جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 38237
تاریخ انتشار: 21 تير 1396 09:08
زنگنه با تشریح جزئیات قرارداد توتال:

قرارداد توتال امنیت‌زا است

وزیر نفت با تشریح چگونگی انعقاد قرارداد توسعه فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: این قرارداد برای ما امنیت‌زا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمی‌شود.
راه امروز: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس درباره ابعاد قرارداد توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به نمایندگان گزارش داد. زنگنه در گزارش خود به نمایندگان مجلس تصریح کرد: قراردادی که ما با این شرکت ها امضا کردیم متعلق به 2 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و هر اتفاقی که بیفتد منافع مالی آنها به خطر بیفتد.در مورد فسخ قرارداد پیش بینی ما دقیق و با عدد و رقم بوده است اگر اینها در زمان مشخص شده سرمایه گذاری لازم را انجام ندهند شرکت می تواند قرارداد را لغو کند و هیچ پرداختی نخواهد داشت.

اهم سخنان وزیر نفت در صحن علنی مجلس را در زیر می خوانید.

دولت در سال 94 مصوبه ای داشت که نحوه اجرای قراردادها را براساس الگو و ساختار قرارداد تصویب کرد. شهریور 95 در جلسه غیر علنی مجلس دغدغه ها و نگرانی ها مطرح شد که طبق آن مصوبات دولت در حوزه این قراردادها اصلاح شد و عدم مغایرت آن از سوی مجلس اعلام شد.

8 بهمن ماه سال 1394 بین توتال فرانسه و شرکت ملی نفت ایران یادداشت تفاهمی درباره فاز 11 پارس جنوبی امضا شد و قرارداد راز داری و محرمانگی را با شرکت توتال امضا کردیم تا اطلاعات میدان را در اختیارشان قرار دهیم.

هدف از اجرای قرارداد این است که دو میلیارد فوت مکعب معادل 56 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در روز از فاز 11 تولید شود؛ با اجرای این طرح در طول 20 سال، 335 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترش، 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان، دو میلیون تن گوگرد و 315 میلیارد متر مکعب گاز سبک شیرین تولید شود.

 در دوره عمری که در نظر گرفتیم بالای 130 میلیارد دلار افزایش فاز 11 است، در طول این مدت 30 حلقه چاه، 2 سکو، 2 رشته خط لوله 32 اینچ به طول 254 کیلومتر احداث می شود لذا برآورد هزینه بخش اول احداث فاز 11 پارس جنوبی 2 میلیارد و 479 میلیون دلار خواهد بود. فشار افزایی در سکوها از اقدامات بعدی است که به آن می پردازیم تا تولید گاز تداوم پیدا کند و بعد از سه سال و نیم که فاز اول به مدار آمد سکوی جدید با هزینه 2.4 میلیارد دلار احداث می شود.

قانون حاکم بر این قرارداد، قانون ایران است و نحوه دادرسی آن مشخص شده است، اگر در حین اجرای قرارداد به هر دلیلی فعالیت های پیمانکار متوقف شد، هیچ پرداختی صورت نمی گیرد و پرداخت خسارتی در کار نخواهد بود تا دوباره تولید فعال شود و از آن محل پرداخت شود.

قراردادی که ما با این شرکت ها امضا کردیم متعلق به 2 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و هر اتفاقی که بیفتد منافع مالی آنها به خطر بیفتد.

در مورد فسخ قرارداد پیش بینی ما دقیق و با عدد و رقم بوده است اگر اینها در زمان مشخص شده سرمایه گذاری لازم را انجام ندهند شرکت می تواند قرارداد را لغو کند و هیچ پرداختی نخواهد داشت.

 این قرارداد برای ما امنیت‌زا است و اگر به هر دلیلی در حین اجرا پیمانکار کار را متوقف یا رها کند هیچ پرداخت و یا خسارتی داده نمی‌شود.

هزینه حفاری هر چاه در فاز ۱۲، ۴۱.۶ میلیون دلار در فاز ۱۵ و ۱۶ ،‌ ۴۱.۴ میلیون دلار،‌ در فاز ۱۷ و ۱۸،‌ ۴۱.۱ میلیون دلار بوده است. اما در اینجا برای فاز ۱۱، ۳۱ میلیون دلار با کنسرسیوم طرف قرارداد تفاهم کردیم. زمانی که ما افت فشار داشته باشیم، فاز دوم این پروژه یعنی فشارافزایی برای سال ۲۰۳۲ تولید خواهد داشت،‌ در واقع تولید ما دو برابر می شود و ما باید این تکنولوژی را بدست آورده ضمن اینکه برای دیگر فازها هم مورد استفاده قرار دهیم.

 اولین بار است که چنین سکویی آماده می شود که ۲۰ هزار تن وزن دارد، اما سایر سکوها چنین شرایطی را نداشتند. هیچ جایی در منطقه ما آن را نساختند البته ما هم از نظر قیمت گذاری بررسی های خود را انجام داده ایم.

  بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تنها با واگذاری بخشی از محصول تولیدی میدان پرداخت می‌شود.

  سهم 19.9 درصدی شرکت پتروپارس در کنسرسیوم توسعه فاز 11 پارس جنوبی به معنای تزریق یک میلیارد و 100 میلیون دلار پول به پروژه است.

یک سال تاخیر در هر فاز پارس جنوبی 5 میلیارد دلار ضرربه اقتصاد کشور است و تا به حال 22 میلیارد دلار ضرر وارد شده است.

 فاز 12 پارس جنوبی قرار بود در پنج سال و نیم ساخته شود به 9 سال کشیده شد و مبغ قرارداد 7 میلیارد دلار بود که هزینه آن به 12 میلیارد دلار رسیده است. فاز 9 و 10 نیز بایستی در 4 سال ساخته می شد که آن هم به 7 سال رسید.

 زنگنه در پاسخ این که گفته شده است چرا قراردادهای نفتی محرمانه است جواب داد این قانونی است که خود مجلس تصویب نموده است.

فراری دادن افراد کار ساده ای است، ولی جذب نمودن سرمایه کار دشواری است.

 قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی شروع مهمی است نه تنها اشتغالزایی، درآمد و ثروت و امنیت می‌آورد بلکه می تواند دیگر شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران تشویق کند.

آفای شهریاری نظرشان این است که این نوع قرارداد خلاف است اما من به نظر ایشان عمل نمیکنم برای اینکه قانون دست منه و من کار قانونی انجام میدهم، این نظر خودشان است.

فرمودند به جای توتال بای یک شرکت خوشنام امضاکنید. یکی از این شرکت ها را به ما معرفی کنید. بریم انگلیس میگید روباه پیر، آمریکا هم که هیچ، فرانسه هم که اینطور میگید، پس کیا بیان؟"

اگر قرار است ما با اروپایی ها کار کنیم قوی ترین آنها، فرانسه هست، بعد هم فرانسه با چین آمده است.

گفتند توتال 12 میلیارد دلار سود می برد! الان اگه ما از صندوق توسعه وام بگیریم با چند درصد سود وام میگیریم؟ حدود 12 تا 13 درصد. چرا میگویید کلک می زند؟ کلکی در کار نیست ،شما اعتماد کنید، شما قابلیت های فرزندان جوان خود را باور کنید. در شرایط تحریم کار ارزشمندی انجام شد اما هم گران شد و هم با تاخیر زیاد
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر