جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 33927
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1395 12:41
چالش روسیه و غرب ادامه دارد

ترامپ سر عهد خود نماند!

پس از روشن شدن نشانه های بسته بودن پرونده لغو تحریم ها از سوی غرب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین موضع گیری اعلام کرد، این کشور تا زمان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین، تحریم ها علیه اتحادیه اروپا را لغو نمی کند.
راه امروز: وعده انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر بازسازی روابط با روسیه که یکی از گام های آن لغو تحریم های سه ساله ضدروسی بود، نافرجام ماند و این روند متقابل همچنان ادامه خواهد یافت.
 پس از روشن شدن نشانه های بسته بودن پرونده لغو تحریم ها از سوی غرب، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در تازه ترین موضع گیری اعلام کرد، این کشور تا زمان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین، تحریم ها علیه اتحادیه اروپا را لغو نمی کند.
اگر آمریکا اجرای برنامه لغو تحریم ها علیه روسیه را آغاز می کرد، تاثیر اصلی این اقدام های ضدروسی از بین می رفت و اتحادیه اروپا نیز وادار می شد با کاخ سفید همراهی کند.
ترامپ بر خلاف وعده های انتخاباتی ضرورت دوستی با روسیه، پس از تحویل گرفتن کلید کاخ سفید از اوباما، اعلام کرد که اکنون صحبت از لغو تحریم ها زود است.
همزمان با تداوم تحریم های ضدروسی، آمریکا در دوره جدید نیز همکاری ها با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برای افزایش شمار نظامیان و جنگ افزار نزدیک روسیه در شرق اروپا ادامه می دهد.
لاوروف روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: تحریم هایی را که در پاسخ به فشار بر مسکو برای مساله اوکراین اعمال کرده ایم، فقط پس از اجرای کامل توافقنامه مینسک لغو می کنیم.
شبکه تلویزیونی روسی لایف نیوز روز یکشنبه به نقل از لاوروف گفت: ما نیز خواهان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین هستیم و تحریم ها در مورد اتحادیه اروپا را تا اجرای مفاد این توافقنامه لغو نخواهیم کرد و باید این موضع ما را درک کنند.
وزیر امور خارجه روسیه این خواسته اتحادیه اروپا را که مسکو باید توافقنامه مینسک را اجرا کند و در آن صورت تحریم ها لغو می شود، غیرمنطقی خواند.
لاوروف افزود: این موضع غیرمنطقی و بی اساس است و بارها مخالفت خود را با این خواسته به مقام های اروپایی گوشزد کرده ایم.
وی در این رابطه از اظهارات اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روسیه را موظف به اجرای توافقنامه مینسک خوانده و اعلام کرده در آن صورت تحریم ها لغو می شود، انتقاد کرد.
آمریکا و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از سال 2014 در ارتباط با وقایع اوکراین روسیه را تحریم کرده اند که منجر به اقدام متقابل این کشور شده است. 
وزیر امور خارجه روسیه پیشتر تحریم های وضع شده این کشور علیه اتحادیه اروپا را به عنوان واکنش متقابل، منطقی خوانده بود.
وی در این باره گفت: روسیه تدابیر لازم را در پاسخ به تحریم های ضدروسی اتحادیه اروپا اعمال کرد تا وضعیت منصفانه شود، زیرا جز این تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اروپا از رقابت نابرابر و ناسالم با همتایان روس خود سود می بردند.
شبکه تلویزیونی روسی ار.ب.کا به نقل از سخنان لاوروف گزارش داد: اگر تحریم های متقابل در پاسخ به محدودیت های اتحادیه اروپا وضع نمی شد، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اروپا بر شرکت های تولیدی روسیه برتری می یافتند، زیرا بانک ها هدف تحریم قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: بانک های روسی که از سوی غرب تحریم شده اند، نمی توانند از اتحادیه اروپا برای تامین مالی بخش های کشاورزی روسیه وام بگیرند. 
وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو در اعمال تحریم ها پیشگام نبوده و موظف نیست تحریم ها در مورد کشورهای غربی را لغو کند.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر