يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - September 29 2024
کد خبر: 3763
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1392 22:09

 به گزارش خبرنگار راه مردم، مراسم تودیع  جواد نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو و معرفی هاشم یکه زارع مدیرعامل جدید در سازمان مدیریت صنعتی،  با حضور چهره های آشنای صنعت خودروسازی و قطعه سازی از رئیس سازمان گسترش و روسای انجمن های خودروسازی و قطعه سازی، اعضای کمیسیون صنایع و اقتصادی مجلس، مدیران شرکت های خودروسازی، قطعه سازی، مدیران روابط عمومی ها و خبرنگاران حوزه خودرو، برگزارشد.


مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل سابق ایران خودرو در گزارشی به ارائه عملکرد دوران مدیریت خود پرداخت و اظهار داشت: گروه صنعتی ایران خودرو در دوران چهار ساله اخیر، تحولاتی از قبیل تغییر ترکیب تولید در جهت سودآوری، به افزایش سهم برند ملی در بازاهای صادراتی و ارتقای سیستم های تولید و کیفیت را تجربه کرد.  در سال 88 که مسوولیت ایران خودرو را بر عهده گرفتم همین مشکلات و بحران مالی وجود داشت و تولید به حداقل رسیده بود. با وجود این ها در سال های بعد از آن تولید افزایش یافت و ایران خودرو دستاوردهای جدیدی را در صنعت خودروی کشور رقم زد.


ایشان با توجه به اینکه در آن زمان پست معاونت خودرویی وزارت صنایع به او پیشنهاد شده بود را نپذیرفت و به جای آن به ایران خودرو آمد، افزود: دو میلیون و 651 هزار دستگاه خودرو از سال 88 تا 91 را از جمله موارد مهم در کارنامه عملکرد خود در ایران خودرو دانست و همچنین افزایش  82 هزار دستگاه از سال 83 تا 88 را نیز یادآورشد و در سال های 88 و 89 بالغ بر 155 هزار دستگاه رشد تولید داشتیم  که چهار برابر همین شاخص در پنج سال قبل از آن بود.

ایشان همچنین تعداد تولید خودرو در سال 88 را 680 هزار دستگاه ذکر کرد که نسبت به سال قبل از آن 13 درصد رشد کرده است و در سال 89 بالغ بر 755 هزار دستگاه تولید شد که نشان دهنده 11 در صد رشد نسبت به سال قبل از آن و تعلق داشتن 51 درصد سهم بازار به ایران خودرو است.


نجم الدین کسب رتبه اول در اشتغال زایی در میان صد شرکت برتر ایران را از دستاوردهای ایران خودرو برشمرد و اظهار داشت:  ایران خودرو در سال 90 تعداد 772 هزار و 777 دستگاه تولید کرد که بالاترین رقم در کشور به شمار می رود و با توجه به بحران اقتصادی سال 91  تولید  خودرو در این سال را 444 هزار و 444 دستگاه و سهم بازار ایران خودرو را 51 درصد ذکر کرد که 47 درصد آن سواری و سه درصد آن تجاری بود.

ایشان درادامه تولید پنج ماه امسال را بالای 120 هزار دستگاه ذکر کرد که  با توجه به مشکلات شماره گذاری، قیمت گذاری و استاندارد و مشکلات دیگر، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

مدیر سابق ایران خودرو کاهش تعهدات معوق و کسب رتبه اول 200 شرکت برتر را از دیگر موارد عملکرد ایران خودرو ذکر کرد و سال 91 را سال آب دیدگی ایران خودرو، تولید بدون ارز نفتی، تولید انبوه 206 داخلی سازی شده و آغاز تولید رانا با تیراژ  روزانه 300 دستگاه دانست  و با توجه به محروم بودن از ارز مبادلاتی و مرجع، 300 میلیون یورو ارز آزاد گرفتیم. علاوه بر دوبرابر شدن صادرات، 397 هزار و 411 دستگاه تولید کردیم.

نجم الدین  در ادامه با اشاره به اجرای 1100 پروژه بهبود کیفیت گفت:  ایران خودرو با 137 تریلیون ریال فروش در سال 89 در صدر برترین ها قرار گرفت و این میزان درآمد در سال 90 به 126 تریلیون ریال رسید که باز هم ایران خودرو را در صدر قرار داد.


ایشان در ادامه افزود: اسفندماه سال گذشته پس از صحبت‌های رییس جمهوری وقت، تعیین قیمت خودرو به شورای رقابت واگذار شد به همین دلیل اسفند 91 و فروردین و اردیبهشت امسال نتوانستیم خودرو بفروشیم در حالی که انبارها پر از خودرو بود و فضایی در جامعه درست کردند که قیمت خودرو قرار است 40 درصد کاهش داشته باشد به همین دلیل مردم خرید خودرو را متوقف کردند و حتی نتوانستیم نقدینگی لازم را از فروش تولیدات تامین کنیم.  بخشی از اظهاراتی که در داخل کشور در ارتباط با کیفیت خودروها مطرح می‌شود بی انصافی است و مورد استفاده خریداران خارجی قرار می‌گیرد به گونه‌ای که آنها با استناد به انتقادات داخلی درخواست کاهش قیمت داشته‌اند که ما نیز نپذیرفته‌ایم.

نجم الدین عنوان کرد: گفته می شود که  ایران خودرو تسهیلات گرفته و به جای تولید،  بانکداری می کند. ‌15 سال پیش با پذیره نویسی و پرداخت 10 میلیون تومان، 33 درصد سهام بانک پارسیان را خریداری کردیم و این سهام تاکنون سود ده بوده است.   خواستیم سهام را بفروشیم اما وزارت اقتصاد جلوی واگذاری‌ آن را گرفت و می گویند سهام را به صورت تدریجی بفروشید درحالی که در این شرایط قیمت سهام به یک سوم قیمت واقعی آن تنزل می یابد.


وی در پایان با اشاره تولید خودروی دنا تا دو ماه آینده تصریح کرد: رانا لوکس، وانت تندر 90 ، سورن با موتور توربو شارژ و یک خودرو شاسی بلند از جمله محصولات جدید ایران خودرو در سال 92 است و سمند سورن، پارس سال LX، سوزوکی کیزاشی، تندر 90 با گیربکس اتوماتیک، 206 ایرانی، 207i و پژو SlX از جمله خودروهای تولیدی در پنج سال اخیر است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر