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
راه امروز: رییس کل بیمه مرکزی کل ذخایر رشته‌های بیمه‌های زندگی و غیرزندگی شرکت‌های بیمه در ایران را ٢٩هزار میلیارد تومان اعلام کرد و از رشد ۱۸درصدی بیمه‌های زندگی در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد. به‌گزارش «تعادل» عبدالناصر همتی در نشستی به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به پرسش «تعادل» که علاوه بر شاخص خسارت و حق بیمه شرکت‌ها، چرا سایر پرداخت‌ها و عوارض و میزان ذخایر شرکت‌ها و کل صنعت بیمه در کنار عملکرد شرکت‌های بیمه و خسارت‌های پرداختی و درآمد حق بیمه به صورت همزمان منتشر نمی‌شود تا امکان تحلیل بهتر عملکرد صنعت بیمه را ارائه کند، گفت: این آمارها محرمانه نیست و مشخص است و از جمله میزان ذخایر کل صنعت بیمه در بخش‌ها و رشته‌های مختلف شامل بیمه‌های تجاری، بیمه‌های زندگی و... روی هم رفته حدود 29هزار میلیارد تومان است.

 کاهش رقابت ناسالم و نرخ‌شکنی‌ها

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: رشته‌های بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه تکمیلی درمان به دلیل تخریب‌های غیرفنی مقداری از تعادل خارج شده بود که در حال خروج از حالت بحرانی هستند؛ همچنین مساله بیمه‌های اتومبیل‌های صفر کیلومتر هم با همکاری سندیکای بیمه‌گران و شرکت‌ها حل شد و خودروسازان همکاری کردند و با پرداخت نکردن سهم به خودروسازان، وضعیت خودروهای صفر کیلومتر نیز ساماندهی خواهد شد.  رییس شورای عالی بیمه به جلسه اخیر با مدیران عامل شرکت‌های بیمه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای رشته بیمه مسوولیت نرخ‌های غیرفنی داده می‌شود و در این جلسه خواستار توجه مدیران عامل شرکت‌ها به این موضوع شدیم.  به گفته همتی، سال 93 و 94 با رشد سریع تعرفه‌های درمان به شرکت‌های بیمه‌یی که درمان نقش پررنگی در پرتفوی آنها داشت، شوک قابل توجهی وارد شد و به تدریج چالش‌های خسارت‌های سنگین شخص ثالث، درمان و سایر رشته‌ها کم شده و در حال برطرف کردن مشکلات اساسی و خسارت‌های بالای صنعت بیمه هستیم. وی همچنین ارائه نرخ‌های غیرفنی در بیمه‌نامه‌های مسوولیت را از دیگر نکات نگران‌ کننده در صنعت بیمه ذکر کرد.  همتی همچنین ساماندهی بیمه شخص ثالث اتومبیل‌های صفر را از دیگر دستاوردهای صنعت بیمه در سال 95 ذکر کرد و افزود: این سال با رشد 22 درصدی حق بیمه‌ها به خوبی به پایان رسید و امسال را هم با رشد 18درصدی سپری کرده است.

 نظارت بر صندوق‌های بازنشستگی

وی در مورد نظارت بر صندوق‌های بازنشستگی گفت: با همکاری وزارت رفاه و وزارت اقتصاد طرح بیمه بازنشستگی تکمیلی را ارائه کرده‌ایم که امیدواریم در صورت تصویب اجرایی شود یا به صورت لایحه یا مصوبه دولت اجرایی خواهد شد زیرا معتقدیم که صندوق‌های بازنشستگی نیازمند رگولاتور و نظارت یک سازمان مانند بیمه مرکزی است و این کار می‌تواند به بهبود عملکرد صندوق‌های بازنشستگی کمک کند. همچنان معتقدم صندوق‌های بازنشستگی نیاز به یک رگولاتور دارند و با توجه به نقش بیمه مرکزی یکی از ابعاد وظایفش می‌تواند، نظارت بر صندوق‌ها باشد.

همتی در پاسخ به این نکته که حوادثی مانند آتش‌سوزی بوعلی، حادثه پلاسکو و آتش‌سوزی شرکت کروز به عنوان یک قطعه‌ساز بزرگ نشان داد شرکت‌های بیمه دچار ضعف اساسی در مدیریت ریسک هستند، برای حل این مشکل چه برنامه‌یی دارید؟ گفت: مدیریت ریسک برای ما هم مهم است. در گذشته ما واحدی داشتیم به نام پیشگیری و ایمنی که آن را به مدیریت ریسک تغییر داده‌ایم و حتما با برنامه‌های جدی این مساله را پیش خواهیم برد.  وی با بیان اینکه همایش امسال بیمه و توسعه بر این اساس با محوریت «مدیریت ریسک» برگزار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما دولتی بوده است، در مدیریت ریسک ضعف داشته‌ایم و به تدریج که سازمان‌ها و شرکت‌ها خصوصی می‌شوند، می‌توان رابطه مستقیمی با سهامدار خصوصی برقرار کرده و مدیریت ریسک بهتری داشت.

 خسارت‌های سنگین سال گذشته

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه کنسرسیوم نفت و گاز صنعت بیمه طی 6 سال 60 میلیون یورو عایدی داشته و در حادثه بوعلی 94میلیون یورو خسارت پرداخته است، تاکید کرد: وقوع یک حادثه اینچنینی می‌توانست کل درآمد صنعت بیمه تاکنون را ببلعد. کنسرسیوم سالی 10میلیون یورو درآمد داشت که در طول 6سال عمر آن می‌شود 60 میلیون یورو اما به یک‌باره ما 94میلیون یورو خسارت پرداختیم.

وی افزود: شاید شرکت‌های بیمه در ارزیابی ریسک دقیق عمل نکرده باشند، این نشان می‌دهد که ما نیاز به پوشش‌های بین‌المللی داریم. شانس آوردیم خسارت آتش‌سوزی بوعلی 94میلیون یورو شد، می‌توانست 500میلیون یورو بشود و هر آنچه صنعت بیمه تا الان جمع کرده بود را یکجا پس بدهد. وی در این رابطه به سهم 30درصدی بیمه مرکزی، 19درصدی بیمه ایران، 10درصدی بیمه آسیا در پرداخت خسارت آتش‌سوزی بوعلی اشاره کرد و گفت: سایر خسارت‌ را شرکت‌های بیمه دیگری که عضو کنسرسیوم بودند، پرداختند و فشار خاصی به صنعت بیمه وارد نشد.

همتی همچنین به گزارش عملکرد سال گذشته صنعت بیمه پرداخت و اظهار داشت: در سال 95 حوادث تلخ زیاد داشتیم اما این حوادث سبب مراجعه بیشتر مردم به شرکت‌های بیمه شد. در سال 95 روند توسعه صنعت بیمه روند قابل قبولی بود و البته خسارت‌های زیادی داشتیم.  وی در این رابطه به پرداخت خسارت حوادثی چون ساختمان پلاسکو، قطار سمنان، معدن یورت، پتروشیمی بوعلی و ده‌ها هزار خسارت دیگر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه صنعت بیمه بدون مشکلی این خسارت‌ها را پرداخت و نشان داد اقتدار و توانایی لازم را برای پاسخگویی به تعهداتش را دارد.

همتی گفت: سال گذشته بسیاری از دغدغه‌ها درباره ذخایر بیمه را برطرف کردیم و از بیمه‌ها خواستیم ذخایر کافی بگیرند و در این رابطه بیمه مرکزی را هم قانع کنند.  وی با اشاره به برگزاری مجمع تمام شرکت‌های بیمه افزود: نسبت به بازدهی مالی سایر بازارها فکر می‌کنیم، روند شرکت‌های بیمه خوب بوده است و در دو سال آینده بهتر نیز خواهد شد. تعدادی از شرکت‌ها زیان اندک و قابل جبران ندارند تعدادی سود کم و متوسط و برخی دیگر سود قابل توجه و خوب داشته‌اند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به بهبود وضعیت بیمه شخص ثالث در پرتفوی شرکت‌های بیمه یادآور شد: خوشبختانه با اصلاح قانون این چالش کنترل و صنعت بیمه از بحران خارج شد.  به گفته همتی، رشد بیمه‌نامه‌های عمر و بیمه آتش‌سوزی در سال جاری خوب بوده که نشان‌دهنده آگاهی مردم در پی حوادثی چون آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است. نفوذ صنعت به بیمه نیز رو به رشد است و به نظر می‌رسد تا پایان سال این شاخص از 2.2 درصد عبور کند. وی با اشاره به فاصله معنی‌دار ضریب نفوذ بیمه در ایران و کشورهای پیشرفته، خاطرنشان کرد: ما در کشور بیمه‌های اجباری و تامین اجتماعی قوی داریم و به همین دلیل در بیمه‌های بازرگانی نمی‌توان ضریب نفوذ بیمه را بدان شکل با کشورهای پیشرفته مقایسه کرد چرا که در بسیاری از این کشورها عمده بار بیمه بر دوش بیمه‌های عمر و زندگی بازرگانی است.

همتی در پاسخ به پرسشی در خصوص پرداخت خارج از سقف تعهد شرکت بیمه‌گر در حادثه معدن یورت اظهار داشت: بیمه آسیا در معدن یورت سقف تعهد داشت و بیش از تعهدش پرداخت نخواهد کرد. در این رابطه مالک معدن باید متقبل خسارات بیشتر شود.

 استانداردهای تدریجی

رییس کل بیمه مرکزی در خصوص اجرای استانداردهای بین‌المللی IFRS در صنعت بیمه نیز گفت: اجرای IFRS در صنعت بیمه دارای پیچیدگی‌های خاص و متفاوت از نظام بانکی است و کسانی که خودشان در سطح بین‌المللی این استانداردها را گذاشته‌اند هنوز درباره‌اش به جمع‌بندی نرسیده‌اند و شرکت‌های بیمه ایران نیز به‌تدریج به این سمت حرکت خواهند کرد و از شهریورماه به‌تدریج این دستورالعمل‌ها اجرایی خواهد شد و نسخه‌های دوم و بعدی این دستورالعمل درجهان درحال تکمیل شدن است.  همتی همچنین در خصوص صدور بیمه‌نامه توسط دفاتر پیشخوان دولت گفت: آنها اجازه صدور بیمه‌نامه ندارند اما معتقدم شرکت‌های بیمه باید تلاش کنند نمایندگانشان در صدور بیمه‌نامه IT محور شده و به ابزارهای جدید مسلط شوند. کسانی که می‌خواهند فروش اینترنتی بیمه‌نامه داشته باشند باید مجوز نمایندگی و کارگزاری بگیرند و اگر جایی بدون شرایط لازم اقدام به صدور اینگونه بیمه‌نامه‌ها کنند ما مسوولیتش را نمی‌پذیریم.  

 طلب بیمه از دولت

وی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان طلب‌های بیمه ایران از دستگاه‌های دولتی، با اشاره به برگزاری مجمع بیمه ایران یادآور شد: وقتی اجازه برگزاری مجمع به این شرکت داده شده یعنی ذخایر کافی را گرفته و صورت‌های مالی آن مشکل خاصی ندارد باید کمک کنیم بیمه ایران به روزهای اقتدار خود برگردد. میزان طلب‌های بیمه ایران و بدهی دولت در دست بررسی و پیگیری است.  وی با تقدیر از تلاش‌های خبرنگاران و رسانه‌ها در توسعه فرهنگ بیمه، اظهار داشت: یکی از کارهای مهم برای توسعه فرهنگ بیمه، اطلاع‌رسانی مثبت و نقد سازنده و بیان نقطه نظرات مردم و کارشناسان است.

رییس کل بیمه مرکزی بر اهمیت رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: از رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهم به توسعه فرهنگ بیمه در کشور کمک کنند. وی رشد بیمه‌های زندگی را خوب توصیف کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال جاری رشد بیمه‌های زندگی ١٨ درصد بود. همتی نفوذ بیمه در کشور را 2.2 درصد عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی ما عبور این رقم از 2.2 درصد تا پایان سال است. علت فاصله نفوذ بیمه در ایران با میانگین جهانی به دلیل قدرت نظام تامین اجتماعی در ایران است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر