جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 3060
تاریخ انتشار: 07 شهريور 1392 16:39
المانیتور به نقل از منابع آگاه نوشت: سلطان قابوس چندین مسئله را به همراه یک پیغام با ایرانی ها مطرح کرد.

به گزارش راه مردم به نقل از سرویس بین الملل پایگاه خبری انتخاب، یک منبع اگاه در تهران گفت: باوجود انکارها، سلطان قابوس حامل ابتکار  کاهش سطخ غنی سازی در مقابل به رسمیت شناخت حق غنی سازی و کاهش تحریم اقتصادی بود.

به گفته ی این منبع، ایرانی ها قول دادند که ابتکار سلطان قابوس را بررسی کنند، با این حال آنها معتقد بودند که ممکن است چنین ابتکاری مشکلات را حل نکند.

این منبع اضافه کرد: ما از هر گونه تلاشی استقبال می کنیم و علاقه مند به حل تمامی مشکلات هستیم اما حاضر نیستم از حق مردم دست بکشیم.

المانیتور در ادامه نوشت: سفر سلطان عمان مصادف با حضور غیرمنتظره جفری فلتمن معاون زویر خارجه سابق امریکا، سفیر سابق آمریکا در لبنان و معاون فعلی دبیرکل سازمان ملل شد.

این مقام امریکایی که پیش از این جز دشمنان فعال تهران در لبنان محسوب می شد حامل دو پیغام برای مسئولان ایرانی بود.

به گفته ی یک منبع اگاه، پیام نخست در مورد ژنو2 بود و دیگری نیز در مورد ژنو 2 بود اما بیشتر امریکایی به نظر می رسید.

این منبع اگاه گفت: فلتمن پیشنهاد داد که ایران با توجه به روابط مستحکم خود با بشار اسد، نقشی مهم در پایان بحران سوریه ایفا کند.

وی افزود: ایرانی ها به طرح شش ماده ای خود اشاره کردند و فلتمن هم دقیقا گوش داد و سخنانی به زبان آورد.

این منبع آگاه اضافه کرد: با این حال، جلسات فلتمن سرد بود اما این نخستین بار بود که ایرانی ها به صورت مستقیم با امریکایی ها مذاکرات غیرمستقیم برگزار کردند.

وی ادامه داد: "فلتمن سازمان ملل" بر اهمیت حضور ایران در ژنو2 تاکید می کرد اما ایرانی ها منتظر شنیدن آن بودند که "فلتمن امریکا" چه می گوید. در طول جلسه سوم و البته آخر بود که فلتمن در مورد سلاح شیمیایی سخن گفت. اینجا بود که ایران اعلام کرد، 100 درصد مطمئن است که کار حکومت اسد نبوده است و شواهدی برای اثبات آن وجود دارد.

به گفته ی این منبع آگاه، مسئولان ایرانی به فلتمن گفتند، تصاویر ماهواره ای وجود دارد که ثابت می کند اسد با جنایت هیچ ارتباطی ندارد. اسد برای اثبات حسن نیت خود، به بازرسان حقیقت یاب سازمان ملل اجازه دسترسی به آن منطقه را داد.

این منبع اگاه افزود: فلتمن گفت، موفقیت نشست ژنو 2 باید با بازگشت توازن قدرت همراه شود و ایران باید اهمیت آن برای هدف بزرگتر یعنی بازگشت صلح به سوریه متوجه شود.

وی اضافه کرد: ایرانی فهمید که فلتمن می گوید: اگر به سوریه حمله شد، آرام بگیرید.

فلتمن در دیدارهای خود از لحن بسیار دیپلماتیکی استفاده کرد و ایرانی ها نیز رفتار مشابهی داشتد: آقای فلتمن، اگر در مورد موفقیت نشست ژنو 2 جدیت دارید، باید به دمشق سفر کنید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر