دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 35858
تاریخ انتشار: 08 ارديبهشت 1396 09:48
قوام مردم‌سالاری دینی در این است که هر دولتی که سر کار بیاید، از انتقادات منصفانه و سازنده اقلیت استفاده کند و من نه فقط اجازه می‌دهم رسانه‌ها دست به انتقاد منصفانه بزنند، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کنم.

راه امروز: یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در دولتم از انتقادات منصفانه و سازنده اقلیت استقبال می‌کنم.
سید مصطفی میرسلیم در برنامه گفت‌وگوی خبری در مورد رویکرد خود نسبت به فعالیت مطبوعات و رسانه‌ها اظهار کرد: قوام مردم‌سالاری دینی در این است که هر دولتی که سر کار بیاید، از انتقادات منصفانه و سازنده اقلیت استفاده کند و من نه فقط اجازه می‌دهم رسانه‌ها دست به انتقاد منصفانه بزنند، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کنم.

وی اظهار کرد: از کسانی که رأی اقلیت را آورده‌اند، درخواست می‌کنم که برادرانه نقدهای منصفانه خود را ارائه کنند. من همواره نظریات و نقدهای دلسوزانه خود را برای رفع مشکلات به دولت‌های سر کار اعلام کردم؛ بنابراین مشتاق آن هستم که از انتقادهای سازنده هم برخوردار باشم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که هزینه تبلیغات انتخاباتی شما از چه طریقی تامین می‌شود، خاطر نشان کرد: اصل هزینه‌ها را نظام با برنامه‌های صدا و سیما تامین می‌کند اما اعضای حزب موتلفه و طرفداران این حزب نیز پشتیبان نامزد حزب موتلفه در انتخابات هستند و هزینه از این طریق تامین می‌شود و هیچ هزینه‌ای از امکانات دولتی انجام نمی‌شود.

میرسلیم درباره برنامه‌های خود برای رفع محرومیت در کشور نیز گفت: در سال ۵۹ که در اثر جنگ تحمیلی با محرومیت و آوارگی هموطنان مواجه شدیم، رسیدگی به آن‌ها را مدنظر قرار دادیم؛ بنابراین با حمایت از محرومان آشنا هستم. در سال‌های گذشته استان‌های مختلف به نوعی با محرومیت مواجه بودند که متناسب با هر شرایطی باید برنامه‌ریزی برای رفع محرومیت انجام شود. این برنامه‌ریزی باید بر مبنای شناخت وضعیت محرومان و رفع ریشه‌ای محرومیت‌ها باشد.

نامزد حزب موتلفه در انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فهرست دارایی‌های خود و اعضای دولت خود را اعلام خواهد کرد، تصریح کرد: این تعهد نمی‌خواهد، زیرا یک وظیفه قانونی است. هم من هم وزرای انتخابی موظف هستند این کار را انجام دهند. همین الان هم این آمادگی را دارم که میزان درآمد خود را اعلام کنم. بعد از دوران خدمت هم دارایی‌های خود را اعلام خواهم کرد.

وی در مورد اهمیت سلامت و پاک‌دستی اعضای هیأت دولت خاطرنشان کرد: برنامه‌های ما در سایه شایسته‌سالاری انجام می‌شود. شایسته سالاری هم بر دانش، تجربه و اخلاق حرفه‌ای مبتنی است که شرط اصلی آن پاک‌دستی است. تا پاک دستی نباشد، نمی‌توان به مسئولی اعتماد کرد. پاک‌دستی و سلامت از شرط‌های اصلی آغاز خدمت به مردم است. نباید در فکر مسئولان، مال‌اندوزی و رسیدن به امکانات وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت پرهیز مسئولان از اشرافی‌گری و رانت‌بازی خاطر نشان کرد: دولت برای خدمت کردن به مردم می‌آید، نه برای ریاست کردن بر آن‌ها؛ بنابراین نباید بر مردم تکبر و فخرفروشی کند، بلکه باید فروتن باشد. افراد در دولت نباید اطلاعات را در اختیار خود و نزدیکانشان قرار دهند. اطلاعات باید در اختیار کل مردم باشد. اگر کارمندان دولت اطلاعات خود را برای راهنمایی مردم صرف کنند نه برای ویژه‌خواری، خدمت آن‌ها مقدس خواهد شد.

میرسلیم در ادامه در پاسخ به این پرسش که در صورت اطلاع از مفاسد چه خواهید کرد، وی تصریح کرد: ریشه مفاسد از دستگاه اجرایی است و از آن‌جا مفاسد ممکن است به دستگاه قضایی یا مقننه سرایت یابد. برای مقابله با فساد هم باید به پیشگیری توجه کرد و هم به رسیدگی به تخلفات. باید کاری کرد که اصلا فساد شکل نگیرد و به طور جدی هم باید با فساد برخورد شود. مسئولان باید به صورت قاطع با علامت‌های شروع فساد برخورد کنند.

میرسلیم تاکید کرد: دستگاه قضایی باید بدون هیچ‌گونه ملاحظه و وابستگی سیاسی با مفاسد مقابله کند و نمایندگان مجلس نیز هرجا مشاهده کردند گرایشی به سوی زدوبند از سوی مجریان وجود دارد، باید آن را به رییس دستگاه اجرایی خبر دهند. این حکم برای برادران،‌ فرزندان، اطرافیان و همه اعضای دولت در صورتی که رییس جمهور شوم،‌ صادق است.

وی در پاسخ به سوالی در این زمینه که شما در شرایط اختلاف میان قوا چگونه عمل خواهید کرد گفت:  اگر روسای قوا بر نفس خود مسلط باشند ظهور اختلاف دلیلی ندارد. البته در هر حال امکان اختلاف وجود دارد که با تعامل قوا این اختلافات قابل حل است. اگر هم توافقی حاصل نشد باید بدانیم در قانون اساسی فصل الخطاب مقام معظم رهبری است.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد حل معضلات زیست محیطی مثل پدیده ریزگردها یا آلودگی کلان شهرها افزود: مشکل امروز ریز گردها ناشی از سالیان گذشته است که برای حل آن باید سال‌ها زحمت بکشیم اما از همین امروز باید آغاز کنیم. متاسفم که برادران ما در دولت یازدهم کوشش‌های خود را در این زمینه در چند ماه اخیر آغاز کرده‌اند و حیف شد که فرصت چهار ساله را از دست دادند.

وی با بیان این که نهال‌کاری یکی از راه‌های مقابله با بیابان‌زایی است، خاطر نشان کرد: احداث برخی از سدها کارشناسانه نبوده و باید آن‌ها را از مسیر بهره برداری خارج کنیم؛ مگر برای مقابله با خطر سیل‌ها از آن‌ها استفاده کنیم. برخی دلایل ریزگردها هم مربوط به خارج از کشور است. ایجاد سد روی رودخانه هیرمند توسط دولت افغانستان یا تلاش ترکیه برای ایجاد سد در سرچشمه‌های فرات موجب ایجاد بیابان می‌شود. حتما باید مذاکرات جدی با همسایگان انجام شود و علاوه بر اقدامات فنی در داخل کشور باید با کشورهای همسایه نیز همکاری داشته باشیم.

میرسلیم در مورد راه حل آلودگی هوا نیز گفت: متاسفانه ظرفیت زیستی کلان شهرها به خصوص در تهران در نظر نگرفته شده است و به همین دلیل مشکلات از قبیل آلودگی هوا ایجاد شده است. در فاصله سال‌های ۶۸ تا ۷۲ که مشاور رئیس جمهور بودم در یک جلسه شورای عالی محیط زیست به وزیر نفت گفتم آلودگی به دلیل کیفیت پایین سوخت است و از او پرسیدم چرا سوخت را اصلاح نمی‌کند که وی در پاسخ گفت این کار نیاز به سرمایه‌گذاری میلیاردی دارد که من در جواب گفتم آنچه از جیب مردم هزینه می‌شود بیش از این‌هاست.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: پوشش‌هایی برای بهبود سوخت انجام شده که باید تکمیل شود و از سویی هم در تولید خودرو باید به استاندارد آن توجه شود و اجازه ندهیم به هر قیمتی خودرویی که استاندارد و کیفیت ندارد تولید شود. از سویی باید دنبال توسعه حمل و نقل عمومی با تاکید بر راه آهن باشیم. شهرداری و دولت توسعه مترو را نباید به دوش هم بیاندازند و باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

میرسلیم افزود: من در دولت خاتمی راهکارها را گفتم. به او اشاره کردم شما با سخنرانی خود حساسیت مردم را برانگیختید اما این فقط یک سخنرانی بود در حالی که مشکل ما فنی است و مهار کردن آن نیازمند 10 سال پوشش است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد : قانون باید محترم شمرده شود. اگر کسی ادعا می‌کند قانون نقص دارد باید پیشنهاد خود را به صورت طرح و لایحه ارائه کند. به تشخیص فرد نمی‌توان قانون را زیر پا گذاشت. در شرایط مصلحت فقط مجمع تشخیص مصلحت است که می‌تواند تشخیص دهد که قانونی اجرا نشود که این هم باز جز قانون است.

وی در مورد شاخصه‌های انقلابی‌گری خاطر نشان کرد: انقلابی‌گری و انقلابی بودن به شعار و ادعا نیست. من ادعا می‌کنم که انقلابی بودم نه البته انقلابی بعد از انقلاب، ادعا می‌کنم تا توان داشته‌ام خود را مصروف ارزش‌های انقلاب کرده‌ام. من مهندس انقلاب بوده و هستم. آیا می‌توانیم به کسی که برای پیروزی رساندن انقلاب جانبازی داشته است یا برای ساماندهی به ارکان نظام تلاش کرده و از فرمان‌برداری امام رحمت‌الله و رهبری به انحراف کشیده نشده و همت خود را برای احقاق حقوق مردم مصرف کرده بگوییم انقلابی نیست؟

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که راهکار مقابله با تهدیدهای آمریکا چیست،‌ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده هیچ گاه متجاوز نبوده اما باید برای حفظ امنیت خود اقدامات مناسبی انجام دهد. ما نباید از هیچ هزینه‌ای برای دفاع از کشور کوتاهی کنیم و تقویت بنیه دفاعی خیلی اهمیت دارد. از سویی باید از حیثیت ایرانی‌های خارج از کشور هم دفاع کنیم.

میرسلیم در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به این که دولتی که صداقت و درستی را شعار خود قرار داده می‌تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند، تصریح کرد: متاسفانه موضوع نظارت عمومی را فراموش کرده‌ایم. مردم هرجا مشکلی دیدند حتما باید آن را گزارش کنند. من هم برای سهم‌خواهی نیامدم بلکه می‌آیم تا حقوقی که از ملت معطل مانده مثل حق اشتغال، مسکن، تامین اجتماعی و بهداشت و درمان را به مردم عطا کنم. آمده‌ام تا سهم مردم را از سفره پربرکت انقلاب به آن‌ها برسانم. اعتقاد دارم حق گرفتنی است. دولت من بر مبنای اصالت دادن به سلامت و پاک‌دستی و با استفاده از نیروهای شایسته، اهل دانش، تجربه و اخلاق‌مدار فعالیت خواهد کرد. باید بدانیم رمز توفیق ما توکل بر خدا است و اگر از خدا یاری بطلبیم،‌ خدا پشتیبان ما است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر