يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: 29788
تاریخ انتشار: 10 آبان 1395 17:07
با انگ زدن ها، برچسب زدن ها، قرینه سازی های کاملا غیر واقعی کسانی که دارای فکر و اندیشه و دیدگاه مشخصی هستند ولی با دیدگاه آنها همراه نیستند را حذف می کنند.

راه امروز: عضو مجمع روحانیون مبارز با انتقاد از رفتارهای برخی افراد جامعه که نگاه سیاه و سفیدی به روابط انسان ها دارند، گفت: توجه به منشور امام امروز به مراتب بیشتر مورد نیاز است که بزرگان نظام، احزاب، گروه ها، شخصیت ها، نیروهای دلسوز نظام، اعم از روحانی و غیر روحانی، به این واقعیت توجه کنند که نگاه صفر و صدی به جامعه و یک طرف را امام حسین (ع) و طرف دیگر را یزید دیدن جامعه را متلاشی می کند.

آنچه در ادامه می آید متن گفت و گوی حجت الاسلام و المسلمین عبدالواحد موسوی لاری با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در مورد منشور برادری است:

حضرت امام (س) در دهم آبان سال 67 درباره انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت مبارز، پیامی صادر کردند که معروف به منشور برادری شد. حضرت امام تقریبا اواخر آن منشور به «واسطه هایی که القای بدبینی نسبت به طرف مقابل می کنند» اشاره دارند. در آن مقطع این واسطه ها چه کسانی بودند که امام نسبت به حضور آنها هشدار دادند؟

اختلاف سلیقه بین افراد یا گروه ها همیشه بوده، هست و خواهد بود. هیچ وقت ما نمی توانیم یک جامعه هشتاد و چند میلیونی داشته باشیم که همه یک مدل فکر کنند، نظر بدهند و عمل کنند. به اعتقاد من مشکل امام اختلاف سلیقه ها نبود؛ چون بروز اختلاف سلیقه ها یک امر طبیعی است. 

کینه ورزی ها، دشمنی ها، طردها و نفی ها بود که امام را نگران کرده بود. یعنی این موضوع امام را نگران کرده بود که کسی خودش را حق مطلق و طرف مقابلش را باطل مطلق بداند و مثلا به گونه ای رفتار کند که گویا این حق مطلق باید در همه جا حضور داشته باشد و طرف مقابل هم چون باطل مطلق است از بین برود.

سیاه و سفید کردن روابط بین انسان ها بزرگترین لطمه به جامعه

سیاه و سفید کردن روابط بین انسان ها بزرگترین لطمه ای است که به جامعه می خورد؛ یعنی عده ای با قرینه سازی حوادث صدر اسلام و حوادث ادوار مختلف تاریخ مسلمانان و ایرانیان یک عده را شمر و یک عده را امام حسین (ع)، یک عده را دوست و یک عده را دشمن بدانند. این مهمترین مشکلی بود که داشت شروع می شد و امام نسبت به آن هشدار دادند؛ البته آن زمان آنقدر پررنگ نبود.

تنها هنر عده ای این است که هنرمندان واقعی را منکوب کنند

این امر داشت شروع می شد و عاملش کسانی بودند که می خواستند در تخریب ها جایی برای خودشان تعریف کنند. عده ای هنر شخصی ندارند و تنها هنرشان این است که هنرمندان واقعی را منکوب کنند.

 هنر که می گویم شامل همه نمادهای علم و دانش و فن می شود و منظور من هنرمند به معنای سینماگر یا تئاتری و نقاش نیست. هنر آنها این است که آدم های صاحب هنر، علم، فهم و کسانی که حضورشان در جامعه می تواند منشأ اثر باشد را از گردونه خارج کنند. با انگ زدن ها، برچسب زدن ها، قرینه سازی های کاملا غیر واقعی کسانی که دارای فکر و اندیشه و دیدگاه مشخصی هستند ولی با دیدگاه آنها همراه نیستند را حذف می کنند.

منشور برادری دعوت به این بود که اختلاف سلیقه آری و کینه ورزی نه

امام نگران این بود که اختلاف سلیقه های طبیعی بین افراد عاملی شود برای کسانی که بذر نفاق، اختلاف و دو دستگی بین نیروهای داخل نظام پخش می کنند. منشور برادری در حقیقت دعوت به این امر بود که اختلاف سلیقه آری اما دشمنی و کینه ورزی نه؛ اینکه من اگر یک کاره ای شدم همه کسانی که مخالف سلیقه من هستند را از دم تیغ بگذرانم نه. این چیزی بود که امام به آن تذکر داد.

آقای موسوی لاری! کاشتن بذر نفاق چقدر در منافع ملی اثرگذار خواهد بود؟

همیشه گفتند هزار نفر دوست کم و یک نفر دشمن زیاد است. اینکه عده ای هر روز جوانان کشور را در مقابل نظام قرار دهند و با تنگ نظری اگر جوانی مویش را بلندتر گذاشت می گویند مخالف نظام است، اگر جوانی در کنسرت موسیقی مباحی که از منظر شرعی هم کسی تحریم نکرده شرکت کرد را آدم لاابالی تلقی کنند، کارهای درستی نیست. الآن در جامعه ما یک عده علاقه مند هستند که جامعه بازتر باشد و عده ای دلشان می خواهد که قالب های تنگ تری برای جامعه در نظر بگیرند.

عده ای کوچک همه مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را قلمرو خودشان می دانند

همان اختلاف نظری که امام خمینی (س) معتقد بودند در عین اختلاف نظر به وحدت برسید.
بعضی از واسطه ها با ندانم کاری و بعضی دیگر با برنامه ریزی هایی که مشکوک به نظر می رسد، سعی می کنند اکثریت جامعه را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند.

 الآن به گونه ای است که عده ای کوچک همه مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را قلمرو خودشان می دانند و هرکس مطابق سلیقه آنها باشد آدم خوبی است و هرکس مطابق سلیقه آنها نباشد نه تنها اشتباه می کند بلکه آدمی فاسق و فاجر است و باید حذف شود.

در ادارات تمام نیروهای ارزشمند و کارآمد نظام به تدریج با انگ هایی از گردونه خارج می شوند. یعنی یک عده رسالت خودشان را در این می دانند که هرکس با آنها زاویه دید داشته باشد را به عنوان اینکه فتنه گر و ضد نظام و امثال آن است از صحنه بیرون کنند. 

شما ببینید چه بلایی دارند سر کارمندان بیچاره در می آورند. افرادی که با تنگ نظری به سلایق و دیدگاه های متفاوت نگاه می کنند به خیال خودشان دارند به جمهوری اسلامی خدمت می کنند؛ این خدمت نیست که شما لشکر مخالفین یا بی تفاوت ها را زیاد کنید. هر روز با انگ زدن یک عده را از گردونه خارج و به تعبیری از قطار انقلاب پیاده می کنید. اینکه چیز مثبتی نیست.

باید سلیقه های متفاوت را به رسمیت شناخت

توجه به منشور امام امروز به مراتب بیشتر مورد نیاز است که بزرگان نظام، احزاب، گروه ها، شخصیت ها، نیروهای دلسوز نظام، اعم از روحانی و غیر روحانی، به این واقعیت توجه کنند که نگاه صفر و صدی به جامعه و یک طرف را امام حسین (ع) و طرف دیگر را یزید دیدن جامعه را متلاشی می کند.

 ما باید بپذیریم جامعه ای که 85 میلیون جمعیت دارد سلیقه های متفاوت هم دارد. باید این سلیقه های متفاوت را به رسمیت شناخت؛ مگر آنجایی که با اصل نظام و اسلام مغایرت دارد. آن یک بحث جدا است. تازه آن هم در مرحله اول ارشاد و هدایت و راهنمایی است و نه حذف و از گردونه خارج کردن.

 نه اینکه یک عده آدم فرصت طلب هر چقدر نیروی خوب در دانشگاه ها، محیط های اداری و جاهای دیگر هستند را از گردونه خارج کنند که به خیال خودشان دارند به اسلام و انقلاب و نظام، کمک و افرادی که به درد نظام نمی خورند را از گردونه خارج می کنند.

این چیزی است که الآن بیشتر از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر من ضرورت توجه به منشور برادری امام به مراتب بیشتر از چند سال قبل است.

منبع:انتخاب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر