پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - June 06 2024
کد خبر: 29989
تاریخ انتشار: 16 آبان 1395 15:23
روابط عمومی بانک مرکزی دیشب در حالی عدم امکان افتتاح حساب و ممنوعیت صدور کارت عابر بانک برای بدهکاران بانکی را تکذیب کرد که این محدودیت با دامنه‌های متفاوت در شبکه بانکی در حال اجرا است.
راه امروز:‌ روز گذشته خبری با عنوان « خودداری بانک‌ها از افتتاح حساب و صدور کارت عابر جدید برای مشتریان بدهکار» در فارس منتشر شد که روابط عمومی بانک مرکزی بدون هیچگونه توضیحی این خبر را تکذیب کرد.

این خبر خبرگزاری فارس پس از پیگیری موضوع در شعب چند بانک نوشته شد. 

یکی از شعب بانک انصار به خبرنگار ما اعلام کرد:  کد ملی فرد در سامانه استعلام بانک مرکزی درج می‌شود و همه اطلاعات اعتباری فرد متقاضی نمایش داده می‌شود. در صورتی می‌توانید کارت عابر بانک جدید دریافت کنید که اقساط معوق نداشته باشید. این کار براساس دستورالعمل بانک مرکزی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: به ما ابلاغ شده جهت صدور کارت (عابر بانک) باید از بانک مرکزی استعلام شود.

به گزارش فارس، این صحبت کارمند شعبه بانک انصار پس از آن مطرح شد که در استعلام انجام شده، مشتری بانک 37 هزار تومان به یک بانک دیگر بدهی داشته که قطعا اقساط معوق بوده و هنوز به بدهی سررسید گذشته تبدیل نشده است.

نتیجه ارتباط ما با کارمند یکی از شعب بانک کشاورزی هم چنین پاسخی را در بر داشت: بدهکار و یا دارنده چک برگشتی (رفع سوء اثر نشده) علاوه بر ممنوعیت افتتاح حساب جاری، حساب دیگری هم نمی‌تواند باز کند. این محدودیت حساب های دیگر هم می‌شود.

همچنین برخی بانک‌ها مانند تجارت و ملی فقط برای حساب جاری چنین محدودیتی را اعمال می‌کنند. این نکته‌ای بود که کارمندان شعب این دو بانک به خبرنگار ما گفت.

برخی دیگر از بانک‌ها از جمله صادرات به خبرنگار ما می‌گوید: بانک‌ برای افتتاح انواع حساب باید در سامانه استعلام بانک مرکزی کد ملی فرد را درج و اطلاعات اعتباری آن را دریافت کند. در صورتی که بدهی غیرجاری داشته باشد بانک خدمات بانکی از جمله کارت عابر بانک به آن مشتری نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: البته این محدودیت برای سپرده‌هایی که قبلا در بانک باز شده اعمال نمی‌شود و همچنین برای سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت کمتر سخت‌گیری می‌شود.

همچنین یکی از شعبه‌های بانک پارسیان با تایید این محدودیت به ما این گونه توضیح داد که تا مدتی پیش فرد حقیقی یا حقوقی که بدهی غیرجاری به بانک داشت، نمی‌توانست هیچگونه خدمات بانکی و حساب قرض‌الحسنه، کوتاه مدت و بلند مدت دریافت کند.

وی ادامه داد: اما بانک مرکزی برای تسهیل امور بنگاه‌های تولیدی این محدودیت را تعدیل کرد.

این کارمند شعبه بانک پارسیان با بیان اینکه داشتن بدهی غیرجاری، فرد را از افتتاح حساب جاری محروم می‌کند، افزود: فرد بدهکار، در صورت موافقت و تایید رئیس شعبه می‌تواند حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب کوتاه مدت و بلند مدت باز کند.

به گزارش فارس، بنابراین توضیحات در ماه‌های گذشته محدودیت بدهکاران بانکی برای افتتاح انواع حساب بانکی و دریافت عابر بانک وجود داشته اما بانک مرکزی این محدودیت را تعدیل کرده است.

از طرف دیگر هم‌اکنون هم برخی بانک‌ها همچنان محدودیت را برای مشتریان خود و برخی مشتریان خود اعمال می‌کنند.

براساس دستورالعمل حساب جاری نداشتن بدهی غیرجاری یکی از شرایط افتتاح حساب جاری است اما برخی بانک‌ها این محدودیت را برای افتتاح حساب‌های غیرجاری هم اعمال می‌کنند که یکی از نتایج آن عدم صدور عابربانک جدید برای مشتری است.

بنابراین یک رویه مشخص در سیستم بانکی برای اعمال محدودیت در ارائه خدمات به بدهکاران بانکی (بدهکاران بانکی، از بدهکاران میلیاردی تا بدهکاران چند هزار تومانی را شامل می‌شود) وجود ندارد و بانک‌ها براساس سیاست‌های خود این محدودیت را حداقل و یا حداکثر می‌کنند.

هدف خبرگزاری فارس از انتشار آن خبر اطلاع رسانی صرف بود و نه انتقاد از اجرایی شدن آن اما روابط عمومی بانک مرکزی بدون پیگیری جدی، خبر روز گذشته خبرگزاری فارس را تکذیب کرد و این تکذیبیه‌ با بدون پیگیری در رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیما منتشر شد.

اما واقعیت متفاوت از آن چیزی که است که در تکذیبیه بانک مرکزی بود و یقینا تکذیب واقعیت، واقعیت را تغییر نخواهد داد.

فایل صوتی گفت‌و‌گوی کارکنان چند بانک هم اکنون در حال آماده شدن است و به این خبر الصاق می شود.
منبع: افارس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر