دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 31108
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 13:45
«ولی الله سیف» روز سه شنبه در حاشیه همایش «انجمن حسابداری ایران» در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته قراری با پتروشیمی ها داشتیم که براساس آن عمل می کردند اما گاهی عملکردها با برنامه اعلامی، مغایرت داشت.

 راه امروز: «ولی الله سیف» روز سه شنبه در حاشیه همایش «انجمن حسابداری ایران» در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته قراری با پتروشیمی ها داشتیم که براساس آن عمل می کردند اما گاهی عملکردها با برنامه اعلامی، مغایرت داشت.
وی افزود: در جلسه اخیر با پتروشیمی ها مقرر شد دقت بیشتری در این زمینه اعمال شود زیرا بانک مرکزی کاری که خارج از توان آنها باشد، نخواسته است و فقط می خواهد برنامه آنها مشخص شود و به کاهش نوسان های نرخ ارز در بازار کمک کند.
سیف در ادامه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم را ایجاد ثبات در بازار ارز دانست و گفت: مقایسه روند قمیت ها از سال 92 تاکنون نشان می دهد که افزایش ها در مقایسه با متغییرهای اقتصادی و روند تقویت دلار با سایر اسعار(ارزها) افزایش زیادی نیست.
رییس بانک مرکزی تاکید کرد: اکنون نرخ برابری دلار و یورو با دو سال پیش بسیار تفاوت دارد به گونه ای که به تازگی یورو به پایین ترین سطح ارزش خود در برابر دلار رسیده که نشان دهنده تقویت دلار است.
وی بخشی از این افزایش ها را ناشی از تقاضای فصلی در بازار دانست و گفت: در سال های گذشته نیز تقاضاهای فصلی وجود داشت زیرا پایان سال میلادی زمان تسویه حساب با طرف های خارجی است.
به گفته سیف، حتی یک درصد به هم خوردن تعادل در عرضه ارز می تواند نوسان ایجاد کند که همانند سال های گذشته نیز در این فصل از سال چنین بوده است اما در سه ماهه آخر سال با عرضه ارز پتروشیمی ها و بانک مرکزی، بازار روند نزولی در پیش می گیرد.
رییس شورای پول و اعتبار، سیاست بانک مرکزی را ثبات در بازار ارز اعلام و تاکید کرد: این مساله، یکی از اهداف اصلی اقتصادی دولت و مقدمه ای برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
وی درباره زمان یکسان سازی نرخ ارز نیز اظهار داشت: این کار باید انجام شود اما به پیش نیاز دارد که یکی از آنها وجود کانال های بانکی بین المللی است تا امکان دسترسی بانک ها و بانک مرکزی را به منابع ارزی آنها به طور کامل فراهم کند.
سیف گفت: با این مانور عملیاتی می توان نسبت به عکس العمل بازار، واکنش نشان داد.
رییس شورای پول و اعتبار درباره وام ازدواج جوانان در سال آینده نیز گفت که سقف این وام در سال آینده همان یکصد میلیون ریال برای هر یک از زوجین است.
سیف یادآور شد: یکی از تنگناهای نظام بانکی تامین منابع قرض الحسنه است که امیدواریم با تدابیری این کمبودها جبران شود و صف تقاضای وام ازدواج کاهش یابد و جوانان بتوانند زودتر وام خود را دریافت کنند.
وی افزود: میزان پرداخت این به منابع بانک ها بستگی دارد و بانک مرکزی نیز اجازه نمی دهد منابع قرض الحسنه به مصارف دیگری برسد.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر