شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 35046
تاریخ انتشار: 06 فروردين 1396 17:18
گابریل باتیستوتا یکی از بهترین‌های فوتبال در آرژانتین بوده است. باتیستوتا معروف به «باتی گل» و «فرشته»، در اول فوریه ۱۹۶۹ در آرژانتین متولد شد و پس از درخشش در فوتبال آرژانتین، سال‌ها در سری A ایتالیا برای فیورنتینا و رم به میدان رفت



راه امروز: گابریل باتیستوتا یکی از بهترین مهاجمانی است که فوتبال آرژانتین به خود دیده است.

 گابریل باتیستوتا یکی از بهترین‌های فوتبال در آرژانتین بوده است. باتیستوتا معروف به «باتی گل» و «فرشته»، در اول فوریه ۱۹۶۹ در آرژانتین متولد شد و پس از درخشش در فوتبال آرژانتین، سال‌ها در سری A ایتالیا برای فیورنتینا و رم به میدان رفت و گل‌های زیبای او هیچ‌گاه از ذهن هواداران فوتبال پاک نخواهند شد. 

ماشین گلزنی آلبی سلسته شروع درخشش خود را از تیم‌های ریورپلاته و بوکاجونیورز آغاز کرد و توانست در لیگ این کشور نامی برای خود دست و پا کند و به تیم ملی این کشور نیز راه یابد. او ابتدا علاقه‌ای به فوتبال نداشت و دوست داشت بسکتبالیست شود ولی قهرمانی تیم ملی کشورش در جام جهانی ۱۹۷۸ باعث شد تا علاقه به فوتبال در گابریل به‌وجود بیاید و او راه فوتبالیست شدن را در پیش بگیرد. مشکلات عدیده خانوادگی در همان ابتدا سد راه او برای فوتبالیست شدن بود ولی توانست با توصیه‌های عموی خود که اولین مربی حرفه‌ای دوران فوتبال این بازیکن بود، راه فوتبالیست شدن را در پیش بگیرد.

باتیستوتا با ۱۸۴ گل در ۳۱۵ بازی در لیگ ایتالیا، یازدهمین گلزن تاریخ این رقابت‌ها محسوب می‌شود. او آنقدر در زدن گل موفق بود که عنوان باتی گل را از هواداران فوتبال در این کشور دریافت کرد. درخشش او به حدی بود که دیگو مارادونا یکبار او را بهترین مهاجمی اعلام کرد که در تاریخ فوتبال دیده است. باتیستوتا همچنین با زدن ۵۶ گل در ۷۸ بازی همچنان برترین گلزن تاریخ تیم ملی آرژانتین است و هنوز لیونل مسی نتوانسته است رکورد گلزنی این بازیکن در تیم ملی را بشکند. 

حضور در کوپا آمه‌ریکای ۹۱، نقطه عطف فوتبال حرفه‌ای باتی گل است.  در این دوره از رقابت‌ها یکی از بهترین دوران فوتبالی او را شاهد بودیم که آرژانتین توانست قهرمان شود. بعد از این قهرمانی بود که فوتبال این کشور گرفتار یک طلسم شد و تا مدت‌ها نتوانسته است به قهرمانی دست یابد. قهرمانی در کوپا با آرژانتین و گلزنی‌های پیاپی، راه را برای پیوستن به فیورنتینا هموار کرد تا او راهی فلورانس شود. 


باتیستوتا در فیورنتینا
گابریل ۹ سال در تیم فیورنتینا بازی کرد و خیلی‌ها را در فوتبال شیفته خود کرد. وی یکی از گلزن‌ترین بازیکنان دوران خودش بود و در ۴۱۴ بازی در تیم‌های مختلف ۳۱۱ گل به ثمر رساند. این حضور در فیورنتینا تنها دو قهرمانی برای او داشت. قهرمانی در کوپا ایتالیا و سوپرجام ایتالیا، دو عنوان بود که او در فلورانس کسب کرد. با این حال چیزی که باعث محبوبیت بالای این بازیکن در فلورانس بوده است شم بالای گلزنی نبوده است بلکه وقتی در سال ۱۹۹۳ فیورنتینا به دسته پایین‌تر سقوط کرد، باتیستوتا در این تیم ماند و به تیمش کمک کرد تا بار دیگر به سطح بالای لیگ ایتالیا بازگردد.

او در سال ۲۰۰۰ به رم پیوست و سه سال در این تیم بازی کرد. او با رقمی به رم پیوست که بالاترین رقم برای یک بازیکن بالای ۳۰ ساله نیز بوده است. انتقال باتی گل به رم به دلیل مشکلات مالی فیورنتینا بود. او پیش از رفتن به فلورانس از هواداران عذرخواهی کرد. یکی از اتفاقات جالب برای او در رم افتاد؛ جایی که توانست برابر تیم سابق خود گلزنی کند. او بعد از این گل گریه کرد ولی هواداران افراطی فیورنتینا مجسمه او را در شهر شکستد و از بین بردند. 


درخشش باتیستوتا در رم
حضور در رم باعث شد تا او در سال ۲۰۰۰ به قهرمانی در لیگ ایتالیا دست یابد و افتخاری بزرگ در فوتبال برای خود داشته باشد. این بازیکن گلزن، در سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۰۵ در العربی قطر نیز بازی کرد و در نهایت بعد از دو سال حضور در این تیم از فوتبال خداحافظی کرد. او در رم در ۲۸ بازی توانست ۲۰ گل به ثمر برساند تا بعد از بیش از یک دهه این تیم بار دیگر قهرمان لیگ ایتالیا شود. او بعد از بازنشستگی از فوتبال، مدتی به استرالیا رفت ولی بار دیگر در سال ۲۰۰۷ به کشورش آرژانتین پیوست. 

گابریل باتیستوتا در جام‌های جهانی ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ برای تیم ملی کشورش بازی کرد ولی نتوانست افتخاری برای این تیم داشته باشد. از باتیستوتا به عنوان یکی از برترین مهاجمان تاریخ فوتبال جهان یاد می شود.


گلزنی باتیستوتا در جام جهانی 
باتیستوتا ۵۴ گل در ۷۸ بازی ملی برای تیم ملی کشورش به ثمر رسانده است. چهار گل در جام جهانی ۱۹۹۴، پنج گل در جام جهانی ۱۹۹۸ و تنها یک گل در جام جهانی کابوس‌وار سال ۲۰۰۲ برای باتی گل و تبدیل شدن به یکی از بهترین گلزنان تاریخ جام‌های جهانی کافی بود و باعث شد تا او یکی از بهترین گلزنان تاریخ جام جهانی شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر