جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 3154
تاریخ انتشار: 10 شهريور 1392 10:27
وضعیت قرمز؛ افزایش احتمال تجاوز نظامی آمریکا به سوریه
شبکه های خبری دنیا لحظاتی پیش صحنه زنده سخنرانی اوباما در پشت تریبون کاخ سفید را پخش کردند . رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، کشورش باید وارد مداخله نظامی در سوریه شود.

به گزارش  راه مردم به نقل از شبکه ایران اوباما حمله شیمیایی در سوریه را تهدیدی برای آمریکا و هم‌پیمانش خواند و گفت: آمریکا باید وارد مداخله نظامی در سوریه شود.

رییس‌جمهوری آمریکا مداخله نظامی کشورش در سوریه را منوط به اجازه کنگره دانست. وی گفت که این حق را دارد و آماده است که دستور حمله را به زودی صادر کند اما ترجیح می‌دهد این دستور را با موافقت کنگره صادر کند.

وی اضافه کرد، با رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در این زمینه گفت‌وگو کرده و آن‌ها موافقت خود را با حمله نظامی اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به این که حمله به سوریه «فردا یا ظرف یک هفته یا یک ماه آینده» روی خواهد داد، گفت: ما آمریکا هستیم و نمی‌توانیم نسبت به آنچه در دمشق روی داد، چشم‌پوشی کنیم.

باراک اوباما مدعی شد، آمریکا یقین دارد که حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

وی افزود که این امر امنیت دوستان آمریکا در منطقه خاورمیانه از جمله اسرائیل، عراق، اردن و ترکیه را به خطر می‌اندازد.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به این که مداخله نظامی آمریکا در سوریه محدود و کوتاه‌مدت خواهد بود، افزود: آمریکا نیروی زمینی به سوریه اعزام نخواهد کرد.

وی گفت: حمله شیمیایی در سوریه بدترین حمله در قرن حاضر است و ما باید عاملان این حمله را مجازات کنیم.

شمارش معکوس برای آغاز جنگی دیگر
صدای شیپور جنگ بلند تر شده است. تحرکات نیروهای آمریکایی در مرزهای سوریه، تحرکات ارتش و دولت سوریه، انتقاد تند ولادیمیر پوتین از آمریکا مواردی است که نشان دهنده شرایط پیشا جنگی است.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت در شماره روز شنبه خود مدعی شد: براساس پیش بینی ها حمله نظامی آمریکا بر ضد سوریه امشب یا شب آینده اجرایی خواهد شد.

این روزنامه در ادامه افزود: آمریکا در این حمله از 100موشک "توماهوک" برای هدف قرار دادن 50 موضع در داخل خاک سوریه استفاده خواهد کرد.

در ساعت گذشته اخبار فراوانی از اوضاع داخلی سوریه و تحرکات ائتلاف جنگ منتشر شده است.

منابع خبری از گفتگوی تلفنی "چاک هیگل" وزیر دفاع آمریکا و "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با محوریت تحولات سوریه خبر دادند.

براساس این گزارش "هیگل" وعده اطلاع دادن به رژیم صهیونستی پیش از هرگونه حمله نظامی به سوریه را به "یعلون" داده است.

همچنین از صبح امروز چندین فروند از هواپیماهای نظامی آمریکا و برخی از هم پیمانانش عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای را در مرز سوریه با ترکیه آغاز کرده‌اند که گفته می شود برای جمع آوری اطلاعات از خاک سوریه است.

بنا به گفته منابع نظامی در ناتو، چندین هواپیمای نظامی از پایگاه هوایی انجرلیک ترکیه برای انجام این عملیات به هوا برخاسته‌اند که هنوز به پایگاه خود بازنگشته‌اند. نیروهای آمریکایی همچنین دو سامانه دفاع موشکی جدید در پایگاه انجرلیک برای رویارویی با هر احتمالی مستقر کرده‌اند.

پایگاه انجرلیک ترکیه یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی این کشور است که علاوه بر جای دادن نیروهای ترکیه، مقر یگان سی و نهم جنگنده‌های آمریکا در منطقه محسوب می‌شود که نقش مهمی در عملیات هوایی آمریکا در خاورمیانه ایفا می‌کند.

ترکیه یکی از کشورهای ائتلاف حمله به سوریه به حساب می آید که در کنار آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی نقش فعالی در این زمینه دارد.

در همین حال اتحادیه عرب فردا جلسه ای درباره بحران سوریه برگزار خواهد کرد. این اتحادیه نیز در طیف مخالفان اسد قرار دارد. اما اکثر کشورهای عضو اتحادیه با حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده اند.

صدای طبل جنگ پس از اظهارات شب گذشته جان کری وزیر امورخارجه آمریکا درباره دلایل ایالات متحده در ضرورت حمله محدود به سوریه بلندتر شده است. کری شب گذشته بار دیگر تاکید کرد که دولت سوریه علیه شهروندان خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

اما امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ادعاهای مطرح شده مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای دولت سوریه را "یاوه گویی محض" خوانده است.

پوتین که امروز، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت در زمانی که نیروهای نظامی دولتی سوریه در حال پیشرفت‌هایی هستند و مواضعی از مخالفان را به محاصره خود درآورده‌اند، چرا دولت این بهانه را به کسانی که خواستار مداخله نظامی در این کشورند بدهد.

پوتین با یادآوری این نکته به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که او برنده جایزه صلح نوبل است، از او خواست تا درباره قربانیان هر گونه حمله احتمالی فکر کند.

رئیس جمهور روسیه گفت اگر آمریکا شواهدی دارد که ادعاهای مربوط به حمله شیمیایی نیروهای دولتی را ثابت می‌کند، باید آنها را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

در همین حال سردار نقدی رییس بسیج ایران درباره حمله امریکا به سوریه گفت: «حمله به سوریه راه آزادی فلسطین را هموارتر می‌کند چراکه ملت ایران و ملت‌های منطقه به خاطر رعایت ملاحظات بین‌المللی مقابله عملی نمی‌کنند و این تجاوزهای غیرقانونی سبب می‌شود این ملاحظات نادیده گرفته شده و عکس‌العمل‌های بیشتری در مقابله با آمریکا داشته باشند.»

در حالیکه موضع رسمی ایران که توسط مقام معظم رهبری، رییس جمهور و وزیر خارجه اعلام شد موید این نگاه سردار نقدی نیست. ایران با هرگونه حمله نظامی به سوریه مخالفت کرده است و از سوی دیگر حملات شیمیایی در سوریه را نیز به شدت محکوم کرده است. همچنین امروز هیئتی پارلمانی از سوی ایران عازم سوریه و لبنان شد.

در سوریه چه خبر است؟
در حالی که به نظر می رسد حمله به سوریه قریب الوقوع است، تحرکات دولت این کشور و رفتار شهروندان سوریه نیز نشان از وضعیت پیشاجنگی در این کشور دارد.

گزارش‌ها از دمشق حاکی است که نیروهای نظامی این کشور با احتمال حمله آمریکا در حال مستقر کردن تجهیزات خود در محل‌های غیرنظامی از جمله مدارس و مساجد هستند.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در سوریه از نگرانی مردم دمشق درباره احتمال انجام هر گونه حمله‌ای به این کشور خبر داده است.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی مردم اقدام به انبار کردن غذا کرده و بسیاری هم در حال ترک کشور هستند. این در حالی است که دولت سوریه گفته که در مقابل هر گونه حمله‌ای از کشور دفاع خواهد کرد.

همچنین روزنامه الدیار لبنان اعلام کرد، بشار اسد شخصا اداره اتاق عملیات نیروهای نظامی سوریه را در منطقه‌ای نامشخص بر عهده گرفته است.

بنا به نوشته این روزنامه اسماء اسد، همسر بشار اسد نیز به همراه فرزندانش در مکانی امن به سر می‌برند.علاوه بر این بقیه مسئولان سوری نیز خانواده‌هایشان را در مکان‌های امنی اسکان داده‌اند که بنا به نوشته روزنامه الدیار این مکان‌ها پناه‌گاه‌های مجهز زیرزمینی است که از امنیت بالایی برخوردار است.

همچنین نیروهای امنیت نظامی سوریه از مالکان ساختمان‌هایی که دارای زیرزمین‌های مستحکم هستند خواسته‌اند تا زیرزمین را برای استقبال از شهروندان سوری آماده کرده و امکاناتی چون آب و سایر خدمات را در آن فراهم کنند.

روزنامه الدیار در ادامه افزود: «اینکه اسرائیل از جنگ کنار کشیده به این دلیل است که اگر اسرائیل سوریه را هدف قرار دهد هزاران موشک بالستیک از سوریه بر شهرهای اسرائیل فرود خواهد آمد و این علاوه بر ورود حزب الله لبنان به جنگ است.»

علاوه بر این حزب الله لبنان نیز نیروهای خود را در جنوب این کشور در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است و از مردم خواسته که منازل خود را ترک نکنند.

در همین حال گزارش ها حاکی از این است که مخالفان مسلح سوری نیز خود را آماده می کنند تا پس از آغاز حمله به سوریه آن ها نیز به سمت دمشق حرکت کنند و عملیات های خود را علیه دولت از سر گیرند.

 
برچسب ها: شبکه ایران
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر