شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 38868
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1396 09:49
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

طرح توزیع مواد مخدر دولتی در مجلس رد شد

قا‌ئم‌مقام دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بررسی طرح توزیع مواد مخدر دولتی در مجلس رد شده است! چطور ممکن است طرحی اینچنین در نطفه خفه شود و هنوز زوایا و جوانب آن بررسی نشده، به همین سرعت رد شود؟
راه امروز: طرح توزیع مواد مخدر دولتی حدود‌ 10 روزی است که توجه مقامات و مسوولان مختلف در حوزه مبارزه با مواد مخدر و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. فارغ از واکنش طنز و جدی مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این مساله، ظرف روزهای اخیر‌ برخی پژوهشگران و کارشناسان حوزه اعتیاد، ابهامات و نقاط منفی و مثبت زیادی در خصوص این طرح مطرح کردند. اما هنوز طرح به بررسی همه‌جانبه مجلس نرسیده که قا‌ئم‌مقام دبیر‌کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده بررسی این طرح در مجلس رد شده است! چطور ممکن است طرحی اینچنین در نطفه خفه شود و هنوز زوایا و جوانب آن بررسی نشده، به همین سرعت رد شود؟ این اظهار نظر در حالی بیان می‌شود که نه نیروی انتظامی رد شدن آن را تایید کرده است و نه نمایندگان مجلس اظهارنظری در خصوص رد کامل این طرح و دلایل عدم بررسی آن عنوان کرده‌اند. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا فشاری از دستگاه‌های بیرونی حوزه مواد مخدر وارد شده تا این طرح بررسی نشود؟ زیرا کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر جزو اولین نهادهایی بود که موافق توزیع تریاک دولتی بود و به دلایل اعلام‌شده از سوی‌ هاشمی، رییس این کمیته، این طرح مزایای خاص خود را در خصوص معتادان به تریاک دارد. اما هم سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و هم قائم‌مقام آن تاکنون جزو مخالفان این طرح بوده‌اند و روز گذشته هم از سوی یکی از آنان به رسانه‌ها اعلام شده بررسی طرح در مجلس رد شده است. مویدی در نشست خبری خود علاوه بر این موضوع، مسایل مختلف در خصوص مبادی قاچاق مخدرها و همچنین عملکرد این ستاد در خصوص نحوه مبارزه با مواد مخدر و میزان کشفیات آن اعلام کرده که فعالیت آنها گسترده‌تر بوده و کشفیات هم افزایش داشته که فقط نشان‌دهنده زاویه مثبت عملکرد نهادهای مبارزه با مواد مخدر نیست‌ بلکه نشان می‌دهد به همان اندازه مواد مخدر بیشتری وارد کشور شده و معتادان نیز بسیار افزایش یافته‌اند که عملکرد منفی در خصوص ورود مخدرها به کشور را روایت می‌کند.
قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در نشست خبری خود در خصوص ردشدن توزیع مواد مخدر دولتی عنوان کرد: التهابی در بحث مواد مخدر داشتیم که به خاطر همین طرح ناپخته توزیع تریاک بود. ستاد خیلی تلاش کرد برنامه‌های متعددی را برگزار کند و تبعات بیان این برنامه‌های ناپخته را اعلام کرد و به سمع و نظر مردم رساند. کاملا مشهود بود که این طرح ناپخته است. آنچه در رسانه‌ها آمد، با آنچه در طرح آمده ۱۸۰ درجه فرق می‌کند. رسانه‌هایی که بیش‌فعالانه در این زمینه پرداختند، فقط سیاه‌نمایی کردند. اسنادی که مطرح شد هم نشان می‌داد وزارت بهداشت وقت در زمان حکومت پهلوی هم اعلام کرده بود توزیع مواد مخدر دولتی در قالب کوپن تریاک اصلا قابل قبول و اجرایی نیست. در اصل‌ پرداختن غیر‌کارشناسانه رسانه‌ها به این امر باعث شد التهاب زیادی در امر مواد مخدر و مبارزه با آن رخ دهد. در واقع توزیع مواد مخدر به لحاظ قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و شرایط ژئوپلیتیک کشور اجازه توزیع مواد مخدر دولتی را نمی‌دهد و این موضوع در مجلس شورای اسلامی رد شده است. در واقع توزیع مواد مخدر نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.
مویدی درباره حذف مجازات اعدام نیز گفت: موضوعی با عنوان حذف اعدام مطرح نیست و چنین قانونی وضع نشده و به گونه‌ای که بیان می‌شود، نیست. در واقع بخشی از قانون مجازات اصلاح شده که چندان در روند مجازات فعلی تاثیر‌گذار نیست و بحث ملغی شدن اعدام به هیچ عنوان مطرح نیست.
او از ورود مواد مخدر جدید با پایه روانگردان به نام «Nps»به کشور خبر داد و گفت: به دلیل شباهت به دارو، حمل این ماده مخدر بسیار آسان است.
با این اوصاف اما مویدی با بیان اینکه نسبت به چهار سال گذشته مقررات سختگیرانه‌تری برای جلوگیری از مواد نوظهور به داخل کشور وضع شده است، خاطرنشان کرد: به لحاظ اینکه انتقال این مواد و مخفی کردن آن بسیار راحت است و نیازمند ترانزیت در سطح گسترده نیست، کشف این مواد و شناسایی آنها برای ماموران بسیار سخت است. در برخی کشورها مواد نانو تولید شده که با ابزاری خاص قابل شناسایی هستند. ما آ‌موزش‌های لازم را به ماموران داده‌ایم.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال که در مجلس قانونی برای مقابله با ورود مواد مخدر از طریق راه‌های کولبری وضع شده یا نه، گفت: مواد مخدر مسیر ثابت و مشخصی ندارد و از هر شیوه و راهی وارد می‌شود. یک مامور هوشیار باید هر فعل و انفعالی را که زمینه‌ای برای قاچاق مواد مخدر ایجاد می‌کند، مدنظر داشته باشد. ما از ناحیه ورود کالا از طریق کولبران نسبت به انتقال مواد مخدر آسیب‌پذیری داشتیم و انتظار داریم این موضوع از طریق دستگاه‌ها پیگیری و جلوی ورود مواد مخدر صنعتی از این طریق گرفته شود.
او درباره ورود مواد مخدر از مبادی‌ فرودگاه‌ها گفت:‌ قوانین سختگیرانه‌ای در مبادی فرودگاه‌ها برای اتباع ایرانی که قصد ورود یا خروج از این مبادی را دارند، در نظر گرفتیم که این قوانین به نفع همه جامعه است و خوشبختانه توفیقات خوبی نیز در این رابطه داشته‌ایم. از کسانی که عازم حج هستند، تقاضا داریم با هوشیاری و هوشمندی عناصری را که قصد دارند چهره زائران ایرانی را مخدوش کنند، شناسایی کنند و مانع این اقدام شوند.
مویدی با ارائه آمارهایی از سال 91 تا 95 توضیح داد: در موضوع درمان و کاهش آسیب‌های مواد مخدر از سال 91 تا 95 افرادی که به مراکز مجاز مراجعه کرده 39 درصد رشد و این مراکز نیز 61 درصد افزایش داشته‌اند. همچنین پذیرش معتادان رها‌شده در خیابان با رویکرد جدیدی آغاز شده و تا 150 درصد در این زمینه افزایش داشته‌ایم.
8500 معتاد متجاهر از 40 هزار معتاد تهران جمع‌آوری شده
قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر در هفته گذشته 8500 نفر از شهر تهران جمع‌آوری شده‌اند که دو هزار و 500 نفر از این افراد اعتیاد به مواد مخدر نداشتند. از همین رو همه دستگاه‌های متولی باید وارد این عرصه شده و فعالیت خود را به خوبی انجام دهند. اگر 40 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم، گام بزرگی در این زمینه برداشته‌ایم که البته در این باره حلقه‌های مفقوده‌ای نیز وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها نیز هستیم.
اما از سویی دیگر روز گذشته منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیز در خصوص طرح فروش مواد مخدر دولتی گفته: در حال حاضر پلیس در این مورد نمی‌تواند اظهار‌نظری داشته باشد تا این طرح به‌طور کامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شود‌. طبق ماده قانونی 15 بحث درمان در اعتیاد از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس با اهمیت به درمان معتادان در راستای اجرای این طرح می‌توان اقداماتی نظیر قطع ارتباط قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان در جامعه را رقم زد و می‌تواند تاثیرات خوبی در حوزه کاهش اعتیاد و مبارزه با آن داشته باشد.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: باید منتظر عکس‌العمل نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح فروش مواد مخدر دولتی بمانیم و در صورت تایید نهایی این طرح تصمیم‌های تصویب‌شده قابلیت اجرا در حوزه پلیس را خواهند داشت. این اظهار نظر یعنی هنوز برخلاف گفته‌های قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر به طور کامل این طرح در مجلس رد نشده و باید دید ظرف روزهای آینده وضعیت توزیع تریاک دولتی به کجا می‌انجامد.
مویدی با ارائه آمارهایی درباره عملیات‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: از سال 91 تا 95 هشت هزار و 880 مورد عملیات مسلحانه داشتیم که نسبت به چهار سال گذشته آن 34 درصد افزایش داشته است. همچنین در این مدت میزان گروه‌های متلاشی‌شده قاچاقچی مواد مخدر 7/13 درصد نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل خود رشد داشته است و به هلاکت رسیدن اشرار نسبت به دوره چهار ساله قبل 32 درصد افزایش داشته است. همچنین سلاح‌های کشف شده 25 درصد رشد و کشف کارگاه‌های تولید مواد مخدر 176درصد افزایش داشته است. در این مدت چهار‌ساله انواع مواد مخدر کشف شده 2/15 درصد نسبت به مدت مشابه چهارساله ماقبل خود افزایش داشته و کشف مواد صنعتی مانند شیشه، متامفتامین 7/4 درصد افزایش داشته است. هزار و 678 درصد افزایش کشفیات مواد پیشتاز را داشتیم. در مدت چهار‌ساله مواد پیشتاز در لیست قرمز قرار گرفته که ورود آن به کشور ممنوع شده است. همچنین در فاصله سال 91 تا 95، 38 درصد دستگیرشدگان در موضوع مواد مخدر نسبت به مدت مشابه آن افزایش داشته است. میانگین زندانیان مواد مخدر در این چهار سال نیز‌‌ رشد هفت درصدی داشته است. 
منبع: جهان صنعت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر