سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 28605
تاریخ انتشار: 11 مهر 1395 17:42
               
اثر از: امیر اتابک
حسین همدانی در سال ۱۳۲۹ از پدر و مادری همدانی الاصل در شهر آبادان زاده شد. پدر او از کارکنان پالایشگاه آبادان بود که در سال ۱۳۳۲ در بیمارستان شرکت نفت درگذشت. بدین‌ترتیب حسین در ۳ سالگی به اتفاق خانواده به همدان مراجعت کرد و دوران کودکی و تحصیل را در این شهر با کار کردن در مغازه عطاری و کارگاه بخاری سپری کرد. شرکت در هیئت‌های مذهبی او را با خط فکر گروه‌های انقلابی آشنا کرد و مسیر زندگی‌اش را تغییر داد. بعد از ترک تحصیل راهی تهران و آنجا مشغول به‌کار شد و با اوج گرفتن انقلاب به صف انقلابیون پیوست. با آغاز جنگ ایران و عراق، وی راهی کردستان شد و فرماندهی عملیات‌های مطلع‌الفجر و جبهه میانی سرپل‌ذهاب را بر عهده گرفت. وی از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی 
دراز» در جبهه غرب بود و خاطرات خود را از این نبرد در کتابی تحت عنوان «تکلیف است برادر» تدوین کرد. وی نخستین فرمانده «لشکر ۳۲ انصارالحسین سپاه» و فرمانده «لشکر ۱۶ قدس گیلان» در دوران جنگ بود. وی علاوه بر همدان در شهرهای پاوه و مریوان نیز خدمت کرده است. وی همچنین به‌همراه احمد متوسلیان و محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله نقش بسزایی داشت، لشکری که بعدها فرماندهی آن را نیز در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ عهده دار شد.
حسین همدانی هم‌چنین جانشین قرارگاه امام حسین و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران بوده است. سرتیپ حسین همدانی در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۹۴ در استان حلب سوریه  شهيد شد و با انتشار خبر کشته شدن حسین همدانی، مقامات و رسانه‌های حکومتی، از وی با عنوان «شهید» یاد کردند و اعلام کردند که وی هنگام عملیات مستشاری در حومه شهر حلب و به‌دست نیروهای گروه داعش کشته شده‌است. هم‌چنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابع خود گزارش داد که همدانی، در جریان عملیات شکستن حصر پایگاه هوایی کویرس در اطراف شهر حلب در شمال غرب سوریه کشته شده‌است. اما پس از چندی، برخی مقامات نظامی-امنیتی ایران از جمله علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس ایران، از «ضربه مغزی شدن» حسین همدانی و کشته شدن سه همراه وی براثر واژگونی خودرو او در جاده‌ای در جنوب شرق حلب در مسیر استان حما خبر دادند. حال اين نقاشي به بهانه سالگرد شهادت او منتشر شده است.

برچسب ها: شهید همداني
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر