جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 35387
تاریخ انتشار: 23 فروردين 1396 01:11
«بايدها و نبايدهاي يكسان سازي نرخ ارز» بررسی شد

سایه سیاست بر نرخ ارز؟

«بايدها و نبايدهاي يكسان سازي نرخ ارز » در یک برنامه تلویزیونی مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش راه امروز: «بايدها و نبايدهاي يكسان سازي نرخ ارز » در یک برنامه تلویزیونی با حضور احمد حاتمي يزدي كارشناس پولي و ارزي، محمد لاهوتی رئيس كنفدراسيون صادرات ايران و طهماسب مظاهري وزير اسبق اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین نکات مطرح شده در این میزگرد به صورت خلاصه آورده می شود: 

احمد حاتمي يزدي كارشناس پولي و ارزي، در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اینکه چندنرخي شدن ارز يكي از راههاي فساد اقتصادي استف گفت: به جاي اينكه دادگاه تشكيل دهيم و بازرس بگذاريم، مي توانيم ارز را تك نرخي كنيم.
وی ادامه داد: نرخ ارز علامتي به اقتصاد است كه سرمايه را كجا خرج كند، هر جا اقتصادي باشد، سرمايه همانجا مي رود، پس اگر ارز را به عده اي ارزان بدهيم، جايي ممكن هست هزينه كنند كه به مصلحت اقتصاد نباشد.
حاتمی با بیان اینکه هر جا ارز ارزان بدهيد، در واردات به نفع خارجي ها عمل كرده ايد، اظهار کرد: در شرايط فعلي امكان تك نرخي كردن ارز وجود ندارد. بايد ذخيره مناسب براي اين كار وجود داشته باشد.

رئيس كنفدراسيون صادرات ايران هم که در این برنامه حضور یافته بود، اظهار کرد: اقتصادهاي پايدار ارز چندنرخي ندارند؛ پس ارز چند نرخي با فسادي كه همراه است، نابرابري اقتصادي را گسترش مي دهد. وی گفت: قانون بهبود فضاي كسب و كار، يكي از الزامات شفافيت را تك نرخي كردن ارز مي داند. لاهوتی تاکید کرد: ارز چندنرخي، مانعي براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي است و قيمت ارز براي ورود و خروج سرمايه، سرمايه گذاران خارجي حائز اهميت است. 

طهماسب مظاهري؛ وزير اسبق اقتصاد هم به صورت تلفنی در این میزگرد به ارائه نظرات خود می پرداخت، معتقد بود که دولتها نرخ ارز را بر اساس تصميمات سياسي خود تعيين مي كنند و اين امر ويژه خواري را در اقتصاد رونق مي دهد.
وی اظهار کرد: كساني كه به دولت دسترسي دارند، در مقايسه با ديگران رانتي دريافت مي كنند.
مظاهری، با بیان اینکه نظام چندنرخي سبب ارزان تر شدن كالاي وارداتي نسبت به توليد داخلي مي شود، گفت: همين امر دولت را مجبور مي كند تا براي حمايت از توليد داخلي تصميماتي بگيرد كه واردات گران شود، پس منطق اقتصادي حكم مي كند كه واردكننده رو به قاچاق بياورد.

در ادامه بحث، لاهوتي نیز عنوان کرد: نرخ ارز بايد واقعي شود، تك نرخي كردن ارز فقط يك شعار است و حتي مي تواند منجر به سركوب توليد شود. وی گفت: بايد اجازه داد كه نرخ ارز متناسب با تورم افزايش يابد. اعلام نرخ ارز هم در يك برنامه تلويزيوني مناسب نيست.

پس از صحبت های لاهوتی، حاتمي يزدي، يكي از مقتضيات لازم، روان بودن داد و ستد ارز است و بايد كانال بانكي برقرار و نرخ شفاف باشد. وی تاکید کرد که  تسهيل روابط بانكي با دنيا جزو الزامات است. 

مظاهري اظهار کرد: اعلام نرخ ارز سيگنال به بازار براي ارز دو نرخي است، نرخ بايد از سوي بازار تعيين شود. وی گفت: دخالت دولت در بازار بايد براي كنترل بازار باشد تا نوسانات جدي كه برخي را فقير و برخي را پولدار مي كند جلوگيري بروز نكند.

نرخ ارز واقعی شود
از سوی دیگر، لاهوتي، تصریح کرد که شرايط تجارت خارجي ما به نحوي است كه واردات و صادرات تقريبا برابر و البته تراز مثبت ٢٥٠ ميليون دلاري در سال ٩٥ را شاهد بوديم.
وی افزود: در برهه اي از زمان در سال ٩٥، شرايط براي تك نرخي كردن فراهم بود. اكنون هم در بحث گشايش اعتباري شرايط بهتر است و مي توان به سمت تك نرخي كردن ارز حركت كرد.

رئس کنفدراسیون صادرات ایران، معتقد بود که نرخ ارز بايد واقعي شود، تك نرخي كردن ارز فقط يك شعار است و حتي مي تواند منجر به سركوب توليد شود. وی بیان کرد: بايد اجازه داد كه نرخ ارز متناسب با تورم افزايش يابد. اعلام نرخ ارز هم در يك برنامه تلويزيوني مناسب نيست.

حاتمي يزدي هم در ادامه صحبت های لاهوتی بیان کرد که  یكي از مقتضيات لازم، روان بودن داد و ستد ارز است و بايد كانال بانكي برقرار و نرخ شفاف باشد. پس تسهيل روابط بانكي با دنيا جزو الزامات است.

لاهوتي در پایان بحث با تاکید بر اینکه افزايش نرخ ارز منجر به ايجاد مشكل در معيشت مردم نمي شود، گفت: افزايش نرخ ارز منجر به صادرات بيشتر و رفاه عمومي خواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر