جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 30035
تاریخ انتشار: 17 آبان 1395 14:04
نائب رئیس اتاق تهران تشریح کرد

دورنمای تجارت ایران و اتریش

مهدی جهانگیری با اشاره به اینکه حجم تجارت بین ایران و اتریش ۳۲۴ میلیون دلار است، گفت: هنوز در مراودات بانکی بین المللی با مشکل مواجه هستیم اما با توجه به پپیشینه گذشته الان هم انتظار می‌رود که روابط بین دو کشور گسترش یابد.
راه امروز:  مهدی جهانگیری در نشست تجاری مشترک ایران و اتریش، گفت: روابط دو کشور ایران و اتریش با توجه به پیشینه عمیقی که در ۵ قرن گذشته وجود داشته، همواره در سطح مناسبی حفظ شده و الان هم انتظار می‌رود که گسترش یابد.  
وی با اشاره به اینکه با توجه به چنین سابقه طولانی حجم روابط تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۵ در حدود ۳۲۴ میلیون دلار بوده است، افزود: علی رغم اجرایی شدن برجام و دیدار هیات‌های تجاری مختلف اتریشی از ایران در ۷ ماهه امسال، متاسفانه رشد چشمگیری در حجم روابط نداشتیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه فعالیت‌های بخش خصوصی ایران به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه رونق تازه‌ای گرفته است، گفت: در این مدت هیات‌های خارجی متعددی بالغ بر ۲۰۰ هیات به ایران سفر کردند و در دوران پسابرجام تعامل تجاری و اقتصادی با ۱۷ کشور خارجی در کلیه بخش‌های اقتصادی آغاز شده است.
جهانگیری ادامه داد: بیش از ۸۰ تفاهم نامه تاییدیه‌دار سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت و معدن و با ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار به امضاء رسیده که از این تعداد، ۶۰ مورد منجر به عقد قرارداد و بیش از ۳۰ مورد اجرایی شده است.
وی با اشاره به مزیت ویژه ترانزیتی ایران، گفت: با توجه به اینکه اتریش با حجم سرمایه‌گذاری خارجی بالغ بر ۳۶۰ میلیارد دلار یکی از کشورهای سرمایه‌فرست به حساب می‌آید، بنابراین سرمایه گذاری با نگاه همکاری‌های درازمدت و بر پایه انتقال دانش فنی و فناوری می‌تواند به دوام روابط تجاری و اقتصادی منجر شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران یکی از موانع اصلی را عدم همکاری بانک‌ها و موسسات مالی و پولی بین المللی دانست و افزود: این موسسات تحت فشارهای سیاسی قدرت‌های جهانی همچنان نگران اعمال تحریم‌های یک جانبه هستند و این باعث شده که از سرعت تعامل اقتصادی ایران با اقتصاد جهان و عضویت در سازمان تجارت جهانی کاسته شود.
جهانگیری افزود: ما امیدواریم با برقراری مجدد و گسترش ارتباطات بانکی و همکاری به شکل‌های مختلف مانند تاسیس دفتر نمایندگی، خرید سهام بانک‌های ایرانی و ایجاد شعب در مناطق آزاد و حجم مبادلات بین دو کشور به میزان قابل قبولی برسد.
وی عنوان کرد: اتاق تهران با هدف توسعه روابط اقتصادی بین اعضای خود با بخش خصوصی کشور اتریش تاکنون هیات‌های اقتصادی مختلفی را از ایالات سالزبورگ، اشتایر مارک، اتریش سفلی و یک هیات از اتاق اقتصاد اتریش پذیرفته است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اعزام یک هیات اقتصادی ایرانی به استان‌های کرنتن و اشتایر مارک در اواسط ماه جاری میلادی گفت: اتاق تهران آمادگی کامل را برای افزایش همکاری‌های گسترده میان دو کشور دارد.

تاسیس دفتر نمایندگی بانک اتریش در تهران
در ادامه این گردهمایی، فریدریش اشتیفت، سفیر اتریش در ایران، طی سخنانی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: سابقه شکل‌گیری روابط ایران و اتریش به 500 سال پیش می‌رسد و اوج روابط ما به سپتامبر 2015 بازمی‌گردد که رییس‌جمهور اتریش در راس هیاتی 250 نفره به ایران سفر کرد. هیاتی متشکل از روسای دانشگاه‌ها، معاون رییس‌جمهور و روسای اتاق‌های بازرگانی. در واقع بزرگترین هیاتی که تاکنون از اتریش خارج شده بود، سال گذشته راهی ایران شد.
 اشتیفت در ادامه با اشاره به حجم روابط تجاری ایران در گذشته که به 800 میلیون یورو می‌رسید، گفت: به دلیل اعمال تحریم‌ها، سطح مناسبات تجاری دو کشور تنزل یافته است و در سال گذشته میزان صادرات اتریش به ایران حتی از 250 میلیون یورو نیز فراتر نرفت. در عین حال ایران نیز درگذشته حدود 400 میلیون دلار نفت به اتریش صادر می‌کرد که از این رقم نیز کاسته شده است.  سفیر اتریش در ایران گفت: با لغو تحریم‌ها، بانک‌های اتریشی فعالیت خود را در ایران از سر خواهند گرفت. البته یکی از بانک‌های اتریشی به زودی نمایندگی خود را در ایران تاسیس خواهد کرد. او با اشاره به سفر رییس‌کل بانک مرکزی ایران و توافق‌های صورت گرفته میان طرفین، گفت: به موجب این مذاکرات قرار است، خط تسهیلات یک میلیارد یورویی میان ایران و اتریش ایجاد شود. همچنین در مذاکره با مقامات وزارت خارجه ایران، مقرر شد صاحبان شرکت‌های اتریشی ویزای شش ماهه از ایران دریافت کنند. ما هم در صدد هستیم برای فعالان اقتصادی ایرانی ویزای یک ساله صادر کنیم.
سفیر اتریش در ایران با بیان اینکه این اقدامات، به توسعه روابط اقتصادی دو طرف کمک می‌کند، افزود: اتریش از سال 1958 یک مرکز فرهنگی در ایران تاسیس کرده و ایران نیز بخشی از سفارت خود را در اتریش به مسایل فرهنگی اختصاص داده و ما از هنرمندان ایرانی که از این طریق نسبت به دریافت ویزا اقدام می‌کنند، هزینه‌ای برای صدور ویزا دریافت نمی‌کنیم. او در ادامه گفت: از سال 2014 اتریش خط پروازی مستقیمی به ایران برقرار کرده است.
اشتیفت در ادامه با اشاره به اهمیت ایران در منطقه از علاقمندی اتریش نسبت به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی سخن گفت و اینکه اتریش از الحاق ایران به این سازمان حمایت می‌کند.
رییس اتاق بازرگانی ایالت فرالبرگ اتریش نیز در مراسم افتتاح توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور، بر تلاش دو طرف در ایجاد بسترهای لازم برای برقراری روابط مستقیم بنگاه‌های بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی که تعامل بانکی با ایران در مسیر گفت‌وگو و مذاکره قرار دارد، فرصت ایجاد روابط مستقیم میان شرکت‌های دو کشور را نباید از دست داد. هلموت اشتویرر، سپس به توصیف ایالت فرالبرگ اتریش و ویژگی‌های تجاری و اقتصادی این منطقه پرداخت و افزود: ایالت فرالبرگ در منطقه غربی کشور اتریش قرار دارد و در حال حاضر، 60 درصد تولیدات این ایالت صادرات می‌شود. به گفته وی، بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی ایالت فرالبرگ اتریش رقابت تنگاتنگی با شرکت‌های سایر ایالت‌های اتریش و نیز آلمان دارند و عمده واحدهای تولیدی و تجاری این ایالت نیز به صورت خانوادگی اداره می‌شود. آقای اشتویرر با بیان اینکه بنگاه‌های صنعتی این ایالت برای حضور بلندمدت در ایران و همکاری با شرکت‌های ایرانی آماده هستند، افزود: امیدواریم در طول حضور هیات تجاری فرالبورگ در تهران، زمینه همکاری‌های متعددی میان دو طرف ایجاد شود.
رییس اتاق بازرگانی ایالت فرالبورگ در ادامه پایه و اساس همکاری های اقتصادی را مسایل بانکی برشمرد و گفت: دلیلی نمی‌بینم که مسایل بانکی میان دو کشور حل نشود، البته دولت نیز باید کمک کند و ما هم از بیرون نسبت به حل این موضوع فشار می آوریم.  او گفت:  در این سفر دریافتم که پایتخت ایران شهر زنده‌ای است و شرکت‌های بسیاری در خیابان‌ها مشاهده می‌شوند. این وضعیت فرصت خوبی برای همکاری شرکت‌های اتریشی که در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها فعال هستند ایجاد می‌کند. ما این شرکت‌ها را به سفیر ایران در اتریش معرفی خواهیم کرد.
محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این نشست، طی سخنانی از مقامات اتریش خواست که موانع مبادلات بانکی را به عنوان یکی از دست‌اندازهای مهم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور برطرف کنند تا فعالان اقتصادی ایرانی و اتریشی با سهولت بیشتری با یکدیگر همکاری کنند. بختیاری با اشاره به همسایگی ایران با 15 کشور، مزیت های ترانزیتی کشورمان را برای شرکای تجاری مغتنم توصیف کرد.
در ادامه این نشست فعالان اقتصادی ایرانی و اتریشی پای میز مذاکره نشستند تا با کالاهای تولیدی و خدمات یکدیگر آشنا شوند و در صورت توافق همکاری‌های تجاری و اقتصادی خود را آغاز کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر