جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 30087
تاریخ انتشار: 18 آبان 1395 13:35
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمام مزایده‌ها، مناقصه‌ها و انتصابات صندوق‌های بازنشستگی باید به طور شفاف اعلام شود، گفت: سالانه ۲۳۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه‌های بیمه بیکاری می‌شود که باید این منابع در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد.
راه امروز: علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش صندوق‌های بازنشستگی با اشاره به اینکه باید زمینه گفت‌وگو و اجتماع‌سازی برای افزایش خرد جمعی با هدف حل مسائل امروز ایجاد شود، اظهارداشت: یکی از مهمترین کارها در دولت فعلی این بود که مسائل صندوق‌های بازنشستگی در سطح عموم مطرح شد و به یک مطالبه جدی تبدیل کردیم.

ربیعی افزود: مسائل امروز صندوق‌های بازنشستگی بسیار جدی است و باید با حساسیت بیشتری نسبت به گذشته به آن نگاه کنیم. در این باره باید کشورهایی نظیر یونان و فرانسه به عنوان الگوهایی در زمینه صندوق‌های بازنشستگی قرار گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی موجب تحت تاثیر قرار گرفتن اتحادیه اروپا شده است، افزود: بحرانی بودن صندوق‌های بازنشستگی در کشورمان را نمی‌پذیرم چرا که ظرفیت‌های موجود کوچکتر از مسائل فعلی نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه در صندوق بازنشستگی فولاد از مرز بحران عبور کرده‌ایم، گفت: ظرفیت امضای صندوق‌ها باید به همان اندازه که اقتصادی هستند، افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به برخی اظهارنظرها درباره عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برخی‌ها عملکرد ما را با یک شرکت سرمایه‌گذاری (شستا) می‌سنجند و به عوامل ایجاد مشکلات در این مجموعه که عمدتاً به دلیل کج‌واگذاری‌ها بوده است، باز می‌گردد.

ربیعی خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگی در ایجاد شغل‌هایی جدید و گسترش بخش‌های خصوصی عملکرد موفقی داشته‌اند؛ هم‌اکنون 2300 میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری به افراد پول پرداخت می‌شود که معتقدیم این منابع باید در راستای کمک به اشتغال و بنگاه‌ها هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه در جریان واگذاری‌ها، بنگاه‌ها به صندوق‌ها تحمیل شدند، گفت: هر زمان دولت‌ها برنامه‌ای برای رفاه بیشتر داشتند، به صندوق‌های بازنشستگی فشار آوردند و هزینه‌هایی را به آنان تحمیل کردند.

وی گفت: صندوق‌ها علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه اوقات فراغت ذی‌نفعان خود برنامه‌هایی را اجرا کرد و دلیل عدم وجود تسهیلات بیشتر به دلیل وضعیت 50 سال گذشته این صندوق است که وضعیت فعلی را رقم زد.

ربیعی افزود: بنا داریم تا برای مدیریت صندوق‌های بازنشستگی از نخبگان و شاگرد اول‌های دوران تحصیلی دانشگاه‌های خوب کشور استفاده کنیم و در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید تمام فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌ها شفاف‌سازی شده و به طور عمومی اعلام شود، گفت: تمام مناقصه‌ها و مزایده‌های صندوق باید به طور شفاف اعلام شود تا همه ببینند؛ هم‌‌اکنون 70 درصد از این صندوق‌های بازنشستگی در بازار سرمایه هستند که موجب افزایش شفافیت می‌شوند.

وی افزود: سهم صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد 25 درصد است که این میزان در برخی کشورها به 66 درصد هم می‌رسد بنابراین این صندوق‌ها در آینده تاثیر بسیاری در تغییرات و جریان فعالیت‌های بنگاه‌ها و معیشت مردم دارند.
منبع: فارس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر