سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 3745
تاریخ انتشار: 24 شهريور 1392 07:36

آرمان: این روزها برای انتخاب وزیر علوم بحث‌های زیادی در محافل سیاسی و علمی در جریان است و تنوع این بحث‌ها به حدی است که دو عضو از یک اردوگاه اظهارات متناقضی دارند. یکی به صورت صد در صدی اعلام می‌کند که مجلس به جعفر توفیقی رای نمی‌دهد و دیگری اصرار دارد بدنه وزارت علوم اصلاح‌طلب است پس تلاش بی‌حاصل برای معرفی وزیر اصولگرا از سوی روحانی صورت نگیرد. روز گذشته هم شاهد این تناقضات بودیم.


بیشتر اعضای وزارت علوم طرفدار جریان اصلاح‌طلبی هستند


یکی از اصولگرایان که منطقی‌تر سخن می‌گوید باور دارد هیچ گاه وزیر اصولگرا برای وزارت علوم معرفی نخواهد شد و استدلال او هم بدنه این وزارتخانه است که به سمت اصلاح‌طلبی گرایش دارد. احمد توکلی درباره گزینه تصدی وزارت علوم گفت: باید از اصلاح‌طلبی استفاده کرد که پایبند انقلاب و اصول نظام باشد. احمد توکلی بیشترین اعضای وزارت علوم را طرفدار جریان اصلاح‌طلبی دانست و گفت: برای این وزارتخانه نمی‌توان یک اصولگرا را انتخاب کرد. توکلی نسبت به وجود افرادی با نظرات متفاوت در کابینه دولت یازدهم هشدار داد و اظهار کرد: باید محل اختلاف نظرها را بررسی کرد. وی افزود: آقای روحانی هم نسبت به استدلال خیرخواهان بی عنایت نیست، در انتخاب وزرا نباید سخت‌گیری بیش از حد کرد، چرا که دکتر روحانی اصولگرا نبوده و اطرافیان ایشان هم افراد خاصی هستند. وی ادامه داد: اصولگرایان توقع معقول داشته باشند، البته اگر کسی مشکل جدی داشت، ما می‌ایستیم، کما اینکه جلوی احمدی‌نژاد هم ایستادیم و 4 وزیر نفت را رد صلاحیت کردیم. وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تایید صلاحیت توفیقی از سوی مجلس، گفت: ایشان اظهار داشتند که نه قبل از 26 خرداد و نه بعد از آن، حرفی درباره تقلب و فتنه نزده‌اند، تنها روز بیست و ششم در مسجد دانشگاه تهران سخنرانی کرده‌اند که آن هم از سر عصبانیت بوده است (به تعبیر من). توکلی افزود: آقای توفیقی با بر عهده گرفتن ریاست ستاد دکتر عارف قصد داشت تا در مقابل تحریم کنندگان انتخابات ایستادگی کند، چرا که او نظام و انقلاب را قبول دارد.


توفیقی رای نمی‌آورد


اما آن روی سکه نایب‌رئیس مجلس حضور دارد او از بعید بودن رای اعتماد مجلس به توفیقی خبر داد. دکتر جعفر توفیقی از جمله وزرای محبوب دولت اصلاحات بود که عملکرد او در آن ایام که فضای دانشگاه با فراز و فرودهای سیاسی زیادی مواجه بود به دوره طلایی این وزارتخانه معروف شد. مشی سیاسی توفیقی براساس اعتدال تعریف شده است و هیچ گاه در مقام وزیر علوم از گروه‌های سیاسی حتی آن بخش که خود بدان علقه داشت سخن نگفت چرا که می‌دانست کوچکترین اظهارنظر سیاسی به بهانه‌ای برای هجمه تندروها تبدیل خواهد شد و در این میان آنچه و آن که متضرر خواهد شد دانشجویان و دانشگاه خواهند بود. حالا در این میان افرادی که به تندروی معروف هستند به آتش انتخاب توفیقی می‌دمند تا آن را روشن نگه دارند اما این که باهنر بخواهد با آنها همنوا شود قابل تامل است. محمدرضا باهنر دیروز با بیان اینکه روحانی باید وزرایی را به مجلس معرفی کند که نمایندگان بتوانند به آنها رأی اعتماد بدهند، گفت: بعید می‌دانم مجلس به توفیقی رأی اعتماد بدهد.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سه وزیر پیشنهادی در اواسط مهرماه به مجلس معرفی شوند، گفت: با توجه به اینکه، مهر ماه باید مدارس فعالیت خود را آغاز کنند و دانش‌آموزان به مدارس بروند، حدس من این است که آقای روحانی معرفی وزیر را به بعد از ایام بازگشایی مدارس واگذار می‌کنند. وی با بیان اینکه علاقه‌مند هستیم که وزرای پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه‌های علوم، آموزش و ورزش این بار از مجلس رای اعتماد بگیرند، گفت: توصیه ما به آقای روحانی این است که ملاحظه مجلس را بکند و افرادی را به مجلس معرفی کند که مجلس بتواند به آنها رای اعتماد بدهد.

باهنر درباره احتمال معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: امیدواریم آقای روحانی، آقای توفیقی را معرفی نکند چون بعید می‌دانم مجلس به توفیقی رای اعتماد بدهد. نماینده مردم بجنورد هم دیروز از سوی دیگر بهارستان‌نشینان خبر دیگری را اعلام کرد. قاسم جعفری با اشاره به عملکرد جعفر توفیقی گفت: نمایندگان پس از آغاز مجدد جلسات علنی مجلس و پایان یافتن تعطیلات، موضوع عزل و نصب‌ها در این وزارتخانه را به صورت جدی دنبال می‌کنند. وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش مجلس از توان نظارتی خود برای بررسی اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم استفاده خواهد کرد، اظهار داشت: بلافاصله پس از پایان یافتن تعطیلات خانه ملت، جلسه‌ای برای بررسی این موضوع در کمیسیون برگزار خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه آقای توفیقی درصورت معرفی به خانه ملت راه دشواری برای کسب رای اعتماد نمایندگان دارد، تصریح کرد: کارنامه و عملکرد آقای توفیقی به‌گونه‌ای است که مسائل متعددی حول آن وجود دارد. جعفری همچنین از لزوم موضع‌گیری سرپرست وزارت علوم درباره فتنه سخن گفت و ادامه داد: با توجه به هزینه‌هایی که فتنه برای کشور داشت، باید همگان موضع خود را درقبال آن مشخص کنند. وی تصریح کرد: اگر آقای توفیقی فتنه را قبول دارند اعلام کنند و درباره عملکرد خود در آن دوران توضیح دهند و اگر هم قبول ندارند، رسما اعلام کنند تا وکلای ملت موضع وی را بدانند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر