جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 37129
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1396 19:03
قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی با قطر

بحران دیپلماتیک در خاورمیانه

شبکه خبری اسکای نیوز و دیگر رسانه ها در خبری فوری از قطع روابط عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با قطر خبر دادند.
شبکه خبری اسکای نیوز و دیگر رسانه ها بامداد دوشنبه در خبری فوری از قطع روابط عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر با قطر خبر دادند. یک منبع مسئول عربستان سعودی اعلام کرد که دولت عربستان برای حفظ امنیت ملی خود در برابر خطر تروریسم و افراطی گری تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرد.

 عربستان سعودی اعلام کرد که همه گذرگاههای مرزی و دریایی و هوایی با قطر را بسته است و سفر شهروندانش به قطر یا اقامت یا عبور از این کشور ممنوع است. دولت عربستان همچنین ورود یا عبور قطری ها از عربستان را به دلایل امنیتی پیشگیرانه ممنوع کرد و از قطری های مقیم یا مسافر در عربستان خواست تا ظرف 14 روز خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک منبع مسئول نوشت: عربستان تصمیم قاطع خود را به خاطر اقدامات علنی و محرمانه سالهای گذشته قطر برای برهم زدن صفوف داخلی عربستان و تحریک برای شورش علیه دولت عربستان و خدشه وارد کردن به حاکمیت این کشور و نیز پناه دادن دوحه به گروههای تروریستی و طائفه ای متعدد برای ضربه زدن به ثبات منطقه و از جمله گروه اخوان المسلمین و داعش و القاعده گرفته است.

این منبع گفت: عربستان این تصمیم را همچنین به خاطر اعمال حقوق حاکمیتی خود براساس قوانین بین المللی و محافظت از امنیت داخلی خود در قبال خطرات تروریسم و افراط گرایی گرفته است.

همچنین رویترز گزارش داد که بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرد.

منامه دیپلمات های خود را از دوحه فرا خواند و به تمامی نمایندگی های سیاسی قطر 48 ساعت مهلت داد، خاک بحرین را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، دولت ریاض نیز از دیگر کشورهای همپیمان خود خواست که روابط شان با قطر را قطع کنند. 

همچنین رسانه ها از قطع روابط کشورهای امارات و مصر در تبعیت از دولت سعودی با قطر خبر دادند.

وزارت خارجه مصر در بیانیه خود آورده است: دولت مصر روابط دیپلماتیک با قطر را در سایه اصرار حکومت قطر برای اتخاذ مسیری خصومت آمیز در قبال مصر و شکست همه تلاش ها برای دست برداشتن دوحه از حمایت از گروههای تروریستی و در  صدر آنها گروه تروریستی اخوان المسلمین و پناه دادن به رهبران این گروه - که احکام قضایی علیه آنها به خاطر عملیات تروریستی علیه امنیت و سلامت مصر صادر شده است- قطع می کند.

روابط عربستان، امارات با قطر در روزهای اخیر در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، رو به تنش گذاشت. دولت قطر اعلام کرد که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که با توجه به قطع روابط به نظر می رسد که این میانجیگری بی نتیجه بوده است.

در همین حال قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تحت تاثیر نشانه‌های محدود شدن عرضه اوپک به بازار، بیش از یک درصد افزایش یافت. بر این اساس نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ۷۰ سنت یا ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۵۰.۶۵ دلار در هر بشکه رسید.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۴۸.۳۴ دلار در هر بشکه رسید که ۶۸ سنت یا ۱.۴ درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات گذشته افزایش داشت.  
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر