چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 08 2024
کد خبر: 33193
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1395 09:50
استراتژي توليد و افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در راستای توسعه صادرات

چاره التیام زخم صادرات ایران

ر حال حاضر تنوع بازارهاي صادراتي ما بسيار اندک است و صادرات بخش عمده اي از کالاهاي ساخته شده تنها به دو کشور افغانستان و عراق محدود مي باشد. براي جذب بازارهاي مختلف مي بايست بازار داخلي مان را به لحاظ کيفيت و قيمت، در رقابت با بازارهاي بين المللي قدرتمند سازيم.
راه امروز: از آن جايي که صادرات به عنوان يکي از پيشران هاي خروج از رکود و محور مهم توسعه در هر کشوري محسوب مي گردد، ايران نيز به دنبال گسترش بازارهاي صادراتي است. اما بايد در نظر داشت براي تصاحب بازارهاي جديد، ابتدا موانع پيش روي صادرات برداشته شود و سپس به دنبال افزايش سهم کشورهاي ديگر درصادرات رفت . به گفته وزير صنعت نيز با اين که شرايط امنيتي و سياسي برخي کشورها موجب کاهش صادرات به آن ها شده است اما پي گير بازارهاي جديد صادراتي هستيم. اعضاي اتاق بازرگاني نيز ، جهش صادراتي ايران و در دست گرفتن بازارهاي تازه را منوط به انجام عواملي مي دانند و معتقدند که تا اين موارد در حوزه صادرات ما انجام نشود اين خيز صادراتي ميسر نخواهدشد.

طُرق جذب بازارهاي صادراتي

مجيد رضا حريري نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و چين، مي گويد: در حال حاضر تنوع بازارهاي صادراتي ما بسيار اندک است و صادرات بخش عمده اي از کالاهاي ساخته شده نظير(پوشاک، لوازم خانگي، مواد غذايي، محصولات کشاورزي و....) تنها به دو کشور افغانستان و عراق محدود مي باشد.

وي ادامه مي دهد: براي جذب بازارهاي مختلف مي بايست بازار داخلي مان را به لحاظ کيفيت و قيمت، در رقابت با بازارهاي بين المللي قدرتمند سازيم. از اين رو بايد جهش کيفي و کمي در صادرات داشته باشيم و بتوانيم کالاهايي با ارزش افزوده بالا صادر نماييم.

عباس آرگون عضو ديگر هيأت نمايندگان اتاق تهران، به «هدف و اقتصاد» مي گويد: براي اين که بتوانيم بازارهاي جهاني را در دست بگيريم بايد ابتدا موانع صادراتي را از ميان برداريم.

وي اضافه مي کند: از آن جايي که نياز به صادرات مستلزم سرمايه گذاري مناسب در داخل است، مي بايست با تخصيص سرمايه‌، به توليد کالاهايي با کيفيت بپردازيم که قابليت عرضه در بازارهاي جهاني را داشته دارا باشد.

عضو هيأت نمايندگان اتاق تهران متذکر مي شود: نکته مهم ديگر براي جذب بازارهاي صادراتي نرخ ارز است که بايد متناسب با تورم داخلي هر سال تعديل شود. زيرا اگر قيمت ارز متناسب با تورم افزايش يا کاهش پيدا نکند،کالاهاي داخلي ما نمي توانند با کالاهاي ديگر رقابت کنند.

تصاحب بازار صادراتي اروپا از طريق توليد تحت ليسانس برندهاي معتبر

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و چين تشريح مي کند: از آن جايي که ما امکان بازاريابي براي بسياري از کالاها را دارا نيستيم و توليدمان در مقياس خرد است؛ بيش از70 درصد از صادرات غيرنفتي ما به کشورهايي نظير عراق، افغانستان، چين، امارات و هند است. از اين رو کالاهاي قابل عرضه و رقابت از نظر کيفي براي بازارهاي اروپايي بسيار کم است.

وي تصريح مي کند: تنها راه چاره براي بدست گرفتن بازارهاي صادراتي در کوتاه مدت اين است که کمپاني هاي ما خودشان را با معيارهاي بين المللي تطبيق دهند و توليداتمان تحت ليسانس شرکت هاي بين المللي باشد.اگر قرار است لوازم خانگي يا هر کالاي ديگري در کشور توليد و صادر نماييم که کشورهاي اروپايي طرفدار آن باشند، بايد توليدات ما داراي برند جهاني باشد.

بايد به سمت صادرات کالاهاي ساخته شده پيش رويم

آرگون معتقد است: تنها نبايد صادرات خود را منوط به مواد اوليه و کالاهاي خام کنيم بلکه بايد به سمت صادرات کالاهاي ساخته شده و با ارزش افزوده بيشتر حرکت نماييم.

حريري: کالاهايي که ما صادر مي‌کنيم عمدتاً کالاهايي است که ارزشش نسبت به وزنش بسيار پايين است به همين معدل کالاهاي صادراتي ما به لحاظ ارزش بسيار پايين است.

وي ادامه مي دهد: در حال حاضر بيش از 55 درصد شاکله صادرات غيرنفتي ما را ميعانات، گاز و پتروشيمي تشکيل مي دهد و صادرات کالاي ساخته شده با ارزش افزوده بالاي‌مان اندک است. از آن جايي که مشتريان اين اقلام به در همه جا نيستند و تنها کشورهايي مانند چين و کره هستند. بنابراين بازار صادراتي ما محدود مي شود.

استراتژي توليد براي صادرات را بايد در کشور تقويت کرد

حريري اظهار مي کند: براي ارتقاي کيفيت و کميت کالاهاي صادراتي بايد به خطوط توليدي برگرديم و آن را اصلاح نماييم تا بتوانيم کالاهاي توليدي را به فروش برسانيم.

وي مي افزايد: توليد کنندگان نبايد تنها براي بازارهاي داخلي توليد کنند بلکه توليد براي صادرات بايد به عنوان يک استراتژي در مملکت تعريف شود. بنابراين بايد توليدي انجام دهيم که از هر لحاظ قابل رقابت در دنيا باشد.
منبع: روزنامه هدف و اقتصاد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر