جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 33987
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1395 14:57
تحول در نوسازی ناوگان هوایی کشور که با خرید هواپیمایی جدید ایرباس کلید خورد، همچنان این روزها از سوی برخی به شیوه های مختلف زیرسوال می رود؛ اما مطرح کردن نقص فنی هواپیمای نو، آن هم در حالی که در دو هفته اخیر چهار پرواز به کشورهای اروپایی داشته است؛ ناآگاهی برخی از اخبار و واقعیت های روز را نشان می دهد.

راه امروز: در روزهای اخیر بار دیگر شماری از مخالفان دولت بعد از مطرح کردن عدم امکان پرواز خارجی ایرباس خریداری شده، خبر از نقص فنی ایرباس 321 جدید ایران ایر خبر داده اند؛ آن هم در حالی که با جست وجو در اخبار این بخش، به راحتی از پرواز این هواپیما به کشورهای اروپایی مطلع خواهند شد.
نوسازی ناوگان هوایی با ورود نخستین هواپیمایی ایرباس خریداری شده در دی ماه امسال کلید خورد و قرار است شرکت ایرباس 2 فروند و شرکت ای.تی.آر (ATR) زیرمجموعه ایرباس(فرانسوی-ایتالیایی) نیز سه فروند هواپیما تا پایان امسال به ایران ایر تحویل دهند.
همچنین قرار است هفته آینده یک فروند هواپیمای پهن پیکر دور برد 330 ایرباس به ایران ایر تحویل و دومین فروند نیز دو هفته بعد پس از انجام تست های مورد نظر ایرباس در تولوز فرانسه به هما تحویل شود.
طبق اعلام شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، چند روز پیش تیم پروازی ایرباس 330 عازم فرانسه شدند تا با گذراندان دوره های آموزشی مورد نیاز در شرکت ایرباس، نخستین فروند این هواپیما در دهه اول اسفند ماه امسال وارد ناوگان ایران ایر ‌شود.
فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(ایران ایر) چندی پیش با اشاره به اخبار کذب مبنی بر نقص فنی ایرباس 321 جدید گفته بود، ایرباس 321 نقص فنی نداشت و فقط در پمپ سوخت این هواپیما یک اشکال بسیار سطحی پیش آمده بود که به سرعت برطرف شد، ضمن اینکه این اشکالات فنی در یک هواپیما طبیعی است. 
وی یادآورشد: هواپیمایی که عده‌ای مدعی بودند ممنوع الخروج است، نخستین پرواز خارجی را به دبی امارات انجام داد و سپس به فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز رفت.
پس از آنکه قراردادهای نهایی ایران‌ایر با دو غول هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نهایی شد و حتی نخستین فروند از ایرباس‌های خریداری شده از سوی این شرکت به ‌طور رسمی وارد ناوگان هما شد، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته از نهایی شدن مذاکرات خرید هواپیماهای ATR خبر داد.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، مذاکرات برای خرید این هواپیماها به مرحله‌ نهایی رسیده و در زمان حاضر در مرحله مبادله سند است و پس از نهایی شدن تبادل این سند بحث ورود نخستین هواپیماهای ATR به ناوگان ایران به شکل رسمی پیگیری خواهد شد.
وزیر راه وشهرسازی دیروز(یکشنبه) در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی گفتیم ناوگان هوایی را بدون استفاده از بودجه عمومی نوسازی می‌کنیم، همکارانم در دولت باور نمی‌کردند و می‌گفتند چگونه ممکن است 200 هواپیما را بدون یک ریال تضمین بانک مرکزی و یک سنت تضمین دولت خریداری کنیم اما مطمئن بودم که این کار عملی می‌شود.
آخوندی افزود: در تهران قرارداد خرید 100 هواپیمای جدید را با ایرباس امضا کردیم و در خرید ناوگان هوایی از روز اول که وارد بحث شدیم می‌دانستم که برای نوسازی ناوگان هوایی باید بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم در حالی که خزانه و بودجه این منابع مالی را نداشتند و نمی توانند از عهده یک صدم این هزینه نیز برآیند، بنابراین مدل ابتکاری اجاره به شرط تملیک را با تامین مالی صد درصد خارجی بدون تضمین دولت با تضمین خود هواپیما که مدلی پیشرفته بود شروع کردم.
وی گفت: درهرجلسه‌ای که در دولت یا با نمایندگان مجلس مطرح می‌کردم، اعلام می شد مگر می‌شود کشوری که سال‌ها تحریم بوده و بیش از 30 سال هیچ قرارداد مستقیمی با ایرباس و بوئینگ و ای.‌تی.‌آر نداشته و تنها قراردادهایی محدود داشته این ادعا را بکند که با اتکا به شرکت و بدون تضمین دولت چنین اقدامی را انجام دهد.
آخوندی اضافه کرد: اما امروز می‌بینید کار با افتخار و با حذف همه واسطه‌ها و مذاکره مستقیم با نمایندگان ایرباس، بوئینگ و ای تی‌آر در تهران زیر نظر دستگاه‌های نظارتی انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی به خرید 200 فروند هواپیمای مسافری برای ناوگان هوایی کشور اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نخستین هواپیما به کشور آمد و هفته دیگر هواپیمای دوم به ایران تحویل خواهد شد و بزودی هواپیماهای ای.‌تی.‌آر نیز وارد کشور می‌شوند و هرماه می‌توانیم شاهد ورود 2 و یا 3 هواپیما به کشور باشیم.
بدون شک با افزایش ورود هواپیماها نو به ناوگان هوایی شرکتهای ایرانی نوسازی ناوگان فرسوده هوایی با سرعت بیشتری انجام می شود و این می تواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه شرکت ها، مشکلات فرسوده بودن ناوگان صنعت هوایی ایران را برطرف کند.
آمارها نشان می دهد که اکنون حدود 50 درصد پروازهای هوایی در مسیرهای داخلی در پرترددترین فرودگاه کشور(مهرآباد) با تاخیر انجام می شود و این مساله تاکنون ضرر و زیان های زیادی را به مردم و شرکت های هوایی در ایران تحمیل کرده است.
بیش از 35 سال است که شرکت های هوایی در ایران به علت تحریم های ظالمانه نتوانستند قطعات یدکی مورد نیاز خود را از شرکت های سازنده آن خریداری کنند، اما با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها شرکت های ایرانی می توانند قطعات مورد نیاز خود را از شرکت های سازنده به صورت مستقیم خریداری کنند.
پیش از این شرکت های هوایی برای خرید قطعات هواپیما حتی تا سه برابر قیمت واقعی آن در بازار به شرکت های واسطه پرداخت می کردند، اما با لغو تحریم ها شرکت های ایرانی موفق شده اند که به صورت مستقیم با شرکت های سازنده قطعات هواپیما وارد مذاکره شده و خرید های خود را انجام دهند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر