جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: 3346
تاریخ انتشار: 14 شهريور 1392 09:57
اهدای تندیس ناصر حجازی به پیشکسوتان فوتبال

خاتمی: بزرگداشت حجازی تکریم فضيلت است

نام ناصر حجازی چنان بزرگ و ماندگار است که بعد از گذشت دو سال‌واندی از درگذشت او همچنان مراسم بزرگداشت او با حضور چهره‌های سرشناس سیاسی، هنری و ورزشی برگزار می‌شود. سه‌شنبه‌شب در تالار شمس این مراسم برگزار شد، چهره‌های مطرحی در این مراسم حضور داشتند از جمله: سیدمحمد خاتمی، احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران)، رضا صالحی‌امیری (سرپرست وزارت ورزش و جوانان)، مدیران و  پیشکسوتان سرخابی‌ها به‌همراه تعدادی از اهالی هنر و سینما همچون داوود رشیدی، حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، داریوش فرهنگ، همایون اسعدیان و...

اجرای این مراسم بر عهده ایرج نوذری، فرزند مرحوم منوچهر نوذری بود و در ابتدای مراسم کلیپی از زندگی شخصی و ورزشی مرحوم ناصر حجازی از کودکی تا لحظه فوت وی و افتخارات کسب‌شده در عرصه فوتبال به نمایش درآمد. لحظاتی پس از شروع رسمی مراسم سیدمحمد خاتمی وارد سالن شد که ورود وی نظم سالن را برای دقایقی بر هم ریخت و حضار شدیدا با تشویق‌های خود به ابراز احساسات پرداختند.

پس از پخش کلیپ، با حضور مجید نامجومطلق و هانیه توسلی روی سن از کریم محمدی یکی از جانبازان سرافراز جنگ تحمیلی با اهدای لوح و تندیس ناصر حجازی تجلیل به عمل آمد و در ادامه نیز با حضور حمید فرخ‌نژاد و ابراهیم قاسم‌پور با اهدای تندیس از غلامحسین مظلومی، پیشکسوت باشگاه استقلال تقدیر شد. مظلومی در سخنانی کوتاه و با چشمی گریان از دو ماه‌ونیم بستری‌شدن خود گفت و از دعای خیر مردم برای شفایش تشکر کرد و پس از صحبت‌هایش تصاویری از دوران بازیگری و مربیگری وی پخش شد که با تشویق حضار همراه بود.

در ادامه مراسم نیز به ترتیب از همایون بهزادی، علی فتح‌الله‌زاده و همچنین فرامرز ظلی، منصور رشیدی، بهروز سلطانی، احمدرضا عابدزاده، وحید طالبلو وسیدمهدی رحمتی به‌عنوان دروازه‌بانان برتر ایران در دهه‌های مختلف با اهدای لوح و تندیس ناصر حجازی تقدیر به عمل آمد که احمدرضا عابدزاده و سیدمهدی رحمتی غایبان مراسم بودند و امیر عابدزاده به نمایندگی از پدرش تندیس را دریافت کرد. همچنین در ادامه از نصرالله عبداللهی (پیشکسوت استقلال)، محمد پنجعلی، علی جباری (ستاره سال‌های دور استقلال)، حمید استیلی، ایازی (مشاور شهردار تهران)، حسین هدایتی و فرهاد توحیدی (کارگردان و به نمایندگی از جامعه هنری) نیز با اهدای لوح و تندیس مرحوم ناصر حجازی تجلیل شد.هنگامی که از علی فتح‌الله‌زاده دعوت شد تا روی سن برود، او با اصرار بسیار محمد رویانیان را نیز به‌همراه خود روی سن برد و از حضار خواست وی را به دلیل حضور در این مراسم مورد تشویق قرار دهند.

سید محمد خاتمی رییس‌جمهور پیشین کشورمان بدون تردید مهم‌ترین میهمان مراسم سه‌شنبه شب بود، وی با بیان اینکه بزرگداشت مرحوم حجازی در واقع بزرگداشت بزرگی و مردانگی است، گفت: او با مناعت طبع، کسی بود که دل‌های بسیاری را شاد کرد و به‌طور کلی بزرگداشت وی تکریم فضیلت است و یادش را گرامی می‌داریم. اینکه در کنار هنرمندان عزیز و همه افتخارات کشور، چهره‌های برجسته ورزشی مخصوصا فوتبال حضور دارند، نشان‌دهنده پیوند میان هنر و ورزش است. لازم است با توجه به حضور صالحی‌امیری در سمت سرپرست وزارت ورزش‌وجوانان چند نکته را که متناسب باروح ناصر حجازی و آنچه او می‌خواست عرض کنم.

رییس‌جمهور دوران اصلاحات در ادامه با اشاره به انتقال نجومی «گرت بیل» به رئال‌مادرید به‌عنوان توصیه به سرپرست وزارت ورزش گفت: «در خبرها آمده بود که برای انتقال یک فوتبالیست به تیم رئال مادرید هشتادوسه‌میلیون پوند هزینه شده است. صالحی‌امیری هم می‌گوید که ورزش ایران نیازمند شش‌هزار‌میلیارد تومان است که به عبارتی نزدیک به یک‌ششم مبلغ انتقال این بازیکن است و این نشان می‌دهد اقتصاد ورزشی در سال ‌هزاران‌میلیارد دلار درآمدزایی در جهان دارد. این نشان می‌دهد ورزش امروزه نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشورها ایفا می‌کند. من باید به این نکته بپردازم که برای نجات ورزش در کشورمان چه باید انجام دهیم. آیا ورزش باید کماکان دولتی باشد یا بند ناف ورزش را از دولت قطع کنیم؟ دولت باید در جهت بسط زیربناهای ورزش و کمک به تقویت پایه و اساس ورزش کشور و تلاش برای تامین امکانات برای حضور موفق در عرصه‌های بین‌المللی تلاش کند و باقی امور را به مردم واگذار کند. باید با توجه به مظلومیت ورزش در ایران دولت کمک کند تا ورزش روی پای خود بایستد.»

خاتمی با این صحبت‌هایش نشان داد مانند گذشته اخبار فوتبال را با دقت تعقیب می‌کند. او  به مسایل مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم پرداخت: متاسفانه دو باشگاه بزرگ کشور که همه فوتبال ما مدیون آنهاست مشکلاتی دارند و لازم است مشکلات این دو تیم هرچه زودتر برطرف شود که مدیران آنها نیز تمام تلاش خود را می‌کنند. البته این به معنای کوچک‌شمردن سایر باشگاه‌ها نیست، اما رشد استقلال و پرسپولیس موجب رشد فوتبال کشور می‌شود.

رییس بنیاد باران یکی از شیرین‌ترین خاطرات خود در دوران مسوولیتش را هنگامی دانست که برای اولین‌بار اعلام شد تیم‌ملی فوتبال ایران در «رنکینگ» جهانی مقام هفدهم را کسب کرده است. در این مراسم هادی طباطبایی و حسن روشن از مدیرعامل استقلال به دلیل بی‌توجهی به مرحوم ناصر حجازی انتقاد کردند.

سعید رمضانی، فوتبالیست سابق کشورمان و داماد خانواده حجازی در واکنش به انتقاد برخی از پیشکسوتان باشگاه استقلال از بی‌توجهی علی فتح‌الله‌زاده به مرحوم ناصر حجازی در دوران مربیگری یا پس از آن گفت: شاید برخی از پیشکسوتان از عملکرد فتح‌الله‌زاده در قبال ناصر حجازی انتقاد دارند، ولی وی هر آنچه در توان داشته انجام داده است و همواره ایشان با خانواده مرحوم ناصر حجازی در تماس بوده است. خانواده مرحوم حجازی در سخنانی کوتاه از حضور سیدمحمد خاتمی و چهره‌های سرشناس هنر و فوتبال کشور برای حضور در این مراسم تشکر و قدردانی کردند.

سیدمحمد خاتمی تا پایان مراسم در سالن حضور داشت که این مساله بارها با تشکر ایرج نوذری و خانواده حجازی همراه بود. همچنین در بخش پایانی این مراسم گروه موسیقی با اجرای رضا یزدانی، خواننده پاپ کشور به اجرای برنامه پرداخت که اولین آهنگ آن در مورد ناصر حجازی و وصف تنهایی او بود و همزمان نیز تصاویر مرحوم «حجازی» پخش شد. این مراسم به همت سایت ناصر حجازی و خانواده‌اش و همچنین حمایت معنوی خانه‌سینما برگزار شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر