جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 30621
تاریخ انتشار: 03 آذر 1395 13:14
گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: سند الحاق دولت ایران به کنوانسیون ورود موقت (استانبول) بطور رسمی در ملاقات سفیر ایران در بروکسل با «کونیو میکوریا» دبیرکل سازمان جهانی گمرک تحویل وی شد.
راه امروز:  در این ملاقات روابط ایران با سازمان جهانی گمرک مورد بررسی قرار گرفت و ابراز امیدواری شد الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت، توسعه ظرفیت‌های ترانزیت کشور را تسهیل کند.
دبیرکل سازمان جهانی گمرک در زمینه روند الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت (WTO) گفت: این سازمان به موجب اساسنامه خود به کشورهای عضو برای الحاق به سازمان جهانی تجارت کمک‌های فنی ارایه می کند.
براساس این گزارش، الحاق ایران به کنوانسیون ورود موقت (استانبول) که اقدام های لازم در مورد آن توسط گمرک ایران فراهم شده، مزیت‌هایی به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*تاکنون 67 کشور از 180 کشور عضو سازمان جهانی گمرک به این کنوانسیون ملحق شده‌اند.
*سیستم کارنه آ.ت.آ * (کنوانسیون آ.ت.آ و کنوانسیون استانبول) دارای مزایایی برای طرف‌های تجاری، بازرگانان و مسافران و نیز برای گمرکات است.
عوارض و حقوق گمرکی متعلقه، با ارایه کارنه تضمین و از طرف ادارات گمرک، پذیرفته می‌شود. بنابراین، نیازی نیست وجوه نقدی یا هر گونه تضمین دیگری سپرده شود.
کارنه آ.ت.آ حمل‌ونقل کالاها را در ترانزیت گمرکی،‌ در مسیر رفت و یا برگشت از کشور ورود موقت شده و در صورت اقتضاء‌ در داخل آن کشور، تحت پوشش قرار می‌دهد.
در طول مدت اعتبار کارنه آ.ت.آ (معمولأ یکسال) کالاها می‌توانند تحت همان کارنه در قلمرو گمرکی چند کشور عضو و هر موقع که دارنده آن مایل باشد،‌ به‌طور موقت وارد شوند.
پلمپ الصاق شده یا مشخصات کالاهایی که از طرف گمرکی ارایه شده، می‌تواند مورد شناسایی ادارات گمرک کشورهای عضو دیگری قرار گیرد که کالا از قلمرو آنها عبور می‌کند.
کنوانسیون ورود موقت آ.ت.آ در حال حاضر از جانب 62 کشور و کنوانسیون استانبول از جانب 38 کشور به اجرا گذاشته شده است.
در سال 2014 تعداد 178هزار کارنه آ.ت.آ صادر شده که ارزش این کارنه‌ها معادل 30 میلیارد دلار بوده است. کارنه‌های صادره نتیجه همکاری مشترک سازمان جهانی گمرک و اتاق بازرگانی بین‌المللی آی سی سی است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر