جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 3615
تاریخ انتشار: 20 شهريور 1392 07:46

به گزارش راه مردم، برخورد شدید دو دستگاه اتوبوس در کیلومتر 28 محور قم به تهران منجر به مرگ 44 تن و زخمی‌شدن 44 تن دیگر شد. سردار اسکندر م ومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که دوشنبه شب و ساعاتی پس از رخداد حادثه در صحنه حاضر بود در این باره افزود: حوالی ساعت 23 شامگاه دوشنبه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وسط وارد مسیر مقابل می‌شود. وی افزود: در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما متاسفانه هر دو اتوبوس به‌صورت رخ به رخ در لاین سمت راست با هم برخورد کردند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، گفت: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند. وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها در این حادثه
44 تن کشته و 44 تن مجروح شدند که حال اکثر مجروحان مساعد گزارش شده و تنها سه تا چهار تن از مجروحان حال مساعدی ندارند.


بررسی علت ترکیدن لاستیک


رئیس پلیس راهور ناجا علت این حادثه بر اساس بررسی اولیه کارشناسان پلیس راه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس و علت تشدید کننده آن را آتش سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: متاسفانه طی چند وقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به‌دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق رسانی دچار آتش سوزی شدند. مومنی افزود: علت ترکیدگی لاستیک اتوبوس در دست بررسی است که اگر غیراستاندارد بودن آن ثابت شود، درآن صورت با شرکت مسافربری مربوطه برخورد می‌شود.


اعلام اسامی شرکت‌های مسافربری


به گفته وی، اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حال حرکت و دچار ترکیدگی لاستیک شده بود متعلق به تعاونی «همسفرکاوه» و اتوبوس دوم که در مسیر تهران به اردکان یزد بود، به شرکت «آسیا سفر» تعاونی 13 جنوب تعلق داشت. وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولید کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، گفت: بر این اساس شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. سرهنگ اردشیر جمشیدی‌راد رئیس پلیس راه قم درباره برخورد شدید دو دستگاه اتوبوس در کیلومتر 30‌محور قم به تهران و مرگ 44 تن و زخمی‌شدن 44تن، گفت: یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از سمت اصفهان به تهران در حال حرکت بود که به علت ترکیدگی لاستیک با یک دستگاه خودروی سواری برخورد و پس از عبور از گاردریل و منحرف‌شدن به مسیر مقابل با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که در مسیر تهران به یزد در حال حرکت بود، برخورد می‌کند. وی با بیان اینکه هر دو اتوبوس پس از برخورد با یکدیگر دچار حریق می‌شوند، گفت: علت اصلی بروز این حادثه نقص فنی (ترکیدگی لاستیک) و نقص در سیستم سوخت و برق اتوبوس تعیین شد که این دو علت در میزان خسارات نقش عمده‌ای را ایفا کرد.


شمار مصدومان 44 تن


دکتر محمدی تقی طالبیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در تشریح جزئیات امدادرسانی به مصدومان برخورد دو دستگاه اتوبوس اسکانیا با یکدیگر گفت: با توجه به نوع گزارش دریافتی بلافاصله 11 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس پیش‌بیمارستانی 115 از پایگاه عوارضی به محل حادثه اعزام شد. وی با بیان اینکه اولین آمبولانس پنج دقیقه بعد از اعلام ماموریت و در ساعت 22 و 56 دقیقه در محل حادثه حاضر شد گفت: 44 تن از مصدومان این حادثه پس از دریافت اقدامات اولیه و تخصصی فوریت‌های پزشکی به بیمارستان‌های شهید بهشتی، علی بن ابیطالب و نکویی انتقال داده شدند. به گفته طالبیان سه تن از این مصدومان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.


مجروحان وضعیت وخیمی ندارند


احمد نامداری مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی قم، گفت: خوشبختانه مجروحان منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی قم وضعیت وخیمی ندارند. وی درباره وضعیت حادثه‌دیدگان برخورد دو دستگاه اتوبوس گفت: از44 مجروح انتقال داده شده به بیمارستان‌های قم، 15 زن، 22 مرد و هفت کودک بودند که 26 تن آنها به بیمارستان نکوئی، 13 مورد به مرکز شهیدبهشتی و پنج مورد به بیمارستان علی ابن ابیطالب منتقل شدند. وی ادامه داد: از 13 بیمار اعزامی به بیمارستان شهید بهشتی قم شش مورد ترخیص شدند و هفت نفر نیز بستری هستند. مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی، افزود: اقدامات انجام گرفته برای بیماران اعزام شده به مرکز شهیدبهشتی، پس از ویزیت در اورژانس این مرکز بلافاصله سی تی اسکن، سونوگرافی و ویزیت ارتوپد، جراح‌عمومی، متخصص مغز و اعصاب بود. نامداری گفت: در حال حاضر تعدادی از مجروحان منتقل شده تحت نظر هستند که پس از بهبوداولیه با نظر پزشک تحت جراحی قرار می‌گیرند. مسئول روابط عمومی و اموربین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی قم گفت: 26 تن از مجروحان این حادثه به بیمارستان نکوئی قم منتقل شدند، از این تعداد 16 تن در بخش‌های ارتوپدی مردان و زنان، جراحی زنان و مردان و اعصاب مردان بستری هستند و پنج تن ترخیص شدند و پنج مصدوم نیز در اورژانس بیمارستان نکوئی تحت نظر هستند. نامداری ادامه داد: عمده مجروحان انتقالی به این مرکز، دچار پارگی دست، پا و صورت هستند که در لحظات‌اولیه انتقال به بیمارستان و پس از ویزیت در اورژانس اقدامات سونوگرافی و سی تی اسکن، برای آنها انجام می‌گیرد و جراح ارتوپد و مغز و اعصاب آنها را ویزیت می‌کند. وی یادآور شد: تمام مجروحان منتقل شده به این مرکز در اورژانس در اتاق عمل سرپایی اقدامات لازم برای آنها انجام می‌شود و یک مورد نیز که نیاز به جراحی اورژانسی داشته است در اتاق عمل جنرال تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد و خوشبختانه حال هیچ یک از بیماران بستری شده در مرکز نکوئی نیز وخیم نیست. مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی قم افزود: پنج مجروح منتقلی به بیمارستان علی ابن ابیطالب قم دچار پارگی طحال، ترومای سر، شکم و شکستگی دست و پا هستند که پس از انتقال به این بیمارستان ویزیت شده و اقدامات سونوگرافی و سی تی اسکن برای آنها صورت گرفته است. نامداری با بیان اینکه یک بیمار که دچار پارگی طحال بود بلافاصله جراحی می‌شود و در حال حاضر تحت درمان است، افزود: یک بیمار در جراحی زنان بستری و بیمار دیگر نیز پس از ویزیت ارتوپد برای جراحی تحت نظر است. وی خاطرنشان کرد: دو مجروح اعزامی به این مرکز نیز در حال حاضر ترخیص و حال هیچ یک از بیماران بستری شده در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) نیز وخیم نیست.


اعلام اسامی مصدومان


دفتر مدیریت بحران استانداری قم در ساعت 10‌نوزدهم شهریورماه اسامی حادثه‌دیدگان تصادف میان دو دستگاه اتوبوس مسافربری را اعلام کرد. اسامی مجروحان برخورد دو دستگاه اتوبوس در اتوبان
قم - تهران به شرح ذیل اعلام شد: فاطمه قربان‌زاده 34ساله، محمد اعرابی 23 ساله، محمد اکبری 34 ساله، سمانه بروقی 25 ساله، زهرا بروقی 2 ساله، فاطمه رمضانی 58‌ساله، سیدحسین حسینی 27 ساله، علی‌ پورمصطفوی 30‌ساله، مریم تقی‌نژاد 34 ساله، نرگس عرب‌زاده 9 ساله، نسرین عرب‌زاده 2 ساله، محمد بناپور 61 ساله و محمدعلی فروزان 78 ساله، از مجروحانی هستند که به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده‌اند. همچنین علی موسی‌زاده 21 ساله، سید حسن روحانیون 34 ساله، زهره خان‌محمدی 46 ساله،‌ محمدحسین احمدی 50 ساله و محمد کریم‌زاده اردکانی 27 ساله از سوی عوامل اورژانس به بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب قم انتقال داده شده‌اند. براساس اعلام دفتر مدیریت بحران استانداری قم، حسین رحیمی 35 ساله،‌ هادی برقی 14 ساله، یاسر توکلی 24 ساله،‌ مریم افشاری 28 ساله،‌ مازیار بیرامی 26 ساله،‌ مرتضی یاری 37 ساله،‌ محمدحسین برزگری 39 ساله،‌ امیرحسین زارع 6 ساله، سجاد شوندی 18 ساله،‌ سیدمحمد موسوی 22 ساله، مریم بلوری 35 ساله،‌عبدالکاظم محمدیان 53 ساله،‌ نازنین زهرا رحیمی 3 ساله،‌ حامد طاوسی 30 ساله،‌ محمد طحان 52 ساله،‌ علی برقی 55 ساله،‌ رضا نجف‌پور 27 ساله،‌ معصومه برقی 50 ساله،‌ سیدمحمدجواد حسنی 32 ساله،‌ مریم کرمی 30 ساله،‌ حسن‌ پورمعصومی 27 ساله،‌ حسین مروتی 43 ساله، هوشنگ عربی 23 ساله، پرنیاز پورسعید 26 ساله و آرزو بلوری 3 ساله نیز در بیمارستان نکویی قم پذیرش شده‌اند.


شناسایی 6 نفر از جان‌باختگان


همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه بستگان جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان اتوبان قم هرچه سریع‌تر به قم مراجعه کنند، گفت: از میان 44 جان‌باخته این حادثه، 6 نفر شناسایی شده‌اند که این 6 نفر نیز مربوط به اصفهان بوده‌اند.غلامرضا برزگری اظهار داشت: بسیاری از اجساد به‌دلیل سوختگی شدید قابل شناسایی نیستند و لازم است بستگان آنها با ارائه مشخصاتی خاص یا شناسایی اشیای فلزی همراه آنها، مسئولان را در شناسایی هرچه سریع‌تر این اجساد همراهی کنند.وی افزود: البته بسیاری از وابستگان جان‌باختگان و مجروحان این حادثه اکنون در قم هستند. برزگری یادآور شد: اکنون از میان 44 جان‌باخته این حادثه، 6 نفر شناسایی شده‌اند که این 6 نفر نیز مربوط به اصفهان بوده‌اند که با شناسایی اشیای فلزی که به همراه آنها بوده، توسط خانواده‌های آنها شناسایی شده‌اند. وی افزود: شناسایی اجساد زمان‌بر و لازم است از طریق آزمایشات DNA هویت آنها شناسایی شود.برزگری در مورد آمار فوتی‌های یزد نیز عنوان کرد: آمار کشته شدگان مشخص است اما نمی‌توان تشخیص داد چه تعداد از آنها مربوط به یزد است اما به نظر می‌رسد نیمی از کشته‌شدگان مربوط به استان یزد بوده‌اند.


اظهار تأسف وزیر راه


عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن اظهار تأسف از تصادف روز دوشنبه دو اتوبوس مسافربری در آزاد‌راه تهران - قم و تسلیت به خانواده‌های آنها گفت: با توجه به اینکه عامل انسانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که منجر به تصادفات می‌شود باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. وی بر کنترل عامل انسانی و توجه به این موضوع تاکید و اظهار کرد: باید برای این امر برنامه‌هایی داشته باشیم.


پیام همدردی رئیس‌مجلس


لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران- قم را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «وقوع سانحه دلخراش تصادف رانندگی در اتوبان تهران - قم که باعث کشته و زخمی شدن جمعی از هموطنان شد، موجب تاسف و تاثر گردید. اینجانب ضمن عرض تسلیت این مصیبت به خانواده‌های داغدار، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت و برای مجروحان و مصدومان شفای عاجل مسئلت می‌کنم. از وزارت کشور و نیروی انتظامی می‌خواهم تا نسبت به رسیدگی عوامل و دلایل وقوع این حادثه اقدامات فوری را انجام دهند. همچنین ضرورت دارد؛ تمهیدات لازم در جهت جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث دلخراش که برای افکار عمومی و جامعه قابل قبول نمی‌باشد، فراهم شود.»


قطار مرگ در جاده‌ها متوقف شود


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت 44 تن از هموطنانمان را در حادثه تصادف دو اتوبوس در جاده تهران قم تسلیت گفت. در پیام تسلیت محمدرضا تابش آمده است: انا لله و انا الیه راجعون / حادثه جانگداز و تاسف‌بار تصادف دو اتوبوس حامل مسافر از تهران به یزد و اصفهان به تهران در اتوبان تهران - قم که منجر به سوختن و از دست رفتن 44 نفر از سرنشینان معصوم این خودروها و جراحت 44 تن از آنها شد را به ملت شریف ایران و مردمان خوب و نجیب استان‌های یزد و اصفهان و خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده این عزیزان تسلیت عرض می‌نمایم. متاسفانه حجم بالای تصادفات جاده‌ای در کشور به‌رغم اقدامات انجام شده دستگاه‌های مختلف مسئول برای کاهش آن به هیچ وجه قابل قبول نبوده و وقوع چنین تصادفی آن هم در اتوبان تهران - قم و آتش گرفتن اتوبوس‌هایی که قدمت بالایی نداشته‌اند، با این سرعت و حجم تلفات وسیع، عجیب و تاسف‌آور و نیازمند بررسی‌های دقیق و کارشناسانه است تا علت امر مشخص شود و با رفع اشکالات و ایرادات موجود قطار مرگ در جاده‌ها متوقف و امنیت جانی و روانی شهروندان عزیز در مسافرت‌ها تضمین گردد. از درگاه حضرت احدیت علو درجات جان‌باختگان این سانحه و صبر و اجر برای خانواده‌های داغدار را مسالت دارم.


سوال از وزرا


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره سانحه رانندگی در اتوبان تهران - قم و کشته‌شدن 44 تن، از وزرای راه، کشور، بهداشت و صنایع در مجلس سوال خواهد کرد. تابش گفت: من طبق وظایف قانونی نمایندگی خود از وزیر راه راجع به وضع جاده محل تصادف، وضع استحکام گاردریل‌ها، ایمنی اتوبوس و مهارت راننده، از وزیر کشور راجع به زمان حضور آتش‌نشانان، عملکرد پلیس راه و اقدامات ستاد مدیریت بحران در قم و یزد، از وزیر بهداشت و درمان راجع به امداد جاده‌ای و زمان حضور آمبولانس‌ها و نیروهای امداد و از وزیر صنایع راجع به علت آتش‌سوزی اتوبوس‌ها و به سرعت مشتعل شدن آنها و اینکه استانداردها و ضوابط لازم در ساخت آنها رعایت شده یا خیر، سوال خواهم کرد. وی با تشریح حادثه روز دوشنبه در اتوبان تهران - قم، گفت: این حادثه بین یک دستگاه اتوبوس متعلق به تعاونی 13 که ساعت 21 از تهران به سمت یزد حرکت کرده بود و یک دستگاه اتوبوس که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود، در ساعت 22 و 45 دقیقه بالاتر از مجتمع مهتاب اتفاق افتاد. اتوبوس مسافربری اصفهان به تهران بعد از برخورد با یک دستگاه سواری دچار ترکیدگی لاستیک شده و با عبور از گاردریل به سمت مقابل منحرف می‌شود و با اتوبوس یزد برخورد می‌کند که در این حادثه هر دو اتوبوس اسکانیا دچار آتش‌سوزی می‌شوند. نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: تاکنون آمار کشته‌شدگان 44 نفر و آمار مجروحین 44 نفر اعلام شده است و شناسایی کشته‌شدگان به‌دلیل حجم بالای سوختگی مقدور نیست و اسامی آنها تاکنون از روی لیست مسافران اتوبوس‌ها اعلام شده است. البته عوامل پزشکی قانونی اعزام شده‌اند تا از روی آزمایش DNA هویت کشته‌شدگان را اعلام کنند.


هویت کشته‌شدگان از روی DNA


تابش ادامه داد: از منظر چگونگی وقوع تصادف حادثه عجیبی رخ داده و باید بررسی شود که سرعت اتوبوس‌ها، وضع جاده و ایمنی گاردریل به چه نحو بوده، نیروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی چه زمانی به محل رسیدند، پلیس راه چه اقداماتی انجام داده و علت سرعت بالای آتش‌سوزی اتوبوس‌ها و حجم زیاد کشته‌ها چه بوده است. نماینده مردم اردکان در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه لیست اولیه کشته‌شدگان این حادثه را که دیدم اکثر مسافرینی که از تهران به یزد عازم بودند از خانواده‌های اردکانی و همشهریان ما هستند که صمیمانه به همه بازماندگان آنها تسلیت می‌گویم و علو درجات آنها را از خداوند خواستارم. وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در استان یزد با مدیریت استاندار، یادآور شد: سلسله اقداماتی در دست انجام است و از طرف استاندار، نماینده ولی فقیه و نمایندگان استان نیز در یزد عزای عمومی اعلام شده است.


اعلام عزای عمومی در یزد


تابش با بیان اینکه شناسایی مقصران این حادثه به سرعت امکان‌پذیر نیست، گفت: من با سوال از وزرای مربوطه می‌خواهم این موضوع بررسی شود که هر کس در حیطه مسئولیت خود چه اقداماتی می‌توانسته انجام دهد که خدای نکرده در آن تعلل و کوتاهی صورت گرفته است. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس اضافه کرد: خوب نیست که ما هر سال به اندازه جمعیت یک شهر را در تصادفات رانندگی از دست بدهیم و این یک فاجعه اسف‌بار است که بیش از بیست هزار نفر کشته در این حوادث را شاهد هستیم. البته اقداماتی از سوی وزارت راه و پلیس راه انجام شده و خودروها به استانداردهای روز دنیا نزدیک شده‌اند اما هنوز شاهد کاهش آنچنانی تلفات نیستیم و این برای ما یک فاجعه است. نماینده مردم اردکان در مجلس خواستار اهتمام دولت در رسیدگی به این موضوع شد و گفت: بهترین جا مجلس است که همه دست‌اندرکاران امر حضور یابند و واقعیت‌ها را به مردم بگویند. اگر هواپیماهای ما فرسوده است و نمی‌توانیم سرویس مطلوب به مسافران بدهیم، حداقل نباید به آنها استرس وارد کنیم و قطار و اتوبوس باید امنیت خاطر مردم را فراهم کنند. وی با بیان اینکه تکرار اینگونه حوادث به هیچ عنوان پذیرفته نیست، اضافه کرد: مسئولین اگر جایی زیرمجموعه‌شان مرتکب خطا شد یا خدمات لازم را ارائه ندادند شجاعانه از مردم عذرخواهی و این خطا و اشتباهات را جبران کنند تا بعد از وقوع هر حادثه افسوس نخوریم و دوباره این موضوع به دست فراموشی سپرده شود و باز شاهد تکرار این وقایع باشیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر