شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 37174
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1396 18:12
معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از جهت گیری های اصلی در دولت دوازدهم بهینه سازی مصرف انرژی است چرا که این موضوع، یک تعهد ملی و بین المللی است.
راه امروز: معاون اول رئیس جمهوری گفت: یکی از جهت گیری های اصلی در دولت دوازدهم بهینه سازی مصرف انرژی است چرا که این موضوع، یک تعهد ملی و بین المللی است.
اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آئین دوازدهمین دوره جایزه ملی محیط زیست که در سالن همایش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: میزان انرژی که در همه بخش های کشور مصرف می شود عادلانه نیست. این انصاف نیست که این مقدار از منابع کشور هدر داده شود و محیط زیست کشور نابود شود.
وی اضافه کرد: در دولت یازدهم سعی ما بر این بود که محیط زیست را به مهمترین مساله کشور تبدیل کنیم و به همین دلیل اولین مصوبه دولت را برای حل مشکل دریاچه ارومیه اختصاص دادیم.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: امروز با برنامه ریزی های دقیقی که در ستاد احیای دریاچه ارومیه به همراه دستگاه های ذیربط همچون وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده است، می توانیم بگوییم خطر خشک شدن دریاچه ارومیه برطرف شده است.
وی در ادامه از خدمات ارزنده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دست اندرکاران این سازمان قدردانی کرد و گفت: آن چه که مهم است حفاظت از محیط زیست و تبدیل آن به یک مساله اجتماعی و ملی است که البته حفظ آن با حضور همه آحاد ملت و به خصوص نخبگان امکان پذیر است.
جهانگیری افزود: نهادهای مدنی در این بخش می توانند کارساز باشند و حتما از شبکه هایی که ایجاد شده استقبال می کنیم و از تجربیاتشان در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

**آمریکا متهم اصلی انتشار گازهای گلخانه ای است
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به توافق اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشوری که بیش از همه در ایجاد و توسعه گازهای گلخانه ای نقش داشته، در اقدامی برتری جویانه و بی حساب نسبت به این توافق به نوعی ابراز تردید کرده و اعلام نموده است که ترجیح من بیش از این که مردم جهان باشد، مردم آمریکا است.
جهانگیری افزود: گویا فراموش کرده است که گازهای گلخانه ای تولید شده در آمریکا زندگی همه بشریت را تهدید کرده و این اتفاق اگر یک متهم اصلی داشته باشد این متهم آمریکا است که باید به وظایف انسانی و قانونی خود طبق توافقنامه پاریس عمل کند و دنیا نیز باید در این موضوع، موضعی جدی داشته باشد.
جهانگیری ادامه داد: بازگشت تعادل به زیست محیط جهانی مستلزم کار و تلاش جدی همه کشورها و بخش های مختلف اعضای جامعه جهانی است. جامعه جهانی نمی تواند ناعدالتی نسبت به محیط زیست را ببیند و به زندگی پرمخاطره انسان ها بی تفاوت باشد.
وی گفت: حفظ محیط زیست در قرن بیست و یکم به طور قطع‌ اصلی ترین مساله ای است که جامعه جهانی با آن روبرو است. محیط زیست یک موضوع تزئینی نیست بلکه مساله ای است واقعی و عام که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه موضوع محیط زیست مساله ی دیروز، امروز و‌ فردای ایران است، افزود: هر فرد علاقمند به ایران باید بصورت جدی به مسائل زیست محیطی بپردازد. 
جهانگیری ادامه داد: در سالهای اخیر مشکلات زیست محیطی جدی مانند ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، هورالعظیم و سایر تالاب ها، آلودگی هوای کلان شهرها و شیوع بیماری های صعب العلاج در کشور ایجاد شده که ریشه همه آنها تحت تاثیر مسائل زیست محیطی است.
وی اضافه کرد: با همت شخصیت ها، افراد مختلف، تشکل های مردم نهاد، مردم کشور نسبت به مسائل زیست محیطی حساسیت بالایی نشان دادند و در ایام انتخابات اخیر که تصور نمی شد موضوع محیط زیست به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم تبدیل شود، شاهد آن بودیم که مردم بیش از آنکه به شعارها و وعده های اقتصادی در انتخابات توجه کنند، نگران آینده کشور بودند و آینده محیط زیست ایران یکی از دغدغه های اصلی آنها بود. 
معاون اول رئیس جمهوری به شعار مردم استان خوزستان در حضور دکتر روحانی در آنجا که می گفتند ما که هوا نداریم ولی هواتو داریم، اشاره کرد و افزود: این شعار اوج شعور مردم این استان را نشان می داد که با وجود مشکلات متعدد، نگران آینده کشور بودند و به دنبال انتخابی برای آینده بهتر در کشور بودند. 
جهانگیری در ادامه با تاکید بر این که محیط زیست باید به اصلی ترین و ملی ترین مساله کشور تبدیل شود، خاطر نشان کرد: اولین مصوبه دولت تدبیر و امید در خصوص دریاچه ارومیه صادر شد و با وجود آنکه بسیاری در آن زمان می گفتند که پرداختن به دریاچه ارومیه بی فایده و هدر دادن منابع است اما دولت با آگاهی از آنکه خشک شدن دریاچه ارومیه می تواند زندگی مردم در شمال غرب کشور را مختل کند، با جدیت به این موضوع پرداخت.
وی به سوء مدیریت در دوره گذشته و تصمیم برای خشک کردن هورالعظیم اشاره کرد و گفت: خشک شدن هورالعظیم می توانست یکی از کانون های تهدید استان خوزستان شود اما با همت وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، امروز بیش از 80 درصد آن آب دارد و به کانون حیات و زندگی تبدیل شده و در عین حال مشکلی هم بر سر راه توسعه و کارهای اقتصادی ایجاد نکرده است.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در مساله آلودگی هوای کلان شهرها نیز با حساسیت روی آلاینده های اصلی تمرکز داده شد و یکی از مهمترین اقدامات این بود که نیروگاه ها به جای مصرف سوخت مازوت از گاز استفاده کنند و امروز تقریباً سوخت همه نیروگاه های حساس به گاز تبدیل شده است.
وی به برنامه دولت برای توسعه حمل و نقل درون شهری اشاره کرد و گفت: در یکی از جلسات اخیر شورای اقتصاد مبلغ 2 میلیارد دلار برای تهیه 2 هزار دستگاه واگن برای تهران و کلان شهرها اختصاص یافت تا ظرفیت مترو در این شهرها افزایش پیدا کند که امیدوارم وزارت کشور و شهرداری ها از این فرصت استفاده کنند. 
جهانگیری در ادامه به کانون ریزگردها در کشور اشاره کرد و گفت: بخشی اصلی کانون های ریزگردها خارجی است که هم وزارت خارجه و هم سازمان محیط زیست باید به طور جدی از سازمان ها و دستگاه های بین المللی پیگیری کنند تا کانون های خارجی را متوقف کنند که البته کار بسیار دشواری است.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: به کانون های داخلی تمرکز جدی داده شد و در سال گذشته وقتی مردم خوزستان و اهواز آسیب دیدند ما در آنجا تصمیم گرفتیم که یک کار جهادی 24 ساعته شروع کنیم تا بتوانیم بخشی از کانون های داخلی را با انتقال آب و روش هایی که مورد قبول است، حل و فصل کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه درباره هامون، زاینده رود، تالاب های کشور تصمیمات خوبی گرفته شده است، گفت: سازمان محیط زیست تاکنون تاکنون گزارش های خوبی در این زمینه ارائه کرده است.
وی با یادآوری اینکه توجه به حفظ محیط زیست در آیین و فرهنگ ما بیش از آنکه یک ضرورت باشد، یک باور و اعتقاد است و زمین بعنوان نماد مادیت و آسمان بعنوان نماد معنویت باید همواره از تعادل برخوردار باشند، گفت: امروز بیش از هر زمان نیاز داریم از پشتوانه های دینی، فرهنگی و هنری استفاده کنیم تا بتوانیم آب، خاک و هوا را حفظ کنیم.
معاون اول رئیس جمهوری تصرف بی رویه بشر در طبیعت را بیش از همه محصول سقوط اخلاقی و اعتقادی دانست و با اشاره به برخی ابرچالش ها در ایران، گفت: اگر به صورت جدی به آنها نپردازیم، می توانند کشور را به شدت تحت تاثیر قرار دهند که از جمله آن می توان به بیکاری اشاره کرد که به یکی از پیچیده ترین مسایل برای کشور تبدیل شده است.
جهانگیری افزود: ظرفیت اشتغال زایی کشور با این اقتصاد در بهترین دوره ها حدود 650 هزار فرصت شغلی در سال بوده و اکنون به طور سالانه بیش از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که برای پاسخگویی به نیاز اشتغال آنها باید اقتصاد کشور بزرگ شود و توسعه پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم میان توسعه تکنولوژی، صنعت و ضرورت های زیست محیطی توازن برقرار کنیم، افزود: باید نقطه مطلوب که بتوان به طور همزمان توسعه و مسائل زیست محیطی را دنبال کرد، شناسایی کنیم و به آن بپردازیم.
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست با حضور همه آحاد ملت امکان پذیر خواهد بود، گفت: نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست نقش مهم و کارسازی دارند و دولت حتماً از این شبکه های ایجاد شده استقبال می کند. هر پیشرفت در حوزه محیط زیست زمانی موثر است که همه گروه ها نظیر علما، تشکل ها، مراجع، هنرمندان، اصحاب رسانه، تشکل های مدنی و سیاسی در سیاستگذاری حضور داشته باشند. 
جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت باید در برخی تهدیدات زیست محیطی پناهگاه جدی مردم باشد، گفت: در مساله ریزگردها، گرد و غبار و آلودگی هوای کلان شهرها دولت باید پناهگاه مردم باشد و در عین حال مردم نیز باید تکیه گاه مهم دولت و حکومت باشند. 
وی یادآور شد: باید به یک تفاهم ملی برسیم که مسائل بزرگ و جدی کشور زمانی قابل حل هستند که مردم و دولت در یک جهت قرار گیرند. امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند مسائل و مشکلات را برطرف کند.
معاون اول رئیس جمهوری در پایان تاکید کرد: امیدوارم همه مردم و خصوصا نخبگان کشور در حل مسایل زیست محیطی در کنار دولت مشارکت داشته باشند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر