چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - June 26 2024
کد خبر: 36240
تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1396 18:24
در دیدار علی بمان اقبالی زارچ سرکنسول ایران در شهر قازان و ایوان آندرویچ اسقف اعظم کلیسای ارتدکس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، راهکارهای همکاری بین مذهبی و استفاده از همگرایی مذاهب برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم بررسی شد.
راه امروز: در دیدار علی بمان اقبالی زارچ سرکنسول ایران در شهر قازان و ایوان آندرویچ اسقف اعظم کلیسای ارتدکس جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، راهکارهای همکاری بین مذهبی و استفاده از همگرایی مذاهب برای مقابله با افراط گرایی و تروریسم بررسی شد.
اسقف اعظم تاتارستان در این دیدار گفت: بیشتر مشکلات کنونی در روابط بین الملل ناشی از اقدام های کشورهای سلطه جو و تلاش برای تحمیل ارزش های خود بر سایر جوامع است.
بنا به اعلام روز دوشنبه سرکنسولگری ایران در قازان، آندرویچ با اشاره به برگزاری نشست سال گذشته گفت و گوی اسلام و ارتدوکس در مسکو که وی ریاست هیات روسی را برعهده داشت، اظهار کرد: بین کلیسای ارتدوکس و مراکز اسلامی ایران، روابط نزدیک و دوستانه حاکم است که می توان با برگزاری دوره های آموزشی ، تبادل دانشجو واستاد و برقراری گفت وگوهای مستمر آن را تقویت کرد.
وی همچنین در باره روابط دولت ها در عصر کنونی، مشکل اصلی را تلاش غرب برای تحمیل ارزش های خود بر جوامع شرقی توصیف کرد و گفت: این تهاجم فرهنگی مورد قبول ما نیست. اهمیت بسیاری دارد تا برای حفظ سنت ها و میراث فرهنگی ملی-بومی جدیت بیشتری داشته باشیم که در این چارچوب، ایران و روسیه دیدگاه همسویی دارند.
اسقف تارتارستان همچنین تروریسم را پدیده ای پیچیده با کارکرد اصلی تخریب جوامع و به خطر انداختن بشریت برشمرد که باید با آن مقابله روشنگرانه و هدفمند کرد.
وی با اشاره به وضعیت خاورمیانه، تداوم همکاری ایران و روسیه را برای تضمین صلح در سوریه و تقویت امنیت بین المللی، ارزشمند خواند و بر استمرار رایزنی بین رهبران سیاسی وعلمای دینی دو کشور نیز تاکید کرد.
اقبالی زارچ نیز در این دیدار با اشاره به دستاوردهای سفر چندی پیش رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان در راس یک هیات به تهران و مشهد و مذاکره با مقام های جمهوری اسلامی، سال های اخیر را از جمله درخشان ترین برهه های روابط ایران و روسیه خواند.
اقبالی زارچ گفت که فضای خوب کنونی همکاری ها، عرصه مناسبی را نیز برای گسترش گفت وگو بین رهبران و علمای دینی ایران و روسیه فراهم کرده است که باید از آن بهره گرفت.
وی همچنین به وضعیت جامعه مسیحی ایران و آزادی مشارکت این هموطنان در عرصه های مختلف از جمله حیات اجتماعی و سیاسی کشور توضیحاتی ارائه کرد و برآمادگی اندیشمندان و کارشناسان مراکز دینی ایران برای توسعه همکاری ها در عرصه های مرتبط با تاتارستان از جمله آموزش های دینی تاکید کرد.
تاتارستان با 68 هزار کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه به پایتختی شهر قازان از جمهوری های توسعه یافته این کشور در حوزه های اقتصادی به ویژه صنعت، گردشگری، هنری و فعالیت های نفتی است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر