جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 35125
تاریخ انتشار: 12 فروردين 1396 10:19
وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین خواهند کرد؛ این موضع چرخشی آشکار نسبت به سیاست های دولت پیشین امریکا است که برکناری اسد را شرط هر راه حلی می‌دانست.
راه امروز: وزیرخارجه‌آمریکا گفت سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین می‌کنند؛ این چرخشی آشکار نسبت به سیاست های دولت اوباما محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین خواهند کرد؛ این موضع چرخشی آشکار نسبت به سیاست های دولت پیشین امریکا است که برکناری اسد را شرط هر راه حلی می‌دانست.

"رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا که روز گذشته برای سفر رسمی وارد آنکارا وارد شد پس از دیدار بینالی یلدریم نخست وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود گفت: آینده بشار اسد در سوریه به تصمیم مردم این کشور بستگی دارد.  

سخنان تیلرسون نشانه تغییر بزرگ در سیاست دولت آمریکا در برابر بحران سوریه قلمداد می‌شود چرا که باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا از سال 2011 بارها ‏بر برکناری بشار اسد به عنوان راه حل بحران سوریه تاکید کرده بود.‏ بسیاری از متحدان منطقه‌ای آمریکا نیز خواهان برکناری بشار اسد هستند.

از سوی دیگر "نیکی هیلی"، نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در موضعی مشابه روز گذشته اعلام کرد ‏دولت ترامپ نمی تواند لزوما به مانند دولت اوباما بر موضوع برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه تمرکز کند.‏

وی که در جمع خبرنگاران در سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می گفت، افزود: اولویت ما دیگر این نیست که دست روی ‏دست گذاشته و بر موضوع برکناری اسد متمرکز شویم. اولویت ما این است که چگونه مسایل را حل کنیم و با چه کسانی باید کار ‏کنیم که می توانند واقعا تغییری برای مردم سوریه به وجود آورند.‏

در همین حال چرخش کاخ سفید در موضوع سوریه با واکنش سناتور ارشد جمهوری خواه همراه بود. جان مک کین سناتور ارشد آمریکایی در واکنش به موضع‌گیری جدید مقام‌های دولت ترامپ درباره سرنوشت بشار اسد در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات آنها مبنی بر اینکه اسد می‌تواند در قدرت بماند، ظاهراً به همان اندازه بیانیه‌های اوباما که می‌گفت اسد باید برود، تهی از راهبرد است.

مک‌کین در بخش دیگری از این بیانیه به انتقاد از اظهارات تیلرسون درباره سرنوشت بشار اسد پرداخته و گفت: مردم سوریه وقتی که دارند توسط بمب‌های بشکه‌ای بشار اسد، هواپیماهای روسیه و نائبان تروریستی ایران قتل عام می‌شوند نمی‌توانند درباره سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.
 
از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خیری خود در ترکیه تاکید کرد که دو کشور در جنگ علیه داعش متحد یکدیگر باقی خواهند ماند و افزود که در زمینه سیاست‌ منطقه‌ای، "کاهش ظرفیت ایران برای اخلالگری در منطقه هدفی مشترک برای آمریکا و ترکیه است."

وی با اشاره به مذاکره با مقامات ترکیه در خصوص ایجاد مناطق محافظت شده در شمال سوریه افزود: با مقامات ترکیه در خصوص چگونگی تأمین امنیت این مناطق مذاکره کردیم.

وی ساخت این مناطق را راهی برای بازگشت پناهجویان سوری به خانه‌های خود خواند.
وی اضافه کرد: هیچ فاصله‌ای بین آنکارا و واشنگتن در رابطه با نحوه مقابله با داعش وجود ندارد.

تیلرسون بیان کرد: دولت آمریکا نسبت به حساسیت مبارزه ترکیه با تروریسم در منطقه آگاه است و از آن حمایت می کند.

وی اضافه کرد: درگیری های سوریه و همچنین تلاش های ترکیه در منطقه برای آمریکا اهمیت دارد و واشنگتن اقدامات 6 ساله ترکیه جهت یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه را تحسین می کند.

وزیر خارجه امریکا همچنین از همکاری آمریکا با ترکیه در مقابله با داعش خبر داد و گفت که آمریکا با استفاده از پایگاه های هوایی ترکیه، عملیات هوایی ضد تروریستی خود را 25 درصد افزایش داده است. 
منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر