يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 3441
تاریخ انتشار: 16 شهريور 1392 13:42
داربی 77 با تمام هیاهویش به پایان رسید و تساوی بدون گل دو تیم استقلال و پرسپولیس آن چیزی نبود که جامعه فوتبال و به خصوص هواداران دنبال آن بودند. این در حالی است که محمد رویانیان معتقد است هواداران که در خانه، مدرسه، محل کار و ... با هواداران حریف کری دارند از تساوی راضی هستند و این نتیجه هواداران دو تیم را راضی می کند!
با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت و گوی مفصلی درخصوص داربی و شرایط آن انجام دادیم و رویانیان پاسخ های جالبی به خبرنگار شبکه ایران داد.

آقای رویانیان! نظرتان درباره داربی 77 چیست؟
نظر خاصی ندارم. باید می بردیم که این اتفاق نیفتاد.

نیمه اول پر از پاس های اشتباه بود. اما آمار نشان می دهد نیمه دوم پرسپولیس بهتر بازی کرد.
مسلما نیمه دوم پرسپولیس بهتر بودیم. منتها استقلال تحت تاثیر فشاری بود که پس از باخت هفته قبل به دست آورد. به نظرم این بازی یک مقدار هدفدار بود و چون استقلال باخته بود فشار روی آنها بیشتر بود و ترس از باخت در داربی داشتند.

به نظر شما پرسپولیس ترس از باخت نداشت؟
هر دو تیم محتاط بازی کردند. پرسپولیس هجومی تر بازی کرد به خصوص در نیمه دوم که تعویض های دایی برای بیشتر کردن قدرت تهاجمی تیم بود.

هواداران که از نتیجه و کیفیت بازی چندان راضی نبودند، شما چطور؟
اگر ما دیشب می باختیم واقعا هوادارانی که در محل کار، مدرسه، خانه و... با هواداران حریف کری دارند، چه حسی پیدا می کردند. این شرایط برای هواداران استقلال هم وجود دارد. هر تیمی می باخت هوادارانش با اعصابی خراب، امروز هفته را شروع می کردند. در این شرایط واقعا مساوی هواداران را راضی نکرده است؟ من سوال می کنم کدام هوادار الان ناراضی است؟ کدام هواداری دوست دارد که تیمش ببازد؟ مطوئن باشید هواداران راضی هستند و این رسانه ها هستند که ناراضی اند!

اشاره شما به صحبت های گزارشگر و مجری برنامه است؟!
فردوسی پور و پیمان یوسفی که از مجریان خوب و توانمند هستند، خودشان زیر فشار 100 هزار هوادار فوتبال بازی نکرده اند که استرس داشته باشند. آنها تیم های 20،30 میلیونی را مدیریت نکرده اند که بدانند باخت در داربی یعنی چه. رسانه ها از چند روز قبل از بازی فشار و استرس را زیاد می کنند. آمار می دهند که چه تیمی برده و چه تیمی بیشتر باخته و هزار مساله دیگر. بزرگ شدن بیش از حد داربی فشار روی بازیکنان و مربیان را بیشتر می کند و آنها محتاط می شوند.

بنابراین شما قبول دارید که مربیان دو تیم برای نباختن بازی کردند؟
رسانه ها این توقع را برای مردم ایجاد نکرده اند که فوتبال باخت هم دارد. هر مربی که داربی را ببازد مردم و رسانه های دیگر فضایی برای کار به او نمی دهند. اگر پرسپولیس می باخت همین هواداران امروز سر تمرین می آمدند و علیه بازیکنان و سرمربی شعار می دادند. برای استقلال هم در صورت باخت همین اتفاق می افتاد.

با این اوصاف شما به هوادار حق می دهید که ذهنیت تبانی برایش شکل بگیرد؟
ما که تبانی نکردیم. اگر من و فتح الله زاده قرارداد شرافتی امضا می کردیم یا قلعه نویی و دایی چنین کاری می کردند که بازی مساوی شود، مطمئن باشید بازیکنان چنین کاری نمی کردند. شک نکنید محال است تبانی اتفاق بیفتد. مطمئن باشید حتی اگر پیشنهاد تبانی هم به من شده بود، می گفتم. این خواست و اراده برای تساوی به خاطر جو بازی و استادیوم شکل می گیرد. مسائل قبل از داربی باعث می شود هیچ تیمی اجازه باخت نداشته باشد و دو تیم به دنبال برد یا مساوی باشند.

فکر نمی کنید با ادامه این روند، مردم فوتبال زده تر می شوند؟ مثلا هوادارانی که از شهرهای دور و فواصل هزار کیلومتری خود را به تهران می رسانند، دیگر نیایند؟
قبول ندارم. استقلالی ها و پرسپولیسی ها علاقه شان عمیق تر از این است که اینگونه تحت فشار قرار بگیرند. آنها موقعیت ها را درک می کنند. البته من واقعا خودم از بازی راضی نیستم. اگر تساوی دو بر دو یا سه بر سه رقم می خورد قطعا بازی هیجان داشت و الان این همه انتقاد نمی شد. به هر حال مساوی بدن گل اصلا قشنگ نیست. حداقل مساوی با گل هیجان را بیشتر می کرد و هوادار راضی می شد.

داربی در تمام کشورها از حساسیت بالایی برخوردار است و نتایج پرگلی که بعضا به سود یک تیم هم هست رقم می خورد اما داربی بزرگ فوتبال ایران چنین نیست!
رسانه ها نمی گذارند. رسانه ها مساله داربی را بیش از حد بزرگ می کنند و برای اینکه مردم را به شوق و ذوق بیاورند، یک طرفه داربی را می بینند. این یکطرفه دیدن در فردوسی پور و پیمان یوسفی که جزو بهترین های ایران در کار خودشان هستند هم وجود دارد. آنها اجازه باخت به هیچ مربی ای نمی دهند. اگر پرسپولیس می باخت همین آقای فردوسی پور دوشنبه ما و تیم را زیر سوال می برد برای اینکه هوادار را راضی کند. هوادار باید به جایی برسد که عمیقا بپذیرد اگر تیمش خوب بازی کند و ببازد مشکلی نیست و در فوتبال ممکن است هر نتیجه ای رقم بخورد.

خب چگونه باید هوادار را به این مرحله رساند؟
من یک پیشنهاد دارم.

بفرمایید!
پیشنهادم این است که رسانه ها بگذارند من و فتح الله زاده برای داربی برگشت طرح بدهیم و آن را اجرا کنند. اساسا باید کارهایی کنیم که فضای روحی و روانی از روی بازیکنان و مربیان دو تیم برداشته شود. رسانه ها آن چیزهایی که ما می خواهیم را منعکس کنند تا تیم ها بدون هیچ استرسی از باخت وارد زمین شوند.

در صورت انجام پیشنهاد و طرح شما چه اتفاقی در داربی برگشت می افتد؟
قطعا داربی جذاب و پرگلی را شاهد خواهیم بود.

آن صحنه ای که نکونام با استوک روی صورت خلعتبری فرود آمد را دیدید؟
دیدم و خیلی ناراحت کننده بود. البته جواد آدمی نیست که چنین کاری را از عمد انجام دهد و به نظرم غیرعمدی بود.



یک صحنه مشکوک در داخل محوطه جریمه استقلال اتفاق افتاد. شما اعتقاد به پنالتی سوخته پرسپولیس دارید؟

حقیقتا من از داوری فغانی تنها یک انتقاد دارم. او کارت زرد با بازیکنان ما زیاد داد وگرنه قضاوتش عالی بود. به نظرم خوب داوری کرد و در یکی دو صحنه که استقلالی ها بازیکنان ما را قیچی کردند، کارت نداد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
به نظرم تساوی حق هر دو تیم بود اما حق هواداران نبود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر