دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 28660
تاریخ انتشار: 12 مهر 1395 20:44
مهدی جهانگیری / نايب‌رييس اتاق تهران
به گزارش راه امروز،  همانطور كه كم و بيش آگاهيم كشور ما علاوه بر آنكه از حيث جاذبه‌هاي طبيعي جزو كشورهاي ممتاز جهان محسوب مي‌شود؛ از نقطه نظر تاريخي و فرهنگي نيز خود يك هويت و مقصد گردشگري منحصر به فرد است. در جواب اين سوال مكرر كه ما بايد براي افزايش سهم گردشگري در اقتصاد و جذب بيشتر گردشگر چه كنيم، بارها اشاره كرده‌‌ام كه ما به جاي تجويز نسخه‌هاي ناشناخته و داراي ريسك و مخاطره‌ بالا، ابتدا با توجه به مزيت‌هاي موجود خود و الگوي كشورهاي موفق بايد به ساده‌سازي و معرفي مزيت‌هاي بي‌نظير گردشگري كشور‌مان بپردازيم.

امروز در منطقه خاورميانه به‌‌رغم تمامي مصايبي كه همه مي‌دانيم، كشور ما به دليل وجود نعمت امنيت يك امكان بي‌نظير براي سرمايه‌گذاري و جذب گردشگر است. بنابراين يكي از پيش‌شرط‌هاي مهم و اساسي براي ما فراهم است. امروز امكان بهره‌برداري بهينه مادي و معنوي از يك گردشگر اول از همه همين موضوع است؛ يعني ايجاد يك ذهنيت شناختي مثبت و امن براي گردشگر كه امنيت خاطر داشته باشد تا باز هم سفر كرده و ديگران را نيز تشويق كند. از طرفي گردشگر سفر مي‌كند كه لذت ببرد بنابراين وجود زيرساخت‌هاي مناسب اين صنعت يك امر بديهي براي نفع و بهره‌ متقابل ما و اوست. زيرا براساس ديالكتيك اقتصادي در امر گردشگري، گردشگر، منطقه هدف و زيرساخت‌هاست كه مواد خام اين صنعت محسوب مي‌شوند.

بنابراين لزوم توجه به اين موارد بايد مدنظر همگان اعم از دولت، فعالان گردشگري و مردم باشد. در شرايط كنوني ايجاد ترتيبات نهادي مناسب براي ايجاد يك نهضت عمومي گردشگري در كشور با توجه به كم‌هزينه بودن اين صنعت در ايجاد ارزش افزوده و ايجاد اشتغال، يك وظيفه ملي است. گردشگري از آنجا كه انسان را به عنوان عنصر اصلي خود مي‌شناسد و با او سروكار دارد، يك صنعت پويا، زنده و ديناميك است كه در شرايط كنوني منطقه و جهان مي‌تواند با كمك به توازن و تعادل منطقه‌يي و گسترش صلح و امنيت، همچون يك سفير صلح فرهنگي و اقتصادي نيز مدنظر سياست‌مردان باشد. البته براي رشد اين پيكره‌ زنده نه‌تنها بايد زيرساخت‌هاي كالبدي و فيزيكي (هتل‌ها، حمل و نقل و...) كه مواردي همچون سياست، فرهنگ و امنيت نيز دست‌اندركار خدمت به اين صنعت پيشران و اشتغال‌آفرين باشند؛ كه اگر چنين باشد مي‌توان حتي فراتر از برنامه پيش‌بيني شده براي ايجاد 140هزار شغل طي 2سال آينده نيز حركت كرده و شادي را كه بزرگ‌ترين موهبت الهي است به مردم عزيزمان هديه كنيم.

منبع: روزنامه تعادل





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر