شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - October 05 2024
کد خبر: 30147
تاریخ انتشار: 19 آبان 1395 18:50
«راه امروز» تحلیل کرد:

شوک ترامپی به بازار مالی

پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا، همه پیش بینی ها را بر هم زد و باعث شده که بازارهای سرمایه جهانی به شدت افت روبرو شوند. از طرفی بازار سرمایه ایران نیز همگام با بازارهای جهانی با شوک ترامپی مواجه شد و سقوط کرد.
راه امروز: پیش بینی های خوشبینانه چند روز گذشته نسبت به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات رئیس جمهوری آمریکا، سبب شده بود که بازار مالی ایران جان تازه ای بگیرد، اما دیری نپیاید که پیروزی دونالد ترامپ، سقوط بازار سرمایه ایران را همگام با بورس‌های جهانی در پی داشت.  پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های روزهای گذشته حاکی از این بود که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ایالات متحده آمریکا پیروز انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و حمایت او از برجام می‌توانست شرایط مساعدتری را برای بازار سرمایه ایران رقم بزند. اما پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا، همه پیش بینی ها را بر هم زد و این خبر باعث شده که بازارهای سرمایه جهانی به شدت افت روبرو شوند. بر این اساس بازار سرمایه ایران را همگام با بازارهای جهانی با شوک ترامپی مواجه شد و سقوط  کرد.   
به طوری که امروز( چهارشنبه) حجم معاملات نسبت به روز گذشته به شدت کاهش یافته و بازیگران بازار سرمایه نگرانند از آینده برجام به شدت محتاط‌تر عمل کرده‌اند. بورس سراسر قرمز امروز شاهد صف‌های میلیونی فروش در گروه‌های مختلف است. در میان گروه‌های مختلف فعالان بازار سرمایه ایران لحظه به لحظه نگرانی‌ از برجام بیشتر شده و تک سهم‌ها شاهد صف‌های طولانی فروش هستند.
به گفته برخی از کارشناسان بازار سرمایه پیروزی «دونالد ترامپ» بر بازار سرمایه قطعا در کوتاه مدت تاثیر منفی بر اقتصاد و ساختار اقتصادی کشور جای خواهد گذاشت. این در حالی است که اقتصاد به نسبت قبل با ابهام مضاعف بود این امر منجر خواهد شد که فعالان اقتصادی بیشتر از قبل با  بلاتکلیفی در تصمیم گیری روبرو شوند. به گفته آنها، این دوره انتظار چیزی حدود سه ماه یعنی تا زمان استقرار ربیس جمهور جدید و اعلام برنامه¬ها و عملیاتی شدن آن، طول می کشد. 
کارشناسان در گفت و گو با «راه امروز»، می گویند: با پیروزی ترامپ وضعیت برای فعالان اقتصادی به ویژه اوضاع ورود سرمایه گذاران خارجی، کاهش محدودیت¬های دسترسی به نظام مراودات بین الملل، عملیاتی شدن تفاهم نامه¬های مشارکت که جدیدا منعقد شده اند، تک نرخی شدن ارز، سیاست های پولی برای بودجه و بسیاری از مولفه های موثر بر اقتصاد، نامعلوم خواهد بود. 
به گفته آنها،  نگرانی بابت این موارد در این دوره انتظار، باعث کم تحرکی و کاهش امیدواری نسبت به آینده خواهد شد که این امر سبب کاهش ورود نقدینگی جدید سرمایه گذاری به بازار از یکسو و  از سوی دیگر، احتمالا فشار خروج نقدینگی از بازار را نیز شدید خواهد کرد. 
کارشناسان همچنین اعتقاد دارند مواردی از جمله افزایش قیمت جهانی کالاها و نفت، احتمالا باعث جذابیت شرکت¬هایی خواهد شد که پایه قیمت¬گذاری محصولاتشان، قیمت¬های جهانی است. 
بر اساس این تحلیل، به نظر می¬رسد الگوی جدیدی در دنیا در حال وقوع است که پیش¬بینی آثار آن با توجه به ناشناخته بودن و عدم وجود الگوی مشابه در رفتار ریاست جمهوری های قبلی امریکا، بسیار دشوار خواهد بود. بر ابن اساس هژمونی و نظم و ساختار فعلی دستخوش تغییرات چشمگیری قرار خواهد گرفت. به هرحال، کارشناسان بر این باور هستند که اگر هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات، پیروز این رقابت می شد، ایران سریعتر می توانست به ثبات و پایداری اقتصادی دست یابد. 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر