پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 09 2024
کد خبر: 30539
تاریخ انتشار: 01 آذر 1395 13:43
پایان اجلاس سران اَپِک با تاکید بر؛

تجارت آزاد و مقابله با حمایت‏گرایی اقتصادی

رهبران 21 کشور عضو مجمع اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام (اَپِک/ APEC) یکشنبه شب با درخواست مقاومت در برابر حمایت‏گرایی اقتصادی، به اجلاس سالانه خود در کشور پرو پایان دادند.

راه امروز: اجلاس امسال سران اَپِک که در بحبوبه افزایش شک و تردیدها درباره تجارت آزاد با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا برگزار شد، با تعهد مشترکی برای اقدام در جهت رسیدن به توافق فراگیر تجارت آزاد که در برگیرنده تمام 21 کشور عضو اپک باشد، به کار خود پایان داد. چنین توافقی به عنوان مسیر رسیدن به 'رشد پایدار ، متوازن و فراگیر' به رغم فضای سیاسی ، توصیف شد. 
سران کشورهای عضو اَپِک در بیانیه مشترکی در پایان اجلاس بر 'تعهد خود به باز نگاه داشتن بازارها و مبارزه با تمام اشکال حمایت گرایی (اقتصادی) ' تاکید کردند. 
در این بیانیه با اشاره به 'افزایش تردید درباره تجارت' تاکید شده که 'لازم است جوامع بطور موثرتری از مزایای تجارت و بازارهای آزاد آگاه شوند و بدانند که تجارت چگونه می تواند موجب ارتقای نوآوری ، اشتغال و بالا رفتن معیارهای زندگی شود. ' 
'پدرو پابلو کوشینسکی' (Pedro Pablo Kuczynski) رئیس جمهوری پرو در پایان این اجلاس در گفت وگو با خبرنگاران گفت: احساس سرخوردگی کسانی که در نتیجه جهانی شدن دچار محرومیت شده اند، مانع اصلی در برابر توافق های تجارت آزاد در آسیا و سراسر جهان است. 
وی افزود: حمایت‏گرایی در واقع بازتاب شرایط سخت اقتصادی است. 
رئیس جمهوری پرو با اشاره به رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: این نتایج نشان دهنده واکنش در برابر جهانی شدن در مناطق صنعتی سابق در آمریکا و انگلیس است که با حمایت از تجارت در مناطق شهری برخوردارتر و کشورهای در حال توسعه مغایرت دارد. 
وی افزود: این برهه مهمی در تاریخ اقتصادی اخیر است زیرا نتایج انتخابات مختلف در کشورهای بسیار مهم بازتاب دهنده احساسات ضد تجارت آزاد بوده است. 
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای آخرین بار در اجلاس اَپِک شرکت کرد. اوباما از طرفداران توافق تجارت موسوم به 'مشارکت ترانس پاسیفیک' (TPP) با مشارکت 12 کشور بود اما اکنون با پیروزی ترامپ انتظار نمی رود اوباما برای تصویب این توافق در کنگره آمریکا تلاش کند. ترامپ این توافق را یک فاجعه دانسته است که موجب از بین رفتن شغل در آمریکا می شود. 
اوباما در یک کنفرانس خبری در پایتخت پرو گفت: اعتقاد من این است که پاسخ در مورد تجارت، کنار کشیدن نیست بلکه پاسخ، انجام درست تجارت است بطوری که کارگران و مردم عادی از تجارت جهانی سود ببرند . 
مجمع 'همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوس آرام' (اَپِک) یک مجمع اقتصادی منطقه ای است که در سال 1989 با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده در منطقه آسیا - اقیانوس آرام با حضور 21 کشور تشکیل شد. 
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر