جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 37035
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1396 11:03
پايتخت افغانستان يك بار ديگر طعمه عمليات تروريستي شد

مرثيه‌اي براي كابل

عقربه‌هاي ساعت به هشت و سي دقيقه مي‌رسد و صداي انفجاري مهيب كابل را مي‌لرزاند. دود سفيدرنگي آسمان نيلگون كابل را مي‌پوشاند. دود از محوطه ديپلماتيك بلند شده است. زخمي ديگر بر پيشاني كابل مي‌نشيند.
اعتماد نوشت: ساعت اندكي از هشت صبح گذشته و گرماي كابل هنوز روزه‌داران را در نخستين هفته ماه رمضان در پايتخت افغانستان بي‌تاب نكرده است. منطقه ديپلماتيك كابل كه محل استقرار نهادهاي دولتي و سفارتخانه‌هاي خارجي است مانند هر روز با تدابير شديد امنيتي صبح را از سر گرفته است. كارمندان ادارجات دولتي با كت و شلوارهاي رسمي وارد محوطه ديپلماتيك مي‌شوند. عقربه‌هاي ساعت به هشت و سي دقيقه مي‌رسد و صداي انفجاري مهيب كابل را مي‌لرزاند. دود سفيدرنگي آسمان نيلگون كابل را مي‌پوشاند. دود از محوطه ديپلماتيك بلند شده است. زخمي ديگر بر پيشاني كابل مي‌نشيند.
نمودار صعودي مرگ
صداي بوق ماشين‌هاي امنيتي با آژير آمبولانس‌ها يكي مي‌شود. هنوز ساعتي از وقوع حادثه نگذشته است كه سخنگوي وزارت كشور اعلام مي‌كند قريب به ٥٠ نفر در اين حادثه كشته و مجروح شده‌اند. ساكنان كابل ديگر مي‌دانند كه آمار تلفات مانند ساعت شني است كه هر لحظه بر ارتفاع آن افزوده مي‌شود. حادثه در محل وزير اخبار خان در منطقه ديپلماتيك رخ داده كه چند سفارتخانه خارجي درون آن قرار دارند و از ارگ رياست‌جمهوري نيز فاصله چنداني ندارد. ميزان آسيب‌هاي وارده به ساختمان‌هاي اطراف محل حادثه به اندازه‌اي است كه به سختي مي‌توان با تماشاي صرف تصاوير پذيرفت كه اين ميزان تخريب در نتيجه يك عمليات تروريستي به وقوع پيوسته است. با فرونشستن گرد و خاك و ابرهاي سياه ناشي از دود كه محل حادثه را در برگرفته است، مردان و زناني با صورت‌هايي غرق در خون و لباس‌هايي كه تار و پودهاي‌شان از هم تنيده شده تلاش مي‌كنند خود را از كابوس مرگ نجات دهند. ساكنان پايتخت به امدادرساني به قربانيان حوادث تروريستي پيش از رسيدن نيروهاي امنيتي عادت دارند. قربانياني كه زنده مانده‌اند به سرعت شناسايي مي‌شوند، بدن‌هاي بيهوش دست به دست مي‌شود تا فاصله ميان خودروهاي امدادي و مجروحان كم و كمتر شود. صداي ناله‌هايي كه همراه چند دقيقه پيشش را صدا مي‌كند در فضا پيچيده است. مردي انگشت‌هايش را بر پيشاني غرق در خون مي‌گذارد و با بهت مي‌گويد: زلزله بود؟
بوي گوشت سوخته و خون فضاي امن‌ترين خيابان كابل را پر مي‌كند. سنگفرشي از شيشه زمين را پوشانده است. نيروهاي امنيتي سفارتخانه‌هاي اطراف گيج و مبهوت سعي در تامين سلامت ديپلمات‌هاي خارجي دارند. خبرنگاران و عكاسان رسانه‌هاي خارجي با سرعت خود را به صحنه مي‌رسانند. زمان طلايي براي ثبت اتفاق صبح چهارشنبه خونين كابل را نبايد از دست داد. عقربه‌هاي ساعت به يازده رسيده است. هنوز هيچ گروهي مسووليت اين حمله را نپذيرفته است و البته كه گزينه‌هاي روي ميز هم چندان زياد نيست يا كار طالبان است يا داعش. زمان بايد بگذرد تا نيروهاي امنيتي مسببان چهارشنبه سياه را شناسايي كنند. وزارت امور داخلي افغانستان، با بيانيه‌اي حمله مذبوحانه‌اي را كه منجر به كشته شدن زنان و كودكان بي‌گناه شد محكوم كرد. لحن بيانيه محكوميت همان است كه هميشه تكرار مي‌شود و بر سه پايه استوار است: تقبيح عمليات، وعده شناسايي عاملان آن و همدردي با خانواده‌هاي قربانيان.
اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان چندساعت پس از وقوع اين حادثه در بيانيه‌اي آن را محكوم كرد و تاكيد كرد كه تروريست‌ها حتي در ماه رحمت و الفت اسلامي – رمضان – نيز دست از كشتن كودكان و زنان بي‌گناه برنمي‌دارند. وزارت خارجه پاكستان نيز يكي از نخستين كشورهايي بود كه اين حمله را محكوم كرد. به مرور زمان كشورهاي چين، ژاپن، هند، تركيه، امريكا، ايران و دفتر نمايندگي ناتو در افغانستان نيز اين عمليات را محكوم مي‌كنند.
به اسم آلماني‌ها؟
انفجار صبح روز چهارشنبه مقابل سفارتخانه آلمان رخ داد و بر اساس تصاويري كه منتشر شده تمام پنجره‌هاي سفارتخانه كه منتهي به محل حادثه بودند، به سنگفرشي براي خيابان اصلي بدل شده بودند. وزير خارجه آلمان حوالي ساعت ١٢ ظهر به وقت كابل نسبت به اين اتفاق واكنش نشان داد و اعلام كرد كه در نتيجه اين انفجار چند كارمند سفارتخانه زخمي شده‌اند و يك مامور محلي مسوول درب ورودي سفارتخانه هم بر اثر شدت جراحات وارده درگذشته است. وزيرخارجه آلمان به خانواده‌هاي كاركنان سفارتخانه كشورش در آلمان اطمينان داد كه جان آنها در امنيت است.
واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: با توجه به اينكه اين انفجار در نزديكي محل سفارتخانه آلمان رخ داد به احتمال بسيار زياد مي‌تواند بر موضوع بررسي وضعيت پناهجويان افغان در آلمان كه در حال حاضر مورد تحقيق جدي در اين كشور اروپايي قرار دارد، تاثير بسيار بگذارد. در حال حاضر حدود ١٠٠٠ سرباز آلماني در قالب نيروهاي ناتو در افغانستان حضور دارند. آلمان همچنين در بخش نظامي افغانستان نيز سرمايه‌گذاري‌هاي هنگفتي كرده تا بتواند در مسير به ثبات رساندن اين كشور كمك كند. مقام‌هاي دولتي آلمان مي‌گويند كه افغانستان به اندازه كافي امن شده است و افغان‌ها مي‌توانند به كشور خود بازگردند. پيش از اين حادثه تروريستي قرار بود كه هواپيماي حامل پناهندگان افغاني كه با درخواست آنها براي اقامت در آلمان موافقت نشده روز چهارشنبه به كابل بازگردند كه با وقوع اين حادثه مقام‌هاي آلمان اعلام كردند كه اين پرواز فعلا كنسل شده است. وزير خارجه آلمان روز چهارشنبه در بيانيه محكوميت اين اقدام تاكيد كرده بود كه چنين حملاتي منجر به تغيير ديدگاه آلمان براي كمك به دولت افغانستان در راستاي تامين امنيت نخواهد شد.
وزارت خارجه افغانستان نيز اعلام كرد كه گروه بحراني را براي رسيدگي به وضعيت به وجود آمده پس از انفجار تشكيل داده است. بر اساس آخرين آمار اعلام شده تا ساعت يك بعدازظهر، ٦٠ نفر جان خود را از دست داده و قريب به ٣٥٠ نفر نيز زخمي شده بودند. همزمان با بالا رفتن آمار تلفات و همچنين رشد صعودي رقم مجروحان، خانواده‌ها مقابل بيمارستان‌هايي كه مجروحان به آن منتقل شده بودند، صف كشيدند. مسوولان بيمارستان هرچند ساعت يك بار ليست مجروحاني كه در اين بيمارستان مستقر هستند را تغيير مي‌دهند و اسامي افراد جديد را به ليست‌هايي كه بر روي ديوار كوبيده شده اضافه مي‌كنند. عقربه‌هاي ساعت به يك و نيم بعد از ظهر مي‌رسد و آمار جديد كشته شده‌ها ٨٠ نفر گزارش مي‌شود. هنوز هدف اصلي اين عمليات تروريستي مشخص نشده اما منابع دولتي مي‌گويند كه ٩٠ درصد قربانيان از شهروندان غيرنظامي و به خصوص زنان و كودكان هستند.
طالبان: اين‌بار كار ما نبود
عقربه‌ها ساعت ١٤ بعدازظهر را نشان مي‌دهد. كمتر كسي در كوچه و خيابان از عاملان اين حادثه سوال مي‌كند. براي مرثيه‌خوان‌هايي كه هر چند وقت يك بار بر عزاي يكي از اعضاي خانواده در افغانستان سياه پوش مي‌شوند، طالبان با داعش اندك تفاوتي ندارد. با اين همه گروه طالبان با گذشت چندساعت از حادثه در حالي كه نگران اعتبار خود است در بيانيه‌اي به امضاي ذبيح‌الله مجاهد اعلام مي‌كند كه دستان ما به اين خون آلوده نيست. وي با بيان اينكه امارت اسلامي ارتباطي با حمله روز چهارشنبه ندارد و زمان مشخص خواهد كرد كه اين حمله به دستور چه كساني صورت گرفته است. در حالي كه شهروندان غيرنظامي بسياري در نتيجه حملات طالبان در اين سال‌ها جان خود را در افغانستان از دست داده‌اند اما مجاهد در بيانيه خود مي‌گويد كه طالبان هرگونه انفجار و حمله‌اي را كه عليه شهروندان غيرنظامي صورت بگيرد، محكوم مي‌كند.
به گزارش منابع محلي در ميان كشته‌شدگان چند روزنامه‌نگار و عكاس هم به چشم مي‌خورد. راننده BBC انگليسي كه از نيروهاي محلي اين پايگاه خبري بود در اين حادثه جان خود را از دست داد و چند خبرنگار اين شبكه نيز مجروح شدند كه حال عمومي آنها خوب گزارش شده است.
تخريب سنگين سفارتخانه ايران
قلب افغانستان روز چهارشنبه يكي از خونين‌ترين روزهاي خود را تجربه كرد. در محل حادثه بر اثر شدت انفجار حفره‌اي به عمق ٧ متر ايجاد شد. دو ساعت پس از حادثه همچنان هم دود از محل حادثه بلند مي‌شد. برخي از منابع امنيتي محل اوليه انفجار را بمب‌هاي كار گذاشته شده در تانكر آب اعلام كرده‌اند. تصوير مردان و زناني كه سر و صورت‌هاي خود را باندپيچي كرده بودند و از ميان دود و مخروبه‌ها به بيرون منتقل مي‌شدند در تمام خبرگزاري‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي ديده مي‌شد. درحالي كه برخي از منابع مي‌گويند احتمالا سفارت آلمان هدف اصلي اين بمبگذاري بوده اما هنوز هيچ منبع رسمي آن را تاييد نكرده است.
سفارتخانه ايران در پايتخت افغانستان نيز كه در ١٥٠ متري محل حادثه است دچار آسيب‌هاي جدي شد. تصاوير منتشر شده از اقامتگاه محمدرضا بهرامي، سفير ايران در افغانستان نشان مي‌داد كه پنجره‌هاي شيشه‌اي خرد شده و شكاف‌هايي نيز در سقف ايجاد شده بود كه منتهي به ريزش‌هاي سطحي شد. سفارتخانه‌هاي فرانسه، تركيه و چين نيز در جريان اين عمليات تروريستي متحمل خسارت‌هايي شدند.
غوغاي ناامني
درحالي كه نيروهاي امدادي از دقايقي پس از وقوع حادثه به كمك نيروهاي مردمي روند انتقال مجروحان را آغاز كرده بودند، تدابير فوق امنيتي توسط ناتو و نيروهاي ائتلاف به رهبري امريكا در منطقه برقرار شد. هليكوپترهاي امريكايي بر فراز منطقه به پرواز درآمدند و بر تعداد نيروهاي امنيتي براي محافظت از سفارتخانه‌ها نيز افزوده شد. در افغانستان حملات پوششي و زنجيره‌اي امر بسيار رايجي است و به همين دليل نيروهاي امنيتي تلاش مي‌كردند اسكورت ماشين‌هاي اورژانس تا بيمارستان را تضمين كنند تا حملات ثانويه ديگري در طول راه رخ ندهد. به گزارش واشنگتن‌پست در يك مقطع زماني كه نيروهاي ارشد پليس قصد داشتند وارد محوطه محل حادثه شوند با نيروهاي اطلاعاتي ويژه درگيري پيدا كردند و دو طرف براي هم اسلحه كشيدند كه به سرعت مساله فيصله پيدا كرد. با توجه به اينكه در بسياري از موارد گروه‌هاي تروريستي از نيروهاي امنيتي براي پيشبرد پروژه‌هاي خود استفاده مي‌كنند، اعتماد كاملي ميان نهادهاي انتظامي و امنيتي وجود ندارد. در سال ٢٠١٥، يك عمليات مشابه در حومه كابل رخ داد كه منجر به كشته و زخمي شدن صدها نفر شد. پس از آن حادثه تروريستي، عمليات روز گذشته بزرگ‌ترين عمليات تروريستي در پايتخت افغانستان در دو سال گذشته است. مغازه‌داراني كه محل كسب آنها چند صدمتر با محل حادثه فاصله دارد نيز كار روز چهارشنبه خود را با جارو كردن خرده شيشه‌ها آغاز كردند. وضعيت وخيم امنيتي در كابل خانواده‌ها را مجبور كرد براي بازگرداندن فرزندان خود از مدارس اقدام كنند.
زمين مي‌لرزيد
رويترز در گزارش خود درباره چهارشنبه كابل مي‌نويسد: درحالي كه طالبان مسووليت اين حملات را نپذيرفته است اما داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي فعال در افغانستان در چندماه گذشته حملات تروريستي بسياري را پيش بردند كه آخرين نمونه آن در ماه مارس ميلادي بود كه منجر به كشته شدن ٥٠ نفر شد. محمدحسن ٢١ ساله كه در جريان اين حادثه آسيب ديده است، مي‌گويد: ابتدا با شنيدن صدا و لرزش زمين احساس كردم كه زلزله رخ داده است.
نبيب احمد ٢٧ ساله نيز در اين خصوص مي‌گويد: تخريب گسترده‌اي در منطقه حفاظت شده رخ داده و بسياري از مردم گيج و مبهوت هستند. كابل ساعت‌هاي آشوب و سردرگمي را مي‌گذراند.
خبرنگار رويترز كه به نزديك‌ترين بيمارستان محل حادثه مراجعه كرده بود در خصوص وضعيت اين بيمارستان مي‌گويد: جمعيت دورتادور بيمارستان را احاطه كرده است. با ورود هر آمبولانس جمعيت به سمت آن مي‌رود تا از هويت مجروح يا شخص متوفي باخبر شود. برخي اجساد به گونه‌اي سوخته‌اند كه قابل شناسايي نيستند.
خون تو از من
سي‌ان‌ان در گزارشي ميداني از وضعيت كابل در روز حادثه نوشت: ليما طبيبي كه يك شهروند دورگه افغاني - امريكايي است كه در يك مركز مشاوره محلي در كابل كار مي‌كند درباره لحظه حادثه مي‌گويد: در حال حاضر شدن براي رفتن به سر كار بودم كه ناگهان صداي انفجار مهيبي شنيده شد. گفته مي‌شود كه تعداد بسيار زيادي از كارمندان يك شركت ارتباطاتي در ميان قربانيان اين حادثه بوده‌اند. زماني كه از ليما سوال مي‌شود كه بيشتر قربانيان با توجه به منطقه وقوع حادثه كه محل رفت‌و‌آمدهاي هيات‌هاي ديپلماتيك بوده افغان بوده‌اند يا خارجي، وي با بغض مي‌گويد: هميشه قربانيان افغان هستند. هميشه حمله‌كنندگان به فكر تخريب يك مكان خارجي يا يك هيات خارجي يا چهره‌هاي سياسي رده بالا هستند اما اين شهروندان افغان غير نظامي هستند كه جان مي‌بازند. از صبح روز چهارشنبه خطوط تلفني قطع شده‌اند اما مردم تلاش مي‌كنند حداكثر كمك را به يكديگر بكنند. ليما در ادامه به سي‌ان‌ان مي‌گويد: مردم در افغانستان سرشار از محبت و اميدواري هستند. از ساعاتي پس از انفجار، صدها نفر در صف براي اهداي خون ايستاده‌اند.
شرم بر عاملان مرگ
واشنگتن پست به نقل از يك منبع دولتي مي‌نويسد كه بسياري از كشته‌شدگان در اين حادثه شهروندان غيرنظامي، تعداد محدودي نيروي امنيتي و پليس، كارمندان بانك و كارمندان يك شركت مخابراتي و ارتباطي بوده‌اند. براساس برخي آمار نام ٥ زن در ميان كشته‌شدگان قابل شناسايي ديده شده است. با وجود اينكه اين حادثه در منطقه محل رفت و آمد نيروهاي خارجي صورت گرفته است اما در ميان كشته‌شدگان هيچ فرد خارجي گزارش نشده است.
واشنگتن پست در ادامه مي‌نويسد: مرد افغاني در حالي كه لباس‌هايش با خون به رنگ قرمز درآمده بود در حالي كه گريه مي‌كند، مي‌گويد: به فرزندان برادرم چه بگويم؟ بخشي از جسد برادرم در اين كيسه است، بقيه اجزاي تنش را پيدا نكردم. به آن جنازه نگاه كنيد، يك زن بود. شرم بر كساني كه دست به چنين حركت‌هايي مي‌زنند.
در حالي كه دولت اشرف غني مي‌گويد تمام تلاش خود را براي مهار ناامني به كار گرفته است اما صبح روز چهارشنبه با حمام خوني كه در كابل به راه افتاده بود، شديدترين انتقادها از زبان مردم نسبت به دولت شنيده مي‌شد. با اين حادثه تروريستي ترافيك كابل را قفل كرد و عملا آمبولانس‌ها براي رساندن به موقع مجروحان به بيمارستان‌ها نيز با مشكل روبه‌رو شدند. بسياري از مردم در حالي كه ترس بر چهره‌هاي‌شان سايه انداخته بود به شبكه‌هاي محلي گوش مي‌دادند كه تازه‌ترين اخبار از حادثه را گزارش مي‌داد. يك عضو پارلمان افغانستان در اين باره به واشنگتن‌پست مي‌گويد: دولت فعلي يك دولت ناتوان است كه نمي‌تواند از مردم محافظت كند و بايد منحل شود. بايد يك دولت موقت تشكيل داد.
افغانستان، جنگ همه
درحالي كه نيروهاي ائتلاف تلاش مي‌كنند وضعيت امنيتي در افغانستان را به سيطره خود درآورند اما نيروهاي طالبان هر روز بر توفيق‌هاي زميني خود مي‌افزايند. با خروج بيشتر نيروهاي خارجي از افغانستان در سال ٢٠١٤ ميلادي، طالبان توانست بر دستاوردهاي زميني خود بيفزايد و در حال حاضر گفته مي‌شود كه اين گروه ٤٠ درصد از اراضي را در اختيار دارد. انفجار روز چهارشنبه در كابل به منزله زنگ بيداري براي ناتو در اين كشور بود. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه از بيش از ١٠٠ روز پيش در راس هرم قدرت در كاخ سفيد نشسته است هنوز در مورد وضعيت نيروهاي نظامي امريكايي در افغانستان تصميم‌گيري نكرده است. وي بايد به زودي در مورد ٣ تا ٥ هزار نيروي اعزامي جديد به افغانستان در قالب ناتو تصميم‌گيري كند. بسياري از فرماندهان نظامي امريكا اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان را يك ضرورت مي‌دانند. فرمانده نيروهاي امريكايي در افغانستان اخيرا در جلسه استماع كنگره تاكيد كرده بود كه بايد چندهزار نيروي امريكايي به افغانستان اعزام شود وگرنه اوضاع امنيتي اين كشور هر روز وخيم‌تر خواهد شد.
تايم در اين خصوص مي‌نويسد: در حالي كه انفجار در ساعات نخستين روز رخ داد اما تا بعدازظهر هاله‌اي از دود شهر را همچنان پوشانده بود. محل اين حادثه كه تحت تدابير شديد امنيتي قرار دارد و همچنين وسعت آن نشان مي‌دهد كه اوضاع امنيتي در كشوري كه از بيش از يك دهه پيش ميزبان نيروهاي ائتلاف بين‌المللي بوده به هيچ به سر و سامان نيست. در سال‌هاي اخير وضعيت امنيتي در افغانستان با رشد گروه‌هاي تروريستي موجود و شكل‌گيري گروه‌هاي جديد هر روز بدتر از گذشته شده است و اين در حالي است كه گفته مي‌شود دولت در مقطع فعلي تنها ٦٠ درصد از خاك افغانستان را در اختيار دارد.
در حال حاضر ١٣ هزار نيروي ناتو در افغانستان حضور دارند و تعداد سربازان امريكايي حاضر نيز به ٨٤٠٠ نفر رسيده است. تمركز نيروهاي خارجي در افغانستان بر دو نكته است: آموزش نيروهاي افغان و مبارزه با تهديدهاي تروريستي. براساس آمارهاي موجود، ٢٠ گروه از مجموع ٩٨ گروه تروريستي شناخته شده در جهان در افغانستان فعال هستند. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه افغانستان و پاكستان ميزبان بيشترين گروه‌هاي تروريستي در سطح جهاني هستند. اشرف غني رييس‌جمهور افغانستان در مصاحبه‌اي كه در ماه جاري ميلادي با تايم داشت جنگ در افغانستان را جنگ همه خوانده بود و گفته بود: اگر اين گفته كه جنگ در افغانستان تنها به افغانستان مربوط است صحيح باشد بايد به ماليات‌دهندگان امريكايي يادآوري كنم كه ميزان توانايي اسامه بن‌لادن را به ياد آورند. اگر كه يك‌سوم يا كل افغانستان به مركزي براي تروريسم بين‌الملل بدل شود جهان با چه فاجعه‌اي روبه رو خواهد شد؟ زماني كه از اشرف غني در مورد مبارزه با داعش سوال شد وي گفت كه صدها و نه هزاران نفر عضو داعش در افغانستان هستند. وي همچنين با اشاره به اينكه القاعده همچنان در افغانستان فعال است، گفت: ما اطلاعات بسيار خوبي در مورد آنها پيدا كرده‌ايم و برخي مكان‌هاي استقرار آنها را هم شناسايي و تخريب كرده‌ايم اما اين به معناي پايان كار آنها در افغانستان نيست.
چشم به راه نيروهاي بيشتر؟
در حالي كه فرماندهان امريكايي مي‌گويند به نيروهاي بيشتر در افغانستان نياز دارند اما يك سوال اساسي كه وجود دارد اين است كه آيا افزايش تعداد نيروهاي امريكايي مي‌تواند گره گشا باشد؟ چرا اين تعداد نيروي امريكايي در يك دهه گذشته نتوانسته‌اند به برقراري ثبات در افغانستان كمكي بكنند؟ سي‌ان‌ان در پاسخ به اين سوال مي‌نويسد: به نظر نمي‌رسد كه تزريق نيروهاي خارجي بيشتر به افغانستان در مقطع فعلي بتواند تاثير شگرفي بر وضعيت امنيتي حداقل در كوتاه‌مدت بگذارد. در اوج نمودار رو به فزوني حضور نيروهاي امريكايي در افغانستان كه به سال‌هاي ٢٠٠٩ و ٢٠١٠ باز مي‌گردد، حدود ١٣٠ هزار سرباز نيروهاي ائتلاف حضور داشتند. هرچند كه در آن دوره توفيق‌هايي عايد دولت مركزي شد اما باز هم ثبات امنيتي در افغانستان حاصل نشد. برخي از منابع امريكايي مي‌گويند كه تا هفته آتي، واشنگتن درمورد تعداد سربازاني كه عازم افغانستان خواهند شد، تصميم‌گيري مي‌كند. گفته مي‌شود كه دليل تعلل زماني براي اعلام نتيجه مشورت‌هاي سياسي و نظامي در واشنگتن هم بحث‌ها درباره جنس فعاليت نيروهاي اضافه شده و هدف از اين افزايش نيرو بوده است. البته به نظر مي‌رسد كه اصلي‌ترين هسته فعاليت نيروهاي اعزامي خارجي هم آموزش نيروهاي افغان خواهد بود. ارتش افغانستان در چندسال اخير متحمل تلفات بسياري شده است. در سال ٢٠١٦ ميلادي، ٦٥٠٠ سرباز افغان جان خود را از دست دادند و اين در حالي است كه آمار مجروحان بسيار بالاتر است. در حالي كه نبود نيروهاي كافي در ارتش از يك سو به دليل حقوق پايين و از سوي ديگر به دليل عدم امنيت جاني است اما مساله وفاداري به دولت و عدم نفوذي بودن نيروها نيز يكي ديگر از دغدغه‌هايي است كه به نظر نمي‌رسد در چندسال آتي حل و فصل شود.
جنگ با كدام يك، داعش يا طالبان؟
سي‌ان‌ان در تحليلي درباره وضعيت امنيتي در افغانستان مي‌نويسد: در جريان شش ماه گذشته، وضعيت امنيتي در افغانستان هر روز ضعيف‌تر از ديروز شده است. در استان قندوز در شمال، طالبان موفق به كسب زمين‌هاي بيشتر شده و همين وضعيت در استان هلمند در جنوب نيز حكمفرما است. بر توان تاثير‌گذاري طالبان هر روز بيشتر افزوده مي‌شود. داعش اما در مناطق شرقي فعال‌تر است و البته كه به شكل مداوم زير رگبار حملات نيروهاي افغان و امريكايي قرار مي‌گيرد. دولت ترامپ نيز آنچه را كه خود امريكايي‌ها مادر بمب‌ها مي‌خواندند بر مواضع داعش در اين كشور انداخت. منطقه اصلي فعاليت داعش در افغانستان منطقه ننگرهار است كه هم مرز با پاكستان است. در همين منطقه بود كه امريكايي‌ها با استفاده از بمب مادر نبرد رسمي و شديدتر خود با داعش را اعلام كردند. در حالي كه طالبان و داعش در حال حاضر هر دو به بحران‌هاي امنيتي براي افغانستان بدل شده‌اند اما كارشناسان مسائل نظامي مي‌گويند كه تعداد نيروهاي داعش در افغانستان بسيار كمتر از نيروهاي طالبان است و عمدتا داعش از ساماندهي كه طالبان برخوردار است، بي‌بهره است. براين اساس در حال حاضر طالبان را تهديد جدي‌تري براي دولت افغانستان مي‌دانند. طالبان هم جمعيت وفادار بيشتري را به خود اختصاص داده هم از سازماندهي بيشتري برخوردار است و هم از نظر سياسي قوي‌تر به نظر مي‌رسد. داعش در برخي مناطق با طالبان درگير است و گفته مي‌شود كه در برخي نقاط نيز تلاش مي‌كند كه جلوي پيشروي‌هاي داعش را بگيرد. نيروهاي امريكايي در چند وقت اخير بر حجم حملات به مواضع داعش افزوده‌اند و همزمان كانال‌هاي ديپلماتيك تلاش مي‌كنند مذاكره با طالبان را كليد بزنند.
ظريف: كشورهاي منطقه بايد هر چه سريع‌تر با هم متحد شوند
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه با اشاره به اقدام تروريستي انجام شده در كابل گفت: كل سفارت ما تخريب شده و من در داخل جلسه هيات دولت خبردار شدم كه يك وسيله انفجاري قوي در نزديكي سفارت ما در كابل منفجر شده كه متاسفانه خسارات سنگيني به ساختمان سفارت وارد شده بعضي همكاران ما جراحات سطحي برداشتند. به لطف خدا فاجعه‌اي براي همكاران ما به وجود نيامده اما متاسفانه تعدادي از افراد در آن منطقه كشته شدند كه ما به دولت افغانستان و به خانواده‌هاي قربانيان تسليت عرض مي‌كنيم. اين مساله نشان‌دهنده آن است كه تروريسم تكفيري مرز نمي‌شناسد و هر روز قرباني مي‌گيرد كه كشورهاي منطقه بايد هرچه سريع‌تر به جاي اينكه سراغ بيگانگان بروند، متحد شوند و با تروريسم تكفيري مقابله كنند كه جمهوري اسلامي ايران در اين مسير بدون استثناء همراه همه كشورهاي منطقه است و ما همواره كنار دوستان خود در كشور افغانستان بوده‌ايم و اين روند را ادامه خواهيم داد. خوشحاليم همكاران‌مان كه در نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در كابل در پيشبرد منافع ملي اين خطرات را تحمل مي‌كنند، ‌سالم هستند.
 اميدواري ايران به ابتكارات سياسي و گفت‌وگوهاي داخلي در افغانستان
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه حمله جنايتكارانه انتحاري صبح چهارشنبه در كابل كه منجر به كشته و زخمي شدن شمار زيادي از مردم بيگناه شد را به‌شدت محكوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردي كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه با رد هرگونه توسل به خشونت و رسيدن به اهداف با كشتار ابراز اميدواري كرد كه ابتكارات سياسي و گفت‌وگوها بين گروه‌هاي افغان بدون دخالت برخي كشورهاي منطقه و فرامنطقه كه متهم به تجهيز و تسليح گروه‌هاي افراطي و تروريستي هستند، سدي در برابر اين اقدامات و سازوكاري براي جلوگيري از تكرار اين قبيل اقدامات نابخشودني و ضد بشري كه كشور افغانستان و ثبات و امنيت آن را هدف قرار داده است، شود.
بهرام قاسمي همچنين گفت: حملات تروريستي در هر كجا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌اي، اقدامي سبعانه و مذوم و مردود است و بايد با شدت تمام محكوم و بدان پاسخ داده شود. اقدام انتحاري در كابل هشدار ديگري است كه عدم برخورد قاطع با اين پديده شوم و ادامه حمايت برخي كشورها از حاميان اين گروه‌هاي افراطي در منطقه طي هفته‌هاي اخير موجب افزايش اين نوع اقدامات بيرحمانه شده است و جا دارد تمامي كشورها و جوامع صلح‌طلب در خيزشي بزرگ موضوع افرط‌گرايي و ريشه‌هاي رشد و نمو آن و مروجين و حاميان آنها را با جديت تمام مورد بررسي و توجه لازم قرار دهند. جمهوري اسلامي ايران همواره و هميشه در شرايط سخت و دشوار در كنار دولت و مردم مظلوم و بزرگ افغانستان خواهد بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر