سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 34059
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1395 13:04
معاون حقوقی قوه قضاییه گفت

دادرسی منصفانه بدون وکیل؛ هرگز!

دادرسی منصفانه، دادرسی است که در دادگاه صالح برگزار می‌شود و به موجب آن حقیقت کشف می‌شود و احقاق حق صورت می‌گیرد، دادگاهی که هم حقوق متهم و هم حقوق بزه‌دیده در آن دیده می‌شود.

راه امروز: معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: یکی از ارکان دادرسی عادلانه دسترسی به وکیل است که حق متهم و بزه‌دیده به موجب آن تضمین شود.
ذبیح‌الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه در همایش نقش و تاثیر مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه در حوزه وکالت یکی از حقوق مسلم انسان‌ها به خصوص در شرع را دادرسی عادلانه و منصفانه دانست و اظهار کرد: دادرسی منصفانه، دادرسی است که در دادگاه صالح برگزار می‌شود و به موجب آن حقیقت کشف می‌شود و احقاق حق صورت می‌گیرد، دادگاهی که هم حقوق متهم و هم حقوق بزه‌دیده در آن دیده می‌شود.
خدائیان خاطرنشان کرد: دادرسی منصفانه چند مرحله دارد؛ مرحله قبل از دادرسی، دوران دادرسی و پس از دادرسی که هر کدام اصولی دارد و اگر رعایت نشود به دادرسی خلل وارد می‌شود. در مرحله دادرسی دادگاه باید بی‌طرف باشد، جلسه دادگاه باید علنی باشد، حاکمیت اصل برائت باید وجود داشته باشد و به وکیل و شهود دسترسی داشته باشد. همچنین پس از آن به تجدیدنظر و اعتراض و در صورت تخطی حق جبران خسارت وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: یکی از ارکان دادرسی عادلانه دسترسی به وکیل است که حق متهم و بزه‌دیده به موجب آن تضمین شود. متهم می‌تواند به محکمه مراجعه کند و توسط وکیل از خود دفاع کند و در صورت نداشتن وکیل برایش وکیل گرفته شود.

معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: اصل 35 قانون اساسی این امکان را به اصحاب دعوی می‌دهد که وکیل داشته باشند و چنانچه امکان انتفاع وکیل ندارند باید امکانات برای شان فراهم شود که بتوانند به وکیل دسترسی داشته باشند.

خدائیان افزود: در ماده واحده مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آمده که تمام دادگاه‌ها باید وکیل را بپذیرند و ضمانت اجرا برای شان در نظر گرفته شود. مهمتر از همه قانون آیین دادرسی کیفری است. وکالت به مفهوم خاص را بیش از صد سال است که در کشور داریم اما همیشه با محدودیت مواجه بوده است. به موجب قانون 1290 اگرچه وکیل می‌توانست در تحقیقات مقدماتی حضور داشته باشد اما فعال نبود. به یکباره در قانون آیین دادرسی سال 92 به شکل چشم‌گیر به این حق پرداخته شد و کشف جرم و تحت نظر قرار دادن جرم مورد توجه قرار گرفت. در ماده 48 این قانون آمد به محض تحت نظر قرار گرفتن باید به وکیل دسترسی داشته باشد. در بعضی از جرایم مهمه صلاحیت کیفری یک حضور وکیل اجباری است و در صورت فقدان باید وکیل تسخیری انتخاب شود. حضور وکیل یکی از ارکان دادرسی منصفانه است و از ارکان مهم به شمار می‌رود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر