يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 2975
تاریخ انتشار: 06 شهريور 1392 10:05
وزیر دفاع آمریکا: براي حمله منتظر دستور هستیم

وزیر امورخارجه سوریه : صدای طبل جنگ را می‌شنویم

وزیر امورخارجه سوریه : صدای طبل جنگ را می‌شنویم
سوریه به یک معادله چندمجهولی برای جامعه بین‌الملل تبدیل شده است. بحران سوریه روز‌به‌روز عمیق‌تر می‌شود و همین مساله تصمیم‌گیری درباره نحوه برخورد با شرایط حاکم بر آن را دشوارتر از گذشته کرده است. حمله شیمیایی اخیر که غوطه، منطقه‌ای واقع در حوالی دمشق، را هدف قرار داده بود، به خوبی نشان داد که جنگ داخلی سوریه دیگر از مرز هشدار گذشته و ابعاد تنش‌های حاکم بر آن نه تنها می‌تواند از سوریه ویرانه‌ای با‌ میلیون‌ها کشته بر جای بگذارد، بلکه فراتر از آن تاثیرات منفی‌اش مانند ویروسی سایر کشورهای منطقه را نیز آلوده خواهد کرد.

حمله اخیر به دمشق بار دیگر جامعه بین‌الملل و در راس آن‌ها آمریکا و روسیه را در تقابل با یکدیگر قرار داد. این بار آمریکا و متحدانش بر گزینه نظامی به عنوان تنها راه‌حل بحران سوریه پافشاری کرده و در مقابل روسیه و سایر کشورهایی که دو سال و نیم حامی حکومت بشار اسد بودند، حمله نظامی را ناقض قوانین بین‌المللی و تجاوز به حاکمیت یک کشور توصیف می‌کنند. در این میان تحلیلگران نیز بیکار ننشستند.

مخالفان حمله معتقدند گزینه نظامی تنها اوضاع آشفته سوریه را آشفته‌تر کرده، حس ملی‌گرایی مردم سوریه را تحریک و درنهایت بستر لازم را برای تقویت نیروهای افراط‌گرا و رادیکال فراهم خواهد کرد. در مقابل تحلیلگرانی که در نوشته‌ها و تفسیر‌هایشان از حمله نظامی حمایت می‌کنند، این گزینه را تنها راه برای خروج سوریه از جنگ داخلی و توقف کشتار مردم غیرنظامی می‌دانند. هر اندازه خبر حمله آمریکا و متحدانش به سوریه برجسته‌تر می‌شود، مباحث مطرح‌شده درباره آن نیز داغ‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.«صدای طبل های جنگ را پیرامون خود می شنویم.» این عبارتی است که ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که روز سه شنبه در دمشق برگزار شد بر زبان آورد.

به گزارش بی بی سی، معلم انجام حمله شیمیایی را بهانه ای برای اقدام نظامی علیه کشورش خواند و بر همکاری با کارشناسان سازمان ملل برای انجام تحقیقات تاکید کرد. در حالی که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا هنوز درباره نحوه پاسخگویی به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تصمیمی قاطع اتخاذ نکرده است، اعضای کنگره آمریکا ضمن ابراز نگرانی از شرایط موجود از اوباما خواستند نسبت به حمله اخیر شیمیایی در سوریه واکنشی مناسب و حساب‌شده داشته باشد.

باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری خواه به رییس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد داده زمانی که کنگره به این مساله رسیدگی نکرده است منتظر بماند. «ما آماده ايم. ما نيروهايمان را مستقر كرديم تا هر گزينه اي را كه مورد نظر رييس جمهوري است به انجام رسانيم.ما صرفا منتظر دستور اوباما براي حمله به سوريه هستيم.» اين عبارتي است كه چاك هيگل، وزير دفاع آمريكا بر زبان آورد. هر اندازه فشارهای داخلی و بین‌المللی بر باراک اوباما افزوده‌تر می‌شود، گشودن این گره کور برای شخص رییس‌جمهوری دشوارتر. بحث درباره اعمال یا عدم اعمال گزینه نظامی صف‌بندی جدیدی ایجاد کرده است و ناوشکن‌های آمریکا در دریای مدیترانه به حالت آماده‌باش درآمدند. به گزارش ایسنا، چهار ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر خود را برای اجرای هرگونه عملیاتی در چند ساعت آینده آماده کرده‌اند.

حال این ماموریت می‌تواند مربوط به سوریه باشد با حفظ امنیت رژیم اسراییل. اردن و ترکیه ضمن اعلام آمادگی برای حضور در جنگ علیه سوریه اعلام کردند که در صورت انتخاب گزینه نظامی به آمریکا و متحدانش اجازه خواهند داد تا از خاک این کشورها حملات خود علیه سوریه را هدایت کند. در مقابل مشاور اطلاع‌رسانی نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق صراحتا اعلام کرد که بغداد با هرگونه استفاده از حریم هوایی با خاک این کشور برای حمله به سوریه مخالف است. در مقابل مخالفان جنگ تلاش دارند تا گزینه نظامی را از دستور کار آمریکا و متحدانش خارج کنند. روسیه نسبت به وقوع فاجعه هشدار داد. وزارت خارجه روسیه بهانه‌تراشی برای مداخله نظامی در سوریه را زمینه‌ساز وقوع فاجعه‌ای تمام‌عیار دانست؛ فاجعه‌ای که نه فقط دامن سوریه بلکه گریبان سایر کشورهای منطقه را خواهد گرفت. حزب‌الله نیز حمله آمریکا به سوریه را آغازگر جنگ منطقه‌ای قلمداد کرد. به عقیده رهبران حزب‌الله لبنان حمله آمریکا به سوریه تنها یک نتیجه خواهد داشت؛ تقویت تروریست‌ها. تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در دمشق کماکان ادامه دارد. در این میان گمانه‌زنی‌های زیادی مطرح شده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نسبت به جمع‌آوری اطلاعات درباره حمله شیمیایی به دمشق ابراز امیدواری کرد. این در حالی است که با وجود گذشت یک هفته از حمله شیمیایی به دمشق مخالفان و حامیان بشار اسد تلاش دارند توپ را به زمین دیگری انداخته و رقیب را مسئول جلوه دهند. کشورهای غربی نیز هریک براساس مواضعی که درباره سوریه دارند، به این اختلافات دامن می‌زنند. پوتین می‌گوید مدرکی دال بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفان به دست نیامده است. در مقابل کامرون بر استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت اسد علیه مخالفان تاکید دارد.

در این میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز هم‌صدا با متحد انگلیسی خود، رییس‌جمهوری سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کند. این ادعاها در حالی مطرح است که هنوز تیم تحقیقاتی سازمان ملل نتیجه تحقیقات خویش را رسما اعلام نکرده است. سوریه آبستن حوادثی است؛ حوادثی که پس‌لرزه‌هایش می‌تواند ساختار کل منطقه را بلرزاند. رژیم اسراییل خود را برای وقوع احتمالی این زلزله آماده کرده است.

رژیم اسراییل موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت خود را به شمال اراضی اشغالی و در نزدیکی مرزهای سوریه، کانون زلزله، منتقل کرده و آن‌ها را در مناطق حساسی نصب کرده است. اسراییل همچنین سامانه‌های ضد هوایی گنبد آهنینش را در مرزهای خود با سوریه مستقر کرده است. در این میان ‌هزار نفر از شهروندان اسرائیلی نیز برای خرید ماسک‌های ضد گاز در مقابل فروشگاه‌ها و اماکن توزیع صف بسته‌اند. قوت گرفتن احتمال حمله نظامی آمریکا به سوریه استفاده از گزینه‌ها و تاکتیک‌های مسالمت‌آمیز را به حالت تعلیق درآورده است. نشست مقدماتی ژنو 2 به تاخیر افتاد؛ مساله‌ای که موجب تاسف مقامات مسکو شد و مخالفان حمله شیمیایی را عامل به تاخیر انداختن این اجلاس قلمداد کردند. مخالفان به جای آمادگی برای شرکت در نشست ژنو 2، خود را برای شرکت در نشست محرمانه ائتلاف مخالفان سوریه آماده می‌کنند؛ نشستی که قرار است در آن نقشه راهی برای اداره سوریه پس از سقوط دولت اسد طراحی شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر