جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 31537
تاریخ انتشار: 28 آذر 1395 17:31
موسویان در کنفرانس "روزهای خاورمیانه" در مراکش:

سران کشورهای عربی در شکست‌های جهان اسلام مقصرند

واقعیت این است که جهان اسلام و جهان عرب شکست خورده است. مهم شناخت علل اصلی بحران‌هاست تا بتوانیم راه‌حل درست را بیابیم. معتقدم در کنار آمریکا و قدرت‌های جهانی، سران کشورهای جهان عرب در شکست‌های جهان اسلام و عرب مقصرند.

راه امروز: یک دیپلمات باسابقه کشورمان در سخنانی در کنفرانس "روزهای خاورمیانه" در مراکش که درباره "روابط آمریکا و جهان اسلام بعد از شکست‌های اوباما" اظهار کرد: واقعیت این است که جهان اسلام و جهان عرب شکست خورده است. مهم شناخت علل اصلی بحران‌هاست تا بتوانیم راه‌حل درست را بیابیم. معتقدم در کنار آمریکا و قدرت‌های جهانی، سران کشورهای جهان عرب در شکست‌های جهان اسلام و عرب مقصرند.

سید حسین موسویان با مروری بر برخی از بحران‌هایی که جهان اسلام را به این وضع کشانده است گفت: از سال 1948 تا کنون، بحران فلسطین مهمترین تراژدی جهان اسلام است و آمریکا هم به طور قطع مقصر است. اوباما و کری تلاش زیادی برای حل بحران بر اساس فرمول دو دولت کردند اما نتانیاهو مخالفت کرد. در این دوران برخی از کشورهای عربی به آمریکا و اروپا فشار آوردند به جای مساله فلسطین،  روی ایران تمرکز کند. این استراتژی باعث شد که از 2003 تا 2015 موضوع ایران مساله اصلی جهان شد و فلسطین فراموش شد. این همان خواست اسراییل بود و سران عربی مقصرند.

موسویان با بیان این‌که معتقدم در دوره ترامپ وضع بدتر خواهد شد خاطرنشان کرد: اول این‌که، ترامپ به راه‌حل دو دولت اعتقادی ندارد و مخالف شهرک سازی‌های صهیونیست‌ها هم نیست. دوم، افراد مهمی از تیم ترامپ ضد اسلام هستند، فلین مشاور امنیت ملی او، اسلام را یک سرطان خوانده است. سوم، یک نتانیاهو کوچک به نام جراد کوشنر، داماد یهودی او، نقشی مهم دارد که خانواده وی قبلا وجوه سنگینی برای شهرک‌سازی‌ها هدیه کرده‌اند و معتقد به تشکیل دولت واحد یهود هستند.

این دیپلمات پیشین کشورمان دومین تراژی بزرگ را، تجاوز صدام به ایران خواند و گفت: یک کشور اسلامی به کشور دیگر اسلامی تجاوز کرد. بسیاری از کشورهای عربی از این تجاوز حمایت کردند. عربستان 40 میلیارد و کویت 30 میلیارد دلار به متجاوز کمک کرد. صدها میلیارد دلار خسارت مالی و میلیون‌ها نفر کشته و زخمی و آواره شدند. در نهایت هم دو کشور قدرتمند اسلامی تضعیف شدند. اینجا هم سران عرب مقصرند.

وی ادامه داد: تجاوز صدام به کویت سومین تراژدی جهان اسلام بود. این بار یک کشور عربی به یک کشور دیگر عربی حمله کرد. اگر کشورهای عربی از تجاوز صدام به ایران حمایت نمی‌کردند، صدام به کویت تجاوز نمی‌کرد. بعد از تجاوز صدام هم باز این کشورهای عربی بودند که آمریکا را برای نجات کویت دعوت کردند. در واقع آمریکا با دعوت کشورهای عربی، به عراق حمله کرد. داستانی که موجب نابودی دو کشور عربی یعنی کویت و عراق شد. حمله آمریکا به عراق اشتباه بود اما در این ماجرا هم باز خود کشورهای عربی، عامل اصلی این بحران بودند.

موسویان چهارمین مصیبت جهان اسلام را، حمله نظامی آمریکا به افغانستان بود دانست و گفت: نوزده مسلمان به برج‌های دوقلوی نیویورک حمله کردند و 3000 نفر را کشتند و بزرگ‌ترین حادثه تروریستی تاریخ آمریکا را رقم زدند. نوزده نفر از کشورهای عربی بودند که 15 نفر آنها اهل سعودی بودند. باز هم این اتباع کشورهای عربی بودند که بهانه به آمریکا برای حمله به یک کشور اسلامی دادند.

وی پنجمین تراژدی بزرگ را بحران سوریه دانست و اظهار کرد: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه با صدور هزاران تروریست و ده‌ها میلیارد دلار حمایت تسلیحاتی و مالی در صدد ساقط کردن دولت یک کشور عربی برآمدند و سوریه را تبدیل به جولانگاه تروریست‌های تکفیری کردند و جنگ داخلی و قومی در سوریه را شکل دادند. بدتر این‌که عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس اوباما را برای حمله نظامی به کشور اسلامی سوریه تحت فشار قرار دادند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با در ادامه خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد ترامپ هم اهل حمله نظامی به سوریه نباشد. اما  حالا که آمریکا و اروپا به اشتباه خود پی برده‌اند، باز هم این کشورهای عربی هستند که اصرار به ادامه حمایت از تروریست‌ها تا ساقط کردن یک دولت قانونی عربی را دارند. از این رو در این مورد هم دولت‌های عربی مستحق سرزنش هستند.

موسویان ششمین فاجعه را بحران یمن دانست و گفت که باز هم عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بودند که به فقیرترین کشور عربی حمله نظامی کردند، صدها هزار عرب مسلمان را یا کشتند یا زخمی و آواره کردند و تاسسیات زیربنایی این کشور فقیر را هم نابود کردند. آمریکا به خاطر حمایت از تجاوز نظامی عربستان اشتباه کرد اما ممکن است ترامپ هم به این اشتباه ادامه دهد. هفتمین تراژدی جهان عرب و اسلام را بحران لیبی است که باز هم کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با ناتو در حمله به لیبی متحد شدند و یک کشور اسلامی و یک قدرت عربی دیگر را نابود کردند.

وی گفت: هشتمین مصیبت جهان اسلام این است که امروزه گروه‌های تکفیری متعدد همچون داعش، القاعده، بوکو حرام، احرالشام، جبهه النصره تهدید اصلی صلح و امنیت جهانی شده به ویژه خاورمیانه و آفریقا شده‌اند. جهان به این واقعیت پی برده و رسما اعتراف کرده که این گروه‌ها همه از یک منبع ایدیولویک یعنی وهابیت تغذیه می‌شوند و منبع تغذیه مالی و تسلیحاتی آنها هم خود کشورهای نفتی عرب حاشیه خلیج‌فارس هستند.

موسویان خاطرنشان کرد: ترورها در آمریکا و اروپا موجب شده که جهان غرب در این استراتژی تجدیدنظر کند. حالا اوباما می‌گوید که ما در حمله نظامی به لیبی اشتباه کردیم. جو بایدن می‌گوید مشکل اصلی خود متحدین ما هستند که از تروریست‌ها حمایت مالی و نظامی می‌کنند. ترامپ و کلینتون می‌گویند عربستان بزرگ‌ترین منبع حمایت از تروریست‌های افراطی است. اما ترامپ صریحا اعلام کرده که او به دنبال نابودی داعش است و نه اسد. او گفته که از اشتباهات گذشته آمریکا درس گرفته و به دنبال ساقط کردن رژیم‌ها نخواهد بود. آیا کشورهای عربی از اعتراف آمریکا به اشتباهات گذشته استقبال خواهند کرد؟ با ترامپ برای توقف پروژه ساقط کردن دولت‌های کشورهای اسلامی و تمرکز بر مبارزه واقعی با تروریسم همراه خواهند شد؟ آیا دست از حمایت مالی و نظامی از تروریست‌ها برخواهند داشت؟ من شک دارم. چون بعد از انتخاب ترامپ، سعودی‌ها و اسراییلی‌ها به واشنگتن دوباره هجوم آورده‌اند که تغییر رژیم در ایران باید دستور کار اول، تغییر رژیم در سوریه دستور کار دوم، ساقط کردن حوثی‌ها و زیدی‌ها در یمن در دستور کار سوم باشد و موضوع فلسطین هم رها شود. تحقق این استراتژی یعنی فروپاشی کل جهان عرب که باز هم کشورهای عربی عامل آن خواهند بود.

بنا بر این گزارش، در پانلی که موسویان در آن حضور و سخنرانی داشته است، فیلیپ کراولی معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در سخنانی گفته است که ترامپ تمرکزش بر مسائل داخلی خواهد بود و سیاست اوباما در مورد کنار کشیدن از مداخله در بحران‌های منطقه و پرهیز از ورود به حمله نظامی را ادامه خواهد داد. موفق حرب، مسوول پیشین دفتر روزنامه الحیات در واشنگتن گفت کناره‌گیری آمریکا از منطقه فاجعه خواهد بود.

اما موسویان در پاسخ به این اظهارات خطاب به حضار گفت: استراتژی"نگاه به آمریکا" برای حل معضلات جهان اسلام و منطقه یک استراتژی تجربه شده شکست خورده است و بسیاری از مصیبت‌های امروز جهان اسلام هم ناشی از همین نگاه است. رهبران کشورهای اسلامی و عربی باید درک کنند که خودشان مسوولیت پذیرفته، با اتحاد و همکاری، از طریق دیپلماسی و بدون توسل به زور و جنگ، مسایل منطقه و جهان اسلام را حل کرده و دست از دعوت از آمریکا برای مداخله بردارند.

هم‌چنین یک تبعه سعودی که خود را کادر امنیتی کشور سعودی معرفی کرد، در بین حاظران سوال کرد که چرا در این جلسه و در همه دنیا مرتب صحبت از گروه‌های تروریستی سنی می‌شود و از تروریسم شیعی حرفی زده نمی‌شود، تروریسم شیعی که امروز ایران در سوریه و عراق راه انداخته است؟

موسویان در پاسخ گفت: عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس حزب‌الله را گروه تروریستی شیعی می‌خوانند. در حالی که حزب‌الله قدرتمندترین تشکیلات جهان عرب است که در مقابل تجاوزهای اسراییل به خاک کشور عربی لبنان ایستاده و تمامیت ارضی لبنان را حفظ کرده است. حزب‌الله به دعوت و درخواست دولت‌های سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم تکفیری در سوریه و عراق حضور یافته است. بر اساس مقررات و نرم‌های بین‌الملل دولت اسد، دولت قانونی سوریه است و دولت فعلی عراق هم دولت قانونی عراق است. اما گروههایی که از سراسر جهان با پول و اسلحه عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب، به عراق و سوریه صادر شده‌اند، غیرقانونی و تروریست هستند.

مجری از موسویان پرسید چرا ایران از دیکتاتوری بشار اسد که عامل کشتار صدها هزار نفر شده حمایت می‌کند؟ فاجعه جاری حلب هم نمونه زنده آن است.

موسویان در پاسخ گفت: آیا قرار است برای حل مساله، تروریست‌ها را از همه نقاط عالم به این کشورها صادر کنیم تا آنها را ساقط کنند؟ اگر عربستان و متحدینش ده‌ها هزار تروریست از کشورهای مختلف به سوریه صادر نمی‌کردند، این همه کشته و قربانی در سوریه نداشتیم. عامل جنگ داخلی در سوریه و کشتارها، ورود ده‌ها هزار تروریست از چچن و عربستان گرفته تا آمریکا و اروپا به سوریه برای ساقط کردن دولت سوریه بود. دولت و ارتش سوریه هم برای حفظ تمامیت ارضی کشورش درحلب با تروریست‌ها می‌جنگد. آیا توقع دارید کشورشان را تحویل یک مشت تروریست بدهند؟

موفق حرب مسوول پیشین دفتر روزنامه الحیات در واشنگتن نیز گفت: هر انسانی تحت تاثیر حرف‌های آقای موسویان قرا می‌گیرد. اما استراتژی ایرانی‌ها این است که مساله فلسطین را بزرگ کنند تا مداخلاتشان در کشورهای عربی در حاشیه قرار گیرد.
سفیر فلسطین در لندن گفت آمریکا و اعراب برای فلسطین کاری نکردند. استراتژی آمریکا در منطقه هم بر پایه نفت و اسراییل است و از این رو هیچ‌گاه از آمریکا نباید توقع داشت برای فلسطین کاری کند. اما من که به مطالب اقای موسویان گوش می‌دادم واقعا احساس کردم که ایشان سفیر فلسطین است.
موسویان هم گفت هیچ کشور اسلامی به اندازه ایران چنین بهای سنگینی برای حمایت از فلسطین نپرداخته است.

منبع:ایسنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر