سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 29830
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 16:44
سیدرضا صالحی‌امیری در سخنان خود بر لزوم تعامل وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهادها و بخش‌های مختلف تاکید کرد و یادآور شد وزیری که این تعامل را ایجاد نکند دچار چالش می‌شود.

راه امروز: وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین آغاز کرد: «فرهنگ مانند اکسیژن در فضای جامعه ایران است. فرهنگ چشمه جوشانی است که همه تشنگان می‌توانند در مسیر آن سیراب شوند. فرهنگ رود جاری دائمی برای تعالی فضیلت انسان‌هاست. ما از فرهنگ سخن می‌گوییم که شخصیت‌سازی و هویت بخشی و انسجام را به دنبال دارد. در جامعه فرهنگی انسجام در آن مشاهده می‌شود و مردم در آن شخصیت والایی دارند و انسان‌ها در آن با هم سازگار هستند و از این منظر مقام معظم رهبری تعبیر بسیار زیبایی دارد: فرهنگ هویت یک ملت است. ارزش‌های فرهنگی معنای حقیقی یک ملت است. این جمله بسیار کلیدی است، فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند. نمی‌توانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم. با این نگرش مقام معظم رهبری فرهنگ هم بستر است و هم هدف.»

او با اشاره به پیشینه کاری خود نیز چنین گفت: «قریب 20 سال عمر خود را صرف مطالعات فرهنگی کرده‌ام. با تاسیس 10 مرکز مطالعاتی سعی کردیم نظرات اندیشمندان را در تصمیمات امنیتی دخیل کنیم. اولین بار قدرت نقد را در امنیت تئوریزه کردیم. دو سال در شورای امنیت ملی عضو بخش فرهنگ و تحقیقات استراتژیک بودم و سه سال در اسناد و کتابخانه ملی به مردم خدمت کردم. در این دوران سه ساله توانستیم برای اولین بار گفت‌و‌گوی فرهنگی را نهادیه کنیم و 551 گفت‌و‌گوی فرهنگی انجام دهیم. این پیام را دادیم که می‌توانیم با گفت‌و‌گو کار خود را انجام دهیم و مشکلات را حل و فصل کنیم. مباحثه از میوه‌های حوزه‌های علیمه است. به شما نمایندگان وعده می‌دهم تا روزی که در این سرزمین هستم در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر خواهم بود. چرا که هیچ مقصد و مقصودی جز فرهنگ ندارم. من 43 آسیب فرهنگی را شناسایی کرده‌ام و 23 آسیب ارشاد را شناسایی کرده‌ام. شناخت نسبی به فضایی که قرار است وارد شوم دارم.»

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: «ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم. نظام فرهنگی مجموعه‌ای از روابط حاکم است و گفتمان غالب از سوی مقام رهبری است که ایشان آزاد اندیشی را تاکید و تصریح کرده‌اند. در ذیل این گفتمان گفتمان دکتر روحانی است که بر اعتدال و عدالت و عقلانیت و دینانت فرهنگی استوار است. رواج فرهنگ باید دینی باشد. همه حوزه‌های فرهنگ باید مرزهای دینی را پاس بدارند.»

او ادامه داد: «این قانون عام برای دستگاه فرهنگی کشور است. کسی نمي‌تواند از مرزهای فرهنگی عدول کند. ضلع اصلی نظام فرهنگی برعهده مجمع تشخیص و ضلع دیگر مجلس است. ما از مجلس می‌خواهیم به کمک ما آيد تا براساس قانون حرکت کنیم. نباید نظام سلیقگی را مستفر کنیم. یک ضلع دیگر روحانیت و مساجد است. یک ضلع فرهنگ نهادهای عمومی دانشگاه و شهردای و آستان قدس و ضلع دیگر نهادهای عمومی و مردمی است. وزیر باید بداند که دیگران حقیقت و واقعیت هستند و از ابتدا همگرایی و تعامل را در دستور کار قرار دهد. وزیری که نتواد با این مجموعه هماهنگی داشته باشد دچار چالش می‌شود. ما باید با دیگران تعامل کنیم.»

او همچنین اولویت کار خود را در 9 ماه پیش رو چنین برشمرد: «ایجاد ثبات و آرامش در محیط فرهنگی اولویت من است. هیچ‌گاه در بستر اغتشاش و تنش توسعه شکل نمی‌گیرد. هر کسی زیر این سقف است زیر سایه ولایت‌مداری و انقلاب اسلامی هستند. ما در دایره‌ای هستیم که باید بپذیریم با هم زیست داشته باشتیم. وزیر ارشاد نباید وارد عرصه سیاسی شود. از اقدامات اساسی من غیرسیاسی کردن حوزه فرهنگ است. مناقشات سیاسی باید در عرصه فرهنگ پایان یابد و انتقال از زمین سیاست به حوزه فرهنگ برنامه جدی من است. باید سیاست‌مداران ما از حوزه بازی فرهنگ خارج شوند. برای رسیدن به اینجا لازمه انسجام و تعامل است. باید همدیگر را درک کنیم. نمی‌توانیم بدون درک با هم کار کنیم.»

او همچنین یادآور شد: «باید تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم همه این فرهنگ‌ها زیر سایه ایران اسلامی زیست می‌کنند. این حق قومیت‌هاست که به زبان خود سخن بگویند. برخی در انتقاد گفتند تحصیلات من مربوط به حوزه فرهنگ نیست. کسی که دکترای مدیریت دارد می‌تواند مدیریت فرهنگی کند. اگر رشته مدیریت نمی‌تواند در زمینه فرهنگ کار کند پس کی می‌تواند؟ من مدیر گروه رشته مدیریت هستم در دانشگاه اصحاب فرهنگ و مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی من را می‌شناسند و به سوابق من آگاهی کامل دارند.»

او درباره فرمایش مقام رهبری درباره نفوذ نیز گفت: «مقام معظم رهبری به نفوذ فرهنگی اشاره کردند. من معتقد به لیبرالیسم فرهنگی نیستم، چرا که لیبرالیسم فرهنگی مبتنی بر اومانسیم و فمنیسم است. در صورتیکه اندیشه دینی ما بر وحدانیت مبتنی است. پاسداری از مرزهای دینی وظیفه قطعی دستگاه فرهنگی کشور است. در این زمینه به جای همایش و بنر من ساختاری ایجاد و گزارش را به مجلس خواهم داد. من توجه ویژه به حوزه دینی و قرآنی خواهم داشت.»

او همچنین تاکید کرد: «رهبری فرموده‌اند روح فرهنگ باید دینی باشد این را باید به صورت برنامه‌ای در سطح فرهنگی اعمال کنیم. نکته مهمتر اعمال ساز و کاری برای نیازسنجی فرهنگی است. نظام توزیع و تولید فرهنگی در کشور نظام‌مند نیست، باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد. ما نمی‌توانیم انکار و اجبارسازی کنیم ما باید نیازهای نسل‌ها را در نظر بگیریم.»

صالحی امیری ادامه داد: «عزیزی گفتند در حوزه فرهنگ عمومی چه خواهید کرد؟ اولین اصل بحث فردی است. این جامعه باید در حوزه اخلاقی تقویت شوم. ما باید الزاما در حوزه اخلاق فردی صداقت پاکدستی و دگردوستی و همنوایی از اصول اخلاقی اسلامی و ایرانی تبعیت کنیم. باید روی سرمایه فرهنگی اجتماعی کار کنیم. ما منابع عظیم داریم که آنگونه که باید به کار گرفته نشده است.»

او با اشاره به اهمیت کار در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: «در حوزه اقتصاد مقاومتی من در فرودین ماه مطلبی تهیه کردم براساس این متن رسیدن به نتیجه در این زمینه با بهره‌گیری و استفاده از ابزار فرهنگ برای گفتمان‌سازی امکان‌پذیر می‌شود. گفتمان‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد و این اصل با استفاده از عناصر فرهنگی محقق می‌شود.»

صالحی امیری یادآور شد که می‌توانیم در عرصه سینما در آسیا به رتبه اول برسیم و در زمینه نقاشی در منطقه جایگاه نخست داشته باشیم. او همچنین تاکید کرد در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی وضعیت مناسبی در کشور وجود ندارد و یاد این عرصه مورد رسیدگی قرار بگیرد. او به کاهش تصدی‌گری ارشاد هم اشاره کرد و گفت مایل است برخی از امور را به دست نهادهای صنفی بسپارد.

او از بیمه هنرمندان یاد کرد و گفت: «بیمه هنرمندان مساله جدی است که باید به آن توجه شود. گسترش و تعاملات بین‌المللی فرهنگی ضرورت دارد. عزیزی پرسید چرا در دیپلماسی فرهنگی کتاب نوشته‌ام. بسیاری از افرادی که در عرصه دیپلماسی فرهنگی فعال هستند در کلاس‌های من حضور داشته‌اند. فکر می‌کنم اگر این بزرگوار گفت‌و‌گویی با من داشته باشم ابهامات ایجاد شده برای او برطرف خواهد شد.»

او با مخاطب قرار دادن نمایندگان و هیات رئیسه مجلس گفت: «سخت به این باور هستم که براساس ایده مقام معظم رهبری و امام (ره) مجلس در راس امور است و در صورت حضور من در ارشاد تعامل با مجلس و نمایندگان ملت استراتژی دائمی در ارشاد خواهد بود.»

او سخنان خود را چنین پایان داد: «معیار حرکت من اخلاق است. من هرگز به شما دروغ نخواهم گفت. من هرگز به اموال مردم دستبرد نخواهم زد. رای جمعی را به فردی ترجیح نخواهم داد. تا جان دارم چه در ارشاد باشم و یا نه در دفاع از اصحاب فرهنگ و هنر گام خواهم برداشت. تا جان دارم از امام و رهبری دفاع می‌کنم. خدایا تو شاهد بودی پذیرش این مسئولیت برای نام و نان نبود و برای کمک به فرهنگ بود. با آگاهی این مسئولیت را قبول کردم.»

منبع:خبرآنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر