يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 3542
تاریخ انتشار: 18 شهريور 1392 13:30

عیسی مومن، مدیر باغ گیاه شناسی ملی گفت: در سال 89 اعلام کردیم برای حل تمام مشکلات باغ گیاه شناسی ملی به 6.5 میلیارد تومان پول احتیاج داریم اما اکنون با وجود افزایش مشکلات و تورم می‌توان گفت که چهار برابر این مبلغ یعنی حدود 26 میلیارد تومان لازم است.


 به گزارش خبرنگار راه مردم، باغ گياه‌شناسي ملي ايران كه 145 هكتار وسعت دارد و از بزرگ‌ترين و مشهورترين باغ گياه‌شناسي جهان در انگلستان موسوم به كيو ـ Kew ـ بيست و چهار هكتار بزرگ‌تر است در حاشيه اتوبان تهران ـ كرج و در منطقه چيتگر قرار دارد، اين باغ كه در همسايگي ماست و حداقل ديوارهاي طولاني آن را بارها ديده‌ايم در معرض نابودي قرار گرفته است.


سال 1347 با واگذاري قطعه زميني از مراتع ملي شده در اراضي چيتگر واقع در كنار اتوبان تهران ـ كرج عمليات ساخت اين باغ آغاز گرديد. در بدو امر وسعت اراضي‌اي كه به باغ اختصاص داده شده بود به مراتب بيش از وسعت امروزي آن بود كه بتدريج با واگذاري‌هايي كه در طول دوره عمر تشكيل اين باغ صورت گرفت به وسعت كنوني يعني 145 هكتار رسيد.


عیسی مومن در نشست خبری  در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه باغ گیاه شناسی ملی به مدت پنج سال با مبلغ 10 میلیارد و 500 میلیون تومان به یک شرکت خصوصی اجاره داده شده است، عنوان کرد: این در حالی است که تنها سالی یک میلیارد تومان برای اداره این باغ داده می‌شود و باید 10 سال صبر کنیم تا بتوانیم چنین مبلغی را برای مدیریت و حل مشکلات باغ دریافت کنیم  در سال 89 اعلام کردیم برای حل تمام مشکلات باغ گیاه شناسی ملی به 6.5 میلیارد تومان پول احتیاج داریم اما اکنون با وجود افزایش مشکلات و تورم می‌توان گفت که چهار برابر این مبلغ یعنی حدود 26 میلیارد تومان لازم است.


مومن، مدیر باغ گیاه شناسی ملی در بازدید جمعی از خبرنگاران از باغ  گیاه شناسی ملی به بیان مشکلات موجود در این مجموعه اشاره داشت و عنوان کرد: : از سال 79 نگهداری و آبیاری باغ گیاه شناسی به 5 شرکت خصوصی واگذار شده است که سال گذشته به دلیل مشکلات که به دليل مشکلات مالي در حال حاضر اين مجموعه توسط يک شرکت اداره مي شود که همین مساله مشکلات بسیاری را برای باغ به وجود آورد.


هزينه هاي بي مورد و بدون کارشناسي در سالهاي 82 تا 84 اعلام کرد و گفت: به دليل عدم رعايت اصولي طراحي گياهان و به کارگيري مصالح زيربنايي نامرغوب به خيلي از تاسيسات و راههاي عبوري مجموعه آسيب جدي وارد آمده که براي تجهيز و بازسازي آنها نياز به منابع مالي هنگفتي است.


برق کشی‌های باغ به 43 سال پیش باز می‌گردد باید تمام سیستم برق کشی‌ باغ را مجددا انجام دهیم و از آنجا که شبکه اصلی آبیاری باغ نیز پوسیده و در قطعات قدیمی لوله‌ها ریشه درختان را از بین برده‌اند باید تعمیر شوند که با اعتبارات فعلی میسر نخواهد بود.


مومن با بيان اينکه برخلاف خيلي از اظهارات درخصوص واگذاري تمام اختيارات به بخش خصوصي گفت: واگذاري بخشي از اختيارات مجموعه به بخش خصوصي به اين معني نيست که حاکميت دولت به کلي سلب شده است بلکه فقط مديريت گردشگري باغ به مدت 5 سال به يک شرکت خصوصي تفويض اختيار شده است در ضمن شرکتي که براي اداره اين مجموعه انتخاب گرديده توسط مناقصه بوده و براساس صورتجلسه تنظيم شده موظف به انجام تمام بند بند موارد ذکر شده در قرارداد در ظرف مدت 5 سال است.


 وی  نبود نيروي کارآمد را یکی از مشکلات اصلي باغ گياهشناسي ملي ايران اعلام کرد و گفت: در حال حاضر اين مجموعه با 95 نفر اداره مي شود ولي به دليل مشکلات مالي توانايي به کارگيري افراد بيشتر براي نگهداري هر بهتر مجموعه مقدور نيست. همچنين مشکلات ديگر اين مجموعه را صرف هزينه هاي بي مورد و بدون کارشناسي در سالهاي 82 تا 84 اعلام کرد و گفت: به دليل عدم رعايت اصولي طراحي گياهان و به کارگيري مصالح زيربنايي نامرغوب به خيلي از تاسيسات و راههاي عبوري مجموعه آسيب جدي وارد آمده که براي تجهيز و بازسازي آنها نياز به منابع مالي هنگفتي است.


مومن افزود: در حال حاضر 12 ناظر تحصیلکرده که از 10 تا 30 سال سابقه کار دارند بر فعالیت‌های این شرکت خصوصی نظارت کرده و اگر کوچکترین خسارتی به گیاهان باغ وارد شود و یا حتی زباله‌ای توسط گردشگران در باغ انداخته شود، این شرکت را جریمه خواهند کرد.


برخی افراد اظهار می‌کنند باغ گیاه‌شناسی تنها برای پژوهش و تحقیق احداث شده است اما اگر اینچنین بود در طراحی اولیه باغ که 43 سال پیش با کمک اروپایی‌ها انجام شده است؛ 30 هکتار از باغ گیاه شناسی را به عنوان تفرجگاه در نظر نمی‌گرفتند.  در طراحی‌های اولیه این باغ 22 هکتار به عنوان جنگل تفرجگاهی و 8.5 هکتار نیز به عنوان مرکز توقف گردشگران در میدان مرکزی بلوار اختصاص داده شده است.


مدیر باغ گیاه شناسی ملی اظهار کرد: باغ کیوگاردن انگلیس سالی یک و نیم میلیون نفر و باغ فین کاشان که تنها 8 هکتار مساحت دارد سالی 2.5 ملیون نفر بازدید کننده دارد در حالی که بازدیدکننده‌های باغ گیاهشناسی ملی که 145 هکتار مساحت دارد در سال به 8000 نزدیک نفر می‌رسد.


وی تصریح کرد: اگر قرار بود در این باغ تنها تحقیق و پژوهش شود نباید اسم آن را باغ گیاه شناسی ملی می‌گذاشتیم چرا که وقتی این نام بر روی آن گذاشته شود یعنی متعلق به مردم بوده و مردم حق دارند از آن بازدید کنند.


مسئول هماهنگی باغ‌های گیاه شناسی کشور گفت: در حال حاضر روزانه به صورت متوسط 50 نفر از باغ بازدید می‌کنند که با افزایش امکانات و ارائه خدمات مناسب تعداد این گردشگران نیز افزایش خواهد یافت.


به گفته وی حق ورودی باغ در فصل‌های تابستان و بهار 15 هزار تومان و در فصل‌های پاییز و زمستان 10 هزار تومان است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر