جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 38075
تاریخ انتشار: 16 تير 1396 12:57
لیست‌های پولی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران موجب درگیری لفظی ۲ تن از دبیر کل‌های احزاب اصلاح‌طلب در همایش فصلی خانه احزاب شد.

راه امروز: لیست‌های پولی اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران موجب درگیری لفظی ۲ تن از دبیر کل‌های احزاب اصلاح‌طلب در همایش فصلی خانه احزاب شد.
 همایش فصلی خانه احزاب ایران صبح امروز در تالار وزارت کشور با حضور دبیران کل احزاب و مقامات دولتی برگزار شد.

منتجب‌نیا: بسیاری از احزاب تبدیل به ستاد انتخابات شده‌اند

رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در این همایش حضور یافت و سخنرانی کرد. وی اظهار داشت: وجود خانه احزاب یک فرصت بسیار مناسب و مقتنمی است و اگر در دولت گذشته بسته شد و حالا باز شده است باید تلاش کنیم که از فرصت خانه احزاب بهره‌برداری شود.

وی به آخرین ملاقات خود با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره و افزود: به همراه چند تن از دبیران حزب احزاب خدمت آقای هاشمی رسیدیم و ایشان در این فرصت نیم ساعته چندین بار بر خانه احزاب تأکید داشتند و می‌گفتند که احزاب می‌تواند مرکزی برای تقویت احزاب باشد. گسترش احزاب یک بحث مربوط به حاکمیت و مسئولان و بخشی دیگر مربوط به خود ما یعنی احزاب است.

منتجب نیا ادامه داد:بسیاری از سیاسیون می‌گویند در کشور ما احزاب گسترش نمی‌یابد. من نمی‌دانم چه استدلالی پشت این قضیه است نه مردم و نه مسئولان و نه قانون اساسی مانعی برای گسترش احزاب نمی‌بنیم. ما اگر منتظر باشیم که مسئولان بیایند و فرش قرمزی برای احزاب بیندازند اشتباه است. همین که آقای روحانی تلاش کردند و خانه احزاب را راه انداختند باید از وی تشکر کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملی تأکید کرد: از دولت یازدهم انتظار داریم که احزاب را بیشتر تقویت کند البته این به این معنی نیست که احزاب همه انتظارات را از دولت داشته باشد. باید در مورد تحزب فرهنگ‌سازی کنیم، باید بر روی این قضیه کار کنیم که حزب یک اصل و یک رکن دموکراسی و بدون تحزب نمی‌توانیم به توسعه برسیم. شهید بهشتی اگر می‌گفت حزب معبد من است تعارف نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از احزاب ما امروز به ستاد انتخابات تبدیل شده‌اند و رسالت گذشته را ندارند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم به دولت کمک کنیم حق داریم که بگوییم برای احزاب جایگاه بیشتری داشته باشد. مجلس دهم را چشم امید ماست باید قانون احزاب در این مجلس اصلاح شود.

منتجب‌نیا با بیان اینکه خانه احزاب یک کانون برای تجمیع نظارت ارائه فرهنگ تحزب و اخلاق سیاسی است اظهار داشت: رقابت سیاسی به معنای دشمنی و عداوت نیست.

آذر منصوری: قانون احزاب باید بازنگری شود

در ادامه آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اظهارداشت: انتخابات منزلگاه و تنها جایگاه مشارکت سیاسی شهروندان نیست چرا که دولتی که موافق توسعه پایدار است می‌داند توسعه الزاماتی دارد و آن الزامات توسعه متوازن است.

وی افزود: ضرورت توسعه سیاسی جدی گرفتن نقش احزاب به عنوان بازیگران اصلی قدرت در پیش و پس از انتخابات است. احزاب قادرند در بزنگاه انتخابات مشارکت مردم را به انتخاب آگاهانه‌تر و هوشمندانه‌تر تبدیل کنند، احزاب می‌توانند زمینه پاسخگویی منتخبین به مردم را ایجاد کنند و با ارائه برنامه و دیدگاه‌های مناسب هم حامی باشند هم مطالبه‌گر.

منصوری با تأکید بر اینکه فعالیت حزبی در کشور ما با موانع جدی مواجه است، خاطرنشان کرد: لازمه اصلی حضور در احزاب داشتن انگیزه کار حزبی است و البته این انگیزه الزاماتی دارد. باید قانون احزاب در رویکرد دولت مستقر به سمتی گرایش یابد که زمینه رویکرد ایجابی برای فعالیت حزبی ایجاد کند.

وی ادامه داد: مجلس، خانه احزاب و دولت با بازنگری در قانون احزاب می‌توانند رویکرد ایجابی را اتخاذ کنند چرا که احزاب باید بازیگران اصلی رقابت‌های سیاسی باشند.

امیری: احزاب به توسعه سیاسی کشور و پیگیری مطالبات مردم کمک کردند

 حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در این همایش حضور یافت و سخنرانی کرد.

وی اظهارداشت: تمرکز قدرت در دست یک نفر فساد اور است یعنی فردی که هم اختیار اجرایی، قضایی و قانون گذاری داشته باشد به بیراهه می‌رود و حکوت او به استبداد ختم می‌شود و امروز اصل تفکیک قوا یک از شاخص‌های دموکراسی است و یکی دیگر از این شاخص‌ها انتخابات و اتکا کشور به آرای عمومی است.

وی در ادامه افزود: عالی‌ترین مقام کشور که رهبری است با رای مردم انتخاب می‌شود که مردم نمایندگانی را برمی‌گزینند و آنها رهبری را انتخاب می‌کنند، رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخابات می‌شود و او به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور محسوب می‌شود همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا با رای مردم انتخاب می‌شود فلذا در جای جای قانون اساسی اصل اتکا به رای مردم مشاهده می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه اداره کشور بر اساس اتکا به آرای عمومی مردم است، تصریح کرد:آقای روحانی شخصاً به اهمیت احزاب به معنی آموزش و کادرسازی و … اعتقاد دارند، در طول ۴ سال گذشته خانه احزاب برای پررنگ شدن نقش احزاب راه اندازی شد.

امیری ادامه داد: به دستور رئیس جمهور نسبت به اصلاح قانون احزاب اقدام کردیم و با نظرخواهی احزاب و گروه سیاسی این لایحه تصویب شد البته با تغییراتی در مجلس نهم مواجه شد البته درست است که نقدهایی وجود دارد اما گام‌های رو به جلو برداشته شد.

وی با بیان اینکه احزاب به توسعه سیاسی کشور و پیگیری مطالبات مردم کمک کردند، گفت: حزب فقط کارکرد سیاسی ندارد بلکه در مباحث و عرصه‌های دیگری هم باید نقش آفرین باشند، دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بیکاری را حل کند و همه باید به قوه مجریه کمک کنند.

چالش لیست‌های پولی اصلاح طلبان به همایش خانه احزاب کشید

در ادامه این همایش در تالار وزارت کشور در هنگام سخنرانی محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات حاشیه‌ای در این جلسه به وجود آمد چرا که جمشید ایرانی دبیرکل حزب فرزندان ایران خطاب به فومنی گفت: آقای فومنی برای لیست شورای شهر تهران از یک فرزند شهید پول گرفته و به دروغ گفته است که این لیست مورد تأیید بزرگان و رهبران اصلاحات است.

ایرانی افزود: بنابراین وی اختلاس سیاسی کرده است. فومنی در پاسخ وی، گفت: احزاب آزاد هستند که لیست انتخاباتی بدهند و از نامزدها مبالغی را دریافت کنند بنابراین اگر تخلفی کرده‌ایم قوه قضاییه باید به این قضیه ورود پیدا کند نه اینکه شما ما را در یک جلسه محکوم و متهم می‌کنید.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات افزود: آن فرزند شهید هم اگر ادعایی دارند قانوناً بنده شکایت خواهم کرد تا قوه قضاییه به این تخلف رسیدگی کند. در مورد مبلغ دریافتی نیز بنده دبیرکل حزب هستم و مسئول این مسئله نبوده‌ام چرا که افراد دیگری در حزب چنین مسئولیت‌هایی را برعهده دارند.

فومنی یکی از گرفتاری‌های احزاب را عدم احترام احزاب به هم عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایلی که احزاب در کشور مظلوم واقع شده‌اند این است که حاکمیت احزاب را قبول ندارند چون حاضر نیست که حاضر احزاب قدرتمند داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این قانونی که خانه احزاب به وزارت کشور داده قدردانی مدرن است؛ بنابراین باید خانه احزاب انتخابات را تحریم کند چرا که مگر ما چوب خشک هستیم که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بدون اینکه رایی داشته باشیم فقط نظر بدهیم.

وی همچنین در پاسخ به صالح آباد مبنی بر اینکه اگر فومنی اصلاح طلب است من از اصلاح‌طلبی خارج می‌شوم، گفت: ایشان مسائل خود در روزنامه همبستگی را نخست روشن کند بعد در مورد اصلاح‌طلب بودن یا نبودن من نظر بدهد.

کاشفی: دولت نباید احزاب را رقیب خود بداند/آقای روحانی مردم را فراموش نکند

حسین کاشفی دبیرکل انجمن صنعتگران و عضو حزب اتحاد ملت ایران نیز در این همایش اظهار داشت: نقش مردم در مواد مختلف قانون اساسی مشخص شده و قانون اساسی میثاق‌نامه ما با مردم است و ما باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: مسئولان که امانتدار مردم هستند سوگند یاد کرده‌اند قانون اساسی را اجرا کنند بنابراین باید به خواسته‌های مردم وفادار باشد. ان‌شاءالله دولت روحانی آنچه مردم انتظار دارند را عملی کند چرا که اینک زمان عمل دولت است و دولت باید امانتدار خوبی باشد و بتواند نسبت به مشکلات مردم ایفای نقش کند.

کاشفی با بیان اینکه بدون حزب خودمحوری و فردگرایی ایجاد می‌شود، گفت: باید به احزاب طبق قانون اساسی توجه شود چرا که امروز در مورد حزب دچار مشکلاتی هستیم.

وی افزود: اگر حزب می‌خواهد به قدرت درست و مردمی برسد باید دارای برنامه باشد و فقط خود را معطوف به انتخابات نکند. دولت نباید احزاب را رقیب خود بداند، باید طبق قانون اساسی دولت بستری را برای رشد احزاب فراهم کند تا کشور ما دارای فرداهای بهتری باشد. احزاب باید برای اصلاح ابتدا از خودشان شروع کنند، متأسفانه بعضی از احزاب را به هیئت تبدیل کرده‌ایم.

اشرفی اصفهانی: کمک ۲۰ هزار تومانی امام خمینی به تأسیس حزب/روحانی مردم را فراموش نکند

حجت‌الاسلام محمد اشرفی اصفهانی رئیس هیئت بدوی بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری صبح امروز (پنجشنبه) در همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور اظهار داشت: من مفتخرم که اولین کسی بودم که در حزب جمهوری اسلامی با حکم آیت‌الله بهشتی منصوب شدم اما به علت مشکلاتی که در کرمانشاه پیش آمد من با ایشان ملاقات و از حزب جدا شدم.

وی به اهمیت احزاب و تحزب‌گرایی در جمهوری اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: آنقدر این حزب جمهوری اسلامی مهم که مرحوم آیت‌الله هاشمی بارها می‌فرمودند حضرت امام دستور داده‌اند از وجوهات شرعی برای تشکیل حزب استفاده شود.

رئیس هیئت بدوی بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری در همین رابطه افزود: بنده هم به همراه پدر شهیدم یک بار شرفیاب حضرت امام شدیم و از ایشان برای تأسیس دفتر حزب درخواست داشتیم و آن موقع برای دفتر حزب ۲۰ هزار تومان نیاز بود که امام دستور این مبلغ را دادند.

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی با اهمیت دانستن حزب و خانه احزاب تصریح کرد: خانه احزاب در زمان دولت اصلاحات خیلی کارساز بود اما دولت نهم و دهم که کشور را ویران کرد، احزاب را هم به سوی نابودی کشاند؛ بنابراین این خانه احزاب باید به جایگاه بالا و در حد انتظار مردم موقعیت بالا و کارساز داشته باشد.

وی خطاب به حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور که در این همایش حضور داشت، گفت: به آقای روحانی بفرمائید مردم در انتخابات نقش بسزایی داشتند و رأی بی نظیری به ایشان دادند بنابراین روحانی مردم را فراموش نکند.

رئیس هیئت بدوی بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت آینده باید متفاوت‌تر از دولت یازدهم باشد یعنی دولت دوازدهم دارای کابینه قوی و کارساز باشد و مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کند به عبارتی دولت دوازدهم باید مقدمه‌ای برای دولت سیزدهم باشد.

اشرفی اصفهانی ادامه داد: الحمدولله شورای شهر و مجلس هماهنگ با دولت است و مردم نیز در انتخابات رأی بالایی به آقای روحانی دادند بنابراین هر ضعف و سستی در دولت دوازدهم، ما را به دولت گذشته برمی‌گرداند و یک دولت همچون دولت احمدی‌نژاد روی کار خواهد آمد و اوضاع را خراب و ویران می‌کند. اگر جای روحانی بودم به درب تک تک خانه‌های مردم می‌رفت و از آنها تقدیر می‌کرد.

رئیس هیئت بدوی بررسی و رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری به برخی حاشیه‌ها در راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر اشاره و اظهار کرد: مسائلی که در روز قدس که باید نماد وحدت و یکپارچگی باشد و حاشیه‌ها در نماز عید فطر در خور شأن این افراد بود که به روحانی زدند. من وقتی آن صحبت‌ها را در نماز عید فطر شنیدم تا صبح خوابم نبرد. من اگر دسترسی به آن شخص داشتم، حساب آن شخص را می‌رسیدم.

حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی در پایان با تأکید بر اینکه خانه احزاب باید با قدرت جلو برود، گفت: خانه احزاب می‌تواند برای مجلس آینده کارساز باشد و برنامه‌ها را مشخص و مدون کند.

کرباسچی: دولت حرف‌های گزنده نزند به نفع مصالح ملی نیست

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران نیز در همایش فصلی خانه احزاب ایران که با عنوان «احزاب، انتخابات و انتظارات» در وزارت کشور برگزار شد، حضور یافت.

وی اظهار داشت: آقای احمدی گفت از توسعه احزاب حمایت می‌کنیم که می‌خواهم بگویم این تعارف است.

کرباسچی افزود: نشانه آن این است که در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۷ نفر از مجلس و غیره حضور دارند و قرار است دو نماینده از احزاب بدون حق رای حضور داشته باشند؛ این همان بحثی است که در دانشگاه‌ها مطرح است که همیشه بین احزاب و حاکمیت رقابت وجود دارد.

دبیر کل حزب کارگزاران همچنین یادآور شد: علت اینکه رسانه‌ها و احزاب و نهادها مردمی نمی‌توانند قدرت گیرند همین است، اگر دولت شهید رجایی را داد احزاب هم شهید بهشتی را دادند.

کرباسچی در ادامه گفت: این تصور که فکر کنیم قدرت احزاب برای تضعیف دولت است اشتباه است. از دولت منتخب که سرمایه نظام است می‌خواهیم حرفهای گزنده نزند و معتقدم به نفع مصالح ملی نیست. حرفهایی در ایام تبلیغات زده می‌شود اما حرف زدن علیه قوای دیگر و شخصیتهای نظام به نفع منافع ملی و کشور نیست.

دبیر کل حزب کارگزاران با تأکید بر اینکه برای تقویت دولت قدرت، باید رسانه را به کار گیریم، یادآور شد: اینکه نارسائی در فقر و مناطق دور افتاده داریم برای نظام اسلامی مطلوب نیست. باید در خانه احزاب به فکر نهاد حزب باشیم و به فکر تثبیت قدرت احزاب باشیم.

حشمتیان: به دنبال سهم‌خواهی نیستیم

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب نیز در این همایش گفت: بیست و چهار میلیون به آقای روحانی رای دادند و وظیفه ما است که به گفته امام از او حمایت کنیم.

وی افزود: رئیس جمهور بیست و چهار میلیون رای دارد، در روز قدس به او توهین می‌شود نه روح امام و نه مقام معظم رهبری راضی است. ما به دنبال سهم‌خواهی نیستیم به خاطر عقیده خود رای دادیم، باید در این برهه زمانی که آمریکا روز به روز تحریم‌ها را بیشتر می‌کند از دولت حمایت کرد.
منبع: مهر
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر