جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 32276
تاریخ انتشار: 17 دی 1395 16:27
اخبار انتخاباتی این هفته با تردید محمدمهدی زاهدی برای حضور در انتخابات آغاز شد، با سکوت روحانی درباره کاندیداتوری در سال ۹۶ ادامه یافت و با تکذیب خبر کاندیداتوری سیدمحمدصادق خرازی به پایان رسید. همچنین اولین جلسه ستاد انتخابات کشور به ریاست وزیر کشور برگزار شد.

راه امروز: هفته گذشته بیشتر اخبار تحت تاثیر صحبت‌های تلویزیونی رئیس‌جمهور و برخی واکنش‌های مقامات قضایی به این سخنان بود. البته شاید مهم‌ترین خبر انتخاباتی در همان گفت‌وگوی زنده روحانی رقم خورد؛ چرا که رئیس دولت یازدهم درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تقریبا پاسخ روشنی نداد و نقطه ابهامی را ایجاد کرد.

اخبار انتخاباتی این هفته با تردید محمدمهدی زاهدی برای حضور در انتخابات آغاز شد، با سکوت روحانی درباره کاندیداتوری در سال ۹۶ ادامه یافت و با تکذیب خبر کاندیداتوری سیدمحمدصادق خرازی به پایان رسید. همچنین اولین جلسه ستاد انتخابات کشور به ریاست وزیر کشور برگزار شد.

اصولگرایان تحت تاثیر جبهه مردمی

با قطعی شدن کاندیداتوری سیدمصطفی میرسلیم از سوی حزب موتلفه اسلامی، موتلفه‌ای‌ها تلاش کردند تا از همین ابتدا کاندیدای موردنظرشان را مطرح کنند تا شاید به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان برگزیده شود. خبرهای ضدونقیضی هم از اعلام کاندیداتوری محمدمهدی زاهدی وزیر علوم احمدی‌نژاد انتشار یافت که نه تایید شد و نه تکذیب که به نظر می‌رسد نشان از تردید او برای حضور است. از طرفی با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب در جناح راست بحث بر سر متحد شدن با این جبهه از سوی اصول‌گرایان مطرح است.

خبرهای ضدونقیض از کاندیداتوری زاهدی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که از طریق برخی منابع خبری گفته شد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ اعلام کاندیداتوری کرده است این خبر را از روی کانال تلگرامی‌اش حذف کرد و بدون تایید یا تکذیب این خبر حاضر به ارائه توضیحات بیشتری نشد.

محمدمهدی زاهدی در حاشیه نشست علنی مجلس در واکنش به این سوال که درصورت عدم صحت این خبر، علت بازنشر آن در کانال تلگرامی رسمی‌اش چیست، گفت: این خبر از روی کانال تلگرامی بنده حذف شده است.

وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید از قول او چیزی تکذیب شود، تصریح کرد: صرفا حق دارید از قول من ذکر کنید که گفتم بروید از خبرنگاری که این موضوع را مطرح کرده سوال بپرسید.

در همین زمینه رئیس مجلس شورای اسلامی پس از این اتفاقات و در جلسه علنی مجلس با مزاح و کنایه نسبت به اعلام خبر کاندیداتوری زاهدی در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. هنگامی که مجلس وارد مرحله رای‌گیری از نمایندگان شد محمدمهدی زاهدی در جایگاه هیات رئیسه حضور داشت و با نشان دادن عدد دو به نشانه مخالفت با حذف یک پیشنهاد، رای‌اش را به نمایندگان با صدای بلند اعلام می‌کرد که در این هنگام علی لاریجانی با مزاح خطاب به او گفت که "آقا بروید رای‌تان را بدهید، کاندیدای ریاست‌جمهوری هم که هستید؛ اینجا ایستاده‌اید و دو دو می کنید. اینگونه رای نمی‌آورید، رای بدهید!" این صحبت رئیس مجلس با خنده تعدادی از نمایندگان مواجه شد.

حضور نامزد موتلفه تا پایان مناظرات انتخاباتی

نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در فرآیند انتخابات تا پایان مناظرات قاطعانه در صحنه خواهیم ایستاد، مدعی شد: خبر انتخاب آقای میرسلیم که به‌عنوان نامزد نهایی حزب موتلفه اسلامی در برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به‌صورت غیررسمی اعلام شد واکنش وسیعی در داخل و خارج از کشور داشت.

اسدالله بادامچیان همچنین اظهار کرد: شکر خدا که به ما توفیق داد تا بتوانیم نامزد مطلوب و شایسته‌ای را برای انتخابات ۹۶ معرفی کنیم و امیدوارم سایر دوستان و اصولگرایان نیز آقای میرسلیم کاندیدای موتلفه را گزینه اصلح جریان اصولگرایی بدانند.

اولین اظهار نظر میرسلیم بعد از اعلام کاندیداتوری

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در جامعه با موضوعی به نام دوقطبی مواجه هستیم و این مساله به معنای عدم یکپارچگی در کشور است، تاکید کرد: برای یکپارچگی حول محور رهبری باید فداکاری کرد.

سیدمصطفی میرسلیم  کاندیدای نهایی حزب موتلفه اسلامی برای انتخابات ۹۶، اظهار کرد: وقتی اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی پیشنهاد نامزدی برای انتخابات ۹۶ را به بنده دادند، گفتم اگر بحث خدمت کردن مطرح باشد من آمادگی دارم و الا به دنبال قدرت‌طلبی، شهرت‌طلبی و مقام‌پرستی نیستم.

آماده‌باش موتلفه برای مشارکت در انتخابات

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به دستاورد اجلاس سراسری دبیران استان‌ها و شهرستان‌های مؤتلفه در مشهد، گفت: این نشست، آماده‌باش سیاسی برای مشارکت در انتخابات آینده است. ما خودمان را آماده می‌کنیم تا در صورت اقبال مردم، برنامه و کادر مشخص خود را در حوزه اقدام و عمل به نیازهای حقیقی ملت در پیچ تاریخی که درحال عبور از آن هستیم، ارائه دهیم.

محمدنبی حبیبی در ادامه بیان کرد: انتخابات آینده نقش مهمی در حل مشکلات مردم و پاسخگویی به مطالبات آن‌ها دارد. وعده‌های دولت در تعداد قابل توجهی از قلمروهای اعلام شده عملی نشده است بنابراین دغدغه مردم در انتخابات آینده موضوع کارآمدی است.

باهنر: کاندیدای جبهه پیروان همان کاندیدای مورد توافق اصولگرایان خواهد بود

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: کاندیدای این جبهه در انتخابات ریاست‌جمهوری همان کاندیدای مورد توافق و اجماع اصولگرایان خواهد بود. در حال حاضر هرکس اعلام کاندیداتوری می‌کند باید این آمادگی را داشته باشد که با جریان اصولگرایی همراه باشد.

محمدرضا باهنر همچنین در رابطه با تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: بهتر است این جبهه هر چه بیشتر در انتخابات پیش رو به سمت وحدت برود و به نظر برسد این جبهه از نظر جامعیت خوب از شرایط خوبی برخوردار است و اکنون از سوی نیروهای اصولگرا در حال بررسی است اما روالی که جلو می‌رود به نظر می‌رسد جبهه مردمی انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که محوریت برای حرکت جامعه اصولگرایان شود و به زودی تصمیم نهایی در این رابطه اعلام خواهد شد. جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در حال بررسی این موضوع است البته در  جامعه اسلامی مهندسین به این جمع‌بندی رسیدیم که هماهنگی و همراهی خود را با جبهه مردمی انقلاب اعلام کنیم.

وی درباره اعلام کاندیداتوری میرسلیم از سوی حزب موتلفه اسلامی یادآور شد: تنوع کاندیداها در آغاز انتخابات می‌تواند ممدوح باشد و حزب موتلفه نیز یکی از عناصر اصلی جبهه پیروان خط امام و رهبری است و اما آقای میرسلیم کاندیدای این حزب محسوب می‌شود و کاندیدای ما همان کاندیدایی است که نهایتا اصولگرایان بر سر آن به اجماع برسند، اما اینکه هر کاندیدا تا کجا در مسیر انتخابات باقی می‌ماند را هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

دیدگاه الله‌کرم درباره همراهی با جبهه مردمی نیروهای انقلاب

حسین‌الله‌کرم عضو هیات مؤسس جمعیت انصار حزب‌الله همراهی تشکل متبوعش با جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را مشروط به هماهنگی این جبهه با اعضای جبهه پایداری دانست و گفت: فعلا برای فعالیت در زمینه انتخابات منتظر اقدامات جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی هستیم. اگر این تشکل با جبهه پایداری انقلاب اسلامی هماهنگ و همراه باشد، ما هم با آن‌ها همراه می‌شویم اما اگر این اتفاق رخ ندهد، کاری با جبهه نیروهای مردمی نداریم و فعالیت‌های‌مان را با جبهه پایداری هماهنگ می‌کنیم.

بررسی حمایت از جبهه مردمی در شورای مرکزی جبهه پیروان

سیدکمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از بررسی موضوع حمایت از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درجلسه شورای مرکزی تشکل متبوعش خبر داد و افزود: در این جلسه موضوع اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در جلسه شورای مرکزی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیم بر این شد که با دبیران کل احزاب عضو جبهه پیروان مشورت و گفت‌وگو شود، تا یک موضع رسمی درباره حمایت از این تشکل سیاسی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی، پنجم دی‌ماه امسال با برگزاری نشستی، رسما اعلام موجودیت کرد. در میان اعضای هیات مؤسس این تشکل سیاسی اصولگرا اسامی چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان به عنوان دبیرکل، یحیی آل‌اسحاق، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مهدی چمران، مرضیه وحیددستجردی و علیرضا مرندی به چشم می‌خورد.

ادعای المانیتور: احمدی‌نژاد هنوز قصد نامزدی در انتخابات ۹۶ را دارد

سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی مدعی شد: تا چند ماه پیش احمدی‌نژاد فکر می‌کرد مهم‌ترین رقیب روحانی در انتخابات ۲۰۱۷ خواهد بود. او تبلیغات انتخاباتی‌اش را آغاز کرد و به یک تهدید برای روحانی تبدیل شده بود. در اواخر سپتامبر احمدی‌نژاد از ورود به انتخابات نهی شد. با این حال به نظر می‌رسد او این ماجرا را به این راحتی رها نمی‌کند. رئیس‌جمهور سابق هنوز قصد دارد برای انتخابات حضور پیدا کند و این علی‌رغم ماجرای نهی است. به گفته یک اصولگرای میانه‌رو که خواسته نامش فاش نشود، احمدی‌نژاد هنوز به سراسر کشور سفر و سعی می‌کند با مردم دیدار کند. او سعی می‌کند خودش را به عنوان یک کاندیدای بالقوه جا بزند.

المانیتور همچنین نوشت: از سوی دیگر، سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران به صورت غیر رسمی اعلام کاندیداتوری کرده و این اعلام او با نقد برجام به عنوان اولویت اصلی‌اش همراه شده است. عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما و محمدمهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم در دولت احمدی‌نژاد نیز از جمله کاندیداهای دیگر هستند. اینها در کنار کاندیداهای معمول و همیشگی هر دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نظیر قالیباف و حدادعادل که البته هنور اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند، مطرح شده‌اند. یکی از نشانه‌های مثبت برای رئیس‌جمهور فعلی این است که علی لاریجانی و علی‌اکبر ولایتی تصمیمی برای حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ندارند و پشت روحانی خواهند ایستاد.

جدیدترین اظهارنظرهای انتخاباتی غرضی

محمد غرضی در گفت‌وگویی اظهار کرد: بر اساس اخبار هر کدام از گروه‌های اصولگرا از کسی پشتیبانی می‌کند. باید یک مقداری حوصله به خرج داد. پایداری‌ها هم جزو همین عزیزان هستند. این عزیزان در میان اصولگراها در یک مجموعه‌ای هستند که نظرات مختلف دارند ولی هنوز به یک جمع‌بندی نرسیده‌اند.

وی همچنین درباره تشدید انتقادات اصولگرایان از دولت و برجام گفت: می‌خواهند جانشین آقای روحانی بشوند و دائم نتایج مثبت را در برجام نفی می‌کنند. نتایج منفی را هم به رخ می‌کشند و مردم وقتی می‌بینند یک کسی می‌خواهد جانشین کس دیگر بشود، حرف‌هایش را خیلی جدی نمی‌گیرند.

پرهیز اصلاح‌طلبان از چندصدایی

در این هفته اصلاح‌طلبان تلاش کردند از چندصدایی پرهیز کنند و بیشتر روی نقاط ضعف جناح مقابل متمرکز شوند. صادق خرازی هم خبر احتمال کاندیداتوری‌اش را برای رقابت با روحانی تکذیب کرد تا همچنان از جبهه اصلاحات یک صدای واحد مبنی بر حمایت از روحانی شنیده شود.

سکوت معنادار روحانی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات سال ۱۳۹۶ کاندیدا می‌شوید؟ اظهار کرد: الان که زود است، تا دولت دوازدهم فرصت زیادی باقی مانده است.

این دوپهلو جواب دادن روحانی برخی تحلیل‌ها مبنی بر احتمال کاندیدا نشدن رئیس دولت یازدهم برای انتخابات دوازدهم را قوت بخشید اما به نظر می‌رسد روحانی تلاش دارد نشان دهد همچنان باید به عنوان رئیس‌جمهور مستقر شناخته شود نه به عنوان یک کاندیدای انتخاباتی.

این در حالی است که صحبت‌هایی از دل‌چرکین شدن روحانی برای حضور در انتخابات ۹۶ مطرح شده بود اما اکبر هاشمی‌رفسنجانی به مطرح شدن چنین سخنانی واکنش نشان داد و گفت: خود آقای روحانی مصمم است که بیاید. به‌ تازگی با ایشان صحبت کردم. به‌ هر حال ایشان در دور اول هم به عنوان وظیفه آمدند و حتی آن‌ موقع که آمدند، وضعی نبود که آدم خودش را پیش‌قدم کند.

تکذیب کاندیداتوری خرازی

سیدمحمدصادق خرازی رئیس هیأت موسس حزب ندای ایرانیان خبر احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را تکذیب و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این حرف‌ها شایعه است چرا که من بستری هستم و حتی معلوم نیست زنده بمانم. الان که با شما صحبت می‌کنم دستگاه اکسیژن به من وصل است.

پیش از این برخی از سایت‌ها از تصمیم صادق خرازی برای کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ خبر دادند و حتی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در این‌باره گفت: این موضوع از طرف بعضی از اعضای حزب مطرح شده و در دستور کار شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان است. این مسأله در حد پیشنهاد بوده که ممکن است بررسی شود و حتی اگر کل حزب به این نتیجه برسد که آقای خرازی کاندیدا شوند آن وقت خود ایشان باید موافقت کنند که تا جایی که من اطلاع دارم ایشان برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند.

میرلوحی: اصولگرایان برای رقابت با روحانی از رفتارهای سلبی استفاده می‌کنند

یک عضو شورای سیاسی انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: با توجه به آنکه اصولگرایان استراتژی مشخصی برای رقابت با روحانی در فضای سیاسی ندارند به جای رفتارهای ایجابی از رفتارهای سلبی استفاده می‌کنند. از همین رو است که در چند ماه اخیر شاهد تخریب دولت و روحانی هستیم.

‌ محمودمیرلوحی همچنین اظهار کرد: با توجه به فضای سیاسی موجود، باید گفت که امسال شاهد نوعی انتخابات زودرس بوده‌ایم، با اینکه در معرفی کاندیداهای رقیب اصلاح‌طلبان و معتدلین تاخیر وجود دارد اما تخریب‌ها از سوی رقبا از بعد از اعلام نتایج انتخابات سال ۹۴ شروع شده است.

وی ادامه داد: هر اقدامی را که اعضای دولت یازدهم انجام می‌دهند رقبا به حساب فعالیت‌های انتخاباتی می‌گذارند. مثلا حقوق شهروندی، کنترل تورم،‌ قرارداد ایرباس و بوئینگ، رونق اقتصادی و سایر فعالیت‌های دولتی که به یک موفقیت تبدیل شده است را فعالیت انتخاباتی می‌خوانند.

منصوری: فقدان معرفی کاندیدا، گرفتاری جدی رقبای روحانی است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نزدیکی دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ارتباط با ضرورت ایجاد فضای انتخاباتی سالم توسط گروه‌های سیاسی عنوان کرد: متاسفانه فضای رقابتی-انتخاباتی برای دو انتخابات پیش رو هنوز آن گونه که باید فعال نشده است. یکی از مهم‌ترین دلایل سردی فضای انتخابات معطوف به رویکرد جریان رقیب دولت است، چراکه آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای معرفی کاندیدای خود، بیشتر موقعیت رقیب انتخاباتی‌شان را با تخریب کردن تضعیف‌ کنند.

آذر منصوری ادامه داد: ایجاد انسجام و  رسیدن به ائتلاف در بین این جریان امری سخت است و از سوی دیگر  فقدان معرفی کاندیدا گرفتاری جدی رقبای روحانی است. آن‌ها برای اداره کشور در شرایط کنونی برنامه‌ای ندارند و به همین دلیل است که واکنش‌های‌شان نسبت به دولت تبدیل به واکنش‌های سلبی می‌شود.

رهامی: در تلاشیم لیست واحدی با حامیان دولت ارائه کنیم

دبیرکمیته انتخاباتی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در تلاشیم که لیست واحدی با حامیان دولت و اعتدال‌گرایان برای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در تهران ارائه کنیم. کمیته انتخابات استان‌ها نیز به زودی فعال می‌شود تا استان‌ها نیز وارد موضوع انتخابات شوند.

محسن رهامی درباره روند فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا اظهار کرد: تاکنون کمیته‌ جوانان، بانوان، اصناف و مشاغل، نخبگان، اقوام و مذاهب تشکیل و گفت‌وگو و هماهنگی برای استفاده از ظرفیت اقشار مختلف جامعه آغاز شده است.

وی افزود: در روز ۳۰ دی همایش جوانان، مدیریت شهری و تحزب و در اول بهمن همایش زنان، مدیریت شهری و بحران‌های اجتماعی در  تهران برگزار می‌شود. در دهه فجر هم همایشی در رابطه با اصناف و مشاغل برگزار خواهیم کرد تا ظرفیت این اقشار را فعال کرده و آن‌ها را به میدان بیاوریم.

رهامی تاکید کرد: ما نباید همه توان خود را به انتخابات شوراها متمرکز و از انتخابات ریاست‌جمهوری غفلت کنیم بلکه باید دو انتخابات را به موازات هم جلو ببریم. ستاد انتخاباتی هم که تشکیل خواهد شد، برای هر دو انتخابات خواهد بود.

رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگ جبهه اصلاحات همچنین تصریح کرد: ما باید حمایت خود از دولت را ادامه دهیم زیرا حسن  روحانی اولویت اول ما است.

سایر اخبار انتخاباتی

اظهارات وزیر کشور درباره انتخابات، برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور و آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۰ هزار شعبه اخذ رای از جمله اخبار مربوط به وزارت کشور در این هفته بود.

وزیر کشور: انتخابات در سلامت کامل و قانونی برگزار می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات در کشورمان از یک پشتوانه قوی مردمی و قانونی برخوردار است، گفت: باید همه تلاش کنیم تا انتخابات در فضایی سالم، عقلانی و در مسیر قانونی برگزار شود. در شرایط کنونی،‌ امنیت کشورمان در منطقه مثال‌زدنی و شرایط مطلوبی در کشور حاکم است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی تصریح کرد: اصل انتخابات برای ما افتخار بزرگی به شمار می آید، بنابراین باید تلاش کنیم تا امید، ‌شور و نشاط در مردم از بین نرود و انتخابات در فضای رقابتی سالم برگزار شود.


وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص برگزاری انتخابات یادآور شد: در ملاقاتی که با ایشان داشتم رهبر معظم انقلاب فرمودند که تلاش کنید همچون دوره‌های گذشته انتخابات در سلامت،‌ امنیت و با رعایت کامل قانون و البته با مشارکت بالای مردم برگزار شود.

برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور

سخنگوی وزارت کشور از برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور با حضور وزیر کشور خبر داد و اظهار کرد: در ابتدای این جلسه رحمانی‌فضلی بر استمرار اهتمام نسبت به سلامت، امنیت، رعایت بی‌طرفی و انسجام و هماهنگی کامل حوزه‌های مختلف وزارت کشور در برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات پیش‌رو تأکید کرد و گفت که یکی از اصول کلی ما همکاری و هماهنگی با تمامی دستگاه‌ها و نهادهای نقش‌آفرین در امر انتخابات است.

سیدسلمان سامانی با اشاره به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده از تیرماه سال جاری تاکنون یادآور شد: درابتدا تفاوت‌های موجود در قوانین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و اقدامات خاصی که برای هر یک از آن‌ها در حوزه اجرا اعم از زمان صدور دستور شروع انتخابات، ثبت‌نام نامزدها و فرصت تبلیغات باید انجام شود بررسی شد.


وی همچنین با اشاره به ارائه گزارشی از تمهید مقدمات در رابطه با پشتیبانی و تامین امکانات مورد نیاز، اعم از تهیه تعرفه‌های رای و سایر اقلام مصرفی انتخابات گفت: در این دوره، در بیش از ١٢٠٠ شهر و ٣٩ هزار روستا انتخابات شوراهای اسلامی و برای چهار حوزه انتخابیه، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برای انتخاب چهار نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در ۱۴۰ نقطه کشور صندوق اخذ رای انتخابات ریاست‌جمهوری مستقر می‌شود که در این رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۰ هزار شعبه اخذ رای

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه وزارت کشور توان و قصد الکترونیکی برگزار کردن دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را دارد، گفت: آمادگی کامل برای برگزاری تمامی فرایندهای انتخابات را در ۱۰ هزار شعبه اخذ رای به صورت الکترونیکی داریم.

امیر شجاعان با اشاره به برگزاری جلسات مستمر و کارشناسی با شورای نگهبان به منظور برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی با توجه به آمادگی کامل از سوی وزارت کشور، اظهار کرد: فرآیند انتخابات شامل ۲۵ مورد است که اکثر موارد به‌جز اخذ رای و شمارش به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امیدواریم در انتخابات سال ۹۶،  اخذ رای و شمارش آرا نیز با هماهنگی شورای نگهبان به صورت الکترونیکی برگزار شود.

تعیین اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری در تمامی استان‌ها

سیامک ره‌پیک عضو هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در جلسه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات تمامی استان‌ها تعیین شدند.

ره‌پیک هشتم دی از انتخاب آیت‌الله جنتی و عباسعلی کدخدایی به عنوان رئیس و سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده بود. پیش از این اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۵ استان تعیین شده بودند.

رئیس ستاد انتخابات کشور: بنای جابه‌جایی گسترده فرمانداران را نداریم

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در آستانه انتخابات برنامه کلی برای جابه‌جایی گسترده فرمانداران نداریم و اگر جابه‌جایی هم انجام شود به دلیل بازنشستگی یا استعفای فرمانداران است که این جابه‌جایی‌ها حداقلی است.

علی‌اصغر احمدی در ادامه افزود: بعضی وقت‌ها پیشنهاداتی درباره جابه‌جایی فرمانداران آمده که در حوزه کارشناسی متوقف شده است که استانداران در این فاصله زمانی تا انتخابات این مشکلات را رفع کنند و تکلیف فرمانداران باقیمانده را مشخص کنند. ما وظیفه داریم انتصاب فرمانداران را سرعت ببخشیم.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: سیاست وزارت کشور بر انجام تغییرات فرمانداران در صورت لزوم تا پایان آبان‌ماه بود. بعد از این تاریخ گاهی فرمانداری اعلام کرده که نمی‌تواند کار کند یا به دوران بازنشستگی خود رسیده است که این تغییرات در این سطح انجام می‌شود و ما بنای تغییرات گسترده فرمانداران در آستانه انتخابات نداریم.

منبع:ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر