جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 33933
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1395 13:08
استیضاح امروز وزیر راه به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست

موافقان استیضاح آخوندی: استیضاح سیاسی نبود

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در جلسه علنی روز یکشنبه به عنوان سخنران موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می کنم اما هرجا نیاز به انتقاد باشد هم آن را مطرح می کنم.


راه امروز: موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی تاکید کردند: استیضاح عباس آخوندی سیاسی نبوده و این استیضاح به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در جلسه علنی روز یکشنبه به عنوان سخنران موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می کنم اما هرجا نیاز به انتقاد باشد هم آن را مطرح می کنم.
وی افزود: ما در جایی که دولت خوب کار می کند از آن حمایت می کنیم و در جایی که اشکال داشته باشد با اعتقاد انتقاد می کنیم.
مقدسی ادامه داد: من همواره بر اساس عقلانیت، منطق و اعتدال مسائل را مطرح می کنم. ما نمی خواهیم بگوییم همه چیز سیاه و یا همه چیز سفید است بلکه واقعیات رو می گوییم.
وی اضافه کرد: ما نباید نگران جراحی در دولت باشیم، اگر استیضاح منجر به جراحی شد، دولت قوام بیشتری می یابد و ما می توانیم اشکالات را بر طرف کنیم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در همه دنیا وقتی اتفاقی رخ می دهد، بالاترین مقام و مسئول از مردم عذرخواهی می کنند. زیبنده بود آقای آخوندی بعد از این اتفاقات استعفا می داد و این اقدام او می توانست کاهش آلام خانواده های آسیب دیده باشد نه اینکه مدیرعامل راه آهن استعفا دهد.
مقدسی یادآور شد: تا پایان سال تنها یک ماه باقی مانده و همه قوا باید با تمام توان پیرامون اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل گزارش دهند، وزارت راه و شهرسازی چه اقدامی در این زمینه انجام داده است؟
وی اظهار داشت: بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به ساخت داخل به عنوان یکی از اصول سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است و رفع بحران بیکاری جزو مطالبات مردم است.
این نماینده مجلس ادامه داد: هم اکنون نیز بعد از گذشت 11 ماه از سال جاری همه قوای سه‌گانه باید گزارش عملکرد خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را به مقام معظم رهبری ارائه دهند، در صورتی که وزیر راه و شهرسازی در این زمینه کوتاهی‌هایی را مرتکب شده است.
مقدسی یادآور شد: توجه به ساخت داخل، راهکاری برای رفع معضل بیکاری است، بارها به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادم که امکان ساخت واگن باری در کشور وجود دارد، بنابراین باید از واردات و خرید از کشورهای دیگر جلوگیری شود.
وی افزود: با وجود واردات واگن، حداقل وزیر می‌توانست سهم واحدهای داخلی را جهت احیاء بپردازد، متأسفانه عدم توجه به این موضوع سبب شده 140 دستگاه از 600 دستگاه درخواست شده وارد کشور شود.
نماینده موافق استیضاح یادآور شد: آخوندی در پاسخ به سوال اینجانب مبنی بر علت پیگیری واردات واگن گفته است، واردات موضوعی است که به بهره برداران خصوصی مرتبط است، این به معنی عدم پاسخگویی به مطالبات مردم است.
مقدسی افزود: وزیر راه و شهرسازی همچنین قرارداد 10 فروند کشتی جهت خرید از کره را نیز منعقد کردند، در صورتی که در داخل امکان حداقل ساخت 8 کشتی وجود دارد، خرید ماشین‌آلات سنگین نیز از دیگر موضوعات است که علیرغم دستور ایشان برای خرید ماشین آلات راهداری از شرکت هپکو، مسکوت مانده است.
وی تاکید کرد: درحادثه قطار تهران – مشهد نیز می بایست با ادبیات مناسب با مردم صحبت شود نه آنکه وضعیت آنها به بیمه موکول شود، علاوه بر این، بحران بیکاری نیز دیگر معضلی است که با ارائه ساز و کار مناسب و هماهنگی در دولت می‌بایست حل می‌شد.

*** نماینده تبریز: وزارت راه در بهبود فضای کسب و کار و توسعه بخش خصوصی اقدامی نکرده است
محمد اسماعیل سعیدی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی در بهبود فضای کسب و کار و توسعه بخش خصوصی اقدامی خاصی انجام نداده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی در طول سال های اخیر خوب کار نکرده است. ما شاهد آزاد سازی نرخ بلیط در این دولت و از سوی این وزاراتخانه بودیم، آیا با آزادسازی نرخ بلیط، کیفیت افزایش یافته است؟
نماینده مردم تبریز در مجلس به عدم توجه به صنعت ریلی در زمان وزارت آخوندی اشاره کرد و گفت متاسفانه ما شاهد مشکلات زیادی در صنعت ریلی هستیم.
سعیدی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه پروژ های ریلی همواره خواهان توجه به این صنعت بوده است که متاسفانه توجه لازم نشده است.
وی اضافه کرد: در خصوص بهبود فضای کسب و کار و توسعه بخش خصوصی در این وزارتخانه اقدام خاصی صورت نگرفته و خصوصا در بخش خصوصی، سرمایه گذاری خاصی نشده است.
سعیدی افزود: مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و اگر مشکلی در عملکرد وزرا و مسئولان دولتی وجود دارد، در صحن مجلس پیگیری و مورد رسیدگی قرار گیرد؛ بنابراین مطرح کردن مسائلی مبنی بر اینکه چند ماه تا پایان کار دولت زمان باقی است و نباید استیضاح در مجلس پیگیری شود، قابل قبول نبوده و وجهه قانونی ندارد.
نماینده مردم تبریز یادآور شد: به گفته امام(ره)، مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود. هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند.
وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند، بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند؟
سعیدی در ادامه به بیان سوالاتی پرداخت و گفت: چرا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامات قابل قبولی انجام نشده است؟ آیا از بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری که تبدیل به معضل شده راضی هستید؟ آیا از به سازی و نوسازی بافت های روستایی و اقدامات انجام شده در این مسیر رضایتی وجود دارد؟
وی افزود: متاسفانه وزیر راه و شهرسازی بدون ارائه نظر کارشناسی طرح مسکن مهر را مزخرف می داند، ضمن اینکه مسکن اجتماعی نیز تاکنون در حد شعار باقی مانده است، همچنین وزارت راه با وجود تخریب توامان عرضه و تقاضا اقدام خاصی نیز در این حوزه انجام نداده است.
عضو جبهه پایداری ادامه داد: باکدام منطق خرید 118 فروند ایرباس و 108 فروند هواپیمای بوئینگ برای ایران ایر انجام شده است؟ منابع خرید این هواپیماها از صندوق توسعه ملی تامین شده که رویکرد قابل قبولی نیست.
سعیدی گفت: همچنین اقدامات وزارت راه در صنعت هوایی باعث آزادسازی نرخ بلیط شد این در حالی است که این موضوع منجر به ایجاد انحصار و افزایش هزینه برای مردم شده است.

***صباغیان:استیضاح وزیر راه و شهرسازی سیاسی نیست/فرهنگ عذرخواهی را نهادینه کنیم
نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی، استیضاح وزیر راه و شهرسازی را سیاسی ندانست و گفت: استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی می شود.
محمدرضا صباغیان آخوندی را فردی خوب، توانمند و صالح می دانم ولی معتقدم بعد از حادثه قطار باید یک مسئول بالادستی به دلیل کوتاهی استعفا می داد.
وی تاکید کرد: وضعیت کشور به گونه ای است که هر حادثه ای که رخ می دهد یک مسئول رده پایین مقصر شناخته می شود و مسئولین اجرایی پاسخی نمی دهند در حالی که ما شاهد این موضوع در کشورهای پیشرفته و مردم سالار نیستیم.
نماینده مردم مهریز و بافق ادامه داد: اگر از ابزارهای قانونی نظارتی استفاده نکنیم، مشکل ما حل نخواهد شد. اگر مسئولان ارشد قوه مجریه بدانند که باید در مقابل طلاق، بیکاری، آلودگی هوا، اختلاس، حقوق های نجومی پاسخنگو باشند، بسیاری از مشکلات حل می شود و جامعه هر روز بهتر می شود.
صباغیان اضافه کرد: ما باید در مقابل خانواده های داغدار پاسخگو باشیم و با نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی عملکرد بهتر دستگاه های اجرایی را فراهم کنیم.


*** نماینده تبریز: اگر مسئولی اشتباهی کرد وظیفه مجلس استیضاح وی است 
نماینده مردم تبریز نیز در ادامه جلسه استیضاح وزیر راه وشهرسازی به عنوان موافق استیضاح افزود: وظیفه مجلس این است که اگر مسئولی اشتباهی کرد وی را استیضاح کند و این طور نیست که فردی در مسئولیت خود هر کاری بتواند انجام دهد. 
احمد علیرضا بیگی گفت: زمانی که حادثه پلاسکو اتفاق می افتد مجلس شورای اسلامی شهردار تهران و وزیر کشور را به مجلس فرا خواند ولی برای مطالبات مردم نمی تواند وزیر راه وشهرسازی را فرابخواند. 
وی با بیان این که وزیر راه وشهرسازی در سیاستگذاری دچار مشکلاتی است ، ادامه داد: برخی سیاستگذاری ها سبب شده تا مشکلات عدیده ای در زیرساخت های این وزارتخانه شاهد باشیم . 
نماینده مردم تبریز در مجلس دهم اظهارداشت: انتصاب فردی در مسئولیت مدیریت راه آهن که لوکوموتیوهای خریداری شده در دوران وی انجام شد در حال حاضر مدیرعامل شرکت کشتیرانی است . 
علیرضا بیگی به سهامدار بودن مدیرعامل سابق راه آهن در این شرکت اشاره کرد وگفت: این اقدامات نشانگر بی کفایتی وزر راه وشهرسازی است . 
وی ورود هواپیمای جدید به منظور نوسازی ناوگان هوایی را مناسب دانست و افزود: سئوال این است ایرباس به عنوان طرف قرارداد شرکت هواپیمایی ایران شرایطی را تحمیل کرده است که بعدها دیون سنگینی را برای هواپیمایی هما خواهد داشت، بنابراین چه کسی به شما این تضمین ها را داده است ؟ 
نماینده مردم تبریز در مجلس همچنین این سوال را مطرح کرد که نحوه به کار گیری قطعات هواپیما و قطعات خریداری شده با کاری که انجام داده اید چه کسی مسئولیت های ناشی از این تصمیمات را برعهده می گیرد؟ 
علیرضا بیگی تصریح کرد: وظیفه مجلس است که اگر مسئولی اشتباهی کرد آن را استیضاح کند و اینطور نیست که انسان در مسئولیت هر کاری بتواند بکند و با توجه حضور فرمانده قرارگاه ستاد اقتصاد مقاومتی در جلسه امروز مجلس سئوال می کنم که این اقدامات در کجای این ستاد آمده است . 
وی گفت: تمام حواس و تمرکز وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیما و ریل بوده است بنابراین آیا کشته شدگان بر روی برف در سانحه قطار سمنان و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده اید؟ 
نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما در جاده ها مردم کشته می شوند بنابراین نوسازی ناوگان جاده ای و خطوط ریلی به چه میزان مورد توجه قرار گرفته است ؟ 
علیرضا بیگی در خصوص به کار گیری و انتصاب برخی افراد در این وزارتخانه نیز گفت: برخی را در این وزارتخانه بکار گرفته اید که کارایی لازم را ندارند . 
وی افزود: در حوزه صنعت هوایی فردی را به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری برگزیدید که تعلقی به این سازمان نداشته و در دوران مسئولیت وی دو حادثه هوایی رخ داد که چهار تن از بهترین نیروهای هواپیمایی کشته شدند ،ولی سرانجام رییس سابق هواپیمایی کشوری چه شد ؟ 
نماینده مردم تبریز در مجلس با طرح ادعای وجود پرونده های رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در محاکم قضایی ، گفت: لازم است به این موضوعات قدری توجه شود . 
علیرضا بیگی ادامه داد: مجلس امروز در برابر آزمون خطیری قرار گرفته است و قضاوت این نهاد را به عنوان عصاره فضیلت می طلبد و امیدواریم مجلس در این آزمون سرافراز باشد. 
*** قاضی پور: ‌برد و باخت تراکتور و جان مردم برای ما مهم است 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: ما آذری زبان هستیم، برد و باخت تراکتور و جان مردم در سانحه قطار سمنان برای ما مهم است. 
نادر قاضی پور در ادامه بررسی درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی و در جلسه علنی روز یکشنبه افزود: آقای آخوندی یک فعال اقتصادی است و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کرد، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید؟ اگر رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید. 
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: آیا شما لیست اموال خود را به قوه قضائیه تحویل داده‌اید یا خیر؟ شرکت هایی که توسط اعضای خانواده شما اداره می‌شوند و به ظاهر بعد از وزارت از آنها خارج شدید، چقدر از وقت شما را گرفته است و از رانت وزارت شما استفاده کرده؟ 
وی با بیان اینکه لطفا نسبت خود را با خانم ‌ها و آقایانی که در شرکت‌های منتسب به شما فعال هستند را بگویید، خاطر نشان کرد: تعدادی از معاونان وزیر راه دو شغله هستند و در شرکت های خصوصی فعالیت می کنند. وزیر اطلاعات به جای اینکه در مجلس بنشیند و از وزیر حمایت کند، برود و به این تخلفات برسد. 
نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد:‌ اشخاص و وابستگان درجه یک آقای آخوندی همه در شرکت های خصوصی مشغول کار با وزارت راه هستند، نظیر شرکت 'کیسون'. 
قاضی پور خطاب به آخوندی گفت:‌ فرزند شما نیز چندین شرکت زیرساختی ثبت کرده است و محمدهادی آخوندی و احمد آخوندی شرکت های فراوانی به اسم خود دارند، بگویید کد ملی 0010311646 با شما چه نسبتی دارد؟ 
وی ادامه داد: املاک شما در شمال تهران و دفتر کار مجهز شما از چه راهی به دست آمده و منزلی که به آقای محمدهادی آخوندی اختصاص یافته به چه عنوان بوده و وی با شما چه نسبتی دارد؟ 
این نماینده مجلس با بیان اینکه رئیس سازمان بنادر نیز 15 هزار یورو برای ماموریت خارج از کشور حق ماموریت گرفته است،‌ تصریح کرد: ساختمان بلوار کاوه، تقاطع دولت، خیابان وارسته کوچه فرهنگ پلاک 10 به چه عنوان به عنوان خانه دوم شما استفاده می شود و از این به بعد مردم باید آنجا را زیر نظر داشته باشند. 
قاضی‌پور گفت: بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب های وی نیز مشکل دار است. 
وی با بیان اینکه چرا فردی با لیسانس علوم قضائی را به عنوان معاون وزیر راه انتخاب کرده است، اظهار داشت: همچنین سهل انگاری هواشناسی باعث شد پرتقال و کیوی کشاورزان یخ بزند، چرا با مسئولین سازمان هواشناسی برخورد نشده است 

*** ترکی: در وزارت راه و شهرسازی عدالت نیست/در بخش هوایی مدیریت نداریم 
نماینده فریدن، فریدون شهر و چادگان، عدالت در وزارت راه و شهرسازی را زیر سوال برد و گفت: متوسط تاخیرهای مسافرت های هوایی نشان می دهد در همین قسمت هم مدیریت آنچنانی را نداشتیم. 
اکبر ترکی در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی افزود: ظاهرا بنا نیست به حرف ها گوش داده شود همچنان که در گذشته هم گوش داده نشده است. بنابر این ملت شریف و نمایندگان را مخاطب خود قرار می دهم. 
وی ادامه داد: خیلی از دوستان صحبت کردند، یکی دو سه ماه بیشتر نمانده است در حالی که 7-6 ماه تا پایان خدمت دولت مانده است؛ اگر با این تفکر جلو برویم از الان تا شهریور سال آینده چه دولت رای بیاورد چه نیاورد، نظارتی بر دولت و وزرای عزیز نخواهیم داشت. 
ترکی اضافه کرد: همانطور که الان بنا براین گذاشته اند چشمان ما به جمال مبارک وزیران محترم روشن شده وآمدند در مجلس دوستان را مشغول کنند تا از وظیفه اصلی سرباز زده شود. 
وی افزود:ما در برابر خداوند قسم یاد کردیم وفادار به نظام باشیم و از حق مردم دفاع کنیم؛ با مشکلاتی که در وزارت راه است باید کاری انجام دهیم ولو اینکه تعدادمان کم باشد. 
نماینده فریدن، فریدون شهر و چادگان با اشاره به تاخیرهایی که در روزهای اخیر در بخش هوایی وجود داشته، گفت: دیشب تاخیرهایی در فرودگاه های اصفهان و مشهد پیش آمد به طوری که مسافرین هفت ساعت در داخل هواپیما بودند. 
ترکی ادامه داد: اینکه برخی می گویند در قسمت هوایی کار شده است، متوسط تاخیرهای مسافرت های هوایی را بگیریم در همین قسمت هم مدیریت آنچنانی را نداشتیم. 
وی اضافه کرد: در خیلی جاها عدالت رعایت نشده است. در چهار شهرستان بنده در مسائل جاده ای و ریلی توجه خاصی نشده است. علاوه براین در پرداختی ها معاونین تا رده های پایین دریافتی را به موقع دارند اما عزیزان کارگران قراردادی همین الان هفت،هشت ماه حقوق خود را نگرفته اند. 
نماینده موافق استیضاح گفت: حمایتی که اخیرا از طریق شرکت های خصوصی با پیامک هایی به نمایندگان خصوصی تحت امر این وزارتخانه بوده نشان می دهد رابطه بازی ها وجود دارد. 
ترکی با اشاره به مکاتبات اخیر سرپرست کارگاه مترو اصفهان با شرکت مهاران، اظهارداشت: سرپرست کارگاه مکاتباتی با شرکت مهاران انجام داده که حاکی از این است که در مترو اصفهان چقدر تعلل داشته است و شریک مهاران اعلام کرده مشکلاتی در مسائل قطار ریلی اصفهان رخ داده است. 
وی خاطرنشان کرد:خطاهایی که در آذر ماه 94 رخ داده 13 مورد، در دی ماه 44 مورد بوده است؛ حتی قطار شهری اصفهان روی مانیتور گم شده؛ علاوه بر این تعداد خرابی بهمن ماه 94 ،231 مورد بوده است. 
این نماینده اضافه کرد: شرکت مهاران که مترو اصفهان را انجام می دهد، قطار بین شهری تبریز-مشهد را مدیریت می کرده، دوستان، این خطاها وجود داشته احتمال اینکه این خطاها در مترو اصفهان شاهد باشیم هم وجود دارد. 
نماینده فریدن در مجلس شورای اسلامی گفت:ما وظیفه داریم مقابل ملت و شهدای عزیز ازحق دفاع کنیم. سوء مدیریت در وزارت راه ما را بر آن می دارد وظیفه خود را انجام دهیم. دوستان حمایت می کنند رای مثبت به استیضاح وزیر راه وشهر سازی می دهند؛ جایگزین ایشان می تواند با قدرت بیشتر در راه تعالی ایران عزیز و ملت قدم بردارد. 
به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد را بررسی کردند. 
در جلسه استیضاح، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ،سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس حضور داشتند. 
براساس آیین نامه داخلی مجلس، ابتدا موافقان و مخالفان استیضاح در دو ساعت به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح آخوندی پرداختند. 
تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی در 13 محور بود.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر