يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 27943
تاریخ انتشار: 31 شهريور 1395 12:56
مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:

الزام به رعایت استانداردها و قواعد بین‌المللی

با قبول مشروط پیوستن به گروه FATF نام ایران به صورت موقت از لیست سیاه خارج شد و این فرصتی برای تعامل مالی با دنیا است. از طرفی به گفته کارشناسان پیوستن ایران به این معاهده می تواند درهای تجارت جهانی و بانکداری را به روی کشور بازکند،

راه امروز: مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه گفت:«ما تحریم های دشمن را علیه نهادها و اشخاص خودمان به رسمیت نمی شناسیم، برای همین در برجام تلاش کردیم تا آنها را منتفی کنیم.»

تعامل با گروه مالی بین المللی FATF یا رعایت قوانین و استانداردهای مبارزه با پولشویی مدتی است به موضوعی برای تخریب دولت یازدهم و تصمیمات وزیر اقتصاد و امور دارایی شده است. به گفته طیب‌نیا پیش از اعلام آمادگی مشروط از طرف ایران برای همکاری با ‌FATF در کنار کره شمالی در لیست سیاه کارگروه بین المللی اقدام مالی مبارزه با پولشویی قرار داشت و این موضوع محدودیت های بسیاری برای تعامل مالی کشور با دنیا ایجاد کرده بود. اما با قبول مشروط پیوستن به این گروه به صورت موقت نام ایران از لیست سیاه خارج شد و این فرصتی برای تعامل مالی با دنیا است. از طرفی به گفته کارشناسان پیوستن ایران به این معاهده می تواند درهای تجارت جهانی و بانکداری را به روی کشور بازکند، امری که در شرایط کنونی لازمه اقتصاد کشور به نظر می رسد.

گرچه مخالفان و منتقدان دولت خود اذعان دارند که قوانین مبارزه با پولشویی بیش از ۱۵ سال است که در کشور بررسی، تدوین و مصوب شده و همچنان در حال تکمیل است و در راستای اجرای دستورات اقتصاد مقاومتی نیز باید اجرایی شود ، اما مشخص نیست به چه دلیل با تبعیت از مخالفان خارجی و طراحان تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و همسو با لابی صهیونیست ، با اجرای این قوانین و تعامل با گروه FATF سرسختانه مخالفت می کنند.

ابوذر ندیمی نماینده سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی و مشاور فعلی رییس سازمان برنامه و بودجه از معدود افرادی است که از سوابق تصویب قوانین مبارزه با پولشویی در کشور خبر دارد. ندیمی با حضور در کافه خبر خبرآنلاین با افشای دلایل این مخالفت‌ها گفت:« ما در سال های 86 و 87 قانون مبارزه با پولشویی را در کشور تصویب کردیم که از ابتدا نیز بحث این بود که با این کار مشکلات زیادی برای اقتصاد ایران فراهم می‌شود اما در هر صورت این موضوع به صورت قانون مصوب و شورای نگهبان آن را تأیید کرد.»



مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در رابطه با موضوع پولشویی در دنیا گروه اقدامات مالی داریم که از جهت کنترل نظارت این پروژه در دنیا تعریف شده است گفت:«در رابطه با تعامل با این گروه چند قدر مشترک داریم که ابتدا باید آنها را مشخص کنیم.»

وی ادامه داد:‌« نخست آنکه با پیوستن به این گروه هیچکس قصد ندارد اسناد مالی کشور را برای سوءاستفاده در اختیار بیگانگان قرار دهد. دوم آنکه ما تحریم های دشمن را علیه نهادها و اشخاص خودمان به رسمیت نمی شناسیم، برای همین در برجام تلاش کردیم تا آنها را از منتفی کنیم. تا وقتی هم چنین تحریم‌هایی در دنیا علیه ما وجود داشته باشد، تمام تلاش دیپلماسی خود را خواهیم داد تا آنها را از بین ببریم به همین دلیل در داخل کشور هیچگونه خودتحریمی یا چیزی مشابه آن نخواهیم داشت.»

ندیمی تاکید کرد:‌ «نکته مهم بعد این است که در این مباحث نگاه کلی ما این است که در حوزه قوانین بین‌المللی هیچ سازمان یا نهادی جهانی مانند سازمان ملل و شورای امنیت و سازمانهای دیگر را به نفع کشور نمی دانیم و اصولا هر نوع همکاری با این سازمانها تنها و تنها در جهت تامین منافع ملی کشور و نظام است.»

نمیانده سابق مجلس خاطرنشان کرد:«اینکه استدلال می‌کنند اگر ما هرجا تصمیم‌گیر نیستیم نباید عضو شویم، درست نیست. ما در کدامیک از مجامع بین‌المللی که عضو هستیم، تصمیم‌گیر هم هستیم. ما حق داریم با همه مجامع بین‌المللی همکاری کنیم، برای مثال ما در شورای امنیت چه کاره هستیم؟ ولی عضو سازمان ملل هستیم. شما عنوان می‌کنید آنان قانون ما را قبول ندارند خب ما نیز قوانین آنها را قبول نداریم حال می‌توانیم امثال FATF را به طور کامل بپذیریم یا با شروطی بپذیریم.»

وی با بیان اینکه باید برای انجام استانداردهای FATF، مدیریتی صورت گیرد، گفت:« قطعاً ما با این رویکردی که همه ارکان حکومت ما را زیر سوال ببرد، مخالفیم. شما عنوان می‌کنید ما چون تصمیم‌گیر نیستیم، نباید عضو شویم، من می‌گویم آنان همه جا هستند در گذشته امپریالیسم بوده و امروز نیز به صورت چند قطبی قدرت‌ها حضور دارند و آمریکا از همه اینها بدتر و غیرقابل ‌اعتمادتر است.»

به گفته وی اجبارها و ناچاری هایی وجود دارد که ما وارد سازمان ملل و سازمانهای دیگر شدیم و شاید بتوان گفت تشکیل جریان هایی مانند جنبش غیر متعدها در این راستاست که ما می‌خواهیم به این نهادها نه بگوییم اما این نه را باید از زبان یک سازمان بین المللی هم وزن با آنها بگوییم تا قدرت لازم را داشته باشد.

وی افزود:«اما واقعیاتی هم هست؛ اگر ما می‌خواهیم با دنیا رابطه برقرار کنیم مجبوریم استانداردها و قواعد بین المللی را رعایت کنیم. ما نمی توانیم بگوییم ما به قوانین پولشویی در دنیا کار نداریم. اگر ما کار نداشته باشم آنها کار دارند چرا که به این بهانه می توانند ما را به عنوان یک مرکز سیاه یا خاکستری از نظر پولشویی قرار بدهند و ما را در رابطه با روابط اقتصادی و صادرات و واردات دچار مشکل کنند.»

مشاور سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد:«پس نتیجه می گیریم پذیرش برخی استانداردهای بین المللی لابد و ناچار است اما در راستای منافع کشور و با در نظر گرفتن مصالح نظام به این ناچاری تن خواهیم داد.»



وی با اشاره به منافع کشور در رعایت برخی قوانین بین المللی گفت:‌« البته ناگفته نماند بخشی از این استانداردهای بین المللی در بعد داخلی به نفع ما هم هست. به طور مثال همین قانون مبارزه با پولشویی برای ردیابی پول های کثیف در اقتصاد کشور به نفع ما است . برای اینکه ما که نمی خواهیم پول قاچاق کالا و مواد مخدر و اخاذی و قمار و از این دست در اقتصاد ما وجود داشته باشد پس ما با این قوانین موافقت می کنیم که بیش از اینکه آنها از این موافقت سود ببرند خودمان منتفع شده و اقتصاد کشور را در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی شفاف و پاک کنیم.»

ندیمی با ذکر مثالی ادامه داد:«به طور مثال ما ۲۰ تا ۲۴ میلیارد دلار قاچاق کالا داشته ایم معنی این است که حدود ۲۴ میلیارد دلار ۳۵۰۰ تومانی در اقتصاد کشور تاثیر مخرب داشته است. این تخریب در اشتغال ، درآمدهای دولت،‌گمرکی و ایجاد بی اعتمادی به حاکمیت و سرمایه گذاری تاثیر سیاهی داشته است. پس باید گفت در رابطه با موضوعاتی که با اقتصاد ایران ارتباط دارد برخی استانداردها علیه ما نیست و کارآمدی آنها در داخل کشور نیز ملموس است.»

وی افزود:« یکی دیگر از فواید اجرای قوانین مبارزه با پولشویی را می توان مالیات و شناسایی فرار مالیاتی دانست. مالیات گریزی را می توان با این قوانین شناسایی کرد و هم در درآمدهای دولت مفید است و هم می توان فهمید این کالای یا درآمد باز هم از محل درست و قانونی بوده یا از مسیرهای قاچاق و غیره وارد کشور شده است.»

وی در ادامه این گفت و گو تصریح کرد:‌«پس بخشی از این استانداردها را می توانیم بپذیریم چرا که برای خود ما هم مفید است اما بخشی از از انها که در رابطه با حمایت از تروریسم ما باید تعریف جدید داشته باشیم. خوب در این موارد باید بگوییم در این مباحث ما نظرمان با آنها مخالف است و ما در رابطه با حمایت از کشورهایی مانند سوریه و یمن و عراق و نیروهای مبارز حزب الله در لبنان ما ادله و مستندات خود را قاطعانه اعلام می کنیم و معتقدیم اینها هیچیک تروریسم نیستند چرا که در کشور خود و در حال دفاع از خود هستند. پس با قاطعیت خواهیم گفت در این بخش از نظرات گروه ها و سازمان های بین المللی ما هیچ توافق و پذیرشی نداریم و به هیچوجه از نظر خود منصرف نخواهیم شد.»



نماینده سابق مجلس با تاکید بر حفظ اطلاعات داخلی کشور از دسترسی بیگانگان گفت:« در موضوع برجام مردان دولت و سیاستمداران ما و تیم های متخصص و مذاکره کننده ماه ها تلاش کردند و به تصویب مجلس و شورای نگهبان و شورای امنیت رسید و رهبر معظم انقلاب هم تایید فرمودند و قانون شد اما نمایندگان مجلس همچنان متهم می شوند به اینکه در ۲۰ دقیقه برجام را تایید کردند.»

وی عنوان کرد:«همه مخالفان می دانند فرآیند قانونی برجام در چه مدت زمانی طی شد. ما همه معتقدیم ما تحریم ها را به رسمیت نمی شناسیم و تمام تلاش خود را کردیم تا ثابت کنیم این تحریم ها غیر قانونی و غیر انسانی و ظالمانه بود. اما وجه بیرونی و جه درونی این تحریم ها با یکدیگر تفاوت دارد. اگر در داخل کشور دو نامه به ارگانی ارسال شده است و در رابطه با محدودیت هایی که بیرون کشور در ارتباط با نقل و انتقال پول وجود دارد توضیح داده است معنی آن نیست که ما در داخل اقدام به تحریم شخص یا ارگان یا نهادی کرده‌ایم.»

ندیمی تاکید کرد:«این موضوع هیچ ارتباطی با برجام نداشته و هیچ رابطه ای هم با پیوستن یا تعامل با گروه FATF ندارد. همانطور که فرماندهان و مسئولین آن نهاد و ارگان اعلام کردند که از این دو بانک هیچ کم کاری یا تحریمی ندیده و کاملا از خدمات آنها رضایت دارند. پس می بینیم که برخی مخالفت ها با حاشیه سازی و جوسازی منجر به بروز اطلاعاتی می شود که شاید در حالت عادی دلیلی برای رسانه ای شدن آنها وجود نداشته باشد.»

وی ادامه داد:«برخی مخالفان نمی دانند که هرچقدر این حاشیه سازی ها را افزایش دهند برای توجیه آنها مجبوریم اطلاعات خود را بیشتر بیان کنیم و این خلاف مصالح و منافع کشور و نظام است. دشمنان خارجی ما همواره در حال رصد و مطالعه گفت و گوهای داخلی ما هستند پس چرا باید با به حاشیه بردن و انحراف یک موضوع با نام تعامل با گروهی بین المللی اقدام به فضاسازی منفی در داخل کشور کنیم که دولت و کارشناسان برای روشن شدن افکار عمومی، اطلاعاتی که نباید در اختیار بیگانگان قرار گیرد را رسانه ای کنند؟ چگونه می توان اسم این را دلسوزی برای نظام گذاشت؟ بنابراین در مورد این جریان ما با این اعتقاد روبرو هستیم که بسیاری از مسائل یا درست فهم نشده که مورد مخالفت قرار می گیرد و یا زود قضاوت می کنند که در هر حال مطرح کردن آن و اصرار اثبات آن به هیچوجه به نفع نظام و حکومت و مردم نیست.»
منبع: خبر آنلاین
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر