يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 36467
تاریخ انتشار: 25 ارديبهشت 1396 11:24
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه بیش از 63 هزار و 429 شعبه اخذ رای در سراسر کشور وجود دارد گفت: همه ملزومات وا قلام مورد نیاز انتخابات به سراسر کشور فرستاده شده است و هیج مشکلی از این بابت نداریم.

راه امروز: دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه بیش از 63 هزار و 429 شعبه اخذ رای در سراسر کشور وجود دارد گفت: همه ملزومات وا قلام مورد نیاز انتخابات به سراسر کشور فرستاده شده است و هیج مشکلی از این بابت نداریم.

علی پورعلی مطلق در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در مجموع 1060 هیئت اجرایی درشهرستان‌ها و بخش‌ها داریم اظهار کرد: بیشترین شعب اخذ رای مربوط به استانهای تهران خراسان رضوی و مازندران و کمترین شعب در استانهای قم ایلام و قزوین است.

وی در ادامه گفت: برای انتخابات میان دوره ای مجلس درچهار حوزه انتخابیه، 94 نفر رقابت می‌کنند.

پورعلی مطلق  در خصوص ساعت پایان تبلیغات انتخابات تصریح کرد: ساعت شروع اخذ رای 8 صبح است و ساعت پایان تبلیغات 24 ساعت قبل از شروع انتخابات یعنی 8 روز پنجشنبه خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس تصمیم وزیر کشور در کلیه شعب اخذ رای بازرس وجود دارد، 2 الی 3 نفر نیز محافظ سر صندوق رای هستند و شورای نگهبان یا هیات‌های نظارت نیز می‌توانند نفراتی را در شعب اخذ رای بگذارند که میانگین این تعداد همیشه 3 الی 4 نفر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: نامزدها هم می توانند در شعب اخذ رای نماینده داشته باشند آنها نمایندگان خود را به ما معرفی کرده اند و ما هم کارت آنها را برای حضور در شعب آماده می کنیم. نماینده نامزدها می توانند در روز  انتخابات در بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و حتی ستاد انتخابات کشورحضور پیدا کنند و از فرآیند انتخابات مطلع باشند  و مباحثی که دارند به ما بگویند تا ما آنها را دنبال کنیم.

پورعلی مطلق ادامه داد: در 141 شهر انتخابات الکترونیکی برای شعبه ها برگزار می شود. البته ما تمام اقلام انتخابات دستی را نیز برای این شهرها در نظر گرفته ایم که اگر مشکلی پیش آمد خللی درروند انتخابات ایجاد نشود.

وی ادامه داد: حدود 200 میلیون تعرفه رای برای انتخابات درنظر گرفته شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین تصریح کرد: در 104 کشور و 134 نمایندگی هیئت اجرایی داریم و بیش از 286 شعبه اخذ رای در خارج از کشور در نظر گرفته ایم، تعداد صندوق‌ها و نمایندگی ما درخارج از کشور حدود 10 الی 12 درصد رشد داشته است و پیش بینی ما این است در این دوره ایرانیان بیشتری در خارج از کشور در انتخابات شرکت می کنند.

وی در مورد برگزاری انتخابات در کانادا هم گفت: پیش بینی شده نقطه ای در آمریکا در نظر گرفته شود که صندوق رای در آنجا گذاشته شود و ایرانیان مقیم کانادا بتوانند در آنجا رای دهند، اگر آنها کارت ملی یا شناسنامه نداشته باشند می توانند با گذرنامه هم رای دهند.

پورعلی مطلق در ادامه گفت: در روز اخذ رای ثبت احوال آمده باش است و اگر کسی شماره ملی نداشته باشد با یک تلفن از ثبت احوال می تواند شماره ملی خو د را بگیرد.

مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین با بیان اینکه برای انتخابات شوراها 290 هزار داوطلب داریم اظهار کرد: 4 درصد از دواطلبان احراز صلاحیت نشده اند و حدود 6.2 درصد هم انصراف داده اند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تخلف بخشداران و فرمانداران که توسط دادستانی اعلام شده است گفت: میزان تخلفات این دوره به یک سوم دوره های قبل رسیده است. البته گزارشهایی هم در مورد تخلفات چه از بخش اجرا چه از بخش نظارت به دست ما می رسد. که البته تا حکمی صادر نشود، نمی توانیم بگوییم جرایم انجام شده است. ما پرونده این شکایات را به دستگاه قضایی فرستاده ایم. البته ممکن است موارد سوء تفاهمی وجود داشته باشد یا اتهاماتی باشد که درست نباشد.

وی ادامه داد: اعضای هیئت اجرایی یا نظارت یا کسانی که مسئولیت مستقیم در انتخابات دارند نمی توانند له یا علیه کاندیدایی موضع گیری کنند. البته آنها می‌توانند مرخصی بگیرند یا استعفا دهند. شاید این اتفاق افتاده باشد اما افرادی که شکایت می کنند از این موضوع بی خبر باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بخشهایی از فیلم مستند قالیباف مصداق توهین به رئیس‌جمهور در کمیسیون بررسی تبلیغات شناخته نشد، گفت: این کمیسیون برنامه های ضبط شده را از پیش می بیند و درباره اینکه آیا تخلف یا توهینی انجام شده تصمیم گیری می‌کند. مبنای تصمیم گیری هم رای اکثریت است.اعضای این کمیسیون هم عبارتند از وزیر کشور، دادستان کل کشور، رئیس صداوسیما یا نمایندگان تام‌الاختیار آنها و دبیر هیئت اجرایی انتخابات و رئیس شورای نظارت بر صداوسیما که شورای نگهبان هم در این کمیسیون یک عضو ناظر دارد.

پور علی مطلق در پایان با اشاره به این که در موضوعات مختلف شاید نظر من به عنوان یک عضو این کمیسیون مثبت یا منفی بوده گفت: نظر من فقط یک رای است و اصل بر رای اکثریت است. اگر صحنه هایی از این فیلم حذف نشده به دلیل رای اکثریت بوده است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر