جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: 29461
تاریخ انتشار: 03 آبان 1395 18:16
پاستورتکانی حسن روحانی در فصل برگ‌ریزان گواه آن بود که ایجاد تغییر و تحول و حرکت به سمت نو شدن تنها محدود به فصل بهار نمی‌شود. بلکه در پاییز هم می‌توان «کابینه تکانی» کرد.

راه امروز: او درست در زمانی که تغییر و تحول در آرایش سیاسی کابینه به ذهن کمتر کسی خطور می‌کرد، به فکر رویش دوباره بذر امید در دل‌های مردم، افتاد و از همین روی مسیر حرکت قطار تدبیر و امید را، به سمت لاین «چپ» تغییر داد. 
از همان لحظاتی که رئیس دولت تدبیر و امید خواستار استعفای سه وزیر ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش شد و به دنبال آن هر یک از وزرا نامه استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری کردند، بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون گزینه‌های جدید داغ شد و هریک از رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل سیاسی به معرفی کاندیدایی مناسب برای ریاست صندلی‌ها‌ی خالی این سه وزارتخانه پرداختند. نکته جالب توجه در انبوه این حدس و گمانه‌ها، اتفاق نظر قاطبه فعالان و تحلیلگران مسائل سیاسی بر روی یک گزینه برای ریاست وزارت آموزش و پرورش بود؛ محمدعلی نجفی.
معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نه تنها از طرف فعالان در حوزه سیاست که از سوی جامعه معلمین و محصلین نیز به صورت یک مطالبه با رئیس جمهور مطرح شد. همین امر موجب شد تا روحانی به این خواسته عمومی جامه عمل بپوشاند و بنا شد تا روز گذشته نجفی که یک بار زخم رای عدم اعتماد از سوی مجلس نهمی‌ها‌ را به جان خریده‌بود، به دهمین ساکنان بهارستان معرفی شود.
بر همین اساس ساعت 6:30 روز یکشنبه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت، محمد علی نجفی، مسعود سلطانی‌فر و رضا صالحی امیری را به‌عنوان وزرای پیشنهادی دولت به مجلس معرفی کرد. اما یک ساعت بعد، به ناگاه نام نجفی از لیست خط خورد و به جای او فخر الدین دانش آشتیانی در فهرست وزیران پیشنهادی جای گرفت.
**صبح دم، اتفاق افتاد!
آنطور که یک منبع آگاه به خبرنگار «آفتاب‌یزد» گفته است، روز گذشته پس از جلسه سخنگوی دولت با فراکسیون امید درباره وزرای پیشنهادی سه‌وزارتخانه و قطعی شدن معرفی نجفی، سلطانی‌فر و صالحی امیری به مجلس؛ نوبخت و حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری برای همراهی روحانی در سفر استانی او به اراک، سوار بر هواپیما می‌شوند اما پیش از پرواز، پس از یک تماس تلفنی از هواپیما خارج شده، از سفر بازمی‌مانند و مجدد راهی بهارستان می‌شوند، که در نهایت ماحصل این پروسه آن می‌شود که جای محمد علی نجفی را فخرالدین دانش آشتیانی می‌گیرد!
**چه کسی تلفن زد؟
تغییر صبحگاهی نجفی که به دنبال یک تماس تلفنی در هواپیما صورت گرفت، اتفاقی است که از علت وقوع آن اظهار بی‌اطلاعی می‌شود. تا جایی که بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید از دولت خواسته است تا دلیل تغییر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را اعلام کند. او در این باره گفته است: «تا ساعت 7:30 صبح امروز قرار بود نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود. اما این که ظرف مدت کمی گزینه پیشنهادی دولت عوض شده، موضوعی است که سخنگوی دولت باید درباره‌ی آن صحبت کند. برداشت من این است که دلیل تغییر گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش انصراف آقای نجفی نبوده و بعید است که ایشان به خواست فرهنگیان جواب رد داده باشد.‌ این که برای معرفی آقای نجفی فشاری از بیرون وجود داشته یا هرعامل دیگری باعث تغییر این گزینه شده، موضوعی است که نمی‌توان درباره‌ آن قضاوت کرد و دوستان و دولت باید دلیل آن را اعلام کنند.» بر همین اساس گمانه‌هایی در خصوص هویت شخص پشت خط تلفن که موجب تغییر نجفی شد، وجود دارد:
^ هیئت رئیسه مجلس؟: بر اساس آنچه منابع آگاه به خبرنگار آفتاب یزد اطلاع داده اند برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس نسبت به پاستورتکانی‌ها‌ی حسن روحانی راضی به نظر نمی‌آیند. چراکه بر این باورند رئیس دولت تدبیر و امید بدون مشورت با آنها دست به تغییر و تحول در قلمرو ریاست خودش زده است. این در حالی است که بر اساس اصل تفکیک قوا هرگونه تغییری در دولت تنها به شخص رئیس جمهوری مرتبط است. با این حال این شائبه وجود دارد که برخی اعضای هیئت‌رئیسه بهارستان حتی بیش از «مارلون براندو» در نقش پدر خوانده فرو رفته‌اند و خود را قیم دولت می‌پندارند! از همین روی حسن روحانی را تهدید کرده‌اند که خاطره عدم رای اعتماد مجلس نهم به نجفی در مجلس دهم تکرار خواهد شد. به همین دلیل شاید شخص پشت خط تلفن یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس دهم بوده باشد که با تهدیدِ ندادن رای اعتماد به نجفی، روحانی را مجبور به معرفی دانش آشتیانی کرده است! شاید هم موضوع چیز دیگری باشد مبنی بر اینکه به‌دلیل وقوع حوادث 88 و ادعای انتساب نجفی به این قضایا، توصیه‌هایی برای حذف او از لیست وزرای پیشنهادی به روحانی شده است؛ عاملی که عده‌ای معتقدند دلیل عدم رای اعتماد به او در مجلس قبلی بود.
^ همسر نجفی؟: شائباتی وجود دارد مبنی بر اینکه پیش از عزیمت روحانی به اراک همسر محمد علی نجفی طی تماسی از او می‌خواهد تا نام نجفی را به دلیل بیماری قلبی از لیست وزرای پیشنهادی خود حذف کند. خود نجفی نیز روز گذشته اظهار داشته است که خود از قبول این مسئولیت انصراف داده است. او در گفتگویی اعلام کرده است که: «بنده آقای دانش آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می‌دانم. احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می‌تواند موفق تر باشد و من به ایشان کمک می‌کنم.» که البته یک منبع آگاه به خبرنگار آفتاب یزد اظهار داشت که تلاش‌ها در جهت این است که حذف نجفی انصرافی از جانب او پنداشته شود و وقایع پشت پرده در زیر این «خود انصرافی» مسکوت باقی بماند. 
**دانش، آلترناتیوی مناسب
اگر برای وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد، حسن روحانی با تعدد کاندیداهای معرفی شده مواجه بود، براساس یک رای جمعی جامه ریاست وزارت آموزش تنها برازنده محمد علی نجفی دیده می‌شد. با این حال یک زنگ تلفن موجب شد تا امیدهای ایجاد شده برای بازگشت نجفی به وزارت آموزش رنگ ببازد. اما روحانی با هوشمندی گزینه‌ای مناسب را 
به جای نجفی به مجلس معرفی کرد. کاندیدایی که 
از همان زمان معرفی اش در معرض آماج حملات دلواپسان و اصولگرایان قرار گرفته است. فخرالدین دانش آشتیانی نیز همانند نجفی طعم تلخ رای عدم اعتماد از مجلس نهمی‌ها را چشیده است. او بیستم آبان‌ماه93 پس از استیضاح رضا فرجی دانا به عنوان دومین وزیر پیشنهادی وزارتخانه علوم و تحقیقات معرفی شد اما مجلس نهمی‌ها‌ به جای بررسی کارنامه و سوابق علمی‌اش، او را منتسب به وقایع سال 88 کردند که در پی آن او توانست تنها 70 رای موافق و 171رای مخالف به دست آورد و از ریاست بر جامعه علمی و دانشگاهی بازبماند.
دانش آشتیانی استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی است. او در سال 1378 گزینه نخست شورای شهر اول برای شهرداری تهران بود اما عبدالله نوری رییس شورا و عضو پرنفوذ آن مخالفت کرد و حتی روزنامه سلام خبر از قهر نوری داد تا این که معرفی دانش آشتیانی منتفی شد. عبدالله نوری دانش آشتیانی را یک چهره صرفا دانشگاهی می‌دانست و معتقد بود شهردار باید شخصیت اجرایی با صبغه سیاسی باشد و مایل بود روند شهرداری تهران در دوره غلامحسین کرباسچی ادامه یابد و همین مخالفت‌ها‌ سبب شد مرتضی الویری شهردار تهران شود.
با این حال مهر تایید جامعه فرهنگی و علمی کشور به دلیل سابقه بلندمدت دانش آشتیانی در سپهر آموزش کشور روی او خورده است و روز گذشته بسیاری او را جایگزین مناسب نجفی دانستند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر