جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 3591
تاریخ انتشار: 19 شهريور 1392 13:00
ورود هر چه بیشتر زنان به جامعه سبب شده است تا نیاز به وجود رانندگان زن در جامعه بیشتر از قبل احساس شود. رواج روز افزون راننده های زن در جامعه شاید این امر باشد که زنان و مردان با افرادی از جنس خود احساس بهتری دارند و ناخودآگاه احساس می کنند که لایه امنیتی بهتری آنان را فراگرفته است. به این ترتیب شرایطی پیش آمده است که هم اکنون رانندگان زن در جامعه حضور پررنگی دارند .

به گزارش راه مردم به نقل از دانا - فرشته فریادرس؛  ورود هر چه بیشتر زنان به جامعه سبب شده است تا نیاز به وجود رانندگان زن در جامعه بیشتر از قبل احساس شود. رواج روز افزون راننده های زن در جامعه شاید این امر باشد که زنان و مردان با افرادی از جنس خود احساس بهتری دارند و ناخودآگاه احساس می کنند که لایه امنیتی بهتری آنان را فراگرفته است. به این ترتیب شرایطی پیش آمده است که هم اکنون رانندگان زن در جامعه حضور پررنگی دارند .

اگرچه ممکن است این نوع  مشاغل با نگاه متفاوت و البته  تلخ  برخی از مردم رو به رو شوند، اما در مقابل عده ای دیگر  به این مشاغل به دید خوشبینانه ای نگاه می کنند و معتقدند انجام این حرفه ها،حال چه از سر فقر باشد و چه از سر پر کردن اوقات فراغت و کسب درآمد و استقلال، در هر حال از بیکاری بهتر است و باعث کاهش انحراف در جامعه می شود. اما عده ای دیگر بر خلاف باور فوق معتقدند که حضور زن در عرصه هایی که لطافت های زنانه در آن رعایت نمی شود و جایگاه مناسبی برای زن نیست نه تنها صحیح نیست بلکه امنیت و آرامش از زنان شاغل سلب می شود.

در واقع هنوز جامعه ما این پذیرش را ندارد که زنان شغل رانندگی را به عنوان شغل دائم خود بدانند و رانندگان زن هر روز با برخورد منفی از سوی رانندگان مرد، مسافران و حتی افراد خانواده خود شاهد هستند. در این زمینه می توان از آموزش های مناسب استفاده کرد و این چنین فرهنگی را به جامعه القاء کرد که به طور واقعی مشاغل جنسیتی نیستند و این نگاه درستی نیست. اما به هر حال تا رسیدن به آن روز زنان راننده از برخوردهای منفی رنج خواهند برد.

البته برخی جامعه شناسان نیز معتقدند که تقسیم بندی برخی مشاغل به مردانه" یا "زنانه" را تقسیم بندی درستی نمی داند، و معتقدند که  رانندگی جنسیت ندارد و این فقط یک کلیشه است . هر شغل با توجه به ویژگی های شخصی که آن را انتخاب می کند، سنجیده می شود. هر انسانی خصوصیت های خاص خود را دارد و نمی توانیم بگوییم که رانندگی برای زنان دشوارتر از مردان است. کما اینکه شاهد هستیم خانم ها در مسیر زندگی گاهی سختی ها و مشقات فراوانی را متحمل می شوند.

در این زمینه برآن شدیم درخصوص ورود زنان به شغل رانندگی گفتگویی با سیما مراد پور مدیریت یکی آژانس های بانوان  (واقع در شهر قدس تهران) داشته باشیم.

به عنوان سوال اول یک بیوگرافی از خودتان بیان کنید؟

سیما مرادپور –  متولد سال 1348 از شهرستان رودبار.

تحصیلاتتان چیست؟

دارای مدرک تحصیلی سیکل.

ازدواج کردید؟

بله. متاهل هستم و دارای سه فرزند( دو پسر و یک دختر)

شغل همسر شما چیست؟

کارگر داروسازی رازک هستند.

از چه کسی  رانندگی یاد گرفتید و  چقدر با رانندگی آشنایی داشتید؟ 

خودم به شخصه آشنایی با رانندگی نداشتم شاید اگر همسرم نبود نمی توانستم راننده شوم.  همسرم بیشتر مشوق من در یادگیری رانندگی بودند یکبار که برای مسافرت راهی  شمال شدیم، همسرم از من خواست که پشت رل بنشینم، یک  شب بارانی و تاریک که ابتدا قبول نکردم اما به اصرار همسرم قبول کردم و با ترس و لرز و صلوات رانندگی کردم اما از همون شب ترسم برای همیشه ریخت.

چه سالی گواهینامه گرفتید؟

من حدود 10 سال پیش یعنی سال 1382 گواهینامه گرفتم. اما پشت رل نشستن و رانندگی کردن به صورت حرفه ای به 7 سال پیش بر می گردد.

برای گرفتن گواهینامه چندر با در آزمون شرکت کردید؟

سه بار

اینکه گفته می شود  رانندگی خانمها خوب نیست و دردسر ساز است رو قبول دارید؟

نه اصلا اینطورنیست. متاسفانه چون تعداد رانندهای خانم بسیار کمتر از آقایون می باشد به هرحال رانندگی خانمها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. به همان نسبت اگر یک راننده خانم در حین رانندگی دچار خلاف شود بیشتر در معرض دید قرار دارد و سریع مورد سرزنش قرار می گیرد،در صورتی که بیشتر تصادفات و سوانح رانندگی همانطور که آمارها هم نشان می دهد مربوط به رانندگان مرد می باشد. باید  در این زمینه فرهنگ سازی شود تا این نوع تفاوتهای جنسیتی برطرف شود.

چند سال است که آژانش بانوان رو راه اندازی کردید، جرقه این کار از کجا به ذهن شما زده شد؟

حدود 4 سال است که این دفتر آژانس راه اندازی شده است. زمانی که رانندگی را به صورت حرفه ی با کمک هسرم یاد گرفتم بیشتر برای انجام امور منزل با ماشین بیرون می رفتم و بیشتر اوقات همینجوری که اگر سر راهم خانمها قرار می گرفتند، آنها را سوار می کردم. به همین خاطر پس از مشورت با همسرم به منظور  رفاه حال بانوان و امنیت آنها در سطح شهر اقدام به راه اندازی آژانس بانوان تک ستاره در شهر قدس کردم. الان هم خیلی خوشحالم و از همسرم به خاطر موافقت و همراهی که با من در اینکار داشتند تشکر می کنم.

آیا شما خودتان را یک کارآفرین خطاب می کنید؟

به هرحال وقتی شما شغلی را ایجاد کنید که بتوانید برای چند نفر شغل ایجاد کنید این خودش می شود کار آفرینی. کارآفرینی تنها این نیست که فلان کارخانه را بزنید یا شرکت بزنید. همین که چند نفر خانم هم بتواند با همین کار امورات زندگیشان را بگذرانند یعنی شغلی ایجاد شده است.

از درآمدتان راضی هستید؟

بله. خدا را شکر.

این شغل را برای پول درآوردن انتخاب کردید؟

صرفا به خاطر درآمد مالی نبود، بیشتر از انکه کسب درآمدش برایم اهمیت داشته باشد علاقمند به رانندگی بودم و اینکه توانستم در واقع برای قشر زنان در این منطقه گامی بردارم خوشحال هستم. الان حدود 12 راننده خانم در این دفتر مشغول به کار هستند که به نوعی برای من رضایت بخش است. البته درآمدی هم که از طریق این شغل بدست می آورم برایم لذت بخش است. درواقع  به نوعی هم استقلال مالی دارم و هم در دخل و خرج خانه کمک کننده به هسرم و مهمتر اینکه می توانم زندگی و آینده بهتری برای فرزندانم فراهم کنم.

اعضای خانواده شما مخالفتی با شغل شما نداشتند؟

البته پسر بزرگم ابتدا تا حدی مخالف بودند هم اینکه به هرحال من ساعتهای کمتری رو با او می گذراندم هم اینکه نگاه خوبی به این شغل نداشت. اما با صحبت کردن و گذشت زمان کم کم نظراتش تغییر کرد.

وقتی که تازه وارد این کار شدید چه سختی‌هایی داشتید؟ 

متاسفانه برای شروع کار با سختیهای زیادی روبرو بودم، به طوری که برای گرفتن مجوز حدود نه ماه دوندگی داشتم تا بتوانم مجوز تاسیس آژانس بانوان را بگیرم. زیرا مسوولین اماکن قبول نمی کردند و می گفتند آژانس بانوان چه معنایی دارد. برای گرفتن مکان مناسب برای آژانس سخت گیرهای زیادی می کردند که در مورد آقایون این نوع سخت گیری ها وجود نداشت.به می گفتند که باید مکانی را اجاره کنید که حدود 120 متر باشد با مغازه و پارکینگ. در صورتی که خیلی از آژانس ها اصلا پارکینگ ندارند. این درحالی بود که  ما خیلی نیاز به پارکینگ نداشتیم چون راننده های ما خانم هستند اگر مسافر باشد بیشتر با آنها تماس می گیریم و همه همکاران حضور فیزیکی در آژانش ندارند.

اکثریت مسافران آژانس بانوان چه افرادی هستند؟

خوشبختانه استقبال از آژانس بانوان در این منطقه خیلی خوب است و  خانم ها تمایل بیشتری به راننده خانم دارند و حتی برخی از آقایان ترجیح می دهند که همسرانشان با این نوع ماشین ها رفت و آمد کنند . زیرا آنها معتقد هستند این نوع ماشینهای که راننده خانم دارد از امنیت بیشتری برخوردارند و ترجیح می دهند زنانشان با رانندگان زن در تماس باشند تا مرد.

رانندگان آژانس بانوان از چه چیز هایی گله و شکایت دارند؟  

بزرگترین مشکل ما نداشتن کارت سوخت، چرا که اتحادیه قبول نمی کند که به رانندگان خانم کارت سوخت تعلق بگیرد، سهمیه بنزین نداریم. عرف آژانس  این است که 20 درصد کمیسیون ولی من چون کارت آژانس ندارم 15 درصد می گیرم. بایدبنزین آزاد بزنیم و برای راننده ها مرقون به صرفه نیست.

از دیگر مشکلات موجود اینکه وقتی تصادفی رخ میدهد یا اتفاقی برای راننده آژانس صورت می گیرد، مورد تمسخر رانندگان دیگر قرار می گیرند و هنگامی که ماشین آنها خراب یا پنچر می شود خود توانایی تعمیر آن را ندارند.

و مسئله مهم دیگر اینکه برخی از بانوان همکار به دلیل اینکه  همسر یا فرزندانشان مخالفت شدیدی با کار انها دارند، زیرا بازخوردی خوبی از جامعه دریافت نمی کنند، دچار نگرانی و چالش هستند. البته برخی نیز  به خاطر علاقه و انگیزه ای که دارند از کارشان لذت می برند ومشکلی با آن ندارند.

برداشت مردم از تاکسی بانوان را چگونه می بینید؟

البته در ابتدای  امر با عدم پذیرش از سوی جامعه روبرو بودیم که راننده زن باشد اما نگاه ها تغییر کرد به طوری که بیشتر خانمها و آقایون ترجیح می دهند از آژانس بانوان  استفاده کنند. البته خوب است که بدانیم هنوز در حین رانندگی راننده های زن ما با مشکلاتی روبرو هستند و رانندگان خانم مورد بی احترامی قرار می گیرند و با الفاظ  نامناسبی مورد خطاب قرار می گیرند. که امیدواریم در این زمینه به گونه ای عمل شود و نگاه مردان نسبت به این مسئله تغییر پیدا کند و حضور زن را در اجتماع و در شغلهای گوناگون بپذیرند.

بین یک راننده مرد با راننده  زن تفاوتی وجود دارد ؟

تقاوت چندانی وجود ندارد. شاید این تفاوت تنها در قدرت بدنی آنهاست که آقایان از قدرت بدنی  بیشتری به نسبت خانمها برخوردار هستند اما در عوض خانمها صبورتر و با اخلاق تر هستند. به طوری که خانمها کمتر دچار سانحه ی رانندگی و تصادف می شوند و در صد تخلفات رانندگی در رانندگان خانم کمتر مشاهده می شود. البته از لحاظ فنی باز هم آقایون وارد تر هستند اما در کل در رانندگی جنیسیت دلیل بر برتر بودن هیچ کدام بر دیگری نیست بلکه بسته به توانایی و مهارت هر فرد ممکن است در رانندگی ما با یکسری تفاوت روبرو بشویم اما اینکه این نوع تفاوت منجر به دید منفی نسبت به رانندگی خانمها تلقی گردد اصلا کار درستی نیست.

به عنوان آخرین سوال بفرمائید بیشترین جذابیت شغل شما چیست؟

به شوخی دست فرمون. رانندگی هم مثل تمامی مشاغل دیگر یک شغل ارزشمند و جذاب است و هر خانمی که قبول کرده راننده شود در درجه ی اول به خاطر علاقه ای است که به رانندگی دارد.

حرف آخر

خواهش من این است که مسئولین به این نوع مشاغل توجه ویژه داشته باشند و  به گونه ی رفتار نشود که یک راننده زن از اینکه این شغل را انتخاب کرده است شرمگین باشد. امیدواریم رسانه ها دراین زمینه بیشتر فرهنگ سازی کنند به طوری که شاهد حضور بیشتر خانمها در این عرصه باشیم.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر