سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 29453
تاریخ انتشار: 03 آبان 1395 14:21
وزیر نیرو گفت: بیش از 6 هزار مگاوات در دولت یازدهم به ظرفیت های تولید برق کشور افزوده شده که دو هزار مگاوات آن در دوره اوج مصرف برق پارسال، ایجاد شد.
راه امروز: «حمید چیت چیان» روز دوشنبه در سی و یکمین همایش بین المللی برق ایران در محل پژوهشگاه نیرو، دستاوردهای این وزارتخانه را در دوره سه ساله گذشته تشریح کرد، و خواستار همکاری مردم در مصرف بهینه آب و برق شد . 
چیت چیان افزود : امسال کاهش 990 مگاوات مصرف برق از کارهایی بود در قالب طرح ذخیره عملیاتی در زمان اوج مصرف برق صورت گرفت . 
به گزارش ایرنا، سه شنبه بیست و نهم تیرماه 95، اوج مصرف برق کشور در رکورد تازه خود از مرز 52 هزار مگاوات گذشت و به رقم 52 هزار و 370 مگاوات رسید که بیشترین اوج مصرف از ابتدای سال 95 تاکنون بود. 
به گفته وزیر نیرو، براساس تلاش های انجام شده برای مدیریت بار، سه هزار مگاوات بار شبکه در زمان اوج مصرف کاهش یافت و چنانچه این اقدامات انجام نشده بود، تابستان امسال، ناگزیر ار اجرای برنامه خاموشی در شبکه برق بودیم. 
وی اضافه کرد: افزایش 660 مگاواتی تولید برق از ظرفیت های موجود، رشد ضریب استفاده از خطوط انتقال، کاهش تلفات شبکه توزیع از افزون بر 15 به کمتر از 11 درصد، ارتقای ضریب آمادگی نیروگاه ها به 98.5 درصد و راه اندازی بخش بخار نیروگاه های گازی (که نقش عمده ای در ارتقای بازدهی نیروگاه ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد)، بخشی از اقدام های انجام شده در سه سال گذشته فعالیت دولت یازدهم است. 
وزیر نیرو تصریح کرد: اینک 10 هزار و 830 مگاوات ظرفیت تولید برق جدید در دست اجراست که بیش از یکهزار مگاوات آن نیروگاه های آبی، هشت هزار و 620 مگاوات آن نیروگاه حرارتی بزرگ، 400 مگاوات آن نیروگاه های تجدیدپذیر و 350 مگاوات آن نیروگاه های دی. جی (تولید پراکنده) است. 

** افزایش هفت برابری نصب نیروگاه های تجدیدپذیر 
چیت چیان افزایش هفت برابری نصب و بهره برداری از نیروگاه های تجدیدپذیر در سال 95 در همسنجی با پارسال را خاطرنشان ساخت و گفت: علاوه بر یکصد مگاواتی که امسال از این محل وارد شبکه می شود، سال آینده نیز حداقل 400 مگاوات به ظرفیت های برق کشور افزوده خواهد شد. 
وی حرکت به سمت منطقی سازی قیمت برق را به عنوان دیگر دستاورد وزارت نیرو در دوره سه سال گذشته ذکر کرد و افزود: صنعت برق نیازمند ایجاد توازن و تعادل در بین درآمدها و هزینه های خود است و در غیر این صورت دچار چالش های جدی خواهد شد. 
چیت چیان یاد آور شد: در دولت گذشته نیروگاه ها از این وزارتخانه جدا و به سازمانهای دیگر واگذار شد، اما بدهی ساخت آنها همچنان برعهده وزارت نیرو بود، اکنون پس از دو سال پیگیری 62 هزار میلیارد ریال بدهی به بانک ها در این ارتباط، حذف شد.
وی گفت: دولت تصمیم دارد درآمدهای صنعت برق که پیش از این صرف پرداخت بخشی از یارانه های نقدی به مردم شده بود، بازگرداند و سهم سال گذشته در این زمینه 22 هزار میلیارد ریال بود. 

** استفاده از سرمایه های خارجی 
وزیر نیرو افزود : استفاده از سرمایه های خارجی را به عنوان عاملی در کاهش هزینه های تولید برق ذکر کرد که می تواند به حذف تولید کنندگان با بازدهی پایین و خروج آنان از گردونه رقابت بیانجامد. 

** انتقاد از بالا بودن سود تسهیلات 
چیت چیان اضافه کرد: کشورهای حاشیه خلیج فارس پروژه های نیروگاهی را با سود های نزدیک به یک درصد اجرا می کنند، در حالی که در ایران، تولیدکنندگان، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات، تسهیلات مربوطه را از صندوق توسعه ملی با نرخ سود هشت درصد یا بانک ها با نرخ سود 18 درصد تامین می کنند. 
به گفته این مقام مسئول، کشورهایی نظیر چین، امارات و مراکش، در موضوع انرژی های تجدیدپذیر نیز در حالی که در هر کیلو وات ساعت برق تولیدی از نیروگاه های بادی سه سنت و نیروگاه های خورشیدی را 2.5 سنت خریداری می کنند، در کل تولید برق به این شیوه های نوین اقتصادی و ارزان شده، اما در جمهوری اسلامی، استفاده از سوخت های فسیلی عادت شده است. 
وی خرید تضمینی برق از نیروگاه های تجدیدپذ با متوسط قیمت سه هزار و 700 ریال در هر کیلو وات ساعت را گامی مثبت برای گسترش این نیروگاه ها در کشور برشمرد. 

** زیان های انباشته صنعت برق 
به گفته چیت چیان، امروز صنعت برق قادر به دریافت کمتر از 60 درصد هزینه های انجام شده برای تامین برق (منهای هزینه های سوخت) از مشترکان است و با فروش هر کیلو وات ساعت برق، به زیان های انباشته این صنعت اضافه می شود. 
به گفته این مقام مسئول، حق انشعاب دریافتی برق بین هفت درصد (در روستاها) تا 44 درصد (در شهرهای بزرگ) هزینه های انجام شده است که از مشترکان اخذ می شود، اما تاکنون تکالیف قانونی برای پرداخت مابه التفاوت های موجود اجرایی و پرداخت نشده است. 
به گزارش ایرنا، صبح امروز ( دوشنبه ) سی و یکمین همایش بین المللی برق ایران با حضور وزیر نیرو و مشارکت پژوهشگرانی از 15 کشور جهان در پژوهشگاه نیرو آغاز شد. 
بیش از یکهزار و 200 مقاله برای توسط دبیرخانه این همایش دریافت شد که پس از بررسی در 20 کمیته علمی، 388 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت. 
قرار است تعداد 200 مقاله در مدت سه روز برپایی این همایش به صورت شفاهی و 88 مقاله در قالب پوستر ارایه شود و بقیه چاپ خواهند شد. 
بررسی ها نشان می دهد صنعت برق برای پاسخگویی به نیازهای کشور تا سال 2021 به 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا بتواند رشد بیش از 5.5 درصدی سالیانه برق را محقق سازد.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر