جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 36238
تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1396 17:58
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با بیان این که مجموعه اصلاح طلبان از لیستی واحد در انتخابات شوراها حمایت می کنند، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری نیز از فرد واحدی حمایت می کنند.
راه امروز: غلامحسین کرباسچی روز دوشنبه در نشستی خبری که به همراه محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ستاد انتخاباتی روحانی برگزار شد، افزود: انتخابات این خاصیت را دارد که بتوانیم از عملکرد دولت مستقر ارزیابی داشته باشیم تا دولت نیز بتواند مسیر خود را اصلاح کند.
وی افزود: مسیر ترسیم شده در انتخابات کنونی توسط رقبا این است که انتخابی بین مسیر شعار و احساس با توسعه و تدبیر بوده و باید این را بدانیم که توسعه کشور با تدبیر و کار حساب شده امکان پذیر است و شعارهای احساسی باعث عقب ماندگی کشور می شود.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: باید به روحانی رای داد چون وی انسانی خیالباف و دروغگو نیست بلکه واقع بین، باهوش، صبور، منعطف، سالم و توسعه گرا است و اقدامی برای جلب توجه و فریب افکار عمومی نمی کند و دربسیاری از موارد که عقیده ای دارد و در مشورت ها به موضوعی غیر از آن می رسد، نظر جمع را می پذیردو با این ویژگی توانسته مسایل پیچیده را حل کند.
کرباسچی همچنین گفت: روحانی در حل مشکلات کشور رکوردی از خود باقی خواهد گذاشت که بعید می دانم کسی به این درجه از تلاش و نتیجه گیری برسد.
وی درباره لیست اصلاح طلبان در تهران اظهارکرد: یکی از نتایج باز کردن فضا در دولت اول روحانی این بود که مجلسی روی کار آمد که براساس قانون داوطلبان شورای شهر را ارزیابی کردند.
وی ادامه داد: در تهران و شهرهای بزرگ، شخصیت های مختلف و معروف در تهران نیز بیش از 2 هزار نفر ثبت نام کردند که در موضوعات مختلفی تخصص دارند.
کرباسچی خاطر نشان کرد: برنامه اصلاح طلبان برای ارائه لیست نامزدها این بود که در اولین مرحله چه کسانی طالب حضور در لیست اصلاح طلبان هستند و بر این اساس 700 تا 900 نفر رزومه فرستادند. 
وی با بیان این که تمامی این افراد نیروهای کیفی هستند، گفت: برای این که از بین این 900 یا 700 نفر به 21 نفر برسیم، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان براساس ویژگی ها و تخصص ها نمره گذاری کرد.
عضو حزب کارگزاران سازندگی افزود: در ادامه جمع بندی به یک لیست حدود 150 نفره رسیدند تا از این جمع 21 نفر انتخاب شود. تا این لحظه هیچ لیستی از این بین برای 21 نفر معرفی نشده است ومی خواهیم از بین 150 نفر با رای خودشان به لیستی 21 نفره برسیم که مجموعه اصلاح طلبان از این لیست واحد حمایت خواهند کرد.
وی با بیان این که شورای نگهبان با رد صلاحیت بسیار زیاد نامزدهای انتخابات مجلس به اصلاح طلبان کمک فراوانی کرد، گفت: در آن زمان کسی تردیدی برای معرفی نامزدهای لیست های اصلاح طلبان داشت ولی به دلیل تعداد زیاد نامزدهای شورای شهر باید، یک تیم کاربلد برای قرار گرفتن در لیست از تمامی تخصص ها انتخاب شوند.
کرباسچی درباره رابطه میان شهرداری و شورای شهر گفت: متاسفانه هنوز در کشور چگونگی رابطه شهرداری با شورای شهر جا نیافتاده چون ریشه ای تاریخی دارد یعنی حتی شهردار پاییتخت را قبل از انقلاب شاه منصوب می کرد.
وی با یادآوری این که شورای اول دچار اختلاف شد و نتوانست رابطه مستحکمی بین خود و شهردار ایجاد کند، ادامه داد: پس از انتخابات شورای شهر دوم که آبادگران تندرو پیروز شدند، احمدی نژاد شهردار تهران شد و یکی از دلایل فقدان نظارت شورا بر شهرداری، به دلیل ویژگی های شهردار بود که نظارت را قبول نداشت.
شهردار اسبق تهران تصریح کرد: اگر شورای شهر بعدی شورایی معتدل و با تدبیر باشد و شهردار مناسبی را انتخاب کند، شهردار باید پاسخگو بوده به همین دلیل در اصل شورا، شهر را اداره می کند.
وی با بیان این که برای سرلیستی در لیست انتخاباتی شورای شهر اصلاح طلبان، اختلافی بین ما وجود ندارد، تصریح کرد: قطعا شخصیت های متنوعی در این لیست خواهند بود.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سوال که آیا از طرف دادستانی اصفهان برای شما احضاریه ای ارسال شده و اگر ارسال شده برای توضیحات رفته اید یا خیر، گفت: هنوز اخطاریه ای به من درباره این موضوع نرسیده است.
کرباسچی درباره مناظرات و چگونگی روند برگزاری آن نیز اظهار داشت: نامزدها خود تصمیم می گیرند و تشخیص می دهند که مناظرات به کدام سو برود. به طور کلی مناظرات جنبه مثبتی دارد ولی مدلی که صداوسیما طراحی کرده کارآمد نیست و چون دو نفر از نامزدها روحانی هستند تا بخواهند بسم الله بگویند دو دقیقه آنان به پایان رسیده و وقت تمام می شود.
وی با بیان این که اگر مناظرات دو به دو برگزار می شد، نتیجه بهتری در جامعه داشت، تصریح کرد: صداوسیما اگر هراس سال 88 را کنار بگذارد، می تواند به نتایج بهتری دست یابد چون شخصیتی که اتفاقات سال 88 را به وجود اورد دیگر نیست، پس بهتر است که مناظرات با وقت بیشتر و دو به دو انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مناظره که مسابقه هوش، تست کنکور و برنامه خندوانه نیست و اگر بحث روبرو نباشد، به حلاجی نمی رسد البته مناظره ای که 6 نفر با هم یک و بدو می کنند می تواند جالب باشد و برای مردم تفریح است.
این فعال سیاسی با بیان این که منتقدین دولت بیشتر به دنبال تخریب هستند و این کاری اخلاقی نیست، اظهارکرد: حتی آقای روحانی با یکی از نزدیکان خود که خواستار پاسخ به یکی از نامزدها شده بود، برخورد کرد.
کرباسچی ادامه داد: اما دولت باید آنچه برای مردم در دولت کنونی رخ داده است را بگوید و با مردم صادق باشد که قطعا تاثیرگذار خواهد بود.
شهردار اسبق تهران درمورد کناره گیری جهانگیری از انتخابات نیز تصریح کرد: جهانگیری اعلام کرده که برای حمایت از برنامه های دولت نامزد شده است و در تمامی انتخابات های ریاست جمهوری افراد مختلفی حضور داشتند که برای باقی مانده یا کنار کشیدن به تصمیم خود نامزدها بوده است.
وی با بیان این که حضور جهانگیری با هماهنگی روحانی بوده است، گفت: حال اگر اتفاقی مانند اتفاق برای آیت الله هاشمی رخ داد ناگهان رخ دهد، باید از قبل پیش بینی آنرا کرد اما درنهایت اصلاح طلبان در انتخابات نامزدی واحدی خواهند داشت.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره اعلام دارایی های خود به مردم ادامه داد: اگر قرار است شفاف سازی کنیم و این کار تبلیغاتی باشد، کار خطایی است و هزار دروغ و شایعه از آن در می آید پس به نتیجه نمی رسد.
وی اظهارکرد: یکی از نامزدهای انتخابات حتی به شورای شهر درباره املاک نجومی پاسخ نداده و اگر ضابطه ای باید برای همه باشد. البته سیستم بانکی و قوه قضاییه می توانند به اموال و دارایی های افراد رسیدگی کنند.
کرباسچی تصریح کرد: وظیفه قوه قضاییه رسیدگی به اموال است و اینجا کشوری نیست که استالین حکومت کند، بلکه مالکیت فردی حاکم است و باید براساس قوانین و ضوابط قانونی عمل کرد.
وی درباره سامانه کارانه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: آیات عظام بخصوص آیت الله محقق داماد درباره خرید رای مصاحبه کرده و گفته اند که شورای نگهبان و وزارت کشور این موضوع را فریب مردم باید بدانند و با آن برخورد کنند.
عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: حتی باید مانند انتخابات مجلس آرای افراد متخلف را باطل کرد و باید درباره جمع آوری اطلاعات مردم قوه قضاییه ورود کند.
به گزارش ایرنا، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز 29 اردیبهشت ماه همزمان با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار می شود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر