سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 29812
تاریخ انتشار: 11 آبان 1395 14:03
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که باید چهار صفر از واحد پول ملی حذف شود.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم امروز(سه شنبه) در آیین گشایش نمایشگاه «ایران تراکنش» در بوستان گفت وگو، افزود: در مجلس هفتم اعلام کردم باید سه صفر از واحد پولی حذف شودٰ اکنون می گویم که باید چهار صفر حذف شود تا پول کارکرد واقعی خود را بیابد.
وی با طرح این پرسش که امروز یک ریال و حتی 100 ریال چه جایگاهی در اقتصاد کشور دارد؟، ادامه داد: این به خوبی نشان می دهد که باید اصلاح پولی داشته باشیم تا حیثیت پولی ایران ارتقا یابد.
مصباحی مقدم افزود: باید با اصلاح پولی کاری کنیم که ایرانی در برابر پول های دیگر احساس شرم نکند.

* لزوم ترویج پول ایران در کشورهای همسایه
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه بر توسعه مراودات مالی ایران در سطح منطقه و بویژه همسایگان تاکید کرد و گفت: امروز بازارهای عراق و افغانستان به راحتی پول ایران را قبول می کنند که چنین چیزی را باید به کشورهای دیگر نیز توسعه داد.
مصباحی مقدم افزود: باید ساز و کاری فراهم کرد که اتباع دیگر کشورها نیز بتوانند در ایران از پول کشور خود برای خرید کالا و خدمات استفاده کنند.
این کارشناس اقتصادی استفاده از موافقتنامه های دوجانبه پولی و پیمان های منطقه ای را راهی برای توسعه مراودات مالی با پول ملی ایران در کشورهای همسایه عنوان کرد.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم مبادلات با مبنای پول ملی خود را با کشورهای طرف تجارت افزایش دهیم، آنگاه از ارزهای رایجی چون دلار و یورو مستغنی می شویم.
مصباحی مقدم یادآور شد: هرچند خزانه داری آمریکا به تازگی در بیانیه ای مبادلات دلاری برای ایران را در خارج از این کشور بلا مانع دانسته اما هنوز تراکنش های دلاری در برابر ریال با مشکلاتی رو به رو است.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بر همکاری بیشتر بانک های ایرانی با بانک های کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: باید به شرایطی برسیم که یک ایرانی بتواند از کارت بانکی خود در کشورهای دیگر هم استفاده کند.

* مشکل کفایت سرمایه بانک ها با ادغام حل می شود
مصباحی مقدم تصریح کرد: امروز نظام بانکی با مشکلات جدی رو به روست و پیشنهاد می کنم برای بهبود نسبت کفایت سرمایه بانک ها، به ادغام آنها دست بزنیم.
وی با یادآوری اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک ها درحالی به چهار درصد رسیده است که استاندارد آن 12 درصد برآورد می شود، گفت: بخش قابل توجهی از سرمایه بانک ها در املاک و مستغلات آنها که شعب بانکی هم بخشی از آن است، مسدود شده است.
مصباحی مقدم تاکید کرد: اگر ادغام صورت گیرد، بخشی از این املاک که به شکل شعب بانکی است، آزاد می شود و می توان آن را برای تسهیلات دهی به بخش تولید به کار گرفت.
این کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرد: بانک های مرتبط با نیروهای مسلح با یکدیگر، بانک های دولتی با هم و بانک های خصوصی نیز در هم ادغام شوند.
مصباحی مقدم تصریح کرد: نباید فقط فشار بیاوریم که از طریق منابع عمومی و دولتی منابع و سرمایه بانک های دولتی افزایش یابد. بلکه بهتر است کمبود سرمایه بانک های دولتی را با ادغام آنها دنبال کنیم.
وی بر کاهش هزینه های سربار و نیروی انسانی بانک ها نیز تاکید کرد و گفت: این کار جرات و جسارت می خواهد.
مصباحی مقدم گفت: 11هزار تریلیون ریال(1100 تریلیون تومان) نقدینگی عدد کمی نیست؛ بخش اعظمی از این نقدینگی در بانک ها قفل شده است که اگر آزاد و 25 درصد آن به بخش تولید هدایت شود، تحول بسیاری در اقتصاد ایجاد می کند.
به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه تراکنش ایران به مدت دو روز در مرکز همایش های بوستان گفت و گو برپا است. در این نمایشگاه آخرین فناوری های مرتبط با صنعت بانکداری الکترونیکی عرضه شده است. 
منبع:ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر