شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 11 2024
کد خبر: 30401
تاریخ انتشار: 26 آبان 1395 13:53
وارونگی و تغییرات شرایط جوی همواره در فصل سرما باعث می شود تا بسیاری از کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا روبه رو شوند ولی با وجود چنین شرایطی با اقدامات دولت یازدهم در طول سه سال اخیر شرایط آب و هوایی نسبت به مدت مشابه قبل از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

راه امروز: این روزها انتقادات بسیاری از سوی برخی افراد در زمینه چاره اندیشی دولت برای آلودگی هوا و برنامه های پیش رو به گوش می رسد و همه این افراد خواستار اقدامات دولت و تعجیل در برنامه ها برای عبور از این بحران شرایط آب و هوایی هستند.
پایداری آلودگی هوا کار را به جایی رساند که تعدادی از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات در مجلس شورای اسلامی روز گذشته طی نامه ای از رئیس جمهوری خواستار اقدامات جدی برای رفع این مشکل شدند.
اگر چه مشکل آلودگی هوا به عوامل طبیعی و غیر طبیعی بستگی دارد ولی با برنامه ریزی و اقدامات موثر در زمینه عوامل غیر طبیعی این امکان وجود دارد تا از میزان آلایندگی کاسته شود.
حسن روحانی، رئیس جمهوری که امروز میهمان مردم استان البرز است در سخنان خود در بین مردم این استان از برنامه های دولت در جهت کاهش آلودگی هوا سخن به میان آورد و اقدامات صورت گرفته را برای آنها مطرح کرد.
به گفته روحانی از ابتدای دولت یازدهم نخستین اقدام برای کاهش آلودگی هوا تبدیل سوخت مازوت نیروگاه ها و مراکز صنعتی به گاز بود که به غیر از فصل سرما همه نیروگاهها و مراکز صنعتی از سوخت گاز استفاده می کنند و دولت تلاش دارد تا با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی از سال آینده تمامی نیروگاها ومراکز صنعتی در فصل سرما از سوخت گاز استفاده کنند.
وی همچنین تغییر سوخت بنزین به یورو چهار و ارائه در جایگاههای سوخت در کلان شهرها را از دیگر اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا برشمرد و گفت که از ابتدای سال آینده با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس کیفیت بنزین بهتر شده و برای نخستین بار کشور واردات بنزین نخواهد داشت. 
رئیس جمهوری خارج کردن خودروهای فرسوده را از دیگر برنامه های دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا برشمرد و گفت در طول سه سال گذشته جمعا 809 هزار و شش خودرو فرسوده از خیابان های کلان شهرها خارج شده است.
روحانی همچنین تحول در ساخت خودرو داخلی را نیز موثر در کاهش آلودگی هوا توصیف کرد و گفت: برای ساخت موتورهایی با کیفیت یورو 5 و6 اقداماتی آغاز شده وقراردادهایی نیز با شرکت های تولید خوردو فرانسه از جمله پژو و سیتروئن منعقد شده است.
اگر چه مساله آلودگی هوا از سالهای دور همواره در فصولی از سال در کشور رخ می نماید و مشکلاتی را برای مردم فراهم می آورد ولی اینطور نیست که دولتمردان به فکر چاره اندیشی برای این موضوع نباشند، اینان نیز در همین شرایط آب وهوایی زندگی می کنند. به یاد داشته باشیم که توجه به معاینه فنی و تعمیرات دوره ای خودرو ها در کنار استفاده از خودروهای عمومی 
از جمله مواردی است که در کاهش آلودگی هوا اثرگذار خواهد بود.
آمارها نشان می دهد هوای تهران در 240 روز گذشته از سال 95 سالم تر از مدت مشابه تمام سال های اخیر بوده است و از مجموع این مدت، 204 روز هوای تهران پاک یا سالم بوده است در حالی که در همین مدت در سال 90، تهران فقط 96 روز هوای پاک یا سالم داشت.
همچنین این وضعیت فقط مربوط به سال 90 نیست و در سه سال گذشته با تدابیر دولت یازدهم روزهای هوای ناسالم تهران به طور مستمر کاهش یافته است.
براساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا در سال 90 روزهای ناسالم و بسیار ناسالم هوای تهران 145 روز بود اما این وضعیت در سال های 93، 94 و 95 به ترتیب به 59، 51 و 36 روز کاهش یافت.
این در حالی است که رسانه های منتقد دولت در روزهای اخیر که شاهد هوای ناسالم در تهران هستیم، این موضوع را بزرگنمایی کرده اند و شرایط کلی در 240 روز گذشته را نادیده گرفته اند. نکته حائز اهمیت اینکه، ارتقای کیفیت سوخت و خودروها از عوامل موثر در سه سال گذشته برای بهبود سلامت هوا بوده است.
جمله 'الهم بیر بیر ' خطاب رییس جمهوری به کسانی است که انتقاد می کنند که چرا دولت برای آلودگی هوا هیچ اقدامی نکرده است، بنابراین به نظر می رسد به جای قضاوت های ناشایست و بی منطق به گفته رئیس جمهوری بهتر است همه دست در دست هم دهیم وبا غول آلودگی مبارزه کنیم.

منبع:ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر